• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ' | 18 Ιανουαρίου 2016, 00:28

    ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ Παρατηρήσεις / προτεινόμενες ρυθμίσεις: Η ΕΕΕ θα ήθελε να υπογραμμίσει ότι εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει προκηρυχθεί από την Πολιτεία καμία νέα θέση Ερευνητή. Αντίθετα πολλές οργανικές θέσεις που είχαν μείνει κενές καταργήθηκαν σε εφαρμογή διαφόρων μνημονιακών νόμων. Η τελευταία διεθνής αξιολόγηση των ερευνητικών κέντρων το 2014, κατέγραψε σαν ένα βασικό πρόβλημα, το οποίο θα πρέπει να ξεπεραστεί, τη γήρανση και τον μικρό αριθμό του Ερευνητικού στελεχιακού δυναμικού. Επιπλέον είναι καταγεγραμμένο και υπογραμμίζεται από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς το φαινόμενο της διαρροής επιστημόνων στο εξωτερικό (brain drain). Διακηρυγμένη θέση της κυβέρνησης αλλά και όλων των πολιτικών φορέων είναι η αναγκαιότητα λήψης μέτρων για να αντιστραφεί το φαινόμενο. Για τον λόγο αυτό και σε αναλογία με τι έχει συμβεί σε άλλους Ερευνητικούς Φορείς εκτός ΓΓΕΤ προτείνουμε την προκήρυξη νέων θέσεων Ερευνητών για ΌΛΑ τα ΕΚ της ΓΓΕΤ, που θα αποτελούν οργανικές θέσεις. Οι προκηρύξεις θα αφορούν κατά κύριο λόγο Εντεταλμένους και Κύριους Ερευνητές. Η ΕΕΕ θέλει επίσης να επισημάνει την πλήρη αντίθεσή της στις παρακάτω ρυθμίσεις των παραγράφων 8 και 18 του παρόντος Άρθρου που αφορούν: Στην κατάργηση του ισχύοντος ΕΣΕΤ και το διορισμό νέου «μεταβατικού» στο οποίο η επιλογή των μελών του «ανήκει στην διακριτική ευχέρεια του Υπουργού», χωρίς έστω την εφαρμογή της διαδικασίας που περιλαμβάνεται στο αντίστοιχο άρθρο του σ/ν. Ειδικότερα όταν το «μεταβατικό» ΕΣΕΤ, όπως φαίνεται, θα αναλάβει την επιλογή των νέων Δ/ντών ΕΚ/Ινστιτούτων που έχουν ήδη προκηρυχθεί! Ο θεσμός λειτουργεί εδώ και δύο δεκαετίες (ως Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας - ΕΣΕΤ) και αποτελούσε μια θετική πρόνοια της νομοθεσίας που χρήζει αναβάθμισης (βλ. Σχετική Πρόταση της ΕΕΕ στα Άρθρα 9-10). Η συγκρότησή του με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης καθιστά τη λειτουργία του ευεπίφορη σε πολιτικές πιέσεις χωρίς να υφίστανται εξισορροπητικοί μηχανισμοί ελέγχου. Αυτό οδήγησε, σε ορισμένες περιπτώσεις και κατά το παρελθόν, στην κατάχρηση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του συμβουλευτικού ρόλου του ΕΣΕΤ και στην εκμετάλλευση του υψηλού επιστημονικού κύρους των μελών του Συμβουλίου, προκειμένου να δικαιολογηθούν αποφάσεις ισχυρής μεν πολιτικής χροιάς, αμφιλεγόμενης δε επιστημονικής βαρύτητας. Έχουμε προτείνει πολλές φορές ότι θα πρέπει να υπάρξει μηχανισμός εκλογής των επιστημόνων, μελών του ΕΣΕΚ με διεθνή προκήρυξη και ανοικτές διαδικασίες, από την ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα. Σε νομοθετική ρύθμιση με την οποία «εξαγνίζονται» διοικητικές και οικονομικές παρατυπίες (για μέλη ΔΕΠ πλήρους απασχόλησης σε ΑΕΙ που ταυτόχρονα ήταν και Δ/ντές ΕΚ/Ινστιτούτων, με καταλογισμούς που δεν θα εκτελεστούν). Διαχρονικά, σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο της Έρευνας (ισχύον και παλαιότερο), οι Δ/ντές ΕΚ/Ινστιτούτων, που είναι και μέλη ΔΕΠ, είναι πλήρους απασχόλησης στα ΕΚ και μερικής απασχόλησης στα οικεία Πανεπιστήμια, ενώ ως ΕΕΕ ζητάμε να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, καθώς το έργο τους σε κάθε ΕΚ είναι σημαντικό και εξαιρετικά χρονοβόρο και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ενίοτε ως «πάρεργο». Πρόταση της ΕΕΕ: Θα πρέπει να προβλεφθεί και να κατοχυρωθεί η κατά τακτά χρονικά διαστήματα προκήρυξη νέων θέσεων Ερευνητών ανά Ινστιτούτο. Απαλοιφή της παραγράφου 8. Απαλοιφή της παραγράφου 10. Απαλοιφή της παραγράφου 18. Θα πρέπει να προβλεφθεί εύλογο χρονικό διάστημα, ώστε να δοθεί ικανό χρονικό διάστημα στα ΕΚ να συντάξουν τους νέους Εσωτερικούς κανονισμούς τους. Να συμπεριληφθούν μεταβατικές ρυθμίσεις για τους εν ενεργεία Ερευνητές τέταρτης (Δ’) βαθμίδας, αντίστοιχες με αυτές για τους Λέκτορες στα ΑΕΙ. Να διευκρινιστεί με σαφήνεια η "εφαρμογή ποσόστωσης κατ’ ελάχιστο 1/3 για το κάθε φύλο", στην παράγραφο 13 . Το ΔΣ της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών Ολόκληρο το κείμενο θέσεων της ΕΕΕ επί του υπό διαβούλευση σ/ν για την ΕΤΑΚ είναι αναρτημένο στο: http://www.eee-researchers.gr/wp-content/uploads/2016/01/EEE_EX_487_Theseis-epi-tou-SN-EREYNAS_Jan2016.pdf