• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννα Μπινιάρη' | 14 Μαΐου 2013, 14:53

    Η άποψή μας είναι ότι το σχέδιο Νόμου θα πρέπει να έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα και να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες Ευρωπαϊκές προοπτικές. Συγκεκριμένα θα πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά : - Μείωση της υπάρχουσας γραφειοκρατίας στα Ελληνικά επαγγελματικά σκάφη. Ακόμη και οι αρμόδιες υπηρεσίες των Υπουργείου Ναυτιλίας και Οικονομικών αδυνατούν να ανταπεξέλθουν λόγω των πολυπλόκων ρυθμίσεων που ισχύουν για τα επαγγελματικά σκάφη. - Δεχόμεθα συνεχώς ερωτήματα απο τους υποψήφιους ναυλωτές και τα γραφεία ναυλομεσιτών παγκοσμίως για τις διατάξεις που ισχύουν στα επαγγελματικά σκάφη και όταν τους ενημερώνουμε σχετικά, θεωρούν πολύπλοκη την υπάρχουσα Νομοθεσία και γι’ αυτό επιλέγουν επαγγελματικά σκάφη άλλων χωρών. Σε όλα τα Ευρωπαϊκά και παγκόσμια συνέδρια που λαμβάνουν χώρα σχετικά με τα επαγγελματικά σκάφη αποτελεί μόνιμο θέμα συζήτησης η δυσκολία και πολυπλοκότητα της Ελληνικής Νομοθεσίας στο θέμα αυτό. - Οι περισσότερες ρυθμίσεις του σχεδίου Νόμου διέπονται απο αστυνομικού χαρακτήρα διατάξεις. Δηλαδή οι ιδιοκτήτες των επαγγελματικών σκαφών αντιμετωπίζονται σάν να κάνουν κακή χρήση του επαγγελματικού σκάφους. Η εκμετάλλευση των επαγγελματικών σκαφών είναι επάγγελμα και πρέπει να διευκολυνθούν στην άσκηση του επαγγέλματος αυτού. - Οι Ναυλωτές είναι άτομα υψηλού οικονομικού επιπέδου και επιβάλλεται να αντιμετωπισθούν ως πρόσωπα που προάγουν τον υψηλό τουρισμό στη Χώρα μας. Δεν είναι δυνατόν να απαγορεύεται στους ναυλωτές να επιβιβάζουν ή να αποβιβάζουν οποιοδήποτε προσκεκλημένο τους κατά τη διάρκεια της ναύλωσης και να πρέπει να έχουν προβλέψει εκ των προτέρων τα πρόσωπα αυτά στο ναυλοσύμφωνο. Οπως επίσης δεν είναι δυνατόν να υποχρεώσεις το Ναυλωτή να λάβει άδεια απόπλου για να θεωρείται ότι άρχισε η ναύλωση. Είναι ενδεχόμενο ο ναυλωτής να επιθυμεί τη διαμονή του στο σκάφος για αναψυχή του ή για να προσφέρει γεύμα σε δικούς του ανθρώπους ή για να κάνει συναντήσεις επι του σκάφους ή για να κάνει φωτογραφήσεις κλπ. Οι αντίθετες ρυθμίσεις προκαλούν στρεβλώσεις. - Η πραγματική χρήση του επαγγελματικού σκάφους εφαρμόζεται μόνο με τη διενέργεια τακτικών ελέγχων απο τις αρμόδιες Αρχές, όπως ακριβώς γίνεται στις Ευρωπαϊκές χώρες, και όχι με τη πολυπλοκότητα των ανεφάρμοστων ρυθμίσεων που υπάρχουν και οδηγούν σε αγκυλώσεις. - Είναι μοναδικό το φαινόμενο της Ελλάδος που διαθέτει πλειάδα νησιών σε κοντινή απόσταση σε συνδυασμό με τις άριστες καιρικές συνθήκες να προσελκύσει τη πλειοψηφία των ναυλωτών πρός όφελος της Οικονομίας της Χώρας. Γι’ αυτό θεωρούμε μεγάλη ευκαιρία όπως το Σχέδιο Νόμου συμπεριλάβει ρυθμίσεις που θα απλοιποιήσουν τη διαδικασία ναύλωσης των επαγγελματικών σκαφών. - Να δοθεί αναπτυξιακός χαρακτήρας στο σχέδιο Νόμου και να λάβουμε ως παράδειγμα τις καλές απο τις υπάρχουσες ρυθμίσεις στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα σε άλλες χώρες : δεν υπάρχει ελάχιστος αριθμός ναυλώσεων, δεν είναι αναγκαία η λήψη απόπλου για να θεωρηθεί ότι άρχισε η ναύλωση, δεν είναι αναγκαία η κατάθεση των ναυλοσυμφώνων σε τόσες πολλές Δημόσιες Υπηρεσίες (Λιμεναρχείο, ΔΟΥ, Υπουργείο Ναυτιλίας κλπ), δεν είναι αναγκαία η τήρηση καρτέλλας ΕΠΣΕΕΠΑ τη στιγμή κατά την οποία το θεωρημένο απο τη Λιμενική ναυλοσύμφωνο είναι πλήρης απόδειξη της ναύλωσης κλπ.. - Να δημιουργηθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη καταχώρηση των ναυλώσεων, ούτως ώστε να αποφευχθεί η υπάρχουσα – ιδιαίτερα - κατά τις Παρασκευές καθυστέρηση και αναμονή περι τις δύο (2) ώρες στα μεγάλα Λιμεναρχεία για τη θεώρηση του Ναυλοσυμφώνου. - Ο προβλεπόμενος υποχρεωτικός ελάχιστος ετήσιος αριθμός ναυλώσεων προκαλεί αγκυλώσεις και εξωθεί πολλές φορές τους ιδιοκτήτες επαγγελματικών σκαφών στη διενέργεια μή πραγματικών ναυλώσεων προς φιλικά ή συγγενικά πρόσωπα ή εταιρείες κλπ., για να μπορέσουν να διατηρήσουν την επαγγελματική άδεια. Αλλωστε ούτε στα υπόλοιπα επαγγελματικά μεταφορικά μέσα όπως αεροπλάνα, ελικόπτερα, Ταξί κλπ. δεν προβλέπει η Ελληνική Νομοθεσία ελάχιστο ετήσιο αριθμό ημερών μίσθωσης. - Ενδείκνυται να περιορισθεί η απαλλαγή απο το ΦΠΑ κατά την αγορά του επαγγελματικού σκάφους και κατά την προμήθεια καυσίμων και να καταργηθεί η απαλλαγή απο τις υπόλοιπες προμήθειες και υπηρεσίες που προβλέπονται για τα επαγγελματικά σκάφη. - Να διευκολυνθούν οι Ιδιοκτήτες των επαγγελματικών σκαφών στην άσκηση αυτής επαγγελματικής δραστηριότητος για να μπορέσουν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους υποψηφίους ναυλωτές. Παρά τις παραπάνω επισημάνσεις μας αναφέρουμε παρακάτω ωρισμένες προτάσεις για την εξομάλυνση των διατάξεων του προτεινομένου σχεδίου Νόμου : ΑΡΘΡΟ 2 Παρ. β) περίπτωση ββ) για τις ξένες εταιρείες απαιτείται βεβαίωση απόδοσης Α.Φ.Μ. από αμόδια Δ.Ο.Υ. που σε αυτές τις περιπτώσεις αρμόδια είναι η Δ.Ο.Υ.του Φορολογικού αντιπροσώπου, να καθοριστεί ότι αρμόδια Δ.Ο.Υ. για αυτές τις εταιρείες είναι η Δ.Ο.Υ/ΠΛΟΙΩΝ λόγω της ειδικής νομοθεσίας που υπάρχει για τις ναυτιλιακες εταιρείες . Το άρθρο 2 παρ 1 να τροποποιηθεί ως εξής : 1. α) Όλα τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής του παρόντος νόμου εγγράφονται υποχρεωτικά στο Μητρώο Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής του άρθρου 6 του παρόντος που τηρείται από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. β) Για την εγγραφή στο Μητρώο απαιτείται από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή ή τον νόμιμο εκπρόσωπό τους η προσκόμιση:
αα) επικυρωμένου αντιγράφου εθνικότητας του πλοίου σε ισχύ από το οποίο να προκύπτει ότι αυτό είναι οριστικά νηολογημένο ως τουριστικό επαγγελματικό σε ελληνικό νηολόγιο ή σε νηολόγιο κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή της Ε.Ζ.Ε.Σ. εκτός της Ελβετίας ή του Ε.Ο.Χ. Στην περίπτωση νηολόγησης σε κράτος – μέλος της Ε.Ε. ή της Ε.Ζ.Ε.Σ. εκτός της Ελβετίας ή του Ε.Ο.Χ., θα πρέπει να αναγράφεται στο έγγραφο εθνικότητας ότι το συγκεκριμένο πλοίο είναι επαγγελματικό.
ββ) θεωρημένου αντίγραφου της βεβαίωσης έναρξης εργασιών με αντικείμενο την εκμετάλλευση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, που εκδίδεται απο τη ΔΟΥ Πλοίων για τις περιπτώσεις εκείνες που ο φορολογικός αντιπρόσωπος φορολογείται σε ΔΟΥ της περιοχής Αττικής ή από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.) στις περιπτώσεις που ο φορολογικός αντιπρόσωπος φορολογείται σε ΔΟΥ εκτός της περιοχής Αττικής. Ειδικά για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής με σημαία κράτους – μέλους της Ε.Ε. ή της Ε.Ζ.Ε.Σ. εκτός της Ελβετίας ή του Ε.Ο.Χ. , θα απαιτείται μόνο η προσκόμιση πιστοποιητικού απόδοσης Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) στον πλοιοκτήτη το οποίο εκδίδεται από την αρμόδια ως άνω Δ.Ο.Υ. και ο διορισμός φορολογικού εκπροσώπου. Αρθρο 3 Παράγραφος 1.α : Δεν συμπεριλαμβάνονται πλοία αναψυχής με σημαία χώρας μέλους της Ε.Ε κλπ. που έχουν χαρακτηριστεί επαγγελματικά. Συνεπώς να συμπεριληφθούν και τα επαγγελματικά σκάφη που έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής του άρθρου 6 του παρόντος. Η παραγρ. 2 να τροποποιηθεί ως εξής 2. Η εκμετάλλευση των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής επιτρέπεται μόνον με ολική ναύλωση διάρκειας τουλάχιστον οκτώ (8) ωρών υπολογιζομένης από το χρόνο που ορίζεται στο ναυλοσύμφωνο την αναχώρηση του πλοίου από τον λιμένα απόπλου έως και την τελική αποβίβαση των επιβατών με τον κατάπλου του πλοίου και έως τη ληξη του ναυλοσυμφώνου και έχει ως αποκλειστικό σκοπό την εκτέλεση ταξιδιού αναψυχής, τη διαμονή του Ναυλωτού επι του πλοίου, τη διεξαγωγή φωτογραφήσεων και διενέργεια λοιπων οπτικοακουστικών μέσων, αποκλειομένης της ναύλωσής τους για άλλο σκοπό που ρυθμίζεται από άλλες διατάξεις του παρόντος νόμου, όπως άθληση, εκπαιδευτικά ταξίδια, συμμετοχή σε αγώνες, εκτέλεση θαλασσίων εκδρομών. Ναύλωση για μεταφορά προσώπων με εισιτήριο ή πραγμάτων με ναύλο απαγορεύεται. Παρ. 4.(α) Να διαγραφεί η παράγραφος αυτή. Δεν είναι δυνατόν να μην επιτρέπεται στο Ναυλωτή να επιβιβάσει ή αποβιβάσει πρόσωπα απο το σκάφος. Αντιθέτως πρέπει να επιτρέπεται αυτή η επιβίβαση ή αποβίβαση υπο τη προϋπόθεση ότι ο πλοίαρχος τους σκάφους θα αναπροσαρμόζει τη Κατάσταση επιβατών. Παρ. 4 (β) : Υπο τη προϋπόθεση ότι θα αναφέρονται τα ονόματά τους στη κατάσταση επιβατών να επιτρέπεται να επιβαίνει ο πλοιοκτήτης ή τα παρένθετα πρόσωπα, για να βοηθούν στη καλύτερη εξυπηρέτηση του ναυλωτού ιδιαίτερα στα σκάφη που δεν υπηρετεί πλήρωμα (κάτω των είκοσι μέτρων). Η παρ 4 (α),(β) και (γ) να τροποποιηθεί ως εξής : 4 α) Επιτρέπεται η επιβίβαση ή αποβίβαση προσώπων στο πλοίο κατά τη διάρκεια της ναύλωσης υπο τη προϋπόθεση ότι ο πλοίαρχος του σκάφους θα αναπροσαρμόζει τη Κατάσταση Επιβατών β) Επιτρέπεται να επιβαίνει ο πλοιοκτήτης ή τα παρένθετα πρόσωπα υπο τη προϋπόθεση εγγραφής των στη κατάσταση επιβατών προκειμένου να βοηθούν στη καλύτερη εξυπηρέτηση του ναυλωτή, η οποία είναι άκρως απαραίτητη ιδιαίτερα στα σκάφη που δεν υπηρετεί πλήρωμα (κάτω των είκοσι μέτρων). γ) Επιτρέπεται επίσης η παραμονή του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή καθώς και των παρένθετων προσώπων αυτών στο επαγγελματικό πλοίο αναψυχής, κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των ελάχιστων προβλεπομένων ημερών ναύλωσης της παρ. 6 του παρόντος άρθρου. Οι κυβερνήτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, που ορίζονται από το άρθρο 5 του παρόντος νόμου και δεν είναι επιβάτες, υπάγονται για την εργασία τους αυτή στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε. και υποχρεούνται στην έκδοση κάθε νόμιμου παραστατικού σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες φορολογικές διατάξεις. Επίσης να προστεθεί η ακόλουθη παράγραφος : Δεν είναι απαραίτητη η λήψη αδείας απόπλου για την έναρξη του χρόνου της ναύλωσης. Η ναύλωση θεωρείται ότι αρχίζει κατά το χρόνο που ορίζεται στο ναυλοσύμφωνο. Για το όρο 6 (α) η πρότασή μας είναι να μην υπάρχει ελάχιστη υποχρέωση εκτέλεσης ημερών ναύλου. Διαφορετική ρύθμιση εξαναγκάζει τους πλοιοκτήτες να προκαλούν ναυλώσεις του σκάφους σε φιλικά ή συγγενικά πρόσωπα, για να μπορέσουν να διατηρήσουν την επαγγελματική άδεια. Αλλωστε τα επαγγελματικά σκάφη πρέπει να κινούνται μόνο για τους σκοπούς της ναύλωσης, με μόνη εξαίρεση τη κίνηση αυτών άνευ ναύλου. Εναλλακτικά προτείνουμε να μειωθούν στο ήμισυ οι ελάχιστες ημέρες ναύλωσης. Προτείνουμε ο όρος 6 (γ) να διαγραφεί διότι δεν θεωρούμε απαραίτητη τη λήψη απόπλου για την έναρξη της ναύλωσης. Ο λόγος είναι ότι ο ναυλωτής μπορεί να μην αναχωρήσει με το σκάφος αλλα να αποφασίσει τη παραμονή του στο λιμάνι (π.χ. για συναντήσεις, φωτογραφήσεις, λήψη κινηματογραφικών ταινιών κλπ) Παρ. 6 (ε) : Σε περίπτωση ναύλωσης του σκάφους στο εξωτερικό δεν είναι εφιχτό οι καταστάσεις επιβατών να θεωρηθούν διότι οι αρχές στο εξωτερικό δεν κάνουν διατυπώσεις απόπλου και ούτε η Ελληνική Λιμενική αρχή μπορεί να θεωρήσει εκ των υστέρων μια κατάσταση επιβατών. Συνεπώς να γίνει πρόβλεψη επ’ αυτού στη παρ. 6 (ε). Παρ. 7 περίπτωση β) : Να τροποποιηθεί το διάστημα των 15 ημερών σε 35 ημέρες και να διαγραφεί η περίοδος απο 15.06 έως 15.09 σχετικά με τη ναύλωση του σκάφους απο τα παρένθετα πρόσωπα του πλοιοκτήτη ή του εφοπλιστή. Αρθρο 4 Παρ 2. η κατάθεση των ναυλοσυμφώνων με την εκκαθαριστική Φ.Π.Α. στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. είναι περιττή δεδομένου ότι ήδη προβλέπεται η υποβολή κάθε τρίμηνο στην αρμόδια ΔΟΥ καταστάσεων στις οποίες αναγράφονται τα ναυλοσύμφωνα που έχουν υπογραφεί. Για το λόγο αυτό η παρ. 2 να τροποποιηθεί ως εξής : 2. α) Το επαγγελματικό πλοίο αναψυχής, όταν είναι ναυλωμένο, πρέπει να είναι εφοδιασμένο με αντίγραφο ναυλοσυμφώνου πριν από τον απόπλου του από το λιμένα αφετηρίας. Το αντίγραφο αυτό θεωρείται από τη Λιμενική Αρχή του ελληνικού λιμένα έναρξης της ναυλώσεως αφετηρίας κατά τον απόπλου του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, βρίσκεται πάντοτε στο πλοίο και επιδεικνύεται σε κάθε ζήτηση από τις αρμόδιες Αρχές. Θεωρημένο αντίγραφο του ναυλοσύμφωνου αυτού κατατίθεται από τον εκναυλωτή, όπως αυτός προσδιορίζεται στην παρ. 3 του άρθρου 3 του παρόντος, με την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α. στην αρμόδια για τη φορολογία του Δ.Ο.Υ. Η κατάθεση αυτή γίνεται και από τον ναυλωτή, εάν υποχρεούται σε υποβολή τέτοιας δήλωσης. Με τις αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών που προβλέπονται από τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 32 του Ν. 2648/1998 (ΦΕΚ 238 Α) μπορεί να καθορίζονται οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών στις οποίες υποβάλλονται τα αντίγραφα των ναυλοσυμφώνων, καθώς και διαφορετικός τρόπος και χρόνος υποβολής αυτών. Παρ. 4 Τα έγγραφα που σχετίζονται με τη ταυτοπροσωπία των επιβατών (αντίγραφα διαβατηρίων, ταυτοτήτων κλπ.) να τηρούνται απο το πλοίαρχο ή κυβερνήτη του σκάφους και να επιδεικνύοται στις Αρχές, εφόσον ζητηθούν. Προτείνουμε να τροποποιηθεί η παρ. 4 ως εξής : 4. Κατά την θεώρηση του Ναυλοσυμφώνου Πριν από τον απόπλου, ο πλοίαρχος ή ο κυβερνήτης επαγγελματικού πλοίου αναψυχής είναι υποχρεωμένος να καταθέτει στη Λιμενική Αρχή του λιμένα αφετηρίας ονομαστικές καταστάσεις πληρώματος και επιβατών, αντίγραφα των οποίων, θεωρημένα από την ίδια Αρχή, πρέπει να φέρει κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μαζί με τα λοιπά έγγραφα και τα πρωτότυπα δημόσια αποδεικτικά ταυτοπροσωπίας των επιβαινόντων.
Επίσης υποχρεούται να επιδεικνύει στην αρμόδια Λιμενική Αρχή, κατά τη διάρκεια ειδικού ελέγχου των Αρχών κατά την λήψη της σχετικής άδειας απόπλου, ταυτότητα, διαβατήριο ή άλλο ικανό δημόσιο αποδεικτικό από το οποίο να πιστοποιείται η ταυτοπροσωπία καθενός από τους επιβάτες. Αν κατά τη διάρκεια της ναύλωσης επέλθει μερική μεταβολή στην κατάσταση επιβαινόντων, ο πλοίαρχος ή ο κυβερνήτης υποβάλει για θεώρηση νέα κατάσταση στην αρμόδια Λιμενική Αρχή. Στην περίπτωση αυτή, τα αποδεικτικά της ταυτοπροσωπίας επιβατών θα προσκομίζονται κατά την θεώρηση της νέας κατάστασης επιβατών καθώς και σε κάθε μεταγενέστερη τροποποίησή της. Η ολική μεταβολή της κατάστασης επιβαινόντων απαγορεύεται και ισοδυναμεί με τερματισμό της τρέχουσας ναύλωσης. Παρ. 5. Η πρότασή μας είναι να καταργηθεί το ΕΕΠΣΕΠΑ Αρθρο 5 Παρ. 5 : Για την στελέχωση των σκαφών με ξένη σημαία άλλου κράτους μέλους να παραμείνει ως έχει σήμερα. (Δηλαδή άνω των 650 κόρων η στελέχωση να γίνεται σύμφωνα με τη Νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρει το πλοίο). Αρθρο 20 Παρ. 1 : Να μην υπάρχει προθεσμία για την απόκτηση σκάφους και την έκδοση επαγγελματικής αδείας. Η παραγγελία και η κατασκευή ένος μεγάλου σκάφους διαρκεί χρονικό διάστημα πλέον των δύο (2) ετών, με αποτέλεσμα μία Ελληνική εταιρεία να μη μπορεί να παραγγείλει νέο υπο κατασκευή σκάφος. Επίσης μία εταιρεία ΝΕΠΑ που αγοράζει σκάφος στην αλλοδαπή αδυνατεί να το δραστηριποιήσει εκεί διότι πρέπει να το μεταφέρει στην Ελλάδα για να εκδώσει την Επαγγελματική άδεια. Προτείνουμε να προστεθεί η ακόλουθη πρόσθετη διάταξη : Για να διαγραφεί ένα σκάφος απο τα Ελληνικά Νηολόγια πρέπει να γίνει πώληση αυτού. Δεν προβλέπεται η διαγραφή του με απόφαση του πλοιοκτήτη. Γι’ αυτό προτείνουμε να προστεθεί διάταξη η οποία θα προβλέπει οτι η διαγραφή σκάφους από τα Ελληνικά νηολόγια μπορεί να γίνει με Αίτηση του πλοιοκτήτη (κατά τροποποίηση του σχετικού άρθρου Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου).