• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Κ.' | 18 Αυγούστου 2013, 09:11

    Στο σχέδιο του νέου λυκείου, κατά την γνώμη μου, θα πρέπει να γίνουν αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων και στην αντιμετώπιση του μαθήματος της πληροφορικής. Α) Για την πληροφορική Το σχέδιο για το νέο λύκειο αντιμετωπίζει την πληροφορική σαν δεξιότητα και όχι σαν επιστήμη. Όμως η πληροφορική δεν ήταν ποτέ δεξιότητα, είναι η επιστήμη που έχει βοηθήσει την κοινωνία και τις άλλες επιστήμες να εξελιχθούν με ρυθμούς που πριν δεν ήταν δυνατόν να υπάρξουν. Αυτό το έκανε η πληροφορική με εργαλεία της τους υπολογιστές και δεν το έκαναν οι υπολογιστές από μόνοι του, κάποιοι προγραμμάτισαν τους υπολογιστές και αυτοί ήταν οι επιστήμονες της πληροφορικής. Η δεξιότητα είναι η χρήση των υπολογιστών (μετά δηλαδή τον προγραμματισμό των υπολογιστών από τον επιστήμονα της πληροφορικής). Η δεξιότητα αυτή είναι επίσης απαραίτητη στην σύγχρονη κοινωνία και την σύγχρονη αγορά εργασίας και θα πρέπει να καλλιεργηθεί. Δεν είναι σαν το ποδήλατο που το μαθαίνεις μια φορά και δεν το ξεχνάς πότε, ο κόσμος των υπολογιστών αλλάζει συνέχεια και ότι έχουμε διδαχθεί χθες δεν είναι αρκετό ώστε να καταλάβουμε και να χρησιμοποιήσουμε σωστά τους υπολογιστές σήμερα. Το βασικότερο μάθημα της πληροφορικής στο λύκειο είναι η Ανάπτυξη Εφαρμογών. Το μάθημα Ανάπτυξης Εφαρμογών είναι από τα λίγα μαθήματα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση που δεν απαιτεί μοναδικές λύσεις στα προβλήματα που ασχολείται (δεν είναι κλειστά προβλήματα), ο κάθε μαθητής μπορεί να δώσει διαφορετική λύση του προβλήματος, έτσι ο μαθητής μπαίνει στην διαδικασία να σκεφτεί και να δει με διαφορετικό τρόπο τα προβλήματα, να μην βασίζεται σε τρόπους επίλυσης που έχει διδαχθεί αλλά να βρίσκει δικούς του. Η Ανάπτυξη εφαρμογών λοιπόν είναι ένα μάθημα που καλλιεργεί την σκέψη και θα πρέπει κατά την γνώμη μου να διδάσκεται στα παιδιά του λυκείου είτε έχουν σκοπό να σπουδάσουν κάτι σχετικό με την πληροφορική είτε όχι. Ξέροντας επίσης ότι: - Περίπου το 30% των σχολών της σημερινής τεχνολογικής κατεύθυνσης είναι τμήματα πληροφορικής. - Οι σχολές των πολυτεχνείων, οι σχολές θετικών επιστημών και οι οικονομικές σχολές στο πρόγραμμα σπουδών τους έχουν πάρα πολλά μαθήματα προγραμματισμού Εκτιμώ ότι είναι λάθος οι μαθητές που θα σπουδάσουν στις παραπάνω σχολές να μην έχουν στο λύκειο μάθημα Αλγοριθμικής – Προγραμματισμού. Μπορείτε να ρωτήσετε τους φοιτητές των σχολών αυτών που προέρχονται από την τεχνολογική κατεύθυνση να σας πουν αν τους βοήθησε ή όχι το μάθημα της ανάπτυξης εφαρμογών. Ρωτήστε επίσης τους φοιτητές που είναι στις σχολές αυτές και δεν προέρχονται από την τεχνολογική κατεύθυνση να σας που αν θα ήθελαν να είχαν διδαχθεί στο λύκειο το μάθημα τις ανάπτυξης εφαρμογών. Η πρόταση μου για το λύκειο σχετικά με τα μαθήματα της πληροφορικής είναι: 1) Το μάθημα εφαρμογές πληροφορικής στην Α’ Λυκείου να είναι βασικό μάθημα γενικής παιδείας και όχι επιλογής και να χαρακτηριστεί εργαστηριακό. 2) Δίωρο μάθημα Γενικής Παιδείας εφαρμογές πληροφορικής στη Β’ Λυκείου που θα έχει σαν αντικείμενο την ασφαλή χρήση των υπολογιστών κυρίως στο διαδίκτυο. 3) Στη Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου στα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών να υπάρχει μάθημα Πληροφορικής πανελλαδικός εξεταζόμενο ως εξής: i) Φυσική, έξι (6) ωρών, ii) Μαθηματικά, οκτώ (8) ωρών, ή Βιολογία οκτώ (8) ωρών iii) Χημεία, έξι (6) ωρών ή Προγραμματισμός και Επίλυση Προβλήματος (Εναλλακτικά: Αλγόριθμοι και Προγραμματισμός), έξι (6) ωρών Β) για τις εξετάσεις 1. Για τις εξετάσεις εισαγωγής στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατά την γνώμη μου, ο αριθμός των μαθημάτων που θα εξεταστούν οι μαθητές παίζει ελάχιστο ρόλο. Μιας και ο κάθε μαθητής θα έχει πιο λίγα μαθήματα να προετοιμαστεί, ο χρόνος προετοιμασίας για το κάθε μάθημα θα είναι περισσότερος, αυτό θα οδηγήσει σε καλύτερες επιδόσεις στα εξεταζόμενα μαθήματα. Για να μην έχουμε πάρα πολλούς υψηλούς βαθμούς στα εξεταζόμενα μαθήματα και να υπάρχουν βαθμοί σε όλες τις κλίμακες της βαθμολογίας, ώστε να διαμορφώνονται οι βάσεις των σχολών πιο σωστά (να υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη βάση κάθε σχολής), θα πρέπει τα εξεταζόμενα θέματα να γίνουν πιο δύσκολα. Για τον μαθητή στην ουσία το μόνο που αλλάζει είναι ότι θα διαβάζει πιο λίγα μαθήματα, σε κάθε μάθημα όμως θα πρέπει να αφιερώνει περισσότερο χρόνο αν θέλει να αντεπεξέλθει στον μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας των εξετάσεων. Στην ουσία ο κάθε μαθητής σε ένα σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης με εξετάσεις στο λύκειο, είτε διαγωνίζεται σε τέσσερα είτε σε έξι είτε σε δέκα μαθήματα, θα πρέπει να αφιερώσει όλο τον διαθέσιμο χρόνο του για να μπορέσει να διακριθεί. Αν πάει στην λογική λιγότερα μαθήματα λιγότερος χρόνος και κόπος προετοιμασίας, κάποιος άλλος που θα κοπιάσει περισσότερο θα είναι πιο μπροστά από αυτόν. 2. Για τις εξετάσεις σε κάθε τάξη του λυκείου, μιας και ο βαθμός όλων των τάξεων θα μετράει πλέον στον βαθμό εισαγωγής στην τριτοβάθμια, σαν αποτέλεσμα θα έχουμε, κατά την γνώμη μου πάντα, να αρχίζουν οι μαθητές τα φροντιστήρια από πιο νωρίς και για περισσότερα μαθήματα μιας και όλα τα μαθήματα θα μετράνε το ίδιο στον υπολογισμό του βαθμού κάθε τάξης. Αν λοιπόν μας ενδιαφέρει ο μαθητής να λαμβάνει γνώση γενικής παιδείας στο λύκειο και όχι να προετοιμάζετε απλά για τις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η πρόταση μου είναι να βγουν τελείως οι εξετάσεις εισαγωγής για την τριτοβάθμια από το λύκειο. Θα μπορούσαν να την αναλάβουν οι σχολές τις τριτοβάθμιας και ανά ομάδα σχολών να κάνει τις δικές της εξετάσεις. Θα μπορούσε επίσης οι μαθητές μετά το λύκειο για ένα έτος να προετοιμάζονται στα μαθήματα ή ότι άλλο απαιτούν οι σχολές για την εισαγωγή τους σε αυτές. Γεώργιος Κ.