• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΚΚ' | 31 Ιουλίου 2015, 19:28

    Σε ένα σχέδιο νόμου που φέρει τον τίτλο «Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική, Οργάνωση της Επικοινωνιακής Διπλωματίας και Σύσταση Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας και Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης», το σχετικό με την οργάνωση της επικοινωνιακής διπλωματίας τμήμα (Κεφ. Β΄ «Επικοινωνιακή Διπλωματία» άρθρα 5-11) δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι ανταποκρίνεται στον τίτλο του αφού κυρίως επικεντρώνεται στα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας (σύσταση, αναστολή λειτουργίας, διάρθρωση αρμοδιότητα, σύνθεση και στελέχωση). Έτσι, στο άρθρο 5, υπό τον τίτλο «Περιεχόμενο της Επικοινωνιακής Διπλωματίας» ορίζεται απλώς ότι «Η επικοινωνιακή διπλωματία αποτελεί ειδικότερο τομέα της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής, ο οποίος εναρμονίζεται με την εξωτερική πολιτική της χώρας». (παρ.1). Συστατικά της στοιχεία είναι η δημόσια διπλωματία, η διπλωματία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η δημοσιογραφική διαμεσολάβηση και η εσωτερική ενημέρωση των πολιτών για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής (παρ.3). Περαιτέρω, για τον καθορισμό των στρατηγικών στόχων της Επικοινωνιακής Διπλωματίας αρμόδιο είναι το Σ.Ε.Ε.Π., ενώ για την κατάρτιση του σχετικού με την Επικοινωνιακή Διπλωματία κεφαλαίου του στρατηγικού σχεδιασμού, η αρμόδια οργανική μονάδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας συνεργάζεται με την Υπηρεσία Ενημέρωσης και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών (παρ. 1 και 2). Παραβλέποντας, προς στιγμήν, τα ζητήματα που ανακύπτουν με τη χρήση και το περιεχόμενο των συγκεκριμένων όρων και που έχουν σχολιαστεί στο σχετικό άρθρο 1, θα ήθελα να επισημάνω ότι από το άρθρο 5 στο άρθρο 6, ο συντάκτης προβαίνει σε ένα λογικό άλμα, αφού από το επίπεδο των συστατικών στοιχείων της επικοινωνιακής διπλωματίας περνά, με τρόπο αυθαίρετο θα μπορούσε να πει κάποιος, στα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας που είναι οργανικές μονάδες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, εδρεύουν στον τόπο της έδρας των ελληνικών διπλωματικών και προξενικών αρχών και ασκούν τις αρμοδιότητές τους σε άμεση συνεργασία με τις ελληνικές διπλωματικές και προξενικές αρχές της έδρας τους. Ποια είναι η αποστολή τους, πώς εντάσσονται σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό και οργάνωση της επικοινωνιακής διπλωματίας, καμία αναφορά. Εικάζεται απλώς - αφού βρίσκονται στο ίδιο κεφάλαιο - ότι αποτελούν μηχανισμό (;), φορέα (;) άσκησης αυτής. Αν είναι έτσι, είναι αρμόδια για την άσκηση όλων των συστατικών στοιχείων της επικοινωνιακής διπλωματίας; Διότι, δεν αναφέρεται κάτι άλλο στο συγκεκριμένο κεφάλαιο. Βέβαια, υπάρχει το άρθρο 9 που περιγράφει τις αρμοδιότητες των ΓΤΕ (λίγο αυθαίρετα και πάλι, αφού υποτίθεται ότι θα έχει προηγηθεί στρατηγικός σχεδιασμός), αλλά τότε άλλα συστατικά της επικοινωνιακής διπλωματίας, όπως η «εσωτερική ενημέρωση των πολιτών για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής» από ποιόν ασκούνται; Επιπλέον, πώς περνάμε από τον καθορισμό των στρατηγικών στόχων της επικοινωνιακής διπλωματίας από το Σ.Ε.Ε.Π. και την κατάρτιση του σχετικού κεφαλαίου του στρατηγικού σχεδίου από αρμόδια μονάδα της ΓΓΕΕ, στα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας; Δεν απαιτείται ένας μηχανισμός/υπηρεσία στο εσωτερικό που να εξειδικεύει τα ζητήματα, να παρέχει κατευθύνσεις και οδηγίες στα ΓΤΕ, να αξιολογεί την εφαρμογή; Ποια υπηρεσία βρίσκεται πίσω από αυτές τις διαδικασίες, τις εναρμονίζει σε ένα συνεκτικό και οργανικό σύνολο και τις υποστηρίζει με τρόπο ώστε το παραγόμενο αποτέλεσμα να είναι το βέλτιστο; Και πώς αυτός ο μηχανισμός/υπηρεσία διαρθρώνεται ώστε να εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο την άσκηση της επικοινωνιακής διπλωματίας δίνοντας στα ΓΤΕ κεντρικό, ίσως, ρόλο αλλά ως μέρος μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης; (σημ. Η εξωτερική πολιτική ασκείται από το Υπουργείο Εξωτερικών, το οποίο περιλαμβάνει Κεντρική Υπηρεσία και Περιφερειακές και Εξωτερική Υπηρεσία - δεν περιλαμβάνει μόνον εξωτερική υπηρεσία.) Με άλλα λόγια, το σχετικό κεφάλαιο δεν ορίζει/ρυθμίζει την οργάνωση της επικοινωνιακής διπλωματίας όπως διατείνεται, αλλά μόνον και με τρόπο, μάλλον, αποσπασματικό, ζητήματα των Γραφείων Τύπου και Επικοινωνίας.