• Σχόλιο του χρήστη 'Σωτήρης Κωνσταντάκης' | 14 Μαΐου 2013, 11:35

    Περιμέναμε με αγωνία ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τον Θαλάσσιο Τουρισμό, που θα μπορούσε να αποτελέσει τη βαριά ατμομηχανή της Ελληνικής Τουριστικής Βιομηχανίας. Ο Θαλάσσιος Τουρισμός αφορά όλη την Οικονομία της Ελλάδας και δεν μπορεί να περιορίζεται ούτε σε προσωρινά εισπρακτικά μέσα ούτε σε εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ομάδων επαγγελματιών ή/και ιδιοκτητών. Τα σκάφη και η θάλασσα είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής του Έλληνα και της οικονομίας ειδικά των νησιών μας. Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, ως κλάδος της οικονομίας (και δεν αναφέρομαι μόνο στα πλοία Ελληνικής Σημαίας), κατέρρευσε εδώ και δεκαετίες αφήνοντας χώρο σε άλλες χώρες της Μεσογείου να μας προσπεράσουν. Η πολιτική του καμποτάζ εξυπηρέτησε μόνο 2-3 πλοιοκτήτες, δίνοντας παράταση στην προδιαγεγραμμένη τους κατάρρευση προς ζημία του Συνόλου (τουριστικά και άλλα καταστήματα, επισκευές, προμήθειες και εξοπλισμοί, ξεναγοί, μεταφορές, υπηρεσίες, πληρώματα, εκπαίδευση - πάνω από 50 επαγγελματικές ομάδες αν τις μετρήσει κανείς). Αντί ο Πειραιάς να είναι από τα μεγαλύτερα κέντρα κρουαζιέρας από 15ετίας, σήμερα ακόμη συζητείται πώς θα γίνει home port για 1-2 εταιρίες... Αντί λοιπόν να παραδειγματισθεί το Γιώτινγκ από την καταρρεύσει και αφανισμό της κρουαζιέρας, παρατηρούμε μια αναχρονιστική και νωχελική τακτική, παρόμοια με τη αποδεδειγμένα λανθασμένη αυτής της κρουαζιέρας, όταν ο Ανταγωνισμός (Τουρκία, Κροατία, Μαυροβούνιο και, σύντομα, η Αλβανία) διαρκώς βελτιώνουν τόσο τις υποδομές όσο και το νομοθετικό τους πλαίσιο προς διευκόλυνση των χρηστών (ιδιοκτητών, ναυλωτών, κλπ.). Οι 6 επιβάτες ενός ξένου ιδιωτικού σκάφους 28μέτρων που κάνει κρουαζιέρα στα νησιά μας σήμερα, έχουν δαπανήσει περίπου €2500 ανά προορισμό για ολιγόωρη παραμονή (κάτω των 24 ωρών) χωρίς να συνυπολογίζονται οι προμήθειες καυσίμων και υλικών ούτε οι επισκευές. Το σκάφος αντί να παραμείνει στη Ρόδο για να τους περιμένει να επιστρέψουν μετά από 12 ημέρες, θα προσεγγίσει το Marmaris ως καταλληλότερη μαρίνα. Οι επιβάτες θα αποβιβασθούν στο Marmaris και θα πετάξουν με Turkish Airlines προς τον τόπο διαμονής τους επιστρέφοντας πάλι στο Marmaris. Τελικά ποιον τουρισμό θέλουμε; Παραδείγματα και σκέψεις για την τόνωση του Γιώτινγκ με άμεσα και έμμεσα οφέλη για την Οικονομία, των Τουριστικών Προορισμών και την καταπολέμηση της Ανεργίας: - Άμεση άρση του καμποτάζ για τα επαγγελματικά σκάφη ανεξαρτήτου Σημαίας. Τέλος απόκτησης "charter license" ανά ναύλο ή έτος χωρίς άλλες γραφειοκρατικές διαδικασίες, δημιουργία ανάγκης υπηρεσιών προς αυτά τα σκάφη με έμμεσα εισπρακτικά αποτελέσματα και νέες θέσεις εργασίας (υπηρεσίες μαρινών, επισκευών, προμηθειών, μεταφορών και διανυκτερεύσεων επιβατών, τουριστικές υπηρεσίες, κοκ.), πληρώματα - νέες θέσεις εργασίας και τόνωση ασφαλιστικών εισφορών (τα σκάφη προτιμούν πληρώματα στον τόπο ελλιμενισμού τους εφόσον διαθέτουν τα προσόντα), - Να εξεταστεί η κατάργηση των «υποχρεωτικών ημερών ναύλωσης» (αλήθεια σε ποιους άλλους κλάδους ανανεώνεται η επαγγελματική άδεια καταστήματος σύμφωνα με την πληρότητα/πωλήσεις;;) με παράλληλη εναρμόνιση των ιδιωτικών και των επαγγελματικών σκαφών σε μειωμένο τουριστικό, για όλες τις υπηρεσίες και υλικά (και κατά συνέπεια αυστηρότερος έλεγχος προμηθειών μέσω "απαλλακτικού ΦΠΑ" για όλα τα επαγγελματικά σκάφη).Εάν διαπιστώνονται εικονικά επαγγελματικά να επιβάλλεται, πέραν άλλων κυρώσεων, και απαγόρευση απόπλου για 12 μήνες. Θαλάσσιο τουρισμό, με την ευρύτερη έννοια, δεν παράγουν μόνον τα επαγγελματικά αλλά και τα ιδιωτικά σκάφη. Τα "Επαγγελματικά" θα συμψηφίζουν το ΦΠΑ εξόδων με αυτό από τα έσοδα από τα ναύλα. Τα τυχόν εικονικά "Επαγγελματικά", όπως αναφέρονται, δε θα διαφεύγουν της πληρωμής όπως πιθανό ισχύει στο σημερινό καθεστώς. Το δε μειωμένο ΦΠΑ, θα προσελκύσει από γειτονικές χώρες της Μεσογείου εκατοντάδες, εάν όχι χιλιάδες, ιδιωτικά σκάφη με πολλαπλά οφέλη για το σύνολο των επαγγελματικών κλάδων του τουρισμού, των νησιών και του γιώτινγκ καθώς πολλοί ξένοι ιδιοκτήτες, όχι εικονικοί, θα σπεύσουν να ελλιμενίσουν τα σκάφη τους στην Ελλάδα που θα προσφέρει το χαμηλότερο καθεστώς τουριστικού ΦΠΑ στην ΕΕ. - Κατάργηση ΦΠΑ για υλικά προς σκάφη σημαίας εκτός ΕΕ (κατά αντιστοιχία με την επιστροφή ΦΠΑ όταν ο αγοραστής είναι κάτοικος εκτός ΕΕ και αναχωρεί εκτός ΕΕ - το σκάφος θεωρείται έδαφος της σημαίας την οποία φέρει). Οι προμήθειες θα προτιμώνται στην Ελλάδα έναντι ανταγωνιστικών χωρών με αποτέλεσμα την τόνωση του κύκλου εργασιών των προμηθευτών και νέες θέσεις εργασίας, - Μειωμένο ΦΠΑ για υπηρεσίες παρόμοιο για όλη την τουριστική / ξενοδοχειακή αγορά π.χ. 11-13% - Μειωμένο ΦΠΑ για leasing σκαφών παρόμοιο με της Μάλτας και Κύπρου, - One stop shop για ιδιοκτήτες ξένων σκαφών που ελλιμενίζονται στην Ελλάδα για όλες τις επαγγελματικές άδειες, διατυπώσεις, έγγραφα σκάφους, βίζες προσώπων, κλπ. ακόμη και νηολόγηση στην Ελληνική Σημαία, - Κατάργηση γραφειοκρατίας κατά τον απόπλου/κατάπλου. Ειδικά κατάργηση των διάφορων παράβολων που χρειάζονται από τις ΔΟΥ και αντικατάσταση τους με εισφορά στη μαρίνα/ λιμενικό ταμείο και π.χ. απόδοση τους με μηνιαίες καταστάσεις, - Κατά το πρότυπο της άδειας παραμονής φυσικού προσώπου για απόκτηση ακινήτου, Άδεια Παραμονής για το Χρήστη(ες) (και τα συγγενικά τους πρόσωπα Α' βαθμού) σκάφους μόνιμα ελλιμενισμένου σε Ελληνική Μαρίνα, - Τόνωση των πλεονεκτημάτων της Ελληνικής Σημαίας και δημιουργία εξελιγμένου "Νηολογίου Σκαφών" για την προσέλκυση και ξένων ιδιοκτητών (χρειάζεται κωδικοποίησηση όλων των διατάξεων και προσαρμογή τους στις εξελίξεις π.χ. η Μάλτα είναι αρκετά ευέλικτη με κύριο όγκο από Ευρωπαίους ιδιοκτήτες - έχει αναλογισθεί κανείς ότι η Μάλτα είναι μικρότερη από τη Νάξο, έχει περισσότερους τουρίστες από τη Ρόδο και έχει περισσότερα πλοία στη Σημαία της, κυρίως ελληνόκτητα;), - Δημιουργία θεσμικού πλαισίου και παροχής κινήτρων για την εκπαίδευση πληρωμάτων ειδικά προσαρμοσμένο για τα σκάφη αναψυχής, Και επιτέλους ΥΠΟΔΟΜΕΣ... Δεν υπάρχει μαρίνα από την Αθήνα έως την Κω (και αυτή δεν μπορεί να εξυπηρετήσει superyachts). Είναι δυνατό η Ύδρα, οι Σπέτσες, η Μύκονος, η Πάρος, η Σαντορίνη, η Πάτμος, η Σύμη, η Ρόδος, η Κρήτη, οι Σποράδες, η Χαλκιδική, η Πελοπόννησος, η Κεφαλονιά, κοκ. να μην έχουν κατάλληλες υποδομές για σκάφη άνω των 30μέτρων; Να πρέπει να ρίχνουν τη μία άγκυρα πάνω από την άλλη σε εκτεθειμένα αγκυροβόλια και χωρίς ηλεκτρική σύνδεση και άλλες παροχές;; Με σύστημα κράτησης θέσεων "βάλε μια βάρκα και θα έρθω να σου δώσω το 100άρικο"; Με την ηλεκτρομηχανή να δουλεύει 24 ώρες και τον, δικαίως, αγανακτισμένο πελάτη του εστιατορίου δίπλα ή το ιστιοπλοϊκό από κάτω, να διαμαρτύρεται για το θόρυβο και τις αναθυμιάσεις; Αλλά και ο ίδιος ο ιδιοκτήτης/ναυλωτής θέλει να ξεκουραστεί από τα dB και να σβήσει την ηλεκτρομηχανή. Και να έχει κρατήσει τη θέση και όχι να του λέει ι Καπετάνιος ότι πρέπει να πάνε στο λιμάνι στις 5 το απόγευμα μέσα στον καύσωνα γιατί αλλιώς δε θα βρουν να δέσουν... Κάθε καλοκαίρι βιώνουμε την πρακτική των μεγάλων σκαφών να περνάνε τον κύριο όγκο των διακοπών στις τούρκικες μαρίνες και στα Ελληνικά νησιά να πηγαίνουν για μπάνιο... Τεράστια απώλεια εισοδημάτων όχι μόνο για τις μαρίνες αλλά και για ολόκληρες τις τοπικές κοινωνίες. - Απελευθέρωση τιμολογίων τουριστικών λιμένων και εκμετάλλευσης τους (συμπεριλαμβανομένου χρήσης γης και υπηρεσιών) ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο διεθνή ανταγωνισμό αλλά και να αποτελέσουν βιώσιμες επιχειρηματικές επενδύσεις, Στην Τουρκία έχει ήδη ανακοινωθεί η πολιτική της επόμενης 10ετίας (και είναι ήδη 10 χρόνια μπροστά μας σε υποδομές…) «A master plan for upgrading Turkey’s tourism infrastructure will include new marinas for megayachts. The tourism strategy originally announced by Turkey’s Ministry of Culture and Tourism has been updated to include other facilities for recreational vessels. At a meeting in Jan at the Ankara Arena Sports Hall, Prime Minister Recep Tayyip Erdogan said that he had revised plans for improving Turkey’s tourism infrastructure in time for the 2023 centennial of the republic. The tourism strategy, which will see US$24bn invested in upgrading facilities across Turkey, expects to create US$70bn annually in tourist revenues. The country hopes to attract 63 million tourists each year by 2023, becoming one of the world's top five destinations. The strategy will include capital spending on nine yacht ports, 10 tourism-based cities, 11 cruise ship ports, and three modern airports. Cities included in the tourism regions are Ad?yaman, Amasya, Bursa, Edirne, Gaziantep, Hatay, Izmir, Istanbul, Konya, Kütahya, Manisa, Nevsehir, Kars, Mardin, Samsun, Sivas, Sanliurfa and Trabzon. “The plan is to re-enliven cultural tourism and turn them into better-known cultural cities,” Erdogan told Today’s Zaman. “Sea tourism” will be the focus of Antalya, Mugla, Mersin, Trabzon, Samsun, Izmir and Istanbul. The money will be used to restore Greek, Roman and other historic ruins. Marinas in Istanbul, Antalya and Izmir will be upgraded for megayacht access, and commercial fishing marinas along the Black Sea coastlines will be modernized to accommodate recreational vessels. The ports in Trabzon, Kusadasi, Samsun, and Mersin will be modernized for cruise ship and superyacht visits. Recently, the western province of Mugla announced that three new marinas would be built in the towns of Datca, Dalaman and Milas. Izmir Transportation District Director Omer Tekin said that that the foundations for a 1,200-slip marina in Dalaman would be laid within the next three months. The marina had been on the town’s agenda for three years. “We expect to complete the construction of all three marinas within the next year and a half,” he said.