• Σχόλιο του χρήστη 'Αγγελική' | 6 Μαΐου 2014, 11:31

    Το παρον νομοσχεδιο φαινεται να αντιστρατευεται το δικαιωμα των παιδιων να σπουδαζουν στο σχολειο της γειτονιας τους και προωθει διαχωριστικες πρακτικες μεταξυ των τυπικων μεσων μαθητων και των μαθητων με αναπηρια. Αυτο φαινεται και απο τη μονιμη ισχυ των γνωματευσεων των ΚΕΔΔΥ και απο την αποκλειστικοτητα τους στην επιλογη σχολικου περιβαλλοντος. Δεν υπαρχει πουθενα στην πραξη η ευθυνη των εκπαιδευτικων της γενικης ταξης για παροχη ισοτιμης εκπαιδευσης στους αναπηρους. Στην ευρωπαικη νομοθεσια, δεν συνηθιζεται πλεον να βγαινουν ειδικοι νομοι για την ειδική αγωγη, αλλα νομοι Γενικης αγωγης με εμφαση στον καθολικο σχεδιασμο της μαθησης. Αντιθετως, εδω εχουμε ενα νομοσχεδιο που αναλωνεται σε τροποποιησεις και προσθηκες προηγουμενων διασπαρτων νομοθετικων ρυθμισεων χωρις την παραμικρη προσπαθεια εφαρμογης ενιαιας εκπαιδευτικης πολιτικης. Οσον αφορα τα ζητηματα που επιλεγει να ρυθμισει το παρον νομοσχεδιο και εκει παρατηρουνται ελλειψεις. Αρχικα στον αρθρο 2 προτεινονται προγραμματα πρωιμης παρεμβασης. Αυτο ειναι απαραιτητο, χωρις ομως συγκεκριμενες ρυθμισεις και σχεδιο δρασεις και ορισμο υποχρεωσεων θα μεινει απλως μια θεωρητικη ιδεα. Στα κεδδυ χρειαζεται παιδοψυχιατρος και οχι νευροψυχολογος. Οσον αφορα την παραλληλη στηριξη, πως ακριβως οριζεται η συνεργασια εκπαιδευτικου ταξης και παραλληλης στηριξης. Χρειαζεται πλαισιο τυποποιημενο και μετρησιμο που να την καθιστα υποχρεωτικη. Επισης ειναι παραλογος ο περιορισμος της παραλληλης στηριξης και του ΤΕ καθως συνηθως αφορουν σε διαφορετικες ομαδες μαθητικων πληθυσμων, εχουν διαφορετικο στοχο και διαφορετικο αποτελεσμα. Επιπλεον ο περιορισμος ενος εκπαιδευτικου παραλληλης στηριξης ανα σχολειο δεν εχει νοημα στα νεα πολυδυναμα σχολεια εκατονταδων μαθητων. Ειδικα στην δευτεροβαθμια εκπαιδευση σημαινει οτι ενας μαθητης θα λαμβανει παραλληλη στηριξη ή στα φιλολογικα μαθηματα ή στα μαθηματικά ή στις φυσικές επιστημες. Υπαρχει αναφορα πως καποιος αναπληρωτης μειωμενου ωραριου μπορει να γινει πληρους. Χρειαζεται μια τυποποιημενη διαδικασια και κριτηρια σε αυτο , ετσι ωστε να μην υπαρχει εξαρτηση απο την καθε Διευθυνση δευτεροβαθμιας.ς Το σημαντικοτερο προβλημα ειναι η ελλιπης και προβληματικη νομοθεσια που συνοδευει τα τμηματα ενταξης. Εξακολουθει να μην υπαρχει σαφης και πληρης νομοθεσια για την ιδρυση και στελεχωση των τμηματων ενταξης με αποτελεσμα αυτα να εξαρτωνται απο τον εκαστωτε διευθυντη σχολειου. Εκτος απο το θεμα ιδρυσης τμηματος ενταξης που παραμενει μετεωρο, το ιδιο το προγραμμα του τμηματος ενταξης παρουσιαζεται στην πραξη επισης προβληματικο. Στην επικρατεια Υπαρχουν σχολεια που οι μαθητες παρακολουθουν 5 ωρες στο ΤΕ και αλλα που παρακολουθουν 15, παρολο που εχουν ιδιου τυπου μαθησιακες δυσκολιες. Ποιος ακριβως οριζει τις απαραιτητες ωρες εξατομικευμενου ή ομαδικου προγραμματος στο ΤΕ? μια προταση ειναι να υπαρχει αφενως μια προτυποποποιηση ωστε να υπαρχει μια γενικη κατευθυνση για τις ωρες που απαιτουνται ανα μαθητη και το κεδδυ να προτινει τον ακριβη αριθμο ωρων διδασκαλιας στο ΤΕ, συμφωνα με τις αναγκες του μαθητη, ετσι ωστε να υπαρχει πρακτικη υποχρεωση του σχολειου να μεριμνησει ωστε να αρθουν οι δυσκολιες που αντιμετωπιζει ο μαθητης. Και σε προηγουμενους νομους αναγραφεται ο αριθμος 12 ως το ανωτατο οριο μαθητων που φοιτουν σε ενα τμημα ενταξης. Αφενως δεν διευκρινιζεται αν εννοει 12 μαθητες με διαγνωση επισημου φορεα ή 12 μαθητες που αιτουνται τη φοιτηση τους στο ΤΕ, ασχετως αν εχουν διαγνωση. Επισης ποιο το νοημα αυτου του φραγματος σε σχολεια 300 μαθητων. Ισως θα μπορουσε να οριστει σε 12 μαθητες ανα εκπαιδευτικο ειδικης αγωγης και για πανω απο 12 να προσλαμβανεται και δευτερος εκπαιδευτικος. Αυτη τη στιγμη υπαρχουν σχολεια που χρησιμοποιουν αυτο τη διαταξη και δεν δεχονται πανω απο 12 μαθητες στο ΤΕ τους ακομη και αν εχουν επισημη διαγνωση και σχολεια που δεν λαμβανουν υποψη την παρουσα διαταξη και φοιτουν 30 μαθητες στο ΤΕ με και χωρις διαγνωσεις. Δεν ειναι αυτο μια διακριση μεταξύ των μαθητων διαφορετικων σχολειων? γενικα ειναι απαραιτητο να οριστει καποια αναλογικα εκπαιδευτικων ΕΑΕ και μαθητών στην πρωτοβαθμια και μια αναλογια ωρών εκπαιδευτικων αντικειμενων και μαθητων στη δευτεροβαθμια, ετσι ωστε να μην εξαρταται η παροχη επαρκους χρονου ειδικης εκπαιδευσης απο τη προσωπικη αποκλειστικα εκτιμηση του διευθυντη της σχολικης μοναδας. Οσον αφορα την προυπηρεσια υποψηφιων διευθυντων και σχολικων συμβουλων ειδικης αγωγης, θα ηταν καλο ενα τμημα της τουλαχιστον να ειναι απαραιτητο να εχει διανυθει σε ειδικο σχολειο ή εεεεκ (οχι μονο ΤΕ και ΚΕΔΔΥ) Ενα αλλο ζητημα ειναι το πως θα υπαρξει υποχρεωτικη στελεχωση των ΚΕΔΔΥ. Ειδικα αν παραμεινει ως νομοθετικη ρυθμιση η μονιμοτητα της διαγνωσης τους Ισως θα ηταν καλυτερο να βρισκονται και αυτα στο myschool και να γινεται απευθειας απο εκει η ενημερωση και καλυψη των κενων. Στο αρθρο 20 η προταξη των πε71/61 παρολου που καποια μεμονωμενοι εκπαιδευτικοι πε70.50 με αρκετα μεγαλες προυπηρεσιες αδικουνται ,ειναι στο συνολο μια αρκετα δικαια ρυθμιση. Δεν υπαρχει ομως αναφορα στον τροπο μοριοδοτηση τους σε περιπτωση ΑΣΕΠ ειδικης αγωγης. Δεν φαινεται ομως λογικη η προταξη των Γυμναστων με κυρια ειδικοτητα ειδικης αγωγης. Ειναι λογικο να δωθει μοριοδοτηση οση και ενος μεταπτυχιακου ειδικης αγωγης, ετσι ωστε να παρεχεται το και το τυπικο προσον ενταξης στους πινακες ειδικης αγωγης στα πλαισια την δημοσιας δωρεαν παιδειας. Αν ομως παραμεινει ως απολυτη προταξη της κυριας ειδικοτητας, μεσα στους επομενους μηνες καθε σχολη της δευτεροβαθμιας θαακολουθησει δημιουργωντας ειδικευσεις ειδικης αγωγης εντος πτυχιου, το οποιο φυσικα ειναι καλο, ομως με ομοιο τροπο θα προτασσονται των εκπαιδευτικων που εργαζονται τωρα στην ειδικη αγωγη και δεν εχουν βασικο πτυχιο στην ειδικη αγωγη. Καθως τα ΕΕΕΕΚ οριζονται ως δομη της δευτεροβαθμιας εκπαιδευσης, ειναι παραδοξο να προσλαμβανονται εκπαιδευτικοι της πρωτοβαθμιας σε αυτα και μαλιστα να προηγουνται αυτων της δευτεροβαθμιας. Αν ειναι να μεινει αυτη η διαταξη τοτε προφανως πρεπει να υπαρξει αλλαγη στον τυπο απολυτηριου που δινεται και να μην ειναι ισοτιμο με το αντιστοιχο γυμνασιου τυπικης εκπαιδευσης, αλλα καποια εξειδικευση δημοτικου επιπεδου. Δεν υπαρχει καποια αλλη δομη της δευτεροβαθμιας που να προσλαμβανει εκπαιδευτικους της πρωτοβαθμιας και αυτο απο μονο του αναιρει τα περι ισοτητας στην γενικη και ειδικη εκπαιδευση. Καποια στιγμη πρεπει να αποφασιστει ουσιαστικα που ανηκουν τα ΕΕΕΕκ και ο τιτλος τους να παρεχει τα αντιστοιχα ακαδημαικα και επαγγελματικα δικαιωματα. Διαφορετικα δεν υπαρχει ισοτιμη μεταχειρηση των μαθητων αφου καποιοι μπορουν να παρουν απολυτηριο αντιστοιχο του γυμνασιου διδασκωμενοι απο δασκαλους της πρωτοβαθμιας Στο αρθρο 21 υπαρχει μια αδιανοητη ρυθμιση: " εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας με 67% αναπηρία και άνω, σε μία μόνο αναπηρία και εφόσον αυτή, σε κανένα ποσοστό δεν οφείλεται σε παθήσεις ψυχικών διαταραχών και είναι ικανοί για εργασία (εκπαιδευτικό έργο), που έχουν απώλεια όρασης, ή ακοής και είναι τετραπληγικοί – παραπληγικοί τοποθετούνται με μετάθεση, διορισμό, απόσπαση και αναπληρωτές πλήρους ή μειωμένου ωραρίου με σχέση ιδιωτικού δικαίου, μόνο σε αντίστοιχες σχολικές μονάδες τυφλών, κωφών και με κινητική αναπηρία σε ποσοστό 30% ανά κλάδο και ειδικότητα, κατά προτεραιότητα." Δηλαδη οχι μονο δεν προωθειται η ουσιαστικη συμμετοχη των μαθητων με αναπηρια στο σχολειο, αλλα πλεον προωθειται και η πληρης απενταξη των εκπαιδευτικων με αναπηρια σε σχολεια με αποκλειστικου τυπου αναπηριες. Ειναι δυνατον να υπαρχει τοσο προκλητικη καταστρατηγηση των ανθρωπινων δικαιωματων σε ενα νόμο? Οσον αφορα τη μοριοδοτηση των αναπληρωτων, ειναι απιστευτο πως η αναπηρια και τα κοινωνικα κριτηρια αντιστοιχουν σε καποια μορια απλως. Εν πασει περιπτωση τα 3 μορια της αναπηριας και τα αντιστοιχα των γονεων με αναπηρο τεκνο καθως και πολυτεκνων ειναι εξαιρετικα λιγα. Που πηγε η κοινωνικη προνοια και η προστασια των ευπαθων ομαδων απο το κρατος; Ο ξεχωριστος πινακας στην πραγματικοτητα εμπεριειχε πολυ μεγαλυτερη δικαιοσυνη. Για να υπαρχει ουσιαστικη ενταξη οι αναπηροι εκπαιδευτικοι θα ηταν ορθοτερο να Μπορουν να προσλαμβανονται επι ποσοστου τοσο στην ειδικη οσο και στην γενικη αγωγη, αυτο ειναι το νοημα της συμμετοχικοτητας. Αντιθετως , ακομη και η προσβαση τους στην εργασια στον τομεα της ειδικης αγωγης φαινεται να δυσκολευει με αυτη τη νεα μοριοδοτηση. Ομως πως γινεται να μιλαμε για ενταξη μαθητων με αναπηρια οταν δεν ειμαστε σε θεση να μεριμνησουμε για την εργασιακη και συνεπως και κοινωνικη ενταξη ουτε καν των εκπαιδευτικων με αναπηρια; Οσον αφορα στους υπο ιδρυση κωδικους .50 , θα ισχυσει η προσμετρηση της προυπηρεσιας ειδικης αγωγης στον αντιστοιχο κλαδο της γενικης αγωγης; Επιπλεον, και παλι ως προς τη μοριοδοτηση, ο βαθμος πτυχιου ειναι λογικο να μοριοδοτειται και ισχυρα. Ουτως ή αλλως στην δευτεροβαθμια διδασκουμε συγκεκριμενα διδακτικα αντικειμενα, αν εχει νοημα μονο η παροχη ειδικης αγωγης και η εξειδικευση των εκπαιδευτικων σε αυτη, τοτε δεν εχουν νοημα οι ξεχωριστες ειδικοτητες. Εφοσον ομως μετραει το διδακτικο αντικειμενο μεσω του πτυχιου, ισως θα ειχε νοημα να μετραει και ο αντιστοιχος βαθμος Ασεπ, που στην πραγματικοτητα ειναι και πιο αδιαβλητο κριτηριο , κατα την αντιστοιχη μοριοδοτηση που αναμενεται στην ειδικη αγωγη. Τελος ειναι αδιανοητο να γινεται προσπαθεια να χρησιμοποιησουμε τις νεες τεχνολογιες στην ειδικη αγωγη, να γραφεται στο νομο ποσο απαραιτητες ειναι , και παρολα αυτα να μην προσμετρουνται αντιστοιχα τυπικα προσοντα στη χρηση νεων τεχνολογιων στην μοριοδοτηση που προτεινεται. Η γνωση μιας ξενης γλωσσας σε αντιστοιχια με την αναμενομενη μοριοδοτηση στην γενικη αγωγη εχει επισης νοημα, καθως υποδηλωνει την ικανοτητα του εκπαιδευτικου να ενημερωθει επαρκως τοσο για τα συγχρονα εκπαιδευτικα νεα οσο και για την μεγαλυτερη ανεση,καταννοηση και χρηση των νεων τεχνολογιων στην εκπαιδευση. Γενικα το νομοσχεδιο αυτο καθηλωνει και αποκοβει την ειδικη απο την γενικη αγωγη. Ακομη και σε διαδικαστικα ζητηματα που επιχειρει να δωσει λυση αφηνει δυνατοτητα για πολλες διαφορετικες ερμηνειες. Η ειδικη αγωγη στην Ελλαδα πασχει κυριως απο ελλειψη προτυποποιημενων υποχρεωτικων εργασιων που θα την καθιστουν υποχρεωτικη, θα την δυναμωνουν και θα την εδραιωσουν στα σχολεια.