• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΑΡΙΑ' | 28 Ιουνίου 2011, 18:02

    Αγαπητοί αρμόδιοι, Εδώ και καιρό παρακολουθούμε το "ξήλωμα" όλων των ακαδημαικών κεκτημένων των χαμηλών οικονομικά στρωμάτων τα οποία είναι φανερό ότι θέλετε να αφήσετε έξω απο την ανώτατη εκπαίδευση, όπως άλλωστε συμβαίνει παγκοσμίως-στο σύστημα της παγκοσμιοποίησησς είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να μην ακολουθούμε τις " προηγμένες" χώρες. Η κατάργηση του πανεπιστημιακού συγγράμματος και η αναμενόμενη επιβολή διδάκτρων θα είναι η ταφόπλακα στη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση. Η απόψη μου γι'αυτά που θα γράψω δε μορφώθηκε σε "κατηχήσεις" στον περισσό ή την κουμουνδούρου. Είναι απόσταγμα των εμπειριων που αποκομισα σπουδάζοντας μη ούσα προνομιούχος. Σας πληροφορώ ότι το ένα σύγγραμμα παρότι δεν ήταν επαρκές ήταν μεγάλη ανακούφιση που μπορούσαμε να το έχουμε δωρεάν. Όταν δε έπρεπε να φωτοτυπίσουμε απο βιβλία που δανειζόμασταν απο τη βιβλιοθήκη το κόστος μερικές φορές ήταν δυσβάσταχτο. Αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε βλέποντας πόσα φωτοτυπεία υπάρχουν και τι κύκλο εργασιών κάνουν-πρόσφατα έδωσα σε φωτοτυπίες 47 ευρώ!.Επιπλέον το εγχειρίδιο αυτό που μας έδινε δωρεάν η πολιτεία μπορούσαμε να το πάρουμε μαζί μας στις διακοπές, να κοιμηθούμε και να ξυπνήσουμε μαζί του διαβάζοντας κατα την εξεταστική, να ανατρέξουμε σ' αυτό για να συμβουλευτούμε κάτι μετά το πέρας των σποτδών μας. Τώρα που θα το δανειζόμαστε μόνο σκοπεύετε να τοποθετήσετε και κουκέτες στις βιβλιοθήκες για να ξαπλώνουμε εκεί τις ώρες που ο κάματος απο το διάβασμα θα βαραίνει στα βλέφαρα μας? Σχετικά με το δανεισμό, θα είναι ημερήσιος? Νομίζετε πως ο ημερήσιος δανεισμός που αναγκαστικά θα είναι μόνο για φωτοτύπιση, θα μας επιτρέψει να εντρυφήσουμε στην επιστήμη μας, να εμβαθύνουμε, να στοχαστούμε σ' αυτά που διαβάζουμε όπως ορίζουν οι αρχές της μάθησης. Εκτός αν το ζητούμενο είναι να απαρτίσουν την αγορά εργασίας ημιμαθείς επιστήμονες που να παρέχουν χαμηλού επιπέδου υπηρεσίες και να είναι διαρκώς εξαρτημένοι απο μέντορες για να προχωρήσουν και άρα χειραγωγούμενοι? Επιπλέον, οι βιβλιοθήκες- τουλαχιστον της Φιλοσοφικής για τις οποίες έχω ιδία άποψη- υπολειτουργούν προφανώς λόγω υποχρηματοδότησης. Το ωράριο δανεισμού αλλα και λειτουργείας του αναγνωστηρίου είναι περιορισμένο και ως εκ τούτου είναι ανέφικτη ανάγνωση του συγγράμματος στο χώρο της βιβλιοθήκης. Για να μην αναφερθώ στους χώρους που διατίθενται για να ανάγνωση που εκτος του ότι είναι ακατάλληλοι είναι τόσο λίγοι που πρέπει κανείς να ξυπνάει απ τις 6 το πρωί για να πιάσει θέση στην πανεπιστημιακή λέσχη που προτίθεστε να κλείσετε. Κανονικό μεροκάματο δηλαδή. Τέλος, σε ότι αφορά στα ηλεκτρονικά συγγράμματα νομίζω πως δεν μπορούμε να στηριχτούμε σ' αυτά ως εναλλακτική επειδή ακόμη δεν έχει ψηφιοποιηθεί το υλικό των βιβλιοθηκών. Μέχρι να συμβεί αυτό-αν ποτέ συμβεί βέβαια στην Ελλάδα- πως θα μπορούμε εμεις οι ταπεινοί και καταφρονεμένοι να διαβάζουμε μη έχοντας τους πόρους να αγοράσουμε τα πανάκριβα βιβλία! Ακόμη, η ανάγνωση μέσω των ηλεκτρονικών συσκευών δεν έχει ακόμη βρεθεί κατα πόσο είναι πιο αποτελεσματική δεδομένου ότι η νευροεπιστήμη δεν έχει ακόμη στεθερά πορίσματα για τον νέο αυτό τρόπο διαβάσματος- εγείρονται αντιρρήσεις για το κατα πόσο ο εγκέφαλός μας μπορεί να κατανοήσει και να συγκρατήσει πληροφορίες που προέρχονται απο ηλεκτρονικές πηγές. Ίδωμεν.Μήπως λοιπόν για λόγους μείωσης του κόστους βιαζόμαστε να υιοθετήσουμε έναν νέο " πρωτοποριακο" τρόπο μελέτης χωρίς να ξέρουμε κατα πόσο είναι ωφέλιμος? Εγω πάντως πουθενά δεν είδα τις διακυρήξεις για "νέο-ψηφιακό σχολείο" να συνοδεύουν μελέτες για την αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα του ψηφιακού βιβλίου. Μήπως λοιπόν πρόκειται για προχειρότητα υποκινούμενη απο την αδήριτη, λόγω της κρίσης, ανάγκη περικοπών? Αναγνωρίζω πως το παλιό σύστημα διανομής συγγραμμάτων είχε γίνει ίσως πεδίο πλουτισμού και ποικίλης επιχειρηματικής δραστηριότητας για πολλούς. Δεν γνωρίζω πρόσωπα και καταστάσεις και γι' αυτό δεν μπορώ στηρίξω την αποψή μου. Υποθέτω όμως ότι σίγουρα θα είχαν παρεισφρύσει " τρωκτικά" στο χώρο των εκδόσεων που θα λυμαίνονταν τις κρατικές επιχορηγήσεις για τα συγγράμματα. Αυτό όμως δε θα έπρεπε επ' ουδενί να γίνει αφορμή για την κατάργηση της δωρεάν παροχής επιστημονικών εγχειριδίων. Είναι αναγκαίο να μπορούν όλοι οι πολίτες ανεξαρτήτως οικοναμικής τάξης να έχουν πρόσβαση στην γνώση. Σε αντίθετη περίπτωση, η δημοκρατία καθίσταται φενάκη και πρακτικώς καταργείται Επειδή τα οικονομικά της χώρας βαίνουν επι τα χείρω και ομολογουμένως χρειάζεται εξορθολογισμός στο σύστημα διανομής των συγγραμμάτων, προτείνω να διατηρηθεί η δωρεάν διανομή έστω και ενός συγγράμματος-στην πραγματικότητα ο επιστήμονας χρειάζεται να ανατρέχει σε βιβλιογραφία για να είναι επαρκής. Ίσως θα έπρεπε να εξετάσετε ένα νέο σύστημα διδασκαλίας και εξετάσεων στα πανεπιστήμια που να χορηγεί ένα βασικό σύγγραμμα απ' όπου οι φοιτητές θα μαθαίνουν τους κύριους όρους και τις αρχές της επιστήμης τους, ενώ παραλληλά θα πρέπει να καταθέτουν υποχρεωτικώς εργασίες με εκτεταμένη βιβλιογραφία που οι καθηγητές θα ελέγχουν κατα πόσο οι φοιτητές έχουν κατακτήσει σε βάθος το γνωστικό αντικείμενο. Ομολογουμένως το σημερινό σύστημα εξετάσεων θυμίζει περισσότερο λύκειο-ούτε καν πανελλαδικές-και επιτρέπειαν όχιεπιβάλλει την αντιγραφή.Στη χειρότερη περίπτωση ας θεσπιστεί και φορολογικό όριο γι' αυτούς που θα μπορούν να λαμβάνουν δωρεάν βιβλία. Επιπλέον προτεινω να στελεχωθούν οι βιβλιοθήκες με προσωπικό ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν τις ανάγκες των φοιτητών, να παραμένουν πολλές ώρες ανοιχτές, να επιτρέπουν τον εξωτερικό δανεισμό- φυσικά και σ΄αυτό χρειαζεται να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις αλλα δεν είναι ίσως της παρούσης- και φυσικά να εφοδιαστούν με νέες εκδόσεις και πολλά αντίτυπα ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες όλων των φοιτητών. Τέλος να προχωρήσει η ψηφιοποίηση όλων των συγγραμμάτων ώστε αν είναι εφικτή η πρόσβαση και φοιτητών που για διάφορους λόγους δε διαμένουν στον τόπο σπουδών τους και σε αποφοίτους που επιθυμούν την επιμόρφωση. Πιστέψτε με πως στην επαρχία η δυνατότητα για έναν νέο επιστήμονα να βρει βιβλιογραφία είναι ουτοπία Συνοψίζοντας, η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και η δημοκρατική πολιτεία οφείλει να διασφαλίζει την πρόσβαση όλων σ΄αυτή. Ας μη γίνει η κρίση αφορμή και δούρειος ίππος για την καταργηση θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Με τιμή Μαυροθανάση Μαρία