• ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 9 ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: Το περιεχόμενο του άρθρου αυτού αποτελεί συρραφή των ισχυουσών ήδη διατάξεων: - του π.δ. 122/1995 (ΦΕΚ 75 Α΄), το οποίο όμως δεν καταργείται (;) - του άρθρου 14 του ν. 2743/99 (ΦΕΚ 211 Α΄) - της κ.υ.α. αριθ. 3342/17/2000/03-04-2000 (ΦΕΚ 476 Β΄/06-04-2000) με αποτέλεσμα, λόγω της πρόχειρης, βεβιασμένης και αποσπασματικής αυτής συρραφής, αντί να προσαρμόζονται οι πιο πάνω διατάξεις στη σημερινή πραγματικότητα και απαιτήσεις, να δημιουργούν, συντελούσης και της μη ρητής κατάργησης του π.δ. 122/1995, πρόσθετα και ασφαλώς δυσεπίλυτα προβλήματα τόσον για το προσωπικό των Υπηρεσιών που θα κληθεί να εφαρμόσει τις διατάξεις αυτές όσον και στους συναλλασσόμενους με τις Υπηρεσίες αυτές με ότι αυτό δυσμενές συνεπάγεται. Ενδεικτικά: 1. Για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής δεν απαιτείται άδεια αλλά «Βεβαίωση Εγγραφής στο Μητρώο Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής» η οποία υπέχει θέση άδειας. 2. Για τα «ημερόπλοια» (Σημείωση: όρος αδόκιμος που εμφανίζεται για πρώτη φορά σε νομοθέτημα αντί του όρου επαγγελματικά τουριστικά πλοία – βλ. π.δ. 917/1979) απαιτείται η λήψη άδειας. Ερώτημα: Έχει εφαρμογή ο ν. 3919/2010 (ΦΕΚ 32 Α΄) και σε κάθε περίπτωση γιατί υπάρχει διαφορετική μεταχείριση. 3. Αφού το μητρώο των «ημεροπλοίων» τηρείται από τις λιμενικές αρχές, ως αδειοδοτούσες αρχές, τότε για ποιο, εκτός του γραφειοκρατικού, ευλογοφανή λόγο να κοινοποιούνται οι «άδειες» στο Υπουργείο, να τις κάνει δηλ. τι αφού δεν προβλέπεται η απ’ αυτό τήρηση μητρώου. Αν παρά ταύτα η κεντρική διοίκηση επιθυμεί την κοινοποίηση των «αδειών» τότε αυτό θα μπορούσε να γίνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα (π.χ. κάθε εξάμηνο). 4. Σύμφωνα με τους ορισμούς (άρθρο 1 του σχεδίου νόμου) «ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι»: είναι το θαλάσσιο ταξίδι που πραγματοποιείται εντός χρονικής περιόδου μέχρι δεκατεσσάρων (14) ωρών. Δεδομένου ότι δεν προσδιορίζεται η έναρξη του δεκατετραώρου αλλά ούτε δίδεται ορισμός της «ημέρας» (από ώρας τάδε έως ώρας τάδε) και η έναρξη μέτρησης του δεκατετραώρου συμπίπτει με τον απόπλου του πλοίου τότε αν ο απόπλους διενεργηθεί την 21:00 ώρα τότε το δεκατετράωρο θα γίνει νυκτερινό αντί για ημερήσιο ταξίδι. ΠΡΟΤΑΣΗ: Η επαναδιατύπωση με διαχωρισμό των δραστηριοτήτων των πλοίων ως σήμερα εφαρμόζεται με επιτυχία. Δηλαδή: α) εκτέλεση κυκλικών πλόων (round trip) μεταξύ ελληνικών λιμένων και β) εκτέλεση πλόων από και προς τον ίδιο λιμένα ή όρμο και από λιμένα ή όρμο σε παρακείμενες ακτές ή όρμους και αντιστρόφως. Επίσης προτείνεται: Πρόβλεψη διάταξης σύμφωνα με την οποία κάτοχοι επί δύο τουλάχιστον χρόνια άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους ή άδειας διακυβέρνησης ιδιωτικού πλοίου αναψυχής, μπορούν να συμμετέχουν σε εξετάσεις, που θα διενεργούνται από/στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και να αποκτούν άδεια χειριστή πηδαλιούχου με την οποία να μπορούν να διακυβερνούν επιβατηγά πλοία ή μικρά σκάφη, ολικού μήκους μέχρι δώδεκα (12) μέτρων, για τη μεταφορά επιβατών για θαλάσσια εκδρομή ή λήψη θαλάσσιου λουτρού (ήδη άρθρο 14 του ν. 2743/99), υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι δεν προσφέρονται προσοντούχοι ναυτικοί, και εφόσον: - εκτελούν βραχυχρόνιο συνήθως κατά τη διάρκεια της ημέρας πλου, - η απόσταση απομάκρυνσης από το σημείο αναχώρησης δεν θα είναι μεγαλύτερη από είκοσι (20) ναυτικά μίλια, - δεν θα απομακρύνονται από την πλησιέστερη ακτή σε απόσταση μεγαλύτερη των έξι (6) ναυτικών μιλίων και - οι κυβερνήτες-κάτοχοι της άδειας χειριστή πηδαλιούχου της παραγράφου αυτής οφείλουν να είναι ασφαλισμένοι σε δημόσιο ασφαλιστικό οργανισμό. Οι λεπτομέρειες, για τα λοιπά προσόντα των υποψήφιων (π.χ. πτυχίο σωστικών και πυροσβεστικών μέσων), οι προϋποθέσεις που θα πρέπει να πληρούνται, ο τόπος, χρόνος και τρόπος διενέργειας των εξετάσεων και κάθε άλλο τεχνικό και λεπτομερειακό θέμα θα ρυθμίζονται με κανονιστική Απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου και βεβαίως, στην περίπτωση αυτή, δεν θα λαμβάνεται υπόψη και δεν τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 9 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 17 σχετικού με την παροχή λεμβουχικών εργασιών (λάντζες). ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ: Είναι προφανές ότι στόχος της εισήγησής μας αυτής είναι η διευκόλυνση των απασχολούμενων με τις συναφείς δραστηριότητες στο θαλάσσιο χώρο με τη λήψη μέτρων που εκτιμάται βασίμως ότι θα συμβάλλουν στην έτι περαιτέρω ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα σε όλες τις εκφάνσεις του από την κατασκευή/διάθεση στην αγορά μικρών σκαφών μέχρι και την παροχή υπηρεσιών. Αίρονται κατά συνέπεια οι ανασταλτικοί παράγοντες που απωθούσαν ή και δυσκόλευαν όσους επιθυμούσαν να δραστηριοποιηθούν ιδιαίτερα στον τομέα της παροχής θαλάσσιων εκδρομών με σκάφη. Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι παρεμφερής, αλλά σαφέστατα αυστηρότερη, με τις ακόλουθες: α) με την, παρατιθέμενη πιο κάτω, διάταξη του άρθρου 10 του ν. 3409/2005 (ΦΕΚ 273 Α΄) η θεσμοθέτηση της οποίας, κατά κοινή ομολογία, προσέδωσε σημαντική ανοδική ώθηση στον καταδυτικό τουρισμό της χώρας μας. «Άρθρο 10 Κάτοχοι επί δύο τουλάχιστον χρόνια άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους ή άδειας διακυβέρνησης ιδιωτικού πλοίου αναψυχής, επιτρέπεται να κυβερνούν επιβατικά πλοία ή μικρά σκάφη, ολικού μήκους μέχρι δέκα μέτρων, αποκλειστικά για τη μεταφορά αυτοδυτών και εξοπλισμού καταδύσεων, εφόσον δεν απομακρύνονται από τις ακτές σε απόσταση μεγαλύτερη των έξι ναυτικών μιλίων» και β) με την ισχύουσα αριθ.3342/02/2004/21-01-2004 απόφαση ΥΕΝ «Καθορισμός προσόντων Κυβερνήτη Επαγγελματικού πλοίου αναψυχής» (ΦΕΚ 478 Β΄/05-03-2004) σύμφωνα με την οποία επιτρέπεται η διακυβέρνηση μηχανοκίνητων επαγγελματικών πλοίων αναψυχής ολικού μήκους μέχρι είκοσι (20) μέτρων από κάτοχο άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους.