• Σχόλιο του χρήστη 'ΨΑΡΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ' | 18 Αυγούστου 2013, 13:30

    Παρακαλώ πολύ να αντικαταστήσετε το άρθρο (17 Αυγούστου 2013, 22:53 | ΨΑΡΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ) που αναρτήθηκε με το παρόν που σας το ξαναστέλνω, γιατί από δικό μου λάθος λάβατε το πρώτο. Ζητώ συγνώμη για την αναστάτωση. ΨΑΡΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι ιθύνοντες του ΥΠ.ΑΙ.Θ Με το νέο Σχέδιο Νόμου για την αναδιάρθρωση της Δ/θμιας Εκπ/σης καταργείτε τα μαθήματα Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο καθώς βρισκόμαστε στις αρχές του 21ου αιώνα, όπου όλες οι προηγμένες χώρες ανά τον κόσμο τρέχουν με φρενήρεις ρυθμούς στην Έρευνα και τις νέες Τεχνολογίες με όχημα τα επιτεύγματα της Πληροφορικής, της Επιστήμης των Υπολογιστών. Στο άρθρο 1, κεφάλαιο Α, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι οι σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως: • Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων. Το βιβλίο Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) αναφέρει: «το μάθημα έχει ως πρωταρχικό σκοπό οι μαθητές να αναπτύξουν αναλυτική και συνθετική σκέψη, να αποκτήσουν ικανότητες μεθοδολογικού χαρακτήρα και να μπορούν να επιλύουν απλά σχετικά προβλήματα»(1). • Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών. Το βιβλίο Εφαρμογές Πληροφορικής Υπολογιστών αναφέρει: «το μάθημα έχει σκοπό να βοηθήσει τους νέους του Λυκείου να ενισχύσουν τις γνώσεις τους στην Πληροφορική και να διευκολύνει την ενεργητική στάση τους στη χρήση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών ως εργαλείων μάθησης και σκέψης»(2). • Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας. Το βιβλίο Εφαρμογές Λογισμικού αναφέρει: «Το μάθημα έχει ως σκοπό να αποκτήσει ο μαθητής γνώσεις και επαρκή εμπειρία χρήσης στις εφαρμογές λογισμικού γενικής χρήσης (εργαλεία, τεχνικές επίλυσης προβλημάτων) μέσω ποικίλων δραστηριοτήτων»(3). Το βιβλίο Πολυμέσα Δίκτυα αναφέρει: «Το μάθημα έχει ως σκοπό να αποκτήσει ο μαθητής εμπειρία και δεξιότητες στη διαδικασία σχεδίασης, υλοποίησης και αξιολόγησης μιας απλής εφαρμογής πολυμέσων καθώς και βασικές γνώσεις και την απαραίτητη τεχνογνωσία σε θέματα θεμελίωσης των δικτύων υπολογιστών και των εφαρμογών τους σε κοινωνικές και παραγωγικές δραστηριότητες»(4). Ποιο μάθημα από τα παραπάνω δεν ικανοποιεί τους σκοπούς που έχετε θέσει; Με ποια λογική καταργείτε με τόση ευκολία μαθήματα που αποδεδειγμένα εφαρμόζουν στην πράξη γενικούς σκοπούς εκπαίδευσης; Ποιο από τα παραπάνω μαθήματα δεν προσφέρει στους μαθητές δεξιότητες και γνώσεις απαραίτητες για την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας; Μπορούν να απουσιάζουν τα μαθήματα Πληροφορικής στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή που αποτελούν τους φυσικούς γεννήτορες γνώσεων στις νέες Τεχνολογίες και καλλιεργούν την αναλυτική και συνθετική σκέψη των μαθητών; Με τι γνωστικά εφόδια και εργαλεία αλγοριθμικής σκέψης και Προγραμματιστικών δεξιοτήτων θα συνεχίσουν τις σπουδές τους οι υποψήφιοι στα 48 Τμήματα Πληροφορικής ΑΕΙ και ΑΤΕΙ καθώς και σε τόσα άλλα Τμήματα Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών που έχουν εντάξει στα προγράμματα σπουδών τους μαθήματα Προγραμματισμού Η/Υ και Γλωσσών Προγραμματισμού Η/Υ, όταν καταργείτε το μάθημα ΑΕΠΠ; Ένα μάθημα, που συμβάλλει στην ενεργοποίηση των μαθητών και στην εποικοδόμηση βασικών προγραμματιστικών εννοιών και αλγοριθμικής αντίληψης(5). Στο τελευταίο αξίζει να επιμείνουμε, γιατί καθορίζονται οι προσδοκίες και η τύχη των μελλοντικών γενιών υποψηφίων που θα σπουδάζουν σε ελληνικά Πανεπιστημιακά Ιδρύματα ή σε αντίστοιχα Ιδρύματα του Εξωτερικού και εκ των πραγμάτων θα μειονεκτούν σημαντικά σε σχέση με τους άλλους υποψηφίους του Εξωτερικού. Αυτό είναι ένα θέμα μείζονος σημασίας και θα πρέπει η ηγεσία του Υπουργείου να προβληματιστεί και να λάβει σοβαρά υπόψη της τις σημαντικές παράπλευρες απώλειες που θα υποστεί η χώρα μας, όσον αφορά το επίπεδο σπουδών που παρέχει, την επιστημονική επάρκεια των νέων επιστημόνων και ως εκ τούτου την υπό αμφισβήτηση δυναμική ανάπτυξης. Τέλος, πρέπει να δώσουμε απάντηση στον αντίλογο που επιμένει ότι οι καθηγητές άλλων ειδικοτήτων με επιμόρφωση στις ΤΠΕ μπορούν να προσφέρουν "κάποια" από αυτά τα εφόδια μέσω των δικών τους μαθημάτων στην επίτευξη των παραπάνω στόχων. Η απάντηση λοιπόν είναι: ότι όσο κάποιος που γνωρίζει πολύ καλά τα λογισμικά πακέτα GeoGebra και SPSS γίνεται αυτομάτως Μαθηματικός, άλλο τόσο και όποιος γνωρίζει πολύ καλά Word, Excel και πλοήγηση στο Διαδίκτυο γίνεται αυτομάτως Επιστήμονας Πληροφορικής. Στο άρθρο 2 για τη διάρθρωση του εκπαιδευτικού προγράμματος των Β’ και Γ’ τάξεων Γενικού Λυκείου διαπιστώνουμε ότι στις Ομάδες Προσανατολισμού των Θετικών καθώς και των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων έξι έως και οκτώ διδακτικών ωρών, ενώ θα περίμενε κανείς να υπάρχει έστω και εναλλακτικά ένα μάθημα Πληροφορικής. Γεγονός που σταδιακά θα οδηγήσει και στην κατάργηση του μαθήματος Εφαρμογές Πληροφορικής στην Α’ τάξη, γιατί δε θα υπάρχει καθηγητής να το διδάξει, εφόσον δε θα μπορεί να διατηρήσει οργανική θέση μόνο με ένα δίωρο μάθημα. Κατά συνέπεια και για το Εργαστήριο Πληροφορικής δε θα υπάρχει υπεύθυνος καθηγητής Πληροφορικής να το συντηρεί, με αποτέλεσμα να καταστούν όλα τα εργαστήρια μη λειτουργικά σε λιγότερο από ένα μήνα. Ίσως είναι ήσσονος σημασίας να μιλήσουμε για την οικονομική ζημιά ή να αναφέρουμε τα Ευρωπαϊκά κονδύλια που δαπανήθηκαν για τον εξοπλισμό των εργαστηρίων, γιατί προφανώς είναι ανυπολόγιστης αξίας οι συνέπειες που θα προκληθούν στην ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία με την κατάργηση ουσιαστικά των εργαστηρίων Πληροφορικής. Πως θα διδάσκεται το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας χωρίς υλική υποδομή για Έρευνα, όταν οι μαθητές θα στερούνται τη δυνατότητα πρόσβασης σε πηγές πληροφοριών μέσω Διαδικτύου; Πως θα αξιοποιούν μαθητές και καθηγητές τις ΤΠΕ στα μαθήματά τους; Ποια θα είναι η υπόσταση του Γενικού Λυκείου στην Ελλάδα χωρίς την επαφή με τις νέες Τεχνολογίες που αποτελούν το ανοικτό παράθυρο στον κόσμο; Πως θα συναγωνιστούν οι μαθητές των Γενικών Λυκείων τους μαθητές σχολείων ίδιας βαθμίδας εκπαίδευσης άλλων χωρών που διαθέτουν σύγχρονα εργαστήρια Πληροφορικής και σχετικά μαθήματα σε όλες τις τάξεις; Στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) στις 9/5/2013 έγινε η ακόλουθη δήλωση: «Μία από τις βασικές επιδιώξεις της Κυβέρνησης είναι η ανάδειξη των Νέων Τεχνολογιών και της Καινοτομίας ως βασικού πυλώνα ανάπτυξης της χώρας. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένα σημαντικό περιφερειακό κέντρο τεχνολογιών πληροφορικής, επικοινωνιών και καινοτομίας. Η κυβέρνηση αναλαμβάνει ήδη συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις, προκειμένου η χώρα μας να καταστεί περιφερειακό τεχνολογικό κέντρο με εξωστρεφή χαρακτηριστικά, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το υψηλής τεχνογνωσίας ανθρώπινο δυναμικό της...»(6). Όταν λοιπόν η ναυαρχίδα για την ανάπτυξη είναι οι νέες Τεχνολογίες, εσείς καταργείτε τα μαθήματα Πληροφορικής την προμετωπίδα της Τεχνολογίας από το Γενικό Λύκειο, τον κατεξοχήν τροφοδότη υψηλού επιπέδου πρωτογενούς υλικού για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, ώστε να δημιουργήσουν υψηλής εξειδίκευσης επιστημονικό δυναμικό, που θα αξιοποιήσει η χώρα μας και θα σταματήσει η οικονομική αιμορραγία από το υφιστάμενο brain drain για σπουδές και ερευνητική εργασία σε Πανεπιστήμια του Εξωτερικού. Το Γενικό Λύκειο οφείλει να εναρμονιστεί με τις επιταγές της σύγχρονης εποχής που καθορίζονται από τα διεθνή εκπαιδευτικά πρότυπα, όπου στις περισσότερες χώρες στην αντίστοιχη βαθμίδα εκπαίδευσης διδάσκονται μαθήματα Πληροφορικής και στις τρεις τάξεις(7), και να αναβαθμίσει τα προαναφερθέντα μαθήματα τα οποία καλλιεργούν την αλγοριθμική και αναλυτική σκέψη καθώς βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στις ηλικιακές ομάδες του Λυκείου. Το Γυμνάσιο, όπως είναι φανερό, δεν μπορεί να καλύψει το κενό, γιατί απευθύνεται σε μικρότερες ηλικίες και είναι ασυγχώρητο να στερούνται οι μαθητές για δύο και τρία χρόνια την επαφή με την πιο ραγδαία εξελισσόμενη τεχνολογικά Επιστήμη. Κάποιοι αδαείς προσπαθούν να αποδείξουν ότι η Πληροφορική είναι απόκτηση δεξιοτήτων και όχι Επιστήμη. Κανείς όμως δε σπουδάζει τέσσερα και πέντε χρόνια στο Πανεπιστήμιο ή στο Πολυτεχνείο για την απόκτηση δεξιοτήτων. Οφείλετε να αποκαταστήσετε την επιχειρούμενη διαστρέβλωση της πραγματικότητας, γιατί αυτό απαιτεί το δημόσιο συμφέρον, για ένα σχολείο ανοικτό στην κοινωνία που θα δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους. Για ένα Γενικό Λύκειο που θα προσφέρει ουσιαστική Πληροφορική Παιδεία, όπως επιθυμεί το σύνολο της κοινωνίας, αφού όπως είναι γνωστό τα μαθήματα Πληροφορικής έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των μαθητών, παρόλο που δεν προσμετρούνται στο γενικό μέσο όρο. Για τους παραπάνω λόγους, ζητάμε τη διόρθωση του ωρολογίου προγράμματος με την προσθήκη της Πληροφορικής ως μάθημα Γενικής Παιδείας στη Β’ τάξη Λυκείου και να προσφέρεται εναλλακτικά με τη Χημεία στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών στη Γ’ τάξη, ως προαπαιτούμενο για την πρόσβαση σε Τμήματα Πληροφορικής και Πολυτεχνικά Τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ. Ευχαριστώ, ΨΑΡΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ Εκπαιδευτικός Δ/θμιας Εκπ/σης 1. http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=1&ep=67&c_id=273 2. http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=1&ep=67&c_id=272 3. http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=1&ep=67&c_id=283 4. http://www.pi-schools.gr/content/index.php?lesson_id=1&ep=67&c_id=282 5. http://users.sch.gr/tsakarak/Yliko_Blog/Gel/Tzimogiannis_8ewria_didaktikis_Programmatismou.pdf 6. http://www.primeminister.gov.gr/2013/05/09/10209 7. http://eclass.sch.gr/courses/EL481103/document/%C4%E9%E4%E1%F3%EA%E1%EB%DF%E1%20%E1%ED%F4%E9%EA%E5%E9%EC%DD%ED%F9%ED%20%D0%EB%E7%F1%EF%F6%EF%F1%E9%EA%DE%F2%20%F3%F4%E1%20%F3%F7%EF%EB%E9%EA%DC%20%F0%F1%EF%E3%F1%DC%EC%EC%E1%F4%E1%20%F4%EF%F5%20%CB%F5%EA%E5%DF%EF%F5%20%F3%F4%E9%F2%20%F7%FE%F1%E5%F2%20%F4%E7%F2%20%C5_%C5_%20%281%29.pdf