• ΚΥΡΙΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΔΣ ΙΤΕ ΣΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ Άρθρο 4. - Εθνική Στρατηγική Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας Προτείνεται αναδιατύπωση ως εξής: Με τον σχεδιασμό της Εθνικής Στρατηγικής Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας επιδιώκεται: 1. Η συστηματική θεώρηση και προσέγγιση των κρίσιμων θεματικών τομέων της Έρευνας (Μαθηματικά, Χημεία, Φυσική, Νανοεπιστήμες και Επιστήμες Υλικών , Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, …. Άρθρο 12 – Περιφερειακά Επιστημονικά Συμβούλια Προτείνεται αναδιατύπωση ως εξής: 1.6 Τα μέλη του ΠΕΣ επιλέγονται με την ακόλουθη διαδικασία: 1.6.1. Μετά από πρόσκληση του οικείου Περιφερειάρχη συγκροτείται επιτροπή με μέλη, έναν διεθνώς διακεκριμένο επιστήμονα ασχολούμενο με τη έρευνα, Καθηγητή Ιδρύματος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή Ερευνητή Α` βαθμίδας της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, έχοντα σχέση με την Περιφέρεια, έναν εκπρόσωπο των Ερευνητικών Κέντρων ή Ινστιτούτων της οικείας Περιφέρειας... Άρθρο 13 – Ερευνητικά Κέντρα - Ινστιτούτα Προτείνεται αναδιατύπωση ως εξής: 1. Τα Ερευνητικά Κέντρα συνιστώνται, συγχωνεύονται, διασπώνται, καταργούνται, και ορίζεται ή τροποποιείται η νομική φύση και η διάρθρωσή τους με Νόμο. Επίσης με Νόμο ορίζεται η υπηρεσιακή, βαθμολογική και μισθολογική κατάσταση των Ερευνητών τους. Προτείνεται η προσθήκη παρ. 9 στο άρθρο 13 ως ακολούθως: 9. Σε όσα Ερευνητικά Κέντρα, τα οποία λειτουργούν ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, έχει συσταθεί και λειτουργεί Κεντρική Διεύθυνση, αυτή εξακολουθεί να λειτουργεί με βάση τις σχετικές διατάξεις σύστασής της και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας τους. Σε αυτά τα Κέντρα ο Διευθυντής της Κεντρικής Διεύθυνσης είναι ο Διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου. Άρθρο 16 - Διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου – Διευθυντές Ινστιτούτων Προτείνεται αναδιατύπωση ως εξής: 8. Ο Διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου και οι Διευθυντές των Ινστιτούτων είναι πλήρους απασχόλησης και διορίζονται με Απόφαση του ΥΠΑΙΘ για ορισμένο χρόνο, διάρκειας πέντε [5] ετών. Σε περίπτωση κατά την οποία κατά το χρόνο λήξης της θητείας του Διευθυντή του Ερευνητικού Κέντρου δεν έχει ακόμη διορισθεί νέος Διευθυντής Ερευνητικού Κέντρου και βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία εκλογής και διορισμού του, …. 9. Για την πλήρωση της θέσης του Διευθυντή του Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου Ερευνητικού Κέντρου, γίνεται η προκήρυξη της θέσης από την ΓΓΕΤΚ έξι (6) μήνες πριν από τη λήξη της θητείας του κατέχοντος την θέση. Η προκήρυξη δημοσιεύεται μία φορά σε μία… Παρατήρηση στην παρ. 11 του άρθρου 16: Όπως είναι διατυπωμένη τώρα η παράγραφος, επιβάλλει ποσοστό 2/3 στον προτεινόμενο από το Ε.Κ. κατάλογο μελών της Ειδικής Επιτροπής Κριτών καθώς και 2/7 των μελών που διορίζει ο ΥΠΑΙΘ να προέρχεται από το ίδιο Ερευνητικό Κέντρο. Οι διατάξεις αυτές μπορεί να οδηγήσουν σε αρνητικά φαινόμενα εξάρτησης των υποψηφίων Διευθυντών από το προσωπικό του Ε.Κ. Προτείνεται η απάλειψη αυτών των ποσοστών και η αναδιατύπωση της παρ. 11 ως εξής : 11. Για τη συγκρότηση αυτής της Ειδικής Επιτροπής Κριτών, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ερευνητικού Κέντρου προτείνει στο ΕΣΕΤΚ κατάλογο τουλάχιστον είκοσι ενός (21) μελών. Το ΕΣΕΤΚ δικαιούται να προσθέσει και άλλα μέλη στον κατάλογο αυτό ή αντίστοιχα ν’ αφαιρέσει από αυτόν. Από τον τελικό κατάλογο που προτείνει το ΕΣΕΤΚ, ο ΥΠΑΙΘ επιλέγει και ορίζει τα επτά μέλη, που απαρτίζουν την Ειδική Επιτροπή Κριτών, καθώς και τον αναπληρωτή κάθε μέλους. Τα μέλη της… Προτείνεται αναδιατύπωση ως εξής: 13. Μετά από την επιτυχή ολοκλήρωση δύο θητειών των Διευθυντών του Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτων τους, η εργασιακή σχέση τους με το Ερευνητικό Κέντρο μπορεί να μετατραπεί σε σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου… Άρθρο 18.- Προσωπικό Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων Προτείνεται μεταξύ των άλλων να συμπεριληφθούν οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες σε κατηγορία του Ερευνητικού προσωπικού (από Τεχνικού που είναι τώρα), να γίνει ειδική αναφορά στους Συνεργαζόμενους Καθηγητές στην παρ. 1.1.5 , και να συμπληρωθεί η παρ. 1.3 όσο αφορά το Διοικητικό προσωπικό. Συγκεκριμένα προτείνεται η αναδιατύπωση ορισμένων παραγράφων ως εξής: 1.1 Ερευνητικό. Το ερευνητικό προσωπικό αποτελείται από τους Ερευνητές και τους Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες (ΕΛΕ)… Προστίθεται νέα παρ. 1.1.3 (σε αντικατάσταση της προηγούμενης 1.1.3): 1.1.3 Οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες, είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου ή διδακτορικού διπλώματος της ημεδαπής ή αλλοδαπής και έχουν εμπειρία στο σχεδιασμό ή εφαρμογή ερευνητικών επιστημονικών και τεχνολογικών προγραμμάτων και έργων. Οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες κατατάσσονται σε τρεις βαθμίδες, Α, Β, Γ ανάλογα με την προσφορά τους, τα ειδικά τους προσόντα και λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια του άρθρου 29 του παρόντος νόμου. Η διαδικασία κατάταξής τους σε βαθμίδα και προαγωγής τους από βαθμίδα σε βαθμίδα (κατ’αναλογίαν με τις αντίστοιχες διαδικασίες που ισχύουν για τους Ερευνητές) καθορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Ερευνητικού Κέντρου. Συγχωνεύονται και αναδιατυπώνονται οι παρ. 1.1.3 και 1.1.4 σε νέα παρ. 1.1.4 ως εξής: 1.1.4 Η εργασιακή σχέση του Ερευνητικού Κέντρου Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με τους Ερευνητές και ΕΛΕ της Α΄ και Β` βαθμίδας είναι διάρκειας αορίστου χρόνου. Το Ερευνητικό Προσωπικό, εφ’ όσον δεν συντρέχουν λόγοι παρουσίας του εκτός του Ερευνητικού Κέντρου στο πλαίσιο Ερευνητικής δραστηριότητας, οφείλει να παρευ¬ρί¬σκε¬ται στους χώρους του Ερευνητικού Κέντρου είκοσι (20) ώρες εβδομαδιαίως κατανεμόμενες σε τουλάχιστον τέσσερις εργάσιμες ημέρες και να παρέχει τις πάσης φύσεως υπηρεσίες του (ερευνητικές, επιστημονικές, τεχνικές, διοικητικές) για την υποστήριξη του ερευνητικού έργου του Ερευνητικού Κέντρου ή του Ινστιτούτου και να συνεργάζεται γι αυτό το σκοπό με το υπόλοιπο προσωπικό. Προστίθεται η εξής νέα υποπαράγραφος 1.1.5.5 : 1.1.5.5 Καθηγητές (όλων των βαθμίδων) Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης , οι οποίοι παρέχουν ερευνητικό έργο σε Ερευνητικά Κέντρα ή Ινστιτούτα και αμείβονται με σύμβαση έργου ορισμένου χρόνου. Στους καθηγητές αυτούς απονέμεται ο τίτλος του «Συνεργαζόμενου Καθηγητή» με βάση διαδικασία που προβλέπεται από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Ερευνητικού Κέντρου. Αναδιατυπώνεται η παρ. 1.2 ως εξής: 1.2 Τεχνικό Προσωπικό. Το Τεχνικό Προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων εκτελεί ειδικές επιστημονικές και τεχνικές εργασίες για την υποστήριξη της ΕΤΑΚ και την προσφορά υπηρεσιών προς τρίτους. Με τον Εσωτερικό Κανονισμό του Ερευνητικού Κέντρου το Τεχνικό Προσωπικό κατανέμεται σε κλάδους και καθορίζονται τα ειδικότερα προσόντα που απαιτούνται για το διορισμό του. Ανάλογα με τα προσόντα του, το Τεχνικό Προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων και των Ινστιτούτων τους διακρίνεται σε: 1.2.1.Ειδικούς τεχνικούς επιστήμονες, οι οποίοι είναι κάτοχοι πτυχίου Ιδρύματος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ειδικών γνώσεων και εμπειρίας για την υποστήριξη της αντίστοιχης βαθμίδας. 1.2.2 Τεχνολόγους πτυχιούχους με εξειδίκευση και εμπειρία για την υποστήριξη της ΕΤΑΚ. 1.2.3 Τεχνικούς μέσης εκπαίδευσης απόφοιτους τεχνικού λυκείου ή τεχνικής σχολής μέσης εκπαίδευσης. Λοιπό τεχνικό προσωπικό αποφοίτους στοιχειώδους εκπαίδευσης Αναδιατυπώνεται η παρ. 1.3 ως εξής: Διοικητικό, Βοηθητικό και Εποχικό Προσωπικό. Το Διοικητικό και Βοηθητικό προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων και των Ινστιτούτων στελεχώνει υπηρεσίες διοικητικού και οικονομικού χαρακτήρα για την υποστήριξη της λειτουργίας τους και την εκτέλεση των προγραμμάτων. Το Διοικητικό προσωπικό περιλαμβάνει πτυχιούχους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΕ και ΤΕ) ειδικών γνώσεων και εμπειρίας, και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το βοηθητικό προσωπικό είναι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας ή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η διάρθρωση, τα ειδικότερα προσόντα που απαιτούνται, τα καθήκοντα κλπ. των μελών του Διοικητικού και του Βοηθητικού προσωπικού των Ερευνητικών Κέντρων που έχουν συσταθεί ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου διέπονται από τις διατάξεις του νομοθετικού πλαισίου σύστασής τους και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Κέντρου. Το Διοικητικό προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων, που έχουν συσταθεί, ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου διέπεται από τις σχετικές διατάξεις του νομοθετικού πλαισίου σύστασής τους και τις αντίστοιχες διατάξεις που διέπουν εν γένει τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου. Το Τεχνικό Προσωπικό, καθώς επίσης και το Διοικητικό και Βοηθητικό Προσωπικό αξιολογείται κάθε δύο έτη σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Ερευνητικού Κέντρου. Άρθρο 20. Πόροι των Ερευνητικών Κέντρων Η υποπαρ. 1.9 γίνεται 1.10 και προστίθεται νέα 1.9 ως εξής: 1.9 Χρηματοδοτούμενα Ερευνητικά Προγράμματα από την ΕΕ και άλλους διεθνείς οργανισμούς. 1.10 Έσοδα σχετικά με τις δραστηριότητες ή τους σκοπούς του Ερευνητικού Κέντρου από οποιεσδήποτε άλλες πηγές. Από την παρ. 4 διαγράφεται η φράση "τα οποία λειτουργούν ως ΝΠΙΔ" και η παρ. 4 γίνεται: 4. Τα Ερευνητικά Κέντρα τηρούν λογιστικά βιβλία τρίτης κατηγορίας σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών. Άρθρο 21 – Παροχή κινήτρων για τις δραστηριότητες Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και την Καινοτομία Γενική παρατήρηση 1: Διαφορετικά είναι τα οικονομικά κίνητρα για δραστηριότητες ΕΤΑΚ που πρέπει δίνονται σε Επιχειρήσεις και διαφορετικά αυτά που πρέπει να δίνονται στους Ερευνητικούς Φορείς. Πολλές από τις παραγράφους του άρθρου αφορούν μόνο επιχειρήσεις. Αν ο νομοθέτης επιθυμεί να δώσει κίνητρα στους Ερευνητικούς Φορείς, ας δώσει ρεαλιστικά κίνητρα με βάση το νομικό καθεστώς των φορέων. Π.χ. τι νόημα έχει η παρ. 7 που απαλλάσσει ερευνητικούς φορείς από την υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη στο προσωπικού τους ; ( Δηλ. οι Διοικήσεις τους να πάνε φυλακή;) Προφανώς το όλο άρθρο πρέπει να αναδιαρθρωθεί. Γενική παρατήρηση 2: Προτείνεται τα έσοδα Ερευνητικών Κέντρων που προέρχονται από ιδιωτικές πηγές, παροχή υπηρεσιών και πωλήσεις προϊόντων να μην εμπίπτουν στις περιοριστικές διατάξεις νόμων που αφορούν προσλήψεις και αμοιβές προσωπικού. Άρθρο 23 - Δημόσια Εθνική Χρηματοδότηση - Γενικά Προτείνεται αναδιατύπωση ως εξής: 2.Η Δημόσια Εθνική Χρηματοδότηση παρέχεται ειδικότερα στους Ερευνητικούς Φορείς με την μορφή: 2.1 Επιχορήγησης για την κάλυψη μέρους των λειτουργικών εξόδων και των αποδοχών του τακτικού προσωπικού των Ερευνητικών Κέντρων που είναι εγγεγραμμένα στο ΕΜΕΕΥ .... Παρατήρηση στο 2.2 : Να διαγραφεί η φράση " από χρηματοδότηση προτάσεων στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ERC)". (Δεν αποτελεί Εθνική Χρηματοδότηση). Άρθρο 29 – Αξιολόγηση Ερευνητών Γενική παρατήρηση : Δεν νομίζουμε ότι είναι σκόπιμο η εξέλιξη του ήδη υπηρετούντος Ερευνητικού Προσωπικού να γίνεται με ανοικτή διαδικασία. Αν κάποιο Ερευνητικό Κέντρο έχει τους πόρους να προκηρύξει νέα θέση Ερευνητή , πάντα μπορεί να το κάνει. Το άρθρο όπως έχει τώρα μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού των Ερευνητών στα Ερευνητικά Κέντρα με την εκλογή νέων (εξωτερικών υποψηφίων) Ερευνητών Α και Β βαθμίδας με παράλληλη παραμονή στη Β και Γ βαθμίδα των εσωτερικών υποψηφίων που δεν θα προάγονται. Ποιος θα επωμισθεί το επιπλέον κόστος μισθοδοσίας στους σημερινούς καιρούς; 4. Για την πρόσληψη ή την εξέλιξη σε βαθμίδα Ερευνητών με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου.... συγκροτείται Ειδική επταμελής Επιτροπή Κριτών, η οποία απαρτίζεται από το Διευθυντή του οικείου Ινστιτούτου, ως Πρόεδρο και έξι [6] μέλη, Καθηγητές ή Ερευνητές Α’ Βαθμίδας από τους οποίους οι τρεις προέρχονται από το οικείο ερευνητικό κέντρο και οι τρεις εξωτερικοί. Σε περίπτωση κρίσης ... Παρατήρηση στην παρ. 8: Καλή ιδέα η αξιολόγηση ανά πενταετία των Ερευνητών Α βαθμίδας και των Ερευνητών Β που δεν υποβάλλουν αίτηση για εξέλιξη, αλλά ποιες θα είναι π.χ. οι επιπτώσεις μιας κακής αξιολόγησης; Αναδιατυπώνεται η υποπαρ. 10.3 ως εξής: 10.3 Οι εισροές από χρηματοδοτούμενα ερευνητικά προγράμματα που έχει φέρει στο Ερευνητικό Κέντρο ή Ινστιτούτο. Άρθρο 30 -Εθνικός Κατάλογος Κριτών. Στην παρ.1 θα πρέπει να διαγραφούν οι λέξεις "όλους τους" που αναφέρονται τρείς φορές. Σωστότερη διατύπωση (αφού οι κριτές προτείνονται) είναι η εξής: 1. Με απόφαση του ΓΓΕΤΚ ύστερα από γνώμη του ΕΣΕΤΚ συγκροτείται Εθνικός Κατάλογος Κριτών, ο οποίος περιλαμβάνει Διευθυντές των Ερευνητικών Κέντρων και των Ινστιτούτων τους, εν ενεργεία και διατελέσαντες καθηγητές και αναπληρωτές καθηγητές Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, και εν ενεργεία και διατελέσαντες Ερευνητές Α` και Β` βαθμίδας Ερευνητικών Κέντρων της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. Άρθρο 31 –Αξιολόγηση Ερευνητικών Κέντρων Γενική Παρατήρηση: Δεν αναφέρονται πουθενά οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει μια κακή αξιολόγηση Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου (και μάλιστα αν είναι κακή κατ' εξακολούθηση) ή η επιβράβευση μιας καλής αξιολόγησης. Άρθρο 38 - Μεταβατικές Διατάξεις Παρατήρηση: Να προστεθεί μία παράγραφος η οποία να προβλέπει ότι οι υπηρετούντες Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος να έχουν την δυνατότητα να κριθούν για θέση Ερευνητή Α, Β, ή Γ βαθμίδας και να καταλάβουν προσωποπαγή θέση Ερευνητή αν κριθούν θετικά. Η διαδικασία της κρίσης να είναι η ίδια με εκείνη που θα ισχύει για τους Ερευνητές. Η παρ. 1 να αναδιατυπωθεί ως εξής: 1. Οι Ερευνητές Δ’ Βαθμίδας, οι οποίοι υπηρετούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, αξιολογούνται υποχρεωτικά με τη συμπλήρωση του χρόνου απασχόλησής τους. Εάν αξιολογηθούν θετικά προάγονται στη βαθμίδα του Ερευνητή Γ. Εάν αξιολογηθούν αρνητικά, λύνεται η σύμβασή τους με το Ερευνητικό Κέντρο. Άρθρο 39 – Εξουσιοδοτικές Διατάξεις Η παρ.3 του άρθρου πρέπει να απαλειφθεί. Αν παραμείνει, ανοίγει το δρόμο σε Διοικήσεις Ερευνητικών Κέντρων και Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να μην πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές εργοδότη για εργαζομένους τους. Γενική παρατήρηση σε όλο το Νομοσχέδιο: Επανειλημμένως σε διάφορα άρθρα του Νομοσχεδίου υπάρχει αναφορά στο καθεστώς των Ερευνητικών Κέντρων που είναι ΝΠΔΔ, δηλ. ότι απολαμβάνουν των προνομίων των ΝΠΔΔ που προκύπτουν από την υπόλοιπη νομοθεσία. Δεν είδαμε όμως ανάλογη "ομπρέλα προστασίας" για τα Ερευνητικά Κέντρα που λειτουργούν ως ΝΠΙΔ, ούτε συγκεκριμένα κίνητρα γιατί να είναι ή να γίνει ένα Κέντρο ΕΚ ΝΠΙΔ. Το ΔΣ του ΙΤΕ διερωτάται : α) Η Πολιτεία έχει συνειδητοποιήσει ότι υπάρχουν Ερευνητικά Κέντρα που λειτουργούν ως ΝΠΙΔ και μάλιστα ότι ορισμένα από αυτά είναι Κέντρα Αριστείας με βάση τις αξιολογήσεις της Πολιτείας και της ΕΕ; β) Αν ναι, θέλει να εξακολουθήσουν να υπάρχουν ; Και τί κίνητρα θα δώσει για αυτόν τον σκοπό;