• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΩΝ ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ (ΠΕΣΚΙΣΑ)' | 13 Μαΐου 2013, 19:07

    Αρθ.5 παρ.1 εδαφ.β. Τη διακυβέρνηση των πλοίων αναψυχής της παρούσας παραγράφου αναλαμβάνει κυβερνήτης, ο οποίος, αν προσλαμβάνεται από τον ναυλωτή, θεωρείται προστηθείς αυτού, όπως ειδικότερα προβλέπεται στο ναυλοσύμφωνο. Από την παρούσα διάταξη ανακύπτουν προβληματισμοί που πιθανά να επιφέρουν στρεβλώσεις επί της εφαρμογής του νόμου και έχουν παρατηρηθεί έως σήμερα. Αναφέρει ο νομοθέτης «….., αν προσλαμβάνεται από το ναυλωτή» δηλαδή αφήνει να εννοηθεί την πιθανολογούμενη πρόσληψη του κυβερνήτη από τον ναυλωτή ή και από άλλο νομικό ή φυσικό πρόσωπο. Αυτό και μόνο δημιουργεί ερωτηματικά και ερμηνείες για το ποιος είναι αυτός ο οποίος συνάπτει την σύμβαση με τον κυβερνήτη και με εντολή ποίου; Εάν δε, δεν προσλαμβάνεται από το ναυλωτή τότε η εργασιακή πρόστηση διενεργείται μεταξύ ποίων; Πλειστάκις ο αλλοδαπός ναυλωτής έχει ελαττωματική δικαιοπρακτική ικανότητα να συνάψει σύμβαση εργασίας και να ανταποκριθεί στις όποιες υποχρεώσεις του απέναντι στον κυβερνήτη. Η ατολμία του νομοθέτη στο σημείο αυτό επαναλαμβάνεται, σε όλες τις μέχρι τούδε προσπάθειες, τροποποίησης του αρχικού ν. 2743/1999, να προσδιορίσει δια του νόμου τη νομική ενοχική σχέση που δημιουργείται μεταξύ «εργοδότη» (εφόσον τον έχουμε προσδιορίσει) και προσφέροντος τις ναυτικές υπηρεσίες «κυβερνήτη». Ο νομικός προσδιορισμός της εργασιακής σχέσης θα είναι αυτός που θα παρασύρει και τα έννομα αποτελέσματά της. Για τον προσδιορισμό της εργασιακής σχέσης, ως ζητούμενο, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα πραγματικά περιστατικά εντός των οποίων εκτελείται αυτή, όπως το περιβάλλον εκτέλεσης της, ο τόπος, ο χρόνος, το εύρος εξάρτησης του κυβερνήτη από τον έχοντα το διευθυντικό δικαίωμα επ’ αυτού, η δικαιοπρακτική ικανότητα του ναυλωτή κτλ… Να ληφθεί υπόψη ότι στη συνήθη πρακτική η εργασιακή σχέση του κυβερνήτη, δεν μνημονεύεται ως οφείλεται, όπως ειδικά προβλέπεται εντός του εγγράφου του ναυλοσυμφώνου. Η άποψη μας είναι ότι θα πρέπει να συντάσσεται ξέχωρο συμφωνητικό έγγραφο για την αναφερόμενη εργασιακή σχέση με ελάχιστο αριθμό όρων που θα προβλέπεται από διάταξη αναγκαστικού δικαίου. Αρθ.5 παρ.1 εδαφ.β. Σε κάθε περίπτωση, ένας από τους επιβάτες, πέραν του κυβερνήτη, πρέπει να έχει ναυτική εμπειρία, την οποία βεβαιώνει ο κυβερνήτης με υπεύθυνη δήλωσή του, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.1599/1986 εκτός κι αν αυτή βεβαιώνεται με βάση δίπλωμα που κατέχει και το οποίο έχει εκδοθεί από οποιαδήποτε αναγνωρισμένη Αρχή. Ο κυβερνήτης, δεν διαθέτει ούτε τον απαραίτητο χρόνο και πιθανά δεν του παρέχεται η προσήκουσα διαδικασία για να βεβαιώσει ενώπιον Ελληνικής Αρχής, με όλες τις συνέπειες του νόμου, τη ναυτική εμπειρία του «συγκυβερνήτη» του. Συνήθως ο κυβερνήτης δεν γνωρίζεται με κανέναν από τους επιβαίνοντες παρά μόνο μικρό χρονικό διάστημα προ του απόπλου. Γεννάται ο κίνδυνος ο κυβερνήτης προ του ενδεχομένου της απώλειας της εργασίας του να προβεί σε τέτοιου είδους δήλωση και η οποία να κατατίθεται τη αγνοία συναίνεσης του συγκυβερνήτη – ναυλωτή. Αυτό θα γεννήσει δυσχέρεια στις σχέσεις καθηκόντων μεταξύ κυβερνήτη και ναυλωτή, καθώς και στην ασφάλεια του όλου πλου. Όσον αφορά την ασφαλιστική κάλυψη, την οποία ορθά κατά την άποψή μας, επιχειρεί να προσδιορίσει ο νομοθέτης, πρέπει αυτή να συνάδει με τον προσδιορισμό της συμβατικής σχέσης. Η αυθαίρετη σύνδεση ασφάλισης της εν λόγω εργασίας, στη θάλασσα, με την ασφάλιση του ΟΑΕΕ γεννά μόνο προβλήματα στον κλάδο, λόγω της ετήσιας υποχρεωτικής ασφαλιστικής εισφοράς. Ο μέσος όρος ημερών εργασίας των κυβερνητών, ετησίως, δεν υπερβαίνει τις 65 ημέρες. Αυτό και μόνο δηλοί ότι το ετήσιο έσοδο βρίσκεται σε δυσαναλογία με την ετήσια ασφαλιστική εισφορά. Εκτιμούμε και προτρέπουμε την υιοθέτηση ασφάλισης εργοσήμου ως πρόσφορη για τις εν λόγω συνθήκες παροχής της εργασίας.