• Σχόλιο του χρήστη 'Λιακοπούλου Ευστρατία' | 12 Ιουνίου 2010, 17:05

    Ζητούμενο είναι το νέο σχολείο και το ψηφιακό σχολείο που μπορούν να καλύψουν τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες της Κοινωνίας της Γνώσης. Οι αναγκαίες επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς καλύπτουν πολλά αντικείμενα και αναγκαστικά θα είναι πολύωρες. Σύμφωνα και με έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου το μεγαλύτερο εμπόδιο των εκπαιδευτικών για συμμετοχή σε επιμορφώσεις είναι η έλλειψη χρόνου. Κατά συνέπεια, το μεικτό σύστημα είναι φανερά η καλύτερη μέθοδος για τις περισσότερες, αν όχι όλες τις επιμορφώσεις. Ωστόσο, όπως υπάρχει εξ αποστάσεως επιμόρφωση σε δύο μορφές, είτε συμβατικά είτε με χρήση των ΤΠΕ, ακριβώς το ίδιο υπάρχει και στο μεικτό σύστημα: το εξ αποστάσεως τμήμα της επιμόρφωσης μπορεί να υλοποιηθεί είτε συμβατικά είτε με χρήση των ΤΠΕ, π.χ. με Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης (ΣΔΜ) όπως είναι το Moodle. Σαν παρένθεση εδώ, να σημειώσω ότι κακώς κατά τη γνώμη μου δεν μπήκαν σαν διαθέσιμες απαντήσεις στα ερωτηματολόγια και οι δύο μορφές μεικτής μάθησης. Η παράλειψη αυτή ενδεχομένως να αλλοιώνει τα αποτελέσματα που θα προκύψουν. Ας εξηγήσω όμως γιατί είμαι υπέρ του μεικτού συστήματος με χρήση των ΤΠΕ: κατ' αρχήν, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά του Νέου Σχολείου, ζητείται από τους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιήσουν τις ΤΠΕ μέσω πλατφόρμας ΣΔΜ όπως το Moodle. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με αυτό και αρκετοί δεν πιστεύουν στη χρησιμότητα μιας τέτοιας διαδικασίας. Η επιμόρφωσή τους με την αντίστοιχη μεθοδολογία (ανεξάρτητα σε πολλές περιπτώσεις από το ποιο θα είναι το αντικείμενο της επιμόρφωσης) θα τους προσφέρει μεγαλύτερη εξοικείωση με τις ΤΠΕ (αυτό προκύπτει από έρευνα που έχω κάνει σχετικά με την τεχνοφοβία των εκπαιδευτικών), ενδεχομένως να αλλάξει τις παγιωμένες στάσεις και αντιλήψεις τους, θα τους δημιουργήσει τα κατάλληλα βιώματα και πρότυπα συμπεριφοράς, θα τους κάνει να βιώσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα, να μπουν στη θέση του μαθητή και να εκτιμήσουν τη διαδικασία αυτή από το ρόλο του μαθητή. Όσο συνεχίζουμε να επιμορφώνουμε τους εκπαιδευτικούς με συμβατικές μεθόδους (και το μεικτό σύστημα που δίνεται ως επιλογή στα ερωτηματολόγια είναι συμβατική μέθοδος) και ταυτόχρονα τους ζητάμε οι ίδιοι να εκπαιδεύουν τους μαθητές με παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ προεξοφλούμε την αποτυχία του εγχειρήματος. Οι εκπαιδευτικοί ακόμα και την πιο καινοτόμα πρακτική (πάνω στην οποία θα έχουν επιμορφωθεί συμβατικά), κατά την εφαρμογή της στην τάξη θα την εφαρμόζουν προσαρμόζοντάς τη στα παραδοσιακά συμβατικά πρότυπα, από τα οποία έχουν βιώματα και αναπαραστάσεις. Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει σε πολλές επιμορφώσεις όπου ο επιμορφωτής χρησιμοποιεί την τεχνική της εισήγησης ή/και των ερωτήσεων-απαντήσεων για να διδάξει τους εκπαιδευτικούς να εφαρμόζουν νέες τεχνικές διδασκαλίας. Σαν αποτέλεσμα, η έλλειψη κατάλληλων βιωμάτων οδηγεί τους εκπαιδευτικούς να συνεχίζουν να λειτουργούν εφαρμόζοντας την εισήγηση και τις ερωτήσεις-απαντήσεις. Αντιλαμβάνομαι ότι πολλοί εκπαιδευτικοί δηλώνουν ανησυχία και άρνηση ως προς την επιμόρφωσή τους μέσω των ΤΠΕ. Ακριβώς εδώ δίνεται η ευκαιρία στους σχεδιαστές της επιμόρφωσης να υλοποιήσουν μεικτό σύστημα με συστηματική χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ που θα καταφέρει να αλλάξει τη στάση των εκπαιδευτικών, να τους ενισχύσει και να τους ενδυναμώσει έτσι ώστε να θέλουν και να έχουν τα εφόδια για να εφαρμόσουν το διακύβευμα του Νέου Σχολείου. Εξάλλου, ας μην ξεχνάμε πως δεν είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί έτοιμοι για την υλοποίηση άμεσα όλων των αρχών του Νέου Σχολείου. Μέσω της επιμόρφωσης θα πρέπει να ενισχυθούν αυτοί που είναι έτοιμοι και να δοθεί και η δυνατότητα σε εκείνους που απέχουν περισσότερο να πλησιάσουν το στόχο. Συμπερασματικά, εκτιμώ πως όλες ή έστω οι περισσότερες από τις επιμορφώσεις θα έπρεπε να υλοποιηθούν με μεικτό σύστημα που να περιλαμβάνει την εξ αποστάσεως επιμόρφωση όχι συμβατικά αλλά μέσω των ΤΠΕ. Υπάρχει σχετικό παράδειγμα εφαρμογής προαιρετικής επιμόρφωσης που υλοποιήθηκε φέτος στους νομούς Αρκαδίας, Ηλείας και Δωδεκανήσου το οποίο απευθύνθηκε σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας όλων των ειδικοτήτων. Οι αιτήσεις ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο πρόγραμμα αυτό ήταν πολλαπλάσιες του αριθμού των θέσεων και η απόψεις των εκπαιδευόμενων για τη μεθοδολογία του προγράμματος ιδιαίτερα θετικές. Σχετική πρόταση για την υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων του ΥΠΔΒΜΘ έχω υποβάλλει και στην πρώτη διαβούλευση του labs.opengov.gr Μπορείτε να δείτε το σχετικό αρχείο PowerPoint και το βίντεο από την παρουσίαση στην ημερίδα εδώ: http://labs.opengov.gr/2010/01/26/1726