• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΠ. ΦΙΛΙΠΠΟΥ' | 24 Αυγούστου 2010, 09:48

    ΝΕΟ ΡΕΥΜΑ – ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ, ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε. – 24/08/2010 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΜΕΓΑΛΩΝ ΕΡΓΩΝ – ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ». ΓΕΝΙΚΑ 1. Το σχέδιο νόμου είναι επαινετή πρωτοβουλία. 2. Για πρώτη φορά, προσπαθεί να αντιμετωπίσει την επιτάχυνση μεγάλων έργων και στρατηγικών επενδύσεων, που είναι τόσο απαραίτητες όσο τίποτα άλλο, στη χώρα μας. Όλες οι χώρες, αναπτυγμένες και μη, που δεν περιελάμβαναν στις αναπτυξιακές τους διαδικασίες, τρόπους και μεθόδους επιτάχυνσης και προσέλκυσης επενδύσεων, το έκαναν τελευταία με τον ένα ή άλλο τρόπο. 3. Οι διαδικασίες του νόμου αυτού και η Διυπουργική Επιτροπή, να υπάγονται κατευθείαν στο γραφείο του Πρωθυπουργού. 4. Στην διαδικασία και έννοια των μεγάλων έργων, θα πρέπει να περιλαμβάνονται, όχι μόνο η άμεση τελική αίτηση για υπαγωγή σε αυτή τη διαδικασία, αλλά και όλες οι πρόδρομες εργασίες και διαδικασίες, για την προσέλκυση και υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων και έργων, π.χ. μια μεγάλη επένδυση, όπως η δημιουργία ενός εμπορικού κέντρου ή η ανάπλαση μιας αστικής περιοχής, μπορεί να έχει θέματα αδειοδοτήσεων ή θέματα υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόμο. Βέβαια, στις περισσότερες των περιπτώσεων, πριν εκδηλωθούν αυτά τα προβλήματα, μπορεί να υπάρχουν και άλλα εμπόδια, που «κατατρέχουν» και έχουν οδηγήσει την χώρα μας σε αποεπένδυση. Πολλές φορές οι εμπλοκές προέρχονται από οποιονδήποτε «επιβουλόμενο» φορολογικό εκπρόσωπο, που μπορεί να βεβαιώσει ανύπαρκτα ποσά σε μια επιχείρηση με μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Όπως επίσης π.χ., σε περιπτώσεις που δεν χρειάζονται πολεοδομικές ρυθμίσεις, για την προσέλκυση μεγάλης επένδυσης, μπορούν να κατασκευαστούν ανύπαρκτοι κίνδυνοι, προκειμένου να καθυστερήσει και να δημιουργηθούν εμπόδια στην υλοποίηση μεγάλης επένδυσης (μελέτη Seveso στο Δήμο Ελευθερίου Κορδελιού Θεσσαλονίκης). 5. Η κατανομή των ποσών των επενδυτικών σχεδίων στα 200,000,000 € ή και στα 75,000,000 € με νέες θέσεις εργασίας, είναι σωστή. 6. Οι αρμοδιότητες της «Invest In Greece», θα πρέπει να διευρυνθούν: 1) Εκτός από την διεκπεραίωση αδειοδοτικών διαδικασιών, 2) Στους πρόδρομους ελέγχους και διεκπεραιώσεις / απεμπλοκές (Preliminary Business Plans) για τις διευκολύνσεις προσέλκυσης και υλοποίησης μεγάλων επενδύσεων και έργων, 3) Διαδικασίες προσδιορισμού μεγάλων επενδυτικών ευκαιριών στην χώρα μας, δηλαδή προσδιορισμός του που υπάρχει έτοιμο και ώριμο επενδυτικό ενδιαφέρον, 4) Διαδικασίες προσέλκυσης και matchmaking διεθνώς και στην Ελλάδα επενδυτικών ευκαιριών και επενδυτών, 5) Διαδικασίες για την προσέλκυση freefloating επενδύσεων μεγάλου ή μεσαίου μεγέθους, όπως ελεύθερη εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων, αγορά και αξιοποίηση χώρων real estate, αγορά και αξιοποίηση εξοχικής κατοικίας, κ.α. Κατά το παρελθόν είχαν επιτυχία και αποτελέσματα, οι σοβαρές προσπάθειες matchmaking διεθνών επενδύσεων στην Ελλάδα, όπως η οργάνωση από το τότε γραφείο Πρωθυπουργού matchmaking effort με αποτελέσματα και υπογραφή συμβάσεων στις Η.Π.Α. Και σε άλλες χώρες αντίστοιχες υπηρεσίες, έχουν αρμοδιότητα στην προσέλκυση και στη διευκόλυνση επενδύσεων. 7. Οι αρμοδιότητες για τις πρόδρομες εργασίες και διαδικασίες, καθώς και για τις διαδικασίες προσέλκυσης και matchmaking διεθνώς, να περιγραφούν σε ξεχωριστό κεφάλαιο και άρθρα. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α ΑΡΘΡΟ 1 1. Παράγραφος 1 & 2: Στον ορισμό «μεγάλα έργα», να περιληφθούν οι λογικές και «μεγάλων επενδύσεων», ανάπλασης αστικών κέντρων, τα mall centers, η έννοια της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, η μείωση του κόστους στην παραγωγική αλυσίδα και στις διανομές. Τα μεγάλα έργα και οι επενδύσεις … στο εξής «Διαδικασία μεγάλων έργων και επενδύσεων». ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β ΑΡΘΡΟ 3 1. Παράγραφος 1: Η Διυπουργική Επιτροπή να έχει αρμοδιότητες στα «Μεγάλα έργα, Επενδύσεις και Υποδομές». 2. Παράγραφος 2: Η Διυπουργική Επιτροπή να διευκρινιστεί από το νομοσχέδιο, ότι θα έχει αρμοδιότητα για την υπαγωγή όλων των επενδυτικών σχεδίων, στις διαδικασίες προσέλκυσης, Preliminary Business Plan, Final Business Plan. 3. Παράγραφος 3: Όλες οι διαδικασίες των διυπουργικών αρμοδιοτήτων, να υπάγονται στο γραφείο του Πρωθυπουργού. ΑΡΘΡΟ 4 1. Παράγραφος 1: Οι φάκελοι για την υπαγωγή επενδύσεων στην Διαδικασία Μεγάλων Έργων, που υποβάλλονται στην “Invest In Greece”, πρέπει να είναι δεσμευτικού περιεχομένου, να επιτρέπονται όμως μεταβολές μεταγενέστερα, που δεν θα πρέπει να αλλάζουν τον σκοπό και τον στόχο του έργου, όπως και επίσης δεν θα πρέπει να αλλάζουν το ελάχιστο προβλεπόμενο ύψος της επένδυσης. 2. Παράγραφος 2.α – αίτηση για την υπαγωγή επενδυτικού σχεδίου στην διαδικασία μεγάλων επενδύσεων και έργων – επιχειρησιακό σχέδιο (business plan): 1) Το επιχειρησιακό σχέδιο μπορεί να είναι στην φάση ανταλλαγής letter of intent, ή στην φάση σύνταξης συμβολαιογραφικού προσυμφώνου και να μην έχει υπογραφεί το τελικό σχέδιο. Παρά ταύτα, η πραγματοποίηση και υλοποίηση του προγράμματος είναι πραγματική. Συνήθως, εναπόκειτο στην άρση των όποιων διαδικαστικών εμποδίων υπάρχουνε, για να υπάρχει ολοκληρωμένο business plan. Προτείνεται υπαγωγή ενός Επενδυτικού Σχεδίου στη Διαδικασία Μεγάλων Έργων, να προβλέπει πριν την υποβολή ολοκληρωμένου business plan, την υποβολή Preliminary Business Plan, προκειμένου, εφόσον το σχέδιο αφορά πραγματική επένδυση και πραγματικούς επενδυτές, να λαμβάνεται μέριμνα δια την άρση των αρχικών εμποδίων. Είναι γνωστό ότι στη χώρα μας, ακόμη και επενδύσεις που βρίσκονται είτε στην αρχική τους φάση, είτε ακόμη και στη φάση υλοποίησης – λόγω της πολυδαιδαλότητος, είτε του νομικού πλαισίου, είτε κακόβουλων παρεμβάσεων, είτε ανταγωνιστικών παρεμβάσεων, να δημιουργούνται εμπόδια άλλοτε υπαρκτά και άλλοτε ανύπαρκτα, είτε προερχόμενα από κρατικές υπηρεσίες, είτε από οποιοδήποτε άλλο συμφέρον. (Βλέπε στην περίπτωση Βοτανικός, με καταρχάς την σύμβαση υπογεγραμμένη με πελάτη εξωτερικού, πρώτα δημιουργήθηκε νομική εμπλοκή, στη συνέχεια δημιουργήθηκε καθυστέρηση όπου χάθηκε ο «αρχικός πελάτης» εξωτερικού, μετά δημιουργήθηκαν και άλλα διαπραγματευτικά συμφέροντα, παρά ταύτα το έργο είναι υπαρκτό, έχει ξεκινήσει και βρίσκεται σε αναζήτηση νέου πελάτη, παρά την ύπαρξη τεραστίων οικονομικών εμπλοκών). 2) Στην πρόβλεψη διαδικασίας προσέλκυσης και matchmaking επενδύσεων, να περιγράφεται ο ορισμός επένδυσης, προσέλκυσης, matchmaking, καθώς και κάθε εύλογο και νόμιμο αίτημα, εκ μέρους των φορέων της επένδυσης. 3. Παράγραφος 2.ε: 1) Το ΕΤΕΑΠ να είναι ανάλογο με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και να ορίζεται σαφώς από την αρχή και να καταβάλλεται με την υπογραφή οριστικής συμφωνίας για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου. 2) Στην εξειδίκευση των στοιχείων που πρέπει να περιέχονται στον φάκελο επενδυτικού σχεδίου, θα πρέπει να εξειδικεύονται εξ υπαρχής τα Preliminary Business Plan στοιχεία για το επιχειρησιακό σχέδιο, όπως το «υπαρκτό» του επενδυτικού σχεδίου, το «υπαρκτό» των επενδυτών, οι εμπλοκές και τα εμπόδια που αναστέλλουν την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, καθώς επίσης και τις διαδικασίες που χρειάζεται μια επενδυτική πρόταση, προκειμένου να προσελκύσει εναλλακτικές επενδυτικές προτάσεις, λόγω της ρευστότητας της διεθνούς οικονομίας. ΑΡΘΡΟ 8 1. Παράγραφος 1 – έγκριση περιβαλλοντικών όρων: Να οριστεί προθεσμία έγκρισης. Νίκος Σπ. Φιλίππου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε. Ν. Μοναστηρίου 114, Τ.Κ.56334 Θεσσαλονίκη, Ελλάδα Τ/Φ: 2310/763925-7 Τ/Ο: 2310/764883 e-mail: fil-sa@hol.gr