• Θέσεις του ΔΣ του ΣΕΙΤΕ επί διατάξεων του Σχεδίου Νόμου για την «Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία» Οι προβλέψεις του συγκεκριμένου άρθρου καταδεικνύουν το «ιδιαίτερο ενδιαφέρον» των συντακτών του σχεδίου νόμου για το κλάδο του Τ&ΔΠ, με την προχειρότητα και την απαξίωση που επέδειξαν προς τους εργαζομένους του κλάδου αυτού κατά τη σύνταξη του παρόντος άρθρου. Το παρόν άρθρο δεν συμμορφώνεται με τα οριζόμενα στη XκΚ. Βάσει αυτής απαιτείται ο νομικός επανακαθορισμός του ορισμού του «Ερευνητή», αλλαγή που αφορά σημαντικό αριθμό εργαζομένων που τώρα χαρακτηρίζονται ως «Τεχνικό Προσωπικό». Επακόλουθα στο οριζόμενο Ερευνητικό Προσωπικό του ΕΚ πρέπει να συμπεριληφθούν οι ΕΛΕ καθώς και οι ΕΤΕ που πληρούν τις προδιαγραφές του ορισμού του «Ερευνητή» σύμφωνα με «εγχειρίδιο Frascati». Προς τούτο έχουν προταθεί σχετικοί ορισμοί του «ερευνητικού προσωπικού», του «νέου ερευνητή» και του «πεπειραμένου ερευνητή» (βλ. άρθρο 2). Στην παρ. 1.2.1 θα πρέπει να μεταφερθεί το εδάφιο 2 της παραγράφου 1.2.2 «Οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες κατατάσσονται σε τρεις βαθμίδες, Α, Β, Γ …». Στις παρ. 1.2.2 και 1.2.3 υπάρχει πλήρης σύγχυση μεταξύ ΕΤΕ και Τεχνολόγων αναφορικά με τα απαιτούμενα προσόντα και την κατηγορία εκπαίδευσης γι’ αυτές τις 2 κατηγορίες. Οι ΕΤΕ είναι κάτοχοι πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο ή ΤΕΙ), ενώ οι Τεχνολόγοι δεν διευκρινίζεται σε ποια εκπαιδευτική κατηγορία ανήκουν. Επιπλέον υπάρχει πλήρης αοριστία σχετικά με τα προσόντα με την αναφορά «ειδικών γνώσεων και εμπειρίας για την υποστήριξη της αντίστοιχης βαθμίδας» (ποιας βαθμίδας;), σε αντιδιαστολή με τη διατύπωση για τους Τεχνολόγους «με εξειδίκευση και εμπειρία για την υποστήριξη της ΕΤΑΚ». Όσον αφορά την παρ. 1.2.5 είναι απαράδεκτο ο οιοσδήποτε εργαζόμενος να απαξιώνεται με τον τίτλο «Λοιπό». Το στοιχειώδες ενδιαφέρον για την αξίωση και εκείνων των εργαζομένων με τα ελάχιστα προσόντα απαιτεί ένα καλύτερο τίτλο. Προς τούτο προτείνουμε εκείνο του «Τεχνικοί βασικής εκπαίδευσης». Δεν υφίσταται καμία πρόνοια για την εξέλιξη και τα αντίστοιχα απαιτούμενα προσόντα για την κατηγορία Τεχνικού και του Διοικητικού προσωπικού. Η έλλειψη της οιασδήποτε δυνατότητας εξέλιξης δεν προσφέρει κανένα κίνητρο επαύξησης των γνώσεων και της αποδοτικότητάς τους προς όφελος του ΕΚ. Προς τούτο πρέπει να εισαχθεί σχετική πρόβλεψη, οι λεπτομέρειες της οποίας να εξειδικεύονται ανά περίπτωση από τους Εσωτερικούς Κανονισμούς των ΕΚ. Με την παρ. 2, τα ΕΚ ενεργώντας ως εταιρείες εκμίσθωσης προσωπικού, εκμισθώνουν το προσωπικό τους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Εφόσον ήδη προσφέρεται η δυνατότητα από την κείμενη Νομοθεσία με πολλούς τρόπους (π.χ., άδεια άνευ αποδοχών, μετάταξη, απόσπαση, κ.α.) όπου ο εργαζόμενος είναι ο αιτούμενος και όχι όπως στη συγκεκριμένη διατύπωση ο συναινών, δεν είναι σαφής ο σκοπός της συγκεκριμένης διάταξης. Όσον αφορά την εξέλιξη του «Τεχνικού Προσωπικού» στο παρόν σχέδιο νόμου δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη. Προς τούτο, προτείνεται να προστεθούν εκ των παρακάτω εναλλακτικών που αφορούν τις κατηγορίες Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες και Ειδικούς τεχνικούς επιστήμονες: • η δυνατότητα εξέλιξης κατόπιν κρίσης στις βαθμίδες Ερευνητών ή Ε.Λ.Ε. με αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης στο αντικείμενο που εργάζονται, με την κατοχύρωση προσωποπαγούς θέσης καθόσον ήδη αποτελούν μέρος του μονίμου προσωπικού του ΕΚ, • η εξέλιξη σε νέα κατηγορία ερευνητικού προσωπικού «Ερευνητικό Προσωπικό Υψηλής Εξειδίκευσης» (ΕΠΥΕ) που απονέμεται με αντικειμενικά κριτήρια χωρίς εκλογή αλλά κατόπιν αξιολόγησης του ερευνητικού του έργου, κατ’ αντιστοιχία του Ειδικού Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού των ΑΕΙ, • η εξέλιξη σε νέα οριζόντια κατηγορία του «Εθνικού Ερευνητή», που θα απονέμεται με αντικειμενικά κριτήρια, με δικαίωμα εκλογής όλων όσων κατέχουν Διδακτορικό τίτλο (PhD) και αποδεδειγμένα διαθέτουν ερευνητικό έργο, ανεξάρτητα αν ήδη υπηρετούν ή υπηρέτησαν σε κάποιο ερευνητικό οργανισμό στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή. Για την όποια οδό ακολουθηθεί θα πρέπει να απονέμεται ο τίτλος κατόπιν σχετικής διαδικασίας αξιολόγησης εφάμιλλης της διαδικασίας αξιολόγησης των Ερευνητών, με προαποτυπωμένα κριτήρια και κανόνες, που θα τεκμηριώνει την ερευνητική δραστηριότητα του εργαζομένου. Επιπλέον θα πρέπει να προστεθούν πρόνοιες για την εξέλιξη των Τεχνολόγων, των Τεχνικών μέσης εκπαίδευσης απόφοιτους τεχνικού λυκείου ή τεχνικής σχολής μέσης και των Τεχνικών βασικής εκπαίδευσης (το ονομαζόμενο «Λοιπό τεχνικό προσωπικό»). Είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό ότι τα ΕΚ στηρίζονται στο Τ&ΔΠ και δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς αυτό. Το ΔΣ του ΣΕΙΤΕ Πλήρες κείμενο θέσεων: http://www.forth.gr/se/docs/enimerotika/ΣΕΙΤΕ_2013-11-05_226.pdf