• Σχόλιο του χρήστη 'Ελισσάβετ Β.' | 26 Ιουνίου 2011, 12:18

    Η αλλαγή στην Τεχνική εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι τυπική αλλά ουσιαστική! Η τεχνική εκπαίδευση είναι ακριβή μορφή εκπαίδευσης και αν θέλει το Υπουργείο να εξισωθούμε κάποτε με τα αξιόλογα τεχνολογικά Λύκεια του εξωτερικού που συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη της κάθε χώρας, τότε θα πρέπει να πάρει απόφαση ότι τα κονδύλια που θα διατίθενται γι αυτό το σκοπό πρέπει να είναι το λιγότερο τα διπλάσια σε σχέση με τις υπόλοιπες μορφές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν συντηρούν εργαστήρια. Μόνο αν δοθούν παραπάνω χρήματα και διοχετευθούν σωστά θα μπορέσει το τεχνολογικό λύκειο να προσεγγίσει καλύτερου επιπέδου μαθητές. Το χάλι της τεχνικής εκπαίδευσης ευνοεί μόνο τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια που γεμίζουν κάθε χρόνο με μαθητές που δεν πέρασαν σε κάποιο Πανεπιστήμιο. Μαθητές που θα έπρεπε να υπάρχουν στις δικές μας αίθουσες από την Α τάξη Λυκείου Το θέμα είναι το Υπουργείο μπορεί να στηρίξει οικονομικά αυτήν την προσπάθεια; Και αν ναι, θα το κάνει; Πιστεύει στα αλήθεια ότι μέσα από την τεχνική εκπαίδευση υπεισέρχεται ανάπτυξη σε ένα τόπο ή ηθελημένα αφήνει αυτό το κενό για να αναπτύσσονται παράλληλα και τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια που κάποια από αυτά μοιάζουν με τα ευρωπαϊκά πρότυπα… Φυσικά και υπεισέρχεται ανάπτυξη σε ένα τόπο από την τεχνική εκπαίδευση. Τα ευρωπαϊκά παραδείγματα αυτό μας δείχνουν. Είμαστε η μόνη χώρα που παράγουμε περισσότερους επιστήμονες από όσους αντέχουμε. Στις αναπτυγμένες χώρες ή καλύτερα στις σοβαρά σκεπτόμενες χώρες τα πράγματα λειτουργούν ακριβώς με την αντίθετη λογική. Η τεχνική εκπαίδευση στην Φιλανδία, στη Γερμανία, στη Γαλλία ακόμα και στην Λιθουανία έχουν πρότυπες εκπαιδευτικές μονάδες και επιλέγονται από το 70% των μαθητών. Οι χώρες αυτές αναφέρθηκαν ενδεικτικά και μόνο, λόγο της ανάπτυξης που έχουν. Όσο αφορά την δομή του νέου τεχνολογικού λυκείου την κρίνω μέτρια. Είναι σαφώς καλύτερη από τα πρώην ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ αλλά λιγότερο ικανοποιητική από τα πρώην ΤΕΕ ή Τεχνικά λύκεια. Έχει όμως πολλές προοπτικές βελτίωσης. Μπορεί να ξεπεράσει όλα τα υπόλοιπα αν δεν υποκύψει στα συνδικαλιστικά τερτίπια διαφόρων που προσπαθούν να αποσπάσουν όσο γίνεται περισσότερες ώρες για τον κλάδο τους από τη πίτα που λέγεται «Τεχνολογικό Λύκειο» χωρίς και οι ίδιοι να πιστεύουν ότι τις χρειάζεται πραγματικά αυτού του είδους η εκπαίδευση. Καλό θα ήταν να ρίξουμε μια ματιά στη δομή αντίστοιχων ευρωπαϊκών επαγγελματικών λυκείων στον παρακάτω σύνδεσμο και παραδειγματιστούμε από αυτά και να μην διεκδικεί ο καθένας αυτό που θα ήθελε ανάλογα με τα προσωπικά του συμφέροντα. Αυτά έφαγαν την Ελλάδα και γι αυτό φτάσαμε εκεί που φτάσαμε http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurybase_en.php#finland Στην καθαρά τεχνική εκπαίδευση ακόμα και τα μαθήματα θετικής κατεύθυνσης όπως η φυσική και χημεία θα πρέπει να είναι εργαστηριακά και να διδάσκονται κυρίως στην πράξη και όχι στην θεωρία. Αυτό σημαίνει πλήρη αλλαγή όχι μόνο στην δομή, αλλά και στα αναλυτικά προγράμματα και στα σχολικά εγχειρίδια αλλά και στο τρόπο αξιολόγησης μαθητών και εκπαιδευτικών. Και το τελευταίο είναι το σημαντικότερο όλων. Η αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών ανάλογα με το έργο που παράγουν. Κάτι που για το εξωτερικό είναι θεσμός ενώ για εμάς εδώ είναι άγνωστη λέξη. Τα τεχνολογικά λύκεια έχουν αρκετούς «κουρασμένους» καθηγητές (νέους και παλιούς) που υποσκιάζουν την δουλειά πραγματικά δραστήριων και σκεπτόμενων εκπαιδευτικών. Το θέμα είναι βέβαια από ποιους θα γίνει η αξιολόγηση γιατί αν γίνει από κουρασμένους συνδικαλιστές τότε Ζήτω που καήκαμε. Επίσης ομολογώ ότι είναι πρωτοποριακός ο θεσμός της ερευνητικής εργασίας (αν τηρηθεί φυσικά), αλλά πάνω από όλα ο θεσμός της πρακτικής άσκησης και της σύνδεσης με την αγορά εργασίας. Αυτό πραγματικά ήταν ένα μεγάλο κενό γι αυτό του τύπου τα σχολεία. Τέλος η πρόταση για την εισαγωγή στη Τριτοβάθμια είναι πολύ καλή αν και θεωρώ ότι το επίπεδο πρέπει να φτάσει σε ένα τέτοιο σημείο ώστε ο μαθητής να μην νιώθει την ανάγκη να την επιλέξει γιατί θα έχει βγει στην αγορά εργασίας και θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της χώρας.