• Σχόλιο του χρήστη 'Ε.Δ.' | 11 Φεβρουαρίου 2013, 14:50

    Λυπάμαι πάρα πολύ για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται προσπάθεια να διατυπωθεί μια σκέψη, η οποία όμως θα γίνει νόμος του κράτους και σε σύντομο χρονικό διάστημα δε θα γνωρίζουμε πως θα ερμηνευτεί νομικά και τι αποτελέσματα θα φέρει στη λειτουργία των χημικών και λοιπών εργαστηρίων και κατά συνέπεια στη δημόσια υγεία. Μερικές προσωπικές σκέψεις θα ήθελα να διατυπώσω και τίποτα περισσότερο διότι το θέμα είναι φλέγον και η ουσιαστική συζήτηση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί με τα επίσημα συμβουλευτικά όργανα του κράτους και τους επιστημονικούς φορείς που εκπροσωπούν εκτός από την επιστήμη τους και τους κατόχους των αντίστοιχων πτυχίων. Αν μιλήσουμε για γνώσεις που προέρχονται από το βασικό πτυχίο σίγουρα χημικές αναλύσεις μπορούν να εκτελούν και να υπογράφουν οι έχοντες πτυχίο χημείας, διότι και περισσότερες ασκήσεις χημικής ανάλυσης έχουν εκτελέσει, αλλά και γενικά έχουν μεγαλύτερη εμπειρία στο χώρο του χημικού εργαστηρίου. Φυσικά αν μιλήσουμε για εξειδικευμένες τεχνικές, μεθόδους και οργανολογία είναι σίγουρο ότι και από τους πτυχιούχους χημικούς θα λείπει η γνώση και η εμπειρία. Παρόλα αυτά έχουν τα βασικά εφόδια για να κατανοήσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα την αρχή λειτουργίας και να αξιολογήσουν αν το λαμβανόμενο αποτέλεσμα έχει φυσική σημασία ή απλά είναι μία τιμή. Θα ήταν άδικο φυσικά να θεωρήσω ότι σε ένα τέτοιο επίπεδο δε μπορεί να φτάσει και κάποιος του οποίου το βασικό πτυχίο δεν εμπίπτει στο κλάδο της Χημείας. Για να γίνει όμως κάτι τέτοιο θα πρέπει να συμμετέχει σε ανάλογα σεμινάρια εκπαίδευσης, ή σε μεταπτυχιακές σπουδές με αντικείμενο τη χημική ανάλυση. Από προσωπική εμπειρία με μεγάλο πλήθος επιστημόνων γνωρίζω ότι υπάρχει η τάση πολλοί κλάδοι να θεωρούν ότι η χημική ανάλυση είναι κάτι απλό και αρκεί να τοποθετήσεις το δείγμα σου σε κάποιο υψηλής τεχνολογίας όργανο για να λάβεις ένα πραγματικό αποτέλεσμα. Θα σας διαβεβαιώσω ότι κάτι τέτοιο είναι εντελώς λάθος. Όποιος δε γνωρίζει την αρχή λειτουργίας του οργάνου που χρησιμοποιεί και δεν έχει βαθιά γνώση των χημικών διεργασιών που λαμβάνουν χώρα κατά τη διεξαγωγή μιας αναλυτικής μεθόδου, θα περιορίσει σημαντικά την παραγωγικότητά του, διότι δεν αντιλαμβάνεται τα πιθανά προβλήματα. Επίσης θα εκτελεί μια μέθοδο σαν απλός τεχνικός ή παρασκευαστής και δε θα μπορεί να αξιολογήσει το τελικό αποτέλεσμα και να επέμβει σε μια αναλυτική μέθοδο προκειμένου να περιορίσει τα περιττά στάδια ανάλυσης ή να βρει σημεία τα οποία του αυξάνουν το σφάλμα του αποτελέσματός του. Κάτι αντίστοιχο θεωρώ ότι ισχύει και για τις μικροβιολογικές δοκιμές, όπου οι μικροβιολόγοι είναι αυτοί που ως κάτοχοι του βασικού τους πτυχίου μπορούν με μεγαλύτερη ευκολία έναντι όλων των άλλων να εκτελέσουν αυτές τις δοκιμές. Όλοι οι υπόλοιποι συμπεριλαμβανομένων και των χημικών θα πρέπει να λάβουν επιπλέον εκπαίδευση χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα μπορούν μετά από σχετική εμπειρία να τις εκτελέσουν. Αν λοιπόν θα θέλαμε να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο θα έπρεπε αρχικά ο κάθε κλάδος να ενσκήψει στο πραγματικό αντικείμενο της επιστήμης του και να μην προσπαθεί να υφαρπάξει αντικείμενα άλλων. Οι επιστήμες της Γεωπονίας, αλλά και της Κτηνιατρικής και πάρα πολλές άλλες είναι εφαρμοσμένες επιστήμες, δηλαδή αξιοποιούν την επιστημονική γνώση των βασικών επιστημών. Εν προκειμένω επειδή οι γεωπόνοι χρειάζονται τις χημικές αναλύσεις των τροφίμων για να καταλήξουν σε ένα συμπέρασμα σχετικά με τον τρόπο καλλιέργειας, δε σημαίνει ότι θα πρέπει να κάνουν οι ίδιοι και τις χημικές αναλύσεις. Θα πρέπει απλά να συνεργαστούν με ένα αναλυτικό εργαστήριο. Είναι σα να λέμε ότι επειδή ο χημικός κάνει αναλύσεις σε διάφορα υποστρώματα θα πρέπει να μπορεί και να μιλήσει επ’ αυτών. Ελπίζω για το σωστό χειρισμό του θέματος από πλευράς του υπουργείου, αλλά και για ένα πιθανό ξεκαθάρισμα των χώρων όπου θα πρέπει να κινείται ο κάθε επιστημονικός κλάδος.