• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΡΙΜΜΗ Γ. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ' | 14 Ιανουαρίου 2021, 13:11

    Αν και σύμφωνα με την ανάλυση των συνεπειών της προτεινόμενης ρύθμισης, αναγνωρίζεται ως «σημαντική η διασφάλιση της αντιπροσωπευτικότητας και του πλουραλισμού στη σύνθεση της ΕΕΔΑ», η οποία, σημειωτέον, «πολυφωνική σύνθεση της ΕΕΔΑ συμβάλλει στην καλλιέργεια του διαλόγου μεταξύ των φορέων της κοινωνίας και της πολιτείας», εντούτοις, με το άρθρο 10, στον τομέα των ΛΟΑΤΚΙ δικαιωμάτων προτείνεται η αποδυνάμωση της εκπροσώπησής τους. Η προσχηματική και για λόγους εντυπωσιασμού αναφορά, στην ανάλυση των συνεπειών, στο αριθμητικό σύνολο των μελών τακτικών και αναπληρωματικών, και η παρουσίαση αυτού του αριθμού ως κριτηρίου αναποτελεσματικότητας χωρίς έτερη αναφορά, δεν φαίνεται πειστικός λόγος για τη μείωση των συμμετεχουσών οργανώσεων. Αν σκοπός της ρύθμισης είναι η δημιουργία εκείνης της σύνθεσης που θα επιτρέπει την προσαρμογή στις εξελισσόμενες ανάγκες της κοινωνίας, τότε σε καμία περίπτωση δε θα έπρεπε να απομειωθούν τα μέλη της ΕΕΔΑ. Τουναντίον, θα πρέπει να αυξηθούν και να γίνει εισέτι πιο συμπεριληπτική η ΕΕΔΑ με την αύξηση των τομέων αναφοράς με εξειδίκευση αυτών. (πχ. δικαιώματα στην εκπαίδευση, δικαιώματα στην εργασία, δικαιώματα στην υγεία, δικαιώματα στην οικογενειακή ζωή κλπ). Η προηγούμενη νομοθετική τροποποίηση της σύνθεσης της ΕΕΔΑ με τον ν. 4606/2019, βασίστηκε αφενός στην ανάγκη να υπάρχουν εκπρόσωποι των προσώπων που βιώνουν τις διακρίσεις και αφετέρου έλαβε υπόψη της τα διαφορετικά πεδία που καλύπτουν οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών που εργάζονται προκειμένου να αρθούν αυτές οι διακρίσεις. Προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, κάποιες από τις οποίες, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν έως και ομοφοβικές. Σήμερα, κρίνοντάς την εκ του αποτελέσματος, θεωρούμε ότι συνέβαλε στην δημιουργία αντιπροσωπευτικότερης σύνθεσης της ΕΕΔΑ και στην ανάδειξη των ζητημάτων που απασχολούν τα ΛΟΑΤΚΙ πρόσωπα στα διάφορα πεδία της προσβολής των δικαιωμάτων τους. Η υιοθέτηση της από κοινού πρότασης ενός (1) μέλους στην περίπτωση των ΛΟΑΤΚΙ οργανώσεων, καταδεικνύει την άγνοια του νομοθέτη αναφορικά με το εύρος, την πολυπλοκότητα και τη διαφοροποίηση μεταξύ των διαθεματικών διακρίσεων και αντίστοιχα των διεκδικούμενων δικαιωμάτων. Η υιοθέτηση της από κοινού πρότασης ενός μέλους έναντι πέντε, ως ισχύει, αποτελεί ξεκάθαρο υποβιβασμό της εκπροσώπησης των διαφορετικών κατά είδος και περιεχόμενο δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ προσώπων και συνιστά δυσμενή διάκριση σε βάρος τους. Ο νομοθέτης ομαδοποιεί τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα σε μία κατηγορία: οι μη ετεροκανονικοί. Λησμονώντας πχ. ότι άλλη δυσμενή διάκριση υφίστανται, τα διεμφυλικά άτομα, άλλη τα τέκνα ομοφύλων, άλλη τα ίντερσεξ άτομα. Άλλη δράση και άλλο εξειδικευμένο θεματικό πεδίο έχει η κάθε οργάνωση από τις πέντε υπάρχουσες. Η υποχρέωση της από κοινού πρότασης ενός εκπροσώπου από το σύνολο των αναφερόμενων ονομαστικά οργανώσεων, είναι η θεσμική υπόμνηση του διαχωρισμού «εσείς οι μη κανονικοί» και «εμείς οι κανονικοί». Η νομοθετική πρόταση, ως εισάγεται, λησμονεί το βασικό: Σε όλους του έτερους τομείς δικαιωμάτων υφίστανται θεσμικά κατοχυρωμένα δικαιώματα που ενδεχομένως παραβιάζονται από την κακή άσκηση της εκτελεστικής εξουσίας, την άσκηση της δημόσιας διοίκησης κτλ. Στην περίπτωση των ΛΟΑΤΚΙ προσώπων, η δυσμενής διάκριση σε βάρος τους, απλώνεται σε όλο το φάσμα των ατομικών δικαιωμάτων τους για τα οποία σε πάρα πολλές περιπτώσεις δεν υφίσταται καν θεσμική αναγνώριση ύπαρξής τους (πχ. ΛΟΑΤΚΙ γονεϊκότητα, γάμος, συμπεριληπτική εκπαίδευση). Η προστασία, συνεπώς, των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων και η παροχή δικαιωματικής φωνής στην ΕΕΔΑ, ως συμβουλευτικού οργάνου της πολιτείας, είναι διπλά σημαντική, οφείλει να καλύπτει κατά περιεχόμενο το σύνολο των εκπροσωπουμένων πολιτών και επουδενί δεν παρέχεται με την προτεινόμενη ρύθμιση. Για τον λόγο αυτό και προτείνουμε αφενός να παραμείνει η πενταμελής εκπροσώπηση των ΛΟΑΤΚΙ δικαιωμάτων στην ΕΕΔΑ με εξειδίκευση ανά τομέα αντικειμένου δράσης (πχ. γονεϊκότητα-δικαιώματα τέκνων, δικαιώματα διεμφυλικών ατόμων, δικαιώματα στην εκπαίδευση, δικαιώματα ίντερσεξ ατόμων) και αφετέρου να εμπλουτιστεί η σύνθεσή της με τη συμμετοχή και έτερων εκπροσώπων οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών (πχ. συμμετοχή εκπροσώπων κρατουμένων, προσφύγων, μεταναστών, αθέων). Πέραν δε των ανωτέρω, η πρόταση συμμετοχής ονομαστικά αναφερόμενων οργανώσεων εν γένει, σε συνδυασμό με τη χρονοβόρα διαδικασία που απαιτείται για την οιαδήποτε εκ νέου παραμετροποίηση της σύνθεσης της ΕΕΔΑ, αν και εξασφαλίζει τη συμμετοχή εγνωσμένων οργανώσεων στα διάφορα πεδία δικαιωμάτων, εντούτοις αποκλείει τη δυνατότητα συμμετοχής νέων σχηματισμών/ οργανώσεων/ ενώσεων προσώπων, της κοινωνίας των πολιτών, που θα αναδειχθούν στα διάφορα δικαιωματικά πεδία μετά την ψήφιση του νόμου. Η υποπερίπτωση (κ) με την υποχρέωση ορισμού τουλάχιστον δύο (2) μελών από οργανώσεις ή ιδρύματα με τη δέσμευση της κατ’ αντικείμενο οριζόντιας κάλυψης δικαιωμάτων, (και όχι κατ’ ελεύθερη επιλογή ανεξαρτήτως αντικειμένου) μετά από πρόταση έτερων μελών της ΕΕΔΑ και υπό τον όρο της έγκρισης της ολομέλειας, δεν παρέχει επαρκή εξασφάλιση εξειδικευμένης εκπροσώπησης. Για τις "ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ" Τρίμμη Γ. Αικατερίνη Δικηγόρος Τακτικό Μέλος ΕΕΔΑ