• Σχόλιο του χρήστη 'Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου' | 1 Μαΐου 2014, 17:56

    Από την θέση μου ως γλωσσολόγου των νοηματικών γλωσσών και ως διευθυντή του Ειδικού Γυμνασίου και του ΓΕΛ Κωφών & Βαρηκόων Αγίας Παρασκευής και με διδακτική εμπειρία στα σχολεία αυτά εδώ και 30 χρόνια, έχω να παρατηρήσω τα εξής: 1. Η πιστοποίηση της επάρκειας στην ΕΝΓ οφείλει να διαχωρίζεται ρητώς σε 2 επί μέρους πιστοποιήσεις: (α) πιστοποίηση της γλωσσομάθειας στην ΕΝΓ (γνωρίζω και χρησιμοποιώ επαρκώς την ΕΝΓ ως φυσική γλώσσα), και (β) πιστοποίηση της διδακτικής επάρκειας στην ΕΝΓ (γνωρίζω πώς να διδάξω επαρκώς την ΕΝΓ ως φυσική γλώσσα), όπου προφανώς το (α) αποτελεί αναγκαία μεν αλλά όχι οπωσδήποτε και ικανή συνθήκη για το (β) [βλέπε: Θέματα Ειδικής Αγωγής 31(2006), 11-28, Αθήνα]. Από την στιγμή που το νομοσχέδιο προβλέπει και διατυπώνει (ορθότατα) την ισοτιμία ΕΝΓ και ελληνικών, εξυπακούεται ότι η ΕΝΓ αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του αναλυτικού προγράμματος, άρα προαπαιτείται η πιστοποίηση (και) διδακτικής επάρκειας στην ΕΝΓ τουλάχιστον από πλευράς ορισμένων εκπαιδευτικών που θα τήν διδάξουν επίσημα και συστηματικά. 2. Ο ΕΟΠΠΕΠ (πρώην ΕΚΕΠΙΣ), σε εναρμόνιση με αντίστοιχους οργανισμούς στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποτελεί επίσημο φορέα τυπικής πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων, δηλαδή εξετάζει το εάν και κατά πόσον έχουν τηρηθεί και εφαρμοσθεί ορθώς οι επίσημα ισχύουσες προδιαγραφές απόκτησης των εκάστοτε εν λόγω προσόντων και τίς επικυρώνει μέσω της πιστοποίησης. Σε καμμία απολύτως περίπτωση δεν νομιμοποιείται ο ΕΟΠΠΕΠ να υποκαταστήσει το έργο άλλων φορέων που παράγουν πρωτογενώς τα εν λόγω προσόντα επί της ουσίας (π.χ. με επιμόρφωση, κατάρτιση κλπ). Στην περίπτωση της επάρκειας στην ΕΝΓ (είτε με την έννοια της γλωσσομάθειας είτε με την έννοια της διδακτικής ικανότητας) ως επαγγελματικού προσόντος οι φορείς που (επίσημα θεωρούνται ότι) παράγουν πρωτογενώς το προσόν αυτό είναι αποκλειστικά και μόνον τμήματα ΑΕΙ - και το ΚΠΓ προκειμένου για απλή γλωσσομάθεια. Ο ρόλος του ΕΟΠΠΕΠ στην περίπτωση αυτή είναι ο εκ των υστέρων τυπικός έλεγχος της νομιμότητας μέσω οριστικής πιστοποίησης. Εάν η παράγραφος 3 του συγκεκριμένου άρθρου του νομοσχεδίου ψηφισθεί ως έχει, θα προκύψει πολύ σύντομα ζήτημα σύγκρουσης αρμοδιοτήτων και αντισυνταγματικότητας. Σε σχέση με τα ανωτέρω, η πρότασή μου είναι η εξής: Να διατυπωθεί στο εν λόγω άρθρο του νομοσχεδίου η δυνατότητα ανάληψης προγραμμάτων σπουδών και ερευνητικού έργου πάνω στις νοηματικές γλώσσες από πλευράς τομέων γλωσσολογίας των φιλοσοφικών σχολών των ΑΕΙ της χώρας (με ανάλογη στελέχωση), καθώς επίσης και η ένταξη της ΕΝΓ στον κατάλογο γλωσσών, για τις οποίες χορηγείται πιστοποίηση από το ΚΠΓ. Η πιστοποίηση της γλωσσομάθειας στην ΕΝΓ μέσω του ΚΠΓ είναι άμεσα εφικτή. Η πιστοποίηση της διδακτικής επάρκειας στην ΕΝΓ προφανώς θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να αρχίσει να υλοποιείται.