• Σχόλια επί των παραγράφων 4 και 5: Με την παρ. 6 του άρθ. 47 του Ν. 4310/14 δόθηκε η δυνατότητα σε ΕΛΕ οποιασδήποτε βαθμίδας και σε αορίστου χρόνου επιστημονικό προσωπικό, κατόχους διδακτορικού, των Ερευνητικών Κέντρων (ΕΚ) να λάβουν, μετά από κρίση με σαφώς καθορισμένα κριτήρια, προσωποπαγή θέση Ερευνητή ή Ειδικού Λειτουργικού Επιστήμονα (ΕΛΕ) βαθμίδας ανάλογης με τα προσόντα τους. Η διάταξη αυτή αποτελεί μια πλημμελή και στιγμιαία συμμόρφωση με την Ευρωπαϊκή Σύσταση «Χάρτα του Ερευνητή – Κώδικας δεοντολογίας για την πρόσληψη ερευνητών» και αφορά την μετάταξη προσωπικού που ήδη δρα ερευνητικά σε βαθμίδα ερευνητή ή ΕΛΕ, και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από 31/06/2015. Προτεινόμενη Τροποποίηση: «Α. Οι ΕΛΕ, οποιασδήποτε βαθμίδας, που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος και αποτελούν προσωπικό Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου ή Αυτοτελούς Ινστιτούτου ή Τεχνολογικού Φορέα, που εποπτεύεται από τον από τον αρμόδιο για θέματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας και έχουν υποβάλει αίτηση εντός της τρίμηνης προθεσμίας της παραγράφου 6 του άρθρου 47 του ν. 4310/2014 όπως αυτή ίσχυε έως την δημοσίευση του παρόντος, καταλαμβάνουν μετά από κρίση προσωποπαγή θέση ερευνητή (Α’, Β’, Γ’) εντός του φορέα του οποίου αποτελούν προσωπικό. Για το σκοπό αυτό, οι ΕΛΕ πρέπει να υποβάλουν συμπληρωματική αίτηση στον φορέα στην οποία θα αναφέρεται το γνωστικό αντικείμενο της προς κατάληψη θέσης ερευνητή στην επιλεγόμενη βαθμίδα, με συνοδευτικό βιογραφικό και τεκμηριωτικό υλικό. Το γνωστικό αντικείμενο της υπό πλήρωση θέσης προσδιορίζεται από κοινού από τον αιτούμενο, τον διευθυντή και το Επιστημονικό Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του ΕΚ, βασιζόμενοι όπου αυτά υπάρχουν στα περιγράμματα εργασίας των οργανογραμμάτων των ερευνητικών κέντρων. Οι υποψήφιοι πρέπει να διαθέτουν τα ελάχιστα προσόντα ανά ερευνητική βαθμίδα, όπως αυτά προβλέπονται στις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 18 του ν.4310/2014 όπως ισχύει μετά τη δημοσίευση του παρόντος. Οι επιτροπές κρίσης συγκροτούνται, σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν. 4310/2014 όπως αυτός ισχύει, ανάλογα με την βαθμίδα για την οποία ο υποψήφιος επιθυμεί να κριθεί. Η απόφαση της επιτροπής κρίσης υποβάλλεται στο ΔΣ του φορέα ή τον διευθυντή του ινστιτούτου και είναι δεσμευτική. Οι ΕΛΕ που κρίνονται επιτυχώς, συνάπτουν σχέση εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου αναλόγως της βαθμίδας στην οποία κατατάσσονται όπως προβλέπεται στο άρθρο 18 του παρόντος. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης οι υποψήφιοι διατηρούν την θέση που ήδη κατείχαν. Αρμόδιο όργανο να επιλαμβάνεται των ενστάσεων ορίζεται το ΕΣΕΤ ή από τη συγκρότησή του το ΕΣΕΤΑΚ. Οι διαδικασίες κρίσης πρέπει να ολοκληρωθούν το αργότερο μέχρι 31/7/2016. Β. Το εν γένει ειδικό επιστημονικό – τεχνικό προσωπικό (μόνιμο ή με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου) που είναι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος και αποτελεί προσωπικό του Ερευνητικού Κέντρου ή Ινστιτούτου ή Αυτοτελούς Ινστιτούτου ή Τεχνολογικού Φορέα που εποπτεύεται από τον αρμόδιο για θέματα έρευνας Αναπληρωτή Υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας και έχει υποβάλει αίτηση εντός της τρίμηνης προθεσμίας που προέβλεπε η παράγραφος 6 του άρθρου 47 του ν.4310/2014, όπως αυτή ίσχυε έως την δημοσίευση του παρόντος, καταλαμβάνουν μετά από κρίση προσωποπαγή θέση ερευνητή ή ΕΛΕ (Α’, Β’, Γ’) εντός του φορέα τους. Για το σκοπό αυτό, το προσωπικό της παρούσας περίπτωσης πρέπει να υποβάλει συμπληρωματική αίτηση στον φορέα στην οποία θα αναφέρεται το γνωστικό αντικείμενο της θέσης ερευνητή βαθμίδας ή ΕΛΕ βαθμίδας, με συνοδευτικό βιογραφικό και τεκμηριωτικό υλικό. Το γνωστικό αντικείμενο της υπό πλήρωση θέσης προσδιορίζεται κοινού από τον αιτούμενο, τον διευθυντή και το Επιστημονικό Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του ΕΚ, βασιζόμενοι όπου αυτά υπάρχουν στα περιγράμματα εργασίας των οργανογραμμάτων των ερευνητικών κέντρων. Οι υποψήφιοι για θέσεις ερευνητή πρέπει να διαθέτουν τα ελάχιστα προσόντα ανά ερευνητική βαθμίδα, όπως αυτά προβλέπονται στις παραγράφους 2, 3, 4 και 5 του άρθρου 18 του ν.4310/2014 όπως ισχύει μετά τη δημοσίευση του παρόντος. Οι υποψήφιοι για θέσεις ΕΛΕ πρέπει να διαθέτουν τα ελάχιστα προσόντα ανά βαθμίδα, σύμφωνα τις προβλέψεις του παρόντος και του εσωτερικού κανονισμού του φορέα τους. Οι επιτροπές κρίσης συγκροτούνται, σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν. 4310/2014 όπως αυτός ισχύει, ανάλογα με την βαθμίδα για την οποία ο υποψήφιος επιθυμεί να κριθεί. Η απόφαση της επιτροπής κρίσης υποβάλλεται στο ΔΣ του κέντρου ή το διευθυντή του ινστιτούτου και είναι δεσμευτική. Το προσωπικό της παρούσας περίπτωσης που κρίνεται επιτυχώς, συνάπτει σχέση εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, αναλόγως της βαθμίδας στην οποία κατατάσσεται, όπως προβλέπεται στο άρθρο 18 του παρόντος. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης οι υποψήφιοι διατηρούν την θέση (μόνιμη ή αορίστου χρόνου) που ήδη κατείχαν. Αρμόδιο όργανο να επιλαμβάνεται των ενστάσεων ορίζεται το ΕΣΕΤ ή από τη συγκρότησή του το ΕΣΕΤΑΚ. Οι διαδικασίες κρίσης πρέπει να ολοκληρωθούν το αργότερο μέχρι 31/7/2016.. Γ. Όλες ανεξαιρέτως οι αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί σύμφωνα με τους όρους της παραγράφου 6 του άρθρου 47 του ν. 4310/14 θα πρέπει να ακολουθήσουν τη διαδικασία και τους λοιπούς όρους που προβλέπονται στο παρόν άρθρο. Για την ενιαία αντιμετώπιση όλων αιτήσεων, αιτήσεις που έχουν κριθεί μέχρι την ψήφιση του παρόντος επαναλαμβάνονται σύμφωνα με τη διαδικασία και τους όρους του παρόντος». Σχόλια επί της παραγράφου 19: Με την παράγραφο αυτή επιχειρείται να αρθεί μια κατάφωρη αδικία που υφίσταται το προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων – ΝΠΙΔ, σε σχέση με αντίστοιχες ειδικότητες και κατηγορίες εργαζομένων που απασχολούνται στα Ερευνητικά Κέντρα – ΝΠΔΔ. Συγκεκριμένα δίδεται εκ νέου η δυνατότητα έκδοσης ΚΥΑ για τη χορήγηση σε συγκεκριμένες κατηγορίες και ειδικότητες προσωπικού των Ε.Κ. - ΝΠΙΔ του επιδόματος Επικίνδυνης ή Ανθυγιεινής εργασίας, όπως αυτό καταβάλλεται στα Ερευνητικά Κέντρα – ΝΠΔΔ από την 1 Μαΐου 2012, σύμφωνα με την Αριθμ. οικ.2/16519/0022, ΦΕΚ 465, 24/02/2012. Είναι πλέον δεδομένη η ολιγωρία ή και η πεισματική άρνηση των Διοικήσεων κάποιων Ερευνητικών Κέντρων του ΥΠ.Π.Ε.Θ. – με την ανοχή ή αδιαφορία της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας - να εφαρμόσουν, κατά το πρόσφατο παρελθόν, διατάξεις ευεργετικές για το προσωπικό τους, επικαλούμενες «νομική ασάφεια» και ελλιπές νομοθετικό πλαίσιο, ενώ παράλληλα χρησιμοποίησαν τα περιθώρια ευελιξίας που τους παρείχε ο νομοθέτης εις βάρος των συμφερόντων του προσωπικού τους. Η μη έκδοση της απαιτούμενης ΚΥΑ για τα Ε.Κ. – ΝΠΙΔ, επί τέσσερα σχεδόν έτη συνιστά άνιση και διακριτική μεταχείριση, η δε υπερβολικά μεγάλη χρονική μετατόπιση για την έκδοση της απαιτούμενης ΚΥΑ (12 μήνες) έχει ως αποτέλεσμα να διαιωνίζεται στο διηνεκές η εφαρμογή της, χωρίς μέχρι σήμερα να υπάρξει καμία επίπτωση στις Διοικήσεις των Ε.Κ. ή της αρμόδιας Πολιτειακής ή Πολιτικής αρχής . Με δεδομένη δε την αποστολή από τις Διοικήσεις των περισσοτέρων Ε.Κ. όλων των εκ του νόμου προαπαιτούμενων για την έκδοση της ΚΥΑ προς τη ΓΓΕΤ, αντικειμενικά το χρονικό περιθώριο έκδοσης της εν λόγω ΚΥΑ, δεν απαιτεί χρόνο μεγαλύτερο των τριών (3) μηνών. Εκτιμούμε ότι θα πρέπει να αποτραπεί να νομοθετηθεί διακριτική μεταχείριση μεταξύ εργαζομένων (σε διαφορετικά ΕΚ–Ι), με ίδια καθήκοντα και ίδιες υποχρεώσεις που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε παρόμοιο περιβάλλον εργασίας που σημειωτέον θα μπορούσαν να εργάζονται στο ίδιο ακριβώς περιβάλλον εργασίας σύμφωνα με τις προβλέψεις περί μετακίνησης προσωπικού. Ως εκ τούτου προτείνουμε, προς επιτάχυνση στην ολοκλήρωση υλοποίησης της διαδικασίας, το χρονικό περιθώριο έκδοσης της απαιτούμενης ΚΥΑ, να ορισθεί στους τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, και προκειμένου να μην τίθεται θέμα καταστρατήγησης της ισονομίας (Συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της «ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας» και την «αρχή της ίσης μεταχείρισης» μεταξύ των Ε.Κ. – ΝΠΙΔ και των Ε.Κ. – ΝΠΔΔ), η διάταξη να έχει αναδρομική ισχύ από την 1 Μαΐου 2012, ημερομηνία εφαρμογής της στα Ε.Κ. – ΝΠΔΔ.