• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Μπασέκης' | 17 Ιανουαρίου 2016, 22:50

    Από τον Ιανουάριο του 2015, και σε εφαρμογή της διάταξης της παρ. 6 του άρθ. 47 του Ν. 4310/14, πλέον των 100 εργαζόμενων από τα μεγαλύτερα ΕΚ (αναφέρονται αλφαβητικά: Ακαδημία Αθηνών, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας) αιτήθηκαν εντός της προθεσμίας του Νόμου (8 Μαρτίου 2015). Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη πρόνοια έχει εφαρμοστεί στα ΕΚ δύο φορές με επιτυχία στο παρελθόν (Ν. 1514/85, άρθ. 25 Ν. 3377/05), ενώ η τωρινή εφαρμογή της έχει αναβληθεί έως τις 31/7/2016 (με το άρθ. 7 της ΠΝΠ 8/10/2015, με το άρθ. 4 της ΠΝΠ 30/12/2015), ημερομηνία που συμπίπτει με εκείνη της διατύπωσης του άρθρου. Με την προτεινόμενη διατύπωση της παρ. 4 του άρθρου 26 για το εν λόγω θέμα προκύπτουν τα παρακάτω προβλήματα: 1. Η αναδρομική επί τα χείρω τροποποίηση της διαδικασίας με την περιοριστική χρήση του όρου «Ερευνητή ή ΕΛΕ» αντί του όρου «Ερευνητή/ΕΛΕ», που εξ αρχής άφηνε περιθώριο κρίσης διαδοχικά και για τις 2 κατηγορίες, σύμφωνα με την αίτηση του εργαζομένου και την κρίση της αρμόδιας επιτροπής κρίσης που είχε όλη την ευχέρεια να κρίνει τον αιτηθέντα για ερευνητή συγκεκριμένης βαθμίδας ή/και για ΕΛΕ συγκεκριμένης βαθμίδας. 2. Επιπρόσθετα, δυσμενέστερο περιβάλλον κρίσης αποτελεί και η ζητούμενη από τον αιτηθέντα δήλωση συγκεκριμένης βαθμίδας με αναδρομική ισχύ που περιορίζει το αίτημά του (του ζητείται δηλαδή να αυτοαξιολογηθεί με στόχο να χαμηλώσει «οικειοθελώς» τις προσδοκίες του), μη προσφέροντας ταυτόχρονα την ευχέρεια στην επιτροπή κρίσης να αξιολογήσει ελεύθερα τον υποψήφιο και τυχόν να τον κατατάξει ακόμα και σε βαθμίδα ανώτερη εκείνης που εκείνος προσδιορίζει. 3. Το γνωστικό αντικείμενο του ενδιαφερομένου που ενώ έχει ήδη προσδιοριστεί με αίτηση του (που έχει ήδη υποβληθεί εμπροθέσμως), να καθορίζεται όχι από τον ίδιο σε μία προσωποπαγή θέση, ούτε με βάση το αντικείμενο εργασίας του και το επίσημο περίγραμμα εργασίας του, αλλά από τον Διευθυντή του Ινστιτούτου με τη σύμφωνη γνώμη του γνωμοδοτικού συμβουλίου του Ινστιτούτου, ερήμην δηλαδή του ενδιαφερομένου, και με κίνδυνο να μην ληφθούν υπόψη τα βιογραφικά στοιχεία του. 4. Η δυνατότητα μεταβολής ως προς το δυσμενέστερο του νομικού καθεστώτος εργασίας του αιτουμένου, καθώς στην περίπτωση όπου ένας εργαζόμενος (μόνιμος στα ΕΚ ΝΠΔΔ ή αορίστου χρόνου στα ΕΚ ΝΠΙΔ) καταταγεί σε βαθμίδα Γ τότε η σύμβασή του θα γίνει ορισμένου χρόνου. Δηλαδή τροποποίηση της ουσίας της νομοθετικής ρύθμισης που ενώ αποτελεί ξεκάθαρα εσωτερική εξέλιξη, «μετεξελίσσεται» σε νέα πρόσληψη. Στα ΕΚ ΝΠΔΔ ο κριθής αιτούμενος στην Α ή Β βαθμίδα Ερευνητή/ΕΛΕ θα πρέπει να λάβει μόνιμη θέση εργασίας και στη Γ βαθμίδα αορίστου χρόνου θέση εργασίας, ενώ στα ΝΠΙΔ ο διορισμός σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνει σε θέση αορίστου χρόνου. Για τα ίδια σχεδόν ζητήματα που αναδείχθηκαν στην προηγούμενη εφαρμογή της παρεμφερούς διάταξης (άρθρο 25 Ν. 3377/2005) για κρίση σε θέσεις μόνο Ερευνητών, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την υπ. αριθμ. 618/2005 Γνωμοδότησή του διασαφηνίζει μεταξύ άλλων τα εξής: • Σκοπός της ρύθμισης για κρίση σε προσωποπαγή θέση «…δεν είναι η κρίση να αφορά και άλλους επιστήμονες δηλ. να είναι ανοικτή διαδικασία αλλά η ευθεία δημιουργία δικαιώματος των υπηρετούντων στα ερευνητικά κέντρα να κριθούν μόνο αυτοί…». • «Η αρμόδια επιτροπή μπορεί να εντάξει τον υποψήφιο σε μία από τις εν λόγω βαθμίδες ανάλογα με τα προσόντα του και ανεξάρτητα με τη σχετική δήλωσή του». Αυτή η διευθέτηση δίνει και την ελευθερία αντικειμενικής κρίσης στην επιτροπή και την ελευθερία στον αιτηθέντα να αποδεχτεί ή όχι το αποτέλεσμα της κρίσης (κατηγορία / βαθμίδα). Η υποχρέωση αναγραφής βαθμίδας και κατηγορίας, πέρα από τα νομικά προβλήματα, υποχρεώνει τον αιτούμενο να υποαξιολογήσει τον εαυτό του προκειμένου να επιτύχει το θετικό (ναι/όχι) αποτέλεσμα της επιτροπής. Οι αιτηθέντες, όλοι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου και με πολυετή επαγγελματική προϋπηρεσία στα ΕΚ, αποτελούν κατηγορία προσωπικού με υψηλά τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, που επιτελεί εν τοις πράγμασι ερευνητική εργασία, αντίστοιχη με εκείνη των ερευνητών των οικείων κέντρων. Οι θέσεις αυτές δεν αφορούν πρόσληψη νέου προσωπικού παρά συνιστούν εσωτερική εξέλιξη του υπάρχοντος, όπου παράλληλα με την επιστημονική εξέλιξη προσφέρεται η δυνατότητα προσέλκυσης, σε ανταγωνιστικό περιβάλλον, πόρων από χρηματοδοτούμενα έργα, προς όφελος πρωτίστως των ιδίων των ΕΚ. Τέλος, σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη πρόνοια αποτελεί στιγμιαία εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Σύστασης της 11ης Μαρτίου 2005 «Ευρωπαϊκή Χάρτα του Ερευνητή – Κώδικας δεοντολογίας για την πρόσληψη ερευνητών» (ΧκΚ), που προκρίνει ένα ενοποιημένο ευρωπαϊκό χώρο έρευνας εντός της ΕΕ (π.χ., το Fraunhofer στη Γερμανία με άνω των 400 Ινστιτούτων , το National Research Council της Ιταλίας με 107 Ινστιτούτα, κ.α.). Παρότι εκ του ευρωπαϊκού πλαισίου δεν είναι υποχρεωτική η εναρμόνιση της Ελληνικής Νομοθεσίας με τη Σύσταση, αυτή είναι πρακτικά επιβεβλημένη από το χρηματοδοτικό πλαίσιο Horizon 2020 (η συμμόρφωση με τη ΧκΚ έχει ήδη υπογραφεί από 15 ελληνικούς οργανισμούς, ως επί τω πλείστον Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα). Προτεινόμενη τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 26 «Α. Οι ΕΛΕ οποιασδήποτε βαθμίδας, που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος και αποτελούν προσωπικό Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου ή Αυτοτελούς Ινστιτούτου ή Τεχνολογικού Φορέα, που εποπτεύεται από τον από τον αρμόδιο για θέματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας, και έχουν υποβάλει αίτηση εντός της τρίμηνης προθεσμίας της παραγράφου 6 του άρθρου 47 του ν. 4310/2014 όπως αυτή ίσχυε έως την δημοσίευση του παρόντος, καταλαμβάνουν μετά από κρίση προσωποπαγή θέση ερευνητή (Α’, Β’, Γ’) εντός του φορέα τους. Για το σκοπό αυτό, οι ΕΛΕ υποβάλουν συμπληρωματική αίτηση για την κατάληψη θέσης ερευνητή, με επικαιροποιημένο συνοδευτικό βιογραφικό και τεκμηριωτικό υλικό εντός μηνός από την ψήφιση του παρόντος. Το γνωστικό αντικείμενο της υπό πλήρωση θέσης προσδιορίζεται από τον ίδιο τον αιτούμενο, λαμβάνοντας υπόψη το βιογραφικό του, τυχόν περιγράμματα εργασίας στα οργανογράμματα του ινστιτούτου / ερευνητικού κέντρου που ανήκει και τη γνώμη του Διευθυντή του Ινστιτούτου και του ΕΓΣΙ. Οι υποψήφιοι κρίνονται με βάση τα ελάχιστα προσόντα ανά ερευνητική βαθμίδα, όπως αυτά προβλέπονται στο άρθρο 18 (παρ. 2, 4 και 5) του ν.4310/2014 όπως έχει αναδιατυπωθεί με τον παρόντα. Όλες οι κρίσεις θα διενεργούνται από 5μελείς επιτροπές κρίσης που συγκροτούνται σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 3α και γ του ν.1514/1985. Η τελική απόφαση της επιτροπής κρίσης υποβάλλεται στο ΔΣ του Ερευνητικού Κέντρου ή τον διευθυντή του Αυτοτελούς Ινστιτούτου και είναι δεσμευτική. Οι ΕΛΕ όλων των βαθμίδων που κρίνονται επιτυχώς συνάπτουν σχέση εργασίας αορίστου χρόνου (ΝΠΙΔ) ή μονίμου σε δημόσιο ερευνητικό οργανισμό ή τεχνολογικό φορέα (ΝΠΔΔ) όπως προβλέπεται στο άρθρο 17 παρ. 3 και 4 του ν.1514/85, όπως έχει τροποποιηθεί και επανήλθε σε ισχύ με τον παρόντα νόμο. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης οι υποψήφιοι διατηρούν την θέση που ήδη κατείχαν. Αρμόδιο όργανο να επιλαμβάνεται των ενστάσεων ορίζεται το Ε.Σ.Ε.Κ.. Οι διαδικασίες κρίσης πρέπει να ολοκληρωθούν εντός αποκλειστικής προθεσμίας 3 μηνών από την ψήφιση του παρόντος. Β. Το εν γένει ειδικό επιστημονικό – τεχνικό προσωπικό (μόνιμο ή με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου) που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος και αποτελεί προσωπικό του Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου ή Αυτοτελούς Ινστιτούτου ή Τεχνολογικού Φορέα που εποπτεύεται από τον αρμόδιο για θέματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας, και το οποίο έχει υποβάλει αίτηση εντός της τρίμηνης προθεσμίας της παραγράφου 6 του άρθρου 47 του ν. 4310/2014 όπως αυτή ίσχυε έως την δημοσίευση του παρόντος, καταλαμβάνει μετά από κρίση προσωποπαγή θέση ερευνητή ή ΕΛΕ (Α’, Β’, Γ’) εντός του φορέα του. Για το σκοπό αυτό, το προσωπικό της παρούσας περίπτωσης υποβάλει συμπληρωματική αίτηση για την κατάληψη θέσης ερευνητή ή/και ΕΛΕ, με επικαιροποιημένο συνοδευτικό βιογραφικό και τεκμηριωτικό υλικό εντός μηνός από την ψήφιση του παρόντος. Το γνωστικό αντικείμενο της υπό πλήρωση θέσης προσδιορίζεται από τον ίδιο τον αιτούμενο, λαμβάνοντας υπόψη το βιογραφικό του, τυχόν περιγράμματα εργασίας στα οργανογράμματα του ινστιτούτου / ερευνητικού κέντρου που ανήκει και τη γνώμη του Διευθυντή του Ινστιτούτου και του ΕΓΣΙ. Οι υποψήφιοι για θέσεις ερευνητή κρίνονται με βάση τα ελάχιστα προσόντα ανά ερευνητική βαθμίδα, όπως αυτά προβλέπονται στο άρθρο 18 (παρ. 2, 4 και 5) του ν.4310/2014 όπως έχει αναδιατυπωθεί με τον παρόντα. Οι υποψήφιοι για θέσεις ΕΛΕ κρίνονται με βάση τα ελάχιστα προσόντα ανά ερευνητική βαθμίδα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του παρόντος νόμου και του εσωτερικού κανονισμού του φορέα τους. Όλες οι κρίσεις θα διενεργούνται από 5μελείς επιτροπές κρίσης που συγκροτούνται σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 3α και γ του ν.1514/1985. Η τελική απόφαση της επιτροπής κρίσης υποβάλλεται στο ΔΣ του Ερευνητικού Κέντρου ή τον διευθυντή του Αυτοτελούς Ινστιτούτου και είναι δεσμευτική. Το προσωπικό της παρούσας περίπτωσης που κρίνεται επιτυχώς για οιαδήποτε θέση και βαθμίδα συνάπτει σχέση εργασίας αορίστου χρόνου σε ΝΠΙΔ ή μονίμου σε δημόσιο ερευνητικό οργανισμό ή τεχνολογικό φορέα (ΝΠΔΔ) όπως προβλέπεται στο άρθρο 17 παρ. 3 και 4 του ν.1514/85, όπως έχει τροποποιηθεί και επανήλθε σε ισχύ με τον παρόντα νόμο. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης οι υποψήφιοι διατηρούν την θέση (μόνιμη ή αορίστου χρόνου) που ήδη κατείχαν. Αρμόδιο όργανο να επιλαμβάνεται των ενστάσεων ορίζεται το Ε.Σ.Ε.Κ.. Οι διαδικασίες κρίσης πρέπει να ολοκληρωθούν εντός αποκλειστικής προθεσμίας 3 μηνών από την ψήφιση του παρόντος. Γ. Όλες ανεξαιρέτως οι αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί σύμφωνα με τους όρους της παραγράφου 6 του άρθρου 47 του ν. 4310/14 θα πρέπει να ακολουθήσουν τη διαδικασία και τους λοιπούς όρους που προβλέπονται στο παρόν άρθρο. Για την ενιαία αντιμετώπιση όλων αιτήσεων, αιτήσεις που έχουν κριθεί μέχρι την ψήφιση του παρόντος επαναλαμβάνονται σύμφωνα με τη διαδικασία και τους όρους του παρόντος». Δρ. Ιωάννης Μπασδέκης Ινστιτούτο Πληροφορικής - Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας