• Σχόλιο του χρήστη 'Αλέξανδρος' | 28 Ιουνίου 2011, 02:14

    Στα αλήθεια αναρωτιέμαι τόσα χρόνια, γιατί στην Ελλάδα κανένας απολύτως δεν ασχολήθηκε ποτέ σοβαρά με το θέμα της εκπαίδευσης νέων γεωργών. Στα αλήθεια για ποιο λόγο σε μια χώρα, όπου το μεσογειακό κλίμα ευνοεί την παραγωγή ποιοτικών προιόντων, σε μια χώρα όπου η γεωργία εφόσον ασκείται σωστά αποφέρει αρκετά ικανοποιητικό εισόδημα, σε μια χώρα όπου ακούγεται συνέχεια το διάγγελμα για πράσινη ανάπτυξη, γιατί λοιπόν στην Ελλάδα μας το επάγγελμα του αγρότη, γεωργού πείτε το όπως θέλετε απαξιώνεται συνεχώς;; Απαξίωση στην οποία συμβάλλουν: τα ΜΜΕ όπου οι γεωργοί παρουσιάζονταο ως μίζεροι άνθρωποι, ως καημένοι που δεν έχουν χρήματα και κλαίγονταο συνεχώς, οι γονείς των παιδιών(η επαγγελματική ενασχόληση με τα φυτά, ζώα και το έδαφος θεωρείται υποτιμητική, σκληρή δουλειά, λαμβάνεται ακόμα και ως τιμωρία, σε αντίθεση με τα πρότυπα της ελληνικής κοινωνία που θέλει τους πάντες ιατρούς), απαξίωση από το ίδιο το σχολείο όπου καμία αναφορά ή ελαχιστότατες γίνονται σε βιβλία βιολογίας σε θέματα καλλιέργειας φυτών, γεωργίας κ.τ.λ. Είναι τυχαίο ότι τα βιβλία Βιολογίας των σχολείων δίνουν έμφαση στη μελέτη των ζώων (συνδυαζόμενη με το επάγγελμα του ιατρού που έχει κύρος) και ελάχιστη στη μελέτη φυτών;; Σε ελαχιστότατα περιβαλλοντικά προγράμματα πραγματοποιούνται project που έχουν σχέση με τη γεωργία ή κηπουρική πράγμα αντιδιαμετρικά αντίθετο με την ελληνική πραγματικότητα μιας και οι περισσότερες γνώσεις βιολογίας, οικολογίας και περιβαλλοντικών επιστημών άπτονται του τομέα της γεωργίας. Να επισημάνω απλά ότι σε χώρες του εξωτερικού, πολλές μεγαλουπόλεις (π.χ. Λονδίνο) υλοποιούν μέσω του αναλυτικού προγράμματος, δραστηριότητες garden based learning από το δημοτικό ακόμα σχολείο, προσφέροντας εξαιρετικές ευκαιρίες γνωριμίας με την τοπική πανίδα και χλωρίδα. Το garden based learning έχει τη μορφή project ή δραστηριοτήτων γύρω από τη κηπουρική, τα φυτά, το κήπο γενικά. Σύμφωνα με νεότερες έρευνες κορυφαίων παιδαγωγών και πανεπιστημίων συμβάλει στη ανάπτυξη περιβαλλοντικής, διατροφικής συνείδησης, στην ανάπτυξη επαγγελματικών, κοινωνικών δεξιοτήτων κ.α. Για ποιο λόγο τέλος δεν αναφέρεται σε βιβλία Βιολογίας με όση έκταση απαιτείται ότι ο τομέας βιοτεχνολογίας έχει άμεση συνάφεια με την γεωργία, τα επιτευγματα του τομέα διεθνώς εστιάζονται σήμερα σε εφαρμογές που θα έχουν στη γεωργία και στους ίδιους τους γεωργούς; Ξέρετε το κομμάτι της αγροτικής βιοτεχνολογίας απασχολεί ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια εξωτερικού, αλλά και της Ελλάδας, προωθώντας διεπιστημονικές έρευνες με πολλές σύγχρονες εφαρμογές. Τμήματα της ιατρικής, φαρμακευτικής, διαιτολογίας συνεργάζονται με γεωπονικά πανεπιστήμια με ένα κοινό στόχο: τη λεγόμενη μοριακή γεωργία - μια γεωργία που θα παράγει υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα βιοτεχνολογίας (από φάρμακα, πρώτες ύλες βιομηχανιών μέχρι τρόφιμα)εξαιρετικά χρήσιμα για τον άνθρωπο και μειωμένου κόστους Γιατί δεν δίνεται πουθενά η αίσθηση σε μαθητές ότι η γεωργία είναι πλέον σύγχρονη και όχι απαρχαιωμένη; Γιατί δεν δίνεται πουθενά η αίσθηση ότι απαιτούνται γνώσεις εξειδικευμένες και τεχνολογικά αναβαθμισμένες; Θέλω να πιστεύω πραγματικά ότι αυτή η υποβίβαση ΚΑΙ Η ΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ με ότι έχει να κάνει με καλλιέργεια, γεωργία, φυτά κ.τ.λ. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΠΙΜΗ!!!! H άσκηση γεωργίας σε ένα τόπο συνδέεται άμεσα με τον πολιτισμό του, την οικονομία του και κυρίως προσφέρει νέες θέσεις εργασίας σε νέους, ειδικά σήμερα σε περιόδους κρίσης. Είναι τυχαίο ότι τους τελευταίους μήνες παρατηρείται στροφή διαφόρων ηλικιών που είναι άνεργοι σε γεωργικούς τομείς;; Με βάση τα παραπάνω που ειπώθηκαν θεωρώ πραγματικά ανεπίτρεπτο την όλη υποβάθμιση στην οποία έχει περιέλθει ο Τομέας γεωπονίας των ΕΠΑΛ. Ένας τομέας ζωτικής σημασίας για την οικονομία της χώρα μας, ο οποίος λόγω μη σωστής ενημέρωσης των μαθητών και διαφόρων προκαταλήψεων που επικρατούν δεν έχει τον απαιτούμενο αριθμό μαθητών. Θεωρώ αδιανόητο σε μια χώρα, στην οποία ο Πρωθυπουργός μιλά καθημερινά για ποιοτική γεωργία και πράσινη ανάπτυξη να μην υπάρχουν τομείς στο Τεχνολογικό Λύκειο που θα βγάζουν ένα ικανοποιητικό αριθμό σωστά εκπαιδευμένων επαγγελματιών που θα ασχοληθούν σοβαρά και ευσυνείδητα με θέματα που αφορούν την αειφόρο γεωργία, το περιβάλλον, την πράσινη ανάπτυξη. Η "πράσινη ανάπτυξη" δεν έχει να κάνει μόνο με φωτοβολταϊκά, αλλά κυρίως με σωστή χρησιμοποίηση φυσικών πόρων, εισροών, υδατικού δυναμικού (να θυμίσω απλά ότι σε πολλά εδάφη της Ελλάδας ο κίνδυνος ερημοποίησης είναι προ των πυλών) προκειμένου να παράγονται νέα, ποιοτικά και ανταγωνιστικά γεωργικά προιόντα. Κατά τη γνώμη μου είναι ζωτικής σημασίας α) η ενημέρωση και προσέλκυση με κάθε δυνατό τρόπο νέων μαθητών σε τομείς του Τεχνολογικού Λυκείου που έχουν σχέση με σύγχρονη γεωργία, αρχιτεκτονική τοπίου, διαμόρφωση περιβάλλοντος, τεχνολογία τροφίμων κ.τ.λ. β) να μπει ένα φρένο στον συνεχή υποβιβασμό με ότι έχει να κάνει με άσκηση γεωργικής δραστηριότητας. Αν ακούγεται κάπως περίεργη η λέξη "γεωργία¨ή γεωργός", ας τις αλλάξουμε αν είναι να προσέλθουν νέοι. Η πρωτογενής παραγωγή σχετίζεται με παραγωγή τροφίμων και προϊόντων, με την κάλυψη ουσιαστικά πρωταρχικών ενστίκτων του ανθρώπου. Τα επαγγέλματα που εντάσσονται σε αυτή προσφέρουν πολύ σημαντικές και σύγχρονες υπηρεσίες στο κοινωνικό σύνολο μιας χώρας, αν αναλογιστείτε και τα επιτεύγματα και τα νέα επιστημονικά ερευνητικά δεδομένα που αναφέρθηκαν παραπάνω και που αλλάζουν, εκσυγχρονίζουν διεθνώς τη γεωργία και αλλάζουν με ριζικό τρόπο την αντίληψη γύρω από αυτή. γ) Ξέρετε σε άλλες χώρες οι γεωργοί ή οι "επαγγελματίες της παραγωγής τροφίμων (αν ακούγεται πιο εύηχος αυτός ο τίτλος)" χρησιμοποιούν πληθώρα προηγμένων τεχνολογιών όντας φυσικά σωστά εκπαιδευμένοι (ρομποτικές τεχνολογίες, βιολογικές μεθόδους καταπολέμησης, τεχνολογίες συλλογής μετεωρολογικών δεδομένων, τεχνολογίες GIS κ.τ.λ.). Είναι ενημερωμένοι φυσικά για το τι είναι βιοτεχνολογία, ποια τα οφέλη της, ποιες ανησυχίες, τι είναι βιολογική γεωργία κ.τ.λ., κ.τ.λ.. Tεχνολογίες που συμβάλουν ουσιαστικά στην αειφορική παραγωγή και στις οποίες η Ελλάδα πρέπει να επενδύσει. Τεχνολογίες που στο άκουσμα τους και μόνο, προσελκύουν νέους μαθητές και τους προδιαθέτουν στο να δουν τη γεωργία και την αγροτική παραγωγή ως ένα τομέα σύχρονο, ελκυστικό και ουσιαστικό για την οικονομία της Ελλάδας δ) δημιουργία οπωσδήποτε τομέων γεωπονίας, αειφορικής γεωργίας, πράσινων επαγγελμάτων ή αν θέλετε δώστε τους πιο σύγχρονες ονομασίες προκειμένου να δημιουργηθεί η μελλοντική γενεά των επαγγελματιών της “πράσινης ανάπτυξης”. Παράλληλη κατοχύρωση σοβαρών επαγγελματικών δικαιωμάτων ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΠΟΥ ΤΟ ΑΦΗΝΩ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ: ε) απόφοιτοι των παραπάνω τομέων, στο τέταρτο έτος φοίτησης στο Τεχνολογικό Λύκειο μετά από επιτυχείς εξετάσει θα εφοδιάζονται με ένα πιστοποιητικό - πτυχίο. Το πτυχίο αυτό θα πρέπει επιτέλους σε αυτή τη χώρα να ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΩΣ ΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟΤΑΤΟ ΠΡΟΣΟΝ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΑΣΚΗΣΕΙ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ. Θα αποτελεί το εφόδιο, ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝ προκειμένου να εισέλθει κάποιος στη γεωργία, κηπουρική αρχιτεκτονική τοπίου, κηπουρική, ασκόντας δραστηριότητες ή προσφέροντας σχετικές υπηρεσίες σε εργοδότες που απορέουν από τα επαγγελματικά διακαίωματα που θα έχουν οι απόφοιτοι. Κυρία Αξιότιμε Υπουργέ, η γεωργία του μέλλοντος χρειάζεται ανθρώπους εξειδικευμένους, καταρτισμένους και με αρκετές γνώσεις προκειμένου να παράγονται ασφαλή και ποιοτικά προϊόντα. Είναι μια μοναδική ευκαιρία: οι νέοι επαγγελματίες της υπαίθρου και παραγωγής τροφίμων να βγουν επιτέλους αποκλειστικά από το Τεχνολογικό Λύκειο, σωστά εκπαιδευμένοι, με σύγχρονα εφόδια και αρκετά καλές προοπτικές αποκατάστασης, που θα απορρέουν και από το αποκλειστικό προνόμιο άσκησης αγροτικής δραστηριότητας που θα έχουν. Το νέο Τεχνολογικό Λύκειο μπορεί, έχει τις δυνατότητες και επιβάλλεται να βγάλει μια νέα γενεά ανθρώπων καλά καταρτισμένων, ώστε να αποτελέσουν τη μαγιά της αλλαγής και εκσυγχρονισμού που χρειάζεται η ελληνική γεωργία επιτακτικά όσο ποτέ άλλοτε. Νομίζω ότι είναι συμφέρον της εθνικής οικονομίας και αξίζει ως Υπουργός Παιδείας να το προσπαθήσετε μέσα από τη νέα δομή του Επαγγελματικού Λυκείου που παρουσιάζετε