• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΤΑΜΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ' | 26 Ιουνίου 2011, 22:50

    ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ (Σ.Ε.Π.): Στη δυσκολότερη περίοδο μεταπολεμικά του Ελληνικού Κράτους όσον αφορά την ΕΥΡΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ από νέους ανθρώπους, κατά τη διάρκεια της μεγαλύτερης ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ και όταν η ΑΝΕΡΓΙΑ των νέων μαστίζει την κοινωνία, ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ από τα Λύκεια ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτικούς κοινωνικούς θεσμούς, ο Σ.Ε.Π. Δυστυχώς προαναγγέλθηκε με τα πρόσφατα νομοσχέδια η οριστική ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ του Θεσμού του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο ΝΕΟ και στο ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ. Για τον Σ.Ε.Π. δεν υπάρχει αναφορά ούτε σε μία γραμμή των νομοσχεδίων και έχει ήδη υποστεί επίθεση μέσα στην τελευταία χρονιά με την ξαφνική και αναίτια κατάργηση των Γραφείων Σύνδεσης με την αγορά εργασίας (ΓΡΑ.ΣΥ.). Το Ε.Κ.Ε.Π. δεν έχει κάνει καμία ενέργεια και δεν έχει παρουσιάσει κανένα σχέδιο για το θεσμό που τόσο φανερά βάλλεται και βαίνει προς εξαφάνιση και στο Νέο και στο Τεχνολογικό Λύκειο, αφού δεν περιλαμβάνεται στα ανακοινωθέντα ωρολόγια προγράμματα. Αυτό σημαίνει ότι το Ε.Κ.Ε.Π. μάλλον συμφωνεί με τον εξοβελισμό του Σ.Ε.Π. από το Λύκειο, παρότι θεσμικά θα έπρεπε να διαφωνεί και να προωθεί την αναβάθμισή του. Και φυσικά, μετά την ΑΠΟΠΟΜΠΗ του Επαγγελματικού Προσανατολισμού από το Λύκειο, είδαμε διαφημίσεις ιδιωτικών Κέντρων Συμβουλευτικής να ζητάνε ΧΡΗΜΑΤΑ από τους πολύπαθους μισθωτούς γονείς των μαθητών για να εφαρμόσουν ψυχομετρικά tests «αποκάλυψης» ολόκληρου του εσωτερικού κόσμου των μαθητών μας, ευελπιστώντας ΜΑΤΑΙΑ να αντικαταστήσουν μέσα σε λίγα λεπτά εκατοντάδες ώρες σχολικών δραστηριοτήτων Σ.Ε.Π. στην τάξη. Είδαμε επίσης γνωστά ιδιωτικά σχολεία – και σωστά έπραξαν – να διαφημίζουν ότι αυτά ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ προγράμματα Σ.Ε.Π. και συναντήσεις των μαθητών με ειδικούς ώστε να τους βοηθήσουν. Τελικά οι γονείς θα πρέπει να πληρώσουν άλλη μια φορά για κάτι που η Πολιτεία υποχρεούται να παράσχει δωρεάν. Συνοψίζω παρακάτω -άσκοπα ίσως- το σημαντικό ρόλο του Σ.Ε.Π. και προτάσεις ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ (μάλλον ΕΠΑΝΕΙΣΑΓΩΓΗΣ !) στο σύγχρονο σχολείο. Όπως διαφαίνεται μέσα από τα μέχρι τώρα επίσημα αναλυτικά προγράμματα, οδηγίες εφαρμογής, εγκυκλίους και νομοθετικές ρυθμίσεις ο Σ.Ε.Π. στο σχολείο στοχεύει: • Να διευκολύνει τους μαθητές στην προσωπική τους ανάπτυξη και ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ. • Να εξοικειώσει τους μαθητές στην ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ως επικοινωνιακή διαδικασία, με έμφαση στη σημασία της ανάπτυξης δεξιοτήτων ενεργού αναζήτησης, κριτικής επεξεργασίας και αξιοποίησης της πληροφορίας. • Να βοηθήσει τους μαθητές να λύνουν προβλήματα και να παίρνουν ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ, μέσα από δραστηριότητες που τους δίνουν την ευκαιρία να βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις, με σκοπό την ανάπτυξη της προσωπικής ωριμότητας • Να διευκολύνει το στόχο της ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ των νέων ανθρώπων προς τον κόσμο της εργασίας, διευρύνοντας τις εμπειρίες των μαθητών, με ποικίλες και σύνθετες δραστηριότητες μέσα και έξω από το σχολείο, να τους βοηθήσει στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους και να τους στηρίξει στην προσπάθεια για μια πορεία δια βίου ανάπτυξης. Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται μέσα από την ενεργοποίηση των μαθητών και την εμπλοκή τους σε διαδικασίες με βάση τις αρχές που προωθούν την κριτική και συνεργατική μάθηση, μέσα από τις οποίες θα αναπτύξουν δεξιότητες ζωής (Life skills), θα καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη, την αναλυτική και συνθετική σκέψη, τη γραπτή έκφραση, την αξιοποίηση πηγών πληροφόρησης και την κριτική ανάγνωση της πληροφορίας, την ανάπτυξη υπευθυνότητας και ικανότητας ανάπτυξης πρωτοβουλιών, την καλλιέργεια διαπροσωπικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων καθώς και την ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοαξιολόγησης. Χρησιμοποιούνται πολλές σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση των διαδικασιών εφαρμογής του Σ.Ε.Π. Αναφέρονται ενδεικτικά οι έρευνες και εργασίες με τη μέθοδο του σχεδίου εργασίας (project) και τη μέθοδο της μελέτης περίπτωσης (case study) για να μελετήσουν τα σύγχρονα επαγγέλματα και τα περιβάλλοντα εργασίας και να συνθέσουν επαγγελματικές μονογραφίες, η συμπλήρωση ερωτηματολογίων και χορήγηση tests με την χρήση υπολογιστών, η τήρηση ατομικού φακέλου (portfolio), η επεξεργασία πινάκων και διαγραμμάτων που συμβάλλουν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης των πληροφοριών, η συζήτηση σε ομάδες, οι ασκήσεις προσομοίωσης (με παίξιμο ρόλων, δημιουργία σεναρίων με θέματα κυρίως σχετικά με την απασχόληση, με τις στερεοτυπικές αντιλήψεις, με τη λήψη απόφασης, κ.ά.), η συνεργασία με φορείς απασχόλησης, οι στρατηγικά οργανωμένες επισκέψεις σε χώρους εργασίας, οι διοργανώσεις ημερίδων σταδιοδρομίας από τους μαθητές, η υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας κ.ά. Τα ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. και τα ΓΡΑ.ΣΥ., εποπτευόμενα από τα ΚΕ.ΣΥ.Π. έχουν τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών Ομαδικής και Ατομικής Συμβουλευτικής σε μαθητές και σε γονείς, διοργάνωσης ενημερωτικών εκδηλώσεων και ημερίδων σταδιοδρομίας, καθώς επίσης και πραγματοποίησης ερευνών για την ανίχνευση των αναγκών της τοπικής αγοράς εργασίας και σύνδεσής τους με την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Όλα τα παραπάνω αναφέρονται για τον Σ.Ε.Π. από ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥΣ ΚΑΙ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ (επίσημα δημοσιευμένες σε ΦΕΚ παρακαλώ, ας μην το ξεχνάμε, μιλάμε για νόμους του Κράτους) και ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΙΑΣ ΑΞΙΟ πώς παρά την τεκμηριωμένη επιστημονικά υποστήριξη από την Πολιτεία επί πολλά χρόνια, παρά τα ΧΡΗΜΑΤΑ που δαπανήθηκαν για μετεκπαιδεύσεις στελεχών, σεμινάρια, συνέδρια, υποδομές, βιβλία και που προέρχονταν κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά την τεράστια ανάπτυξη της Συμβουλευτικής Επιστήμης παγκοσμίως στις αναπτυγμένες χώρες, εδώ στη μικρή πολύπαθη Ελλάδα ΞΑΦΝΙΚΑ, ΑΝΑΙΤΙΑ, ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΑ αποφασίζεται η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ. Πρέπει να επισημάνω ότι ο Σ.Ε.Π. δεν είναι μια αυτόνομη δραστηριότητα αλλά μέρος της Σύγχρονης Συμβουλευτικής Επιστήμης και θα πρέπει με την αρωγή της Πολιτείας για το καλό των μαθητών μας να μετεξελιχθεί σε ολοκληρωμένη υπηρεσία συμβουλευτικής υποστήριξης (ΣΥ.Π.: Συμβουλευτική – Προσανατολισμός). Στην εποχή μας, λόγω του κάθε άλλο παρά ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα της κοινωνίας μας, τα νέα παιδιά υφίστανται την καταστροφική επίδραση απαράδεκτων και στρεβλών προτύπων που προωθούν την πνευματική και ηθική έκπτωση με αποτέλεσμα τα προβλήματα των εφήβων να είναι σημαντικότερα και περισσότερα από ποτέ. Τα παραπάνω ισχύουν για όλους τους μαθητές και πολύ περισσότερο για τα παιδιά των κατώτερων κοινωνικών τάξεων και οικονομικών στρωμάτων λόγω πολλών ιδιαιτεροτήτων και προβλημάτων που βιώνουν λόγω της κοινωνικής τους θέσης (οικογενειακά και οικονομικά προβλήματα, δυσχερείς συνθήκες διαβίωσης, ανάγκη για εργασία από μικρή ηλικία κ.λπ.). Οι μαθητές αυτοί βιώνουν διακρίσεις και αδικίες που τους οδηγούν σε απογοήτευση και γενικευμένη απαξίωση των θεσμών. Τα παιδιά αυτά έχουν, λόγω και της ζοφερής κοινωνικοοικονομικής συγκυρίας, έλλειψη ελπίδας για το μέλλον που τα ωθεί στην πλήρη απαξίωση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών θεσμών. Ως αποτέλεσμα παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο (αγένεια, έριδες, βία λεκτική ή/και σωματική, άρνηση της τάξης ως αναγκαίας κοινωνικής δομής, άρνηση ρόλων καθηγητή – μαθητή, άρνηση του ίδιου του μαθήματος, φασαρία, αδιαφορία, φυσική και πνευματική απουσία), παραβατικότητα μέσα και έξω από το σχολείο, παραμέληση της ψυχικής και σωματικής τους υγείας με υιοθέτηση βλαπτικών συμπεριφορών (έλλειψη άσκησης, κακή και ελλιπή διατροφή, χρήση αλκοόλ, εξαρτησιογόνων ουσιών, κάπνισμα), ψυχολογικά προβλήματα (κατάθλιψη, απόσυρση, απομόνωση, άγχος), βιώνουν τη σχολική αποτυχία και μερικές φορές εγκαταλείπουν το σχολείο. Η μεγαλύτερη λοιπόν συμβολή των σύγχρονων εκπαιδευτικών θα είναι να αξιοποιήσουν τη Συμβουλευτική Επιστήμη για την παροχή υποστήριξης στους έφηβους μαθητές μας για την ολοκληρωμένη ψυχική και πνευματική τους ανάπτυξη. Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή εκπαιδευτικών και μαθητών μπορούν να είναι οι εκπαιδευτικοί που εφαρμόζουν τον Σ.Ε.Π., γιατί στη σύγχρονη εφαρμογή του Σ.Ε.Π. στα σχολεία, παρέχονται παράλληλα υπηρεσίες ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ, ιδίως από τους εκπαιδευτικούς - συμβούλους που έχουν κατάλληλη επιμόρφωση και υπηρετούν σε δομές του Σ.Ε.Π. (ΓΡΑ.Σ.Ε.Π., ΓΡΑ.ΣΥ., ΚΕ.ΣΥ.Π.). Ίσως μάλιστα να πρέπει να αλλάξει τίτλο η δραστηριότητα Σ.Ε.Π. στο σχολείο και να αντικατασταθεί με τον διεθνή και ευρύτερο όρο ΣΥ.Π. δηλαδή ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ – ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ γιατί δείχνει καλύτερα το ρόλο του Εκπαιδευτικού – Συμβούλου και αναβαθμίζει (καθορίζει) τις δραστηριότητές του στο σχολείο πέρα από τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και στην παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης για όλα τα παραπάνω προβλήματα στους μαθητές. ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΦΑΝΕΣ ΛΟΙΠΟΝ ΟΤΙ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΣΤΟ ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΔΕΝ ΘΑ ΩΦΕΛΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ, ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ ΘΑ ΤΟΥΣ ΣΤΕΡΗΣΕΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Προτείνεται λοιπόν η ΑΥΞΗΣΗ (αντί κατάργησης) ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ και δημιουργία τους ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΑ (Νέο και Τεχνολογικό Λύκειο), όπου δεν υφίστανται ήδη. Προτείνεται η εφαρμογή του θεσμού του Σ.Ε.Π. 2 ώρες στην Α’ Λυκείου αλλά και στη Β’ και στη Γ’ τάξη τουλάχιστον 1 ώρα την εβδομάδα, ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ όλων των τύπων ΛΥΚΕΙΩΝ για την παροχή διαρκούς συμβουλευτικής υποστήριξης στους μαθητές αλλά και για να βοηθηθούν αυτοί στις σημαντικές εκπαιδευτικές και επαγγελματικές αποφάσεις που πρέπει να πάρουν ενόψει ενός πολυδαίδαλου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με 500+ σχολές και κυρίως ενόψει μιας δύσκολης και απαιτητικής αγοράς εργασίας σε μια κοινωνία όπου η ανεργία καλπάζει και το βιοτικό επίπεδο συνεχώς χειροτερεύει. Επίσης προτείνεται η ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό ώστε να μπορούν σε ετήσια βάση να τα παρακολουθούν πολύ περισσότεροι εκπαιδευτικοί. Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. Θυμίζω ότι στην εποχή μας οι υποστηρικτικοί θεσμοί προς τους νέους ανθρώπους είναι εκ των ων ουκ άνευ για την επίτευξη κοινωνικής ευημερίας. Αν τελικά αυτή, εκτός από ΖΗΤΟΥΜΕΝΗ, είναι και ΕΠΙΘΥΜΗΤΗ. Γεώργιος Στάμος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01, Σύμβουλος Σ.Ε.Π., 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων, g.stamos@yahoo.com, http://gst2008.blogspot.com/