• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΤΑΝΗΣ' | 19 Ιουνίου 2010, 17:17

    Το επιμορφωτικό πρόγραμμα, όπως φαίνεται, θα έχει πάλι κεντρικό χαρακτήρα. Τα ερωτηματολόγια προδιαγράφουν συγκεκριμένες θεματικές ενότητες. Οι εισηγήσεις σε ημερίδες και σεμινάρια θα πλαισιωθούν από τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών ασύγχρονης ή σύγχρονης επιμόρφωσης. Διερευνούνται τέλος τα κίνητρα συμμετοχής των εκπαιδευτικών. Οι επιμορφωνόμενοι επιμορφωτές θα επιμορφώνουν εκπαιδευτικούς σε επιμορφωτικά κέντρα ανά την Ελλάδα, σε μια διαδικασία που μάλλον θα επαναληφθεί: Όλοι οι εκπαιδευτικοί, σε ένα κεντρικά σχεδιασμένο πρόγραμμα, ξεκινώντας από τα απλά και τελειώνοντας στα πλέον σύγχρονα της βιβλιογραφίας… ανεξάρτητα αν κάποιοι εκπαιδευτικοί διαθέτουν ήδη την σχετική γνώση και δεξιότητα (λόγω μεταπτυχιακών, εμπειρίας, αυτοεπιμόρφωσης ή συμμετοχής σε επιμορφωτικά προγράμματα) ή βρίσκονται στο επίπεδο των βασικών ή ενδεχομένως εντοπίζουν αλλού τις ανάγκες της επιμόρφωσής τους. Το πλεονέκτημα βέβαια του κεντρικού σχεδιασμού είναι η δυνατότητα ενσωμάτωσης νέων γνωστικών περιοχών και σύγχρονων απόψεων στις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και στην επιμορφωτική διάσταση των εκπαιδευτικών (αφού ο σχεδιασμός θα γίνει από ειδικό επιστημονικό και συμβουλευτικό προσωπικό). Και η πολιτεία θα προσδοκεί να δει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αφού μέσα από ένα μηχανισμό θα καταφέρει να μεταδώσει το περιεχόμενο της επιμόρφωσης στους εκπαιδευτικούς. Ασχέτως αν ένα μέρος θα χάθεί στη μεταφορά, από τους ειδικούς στους επιμορφωτές (γιατί οι επιμορφωτές δεν μπορούν να έχουν το επίπεδο των πανεπιστημιακών), καθώς και από την πίεση των 200 ωρών του προγράμματος επιμόρφωσης. Η κάλυψη των αναγκών των εκπαιδευτικών θα περιλαμβάνει ένα ποσοστό της μέσης εκτίμησής τους κατά το σχεδιασμό. Όταν τελειώσει το πρόγραμμα θα υπάρχει η ψευδαίσθηση, ότι οι εκπαιδευτικοί στο αμέσως επόμενο διάστημα θ’ αλλάξουν ή θα αναπροσαρμόσουν την προσωπική τους θεωρία, εκσυγχρονίζοντας το ρόλο τους στο σχολείο. Υπάρχουν δύο δομές διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, με αναγνωρισμένο ρόλο, οι οποίες ποτέ δεν αξιοποιήθηκαν στα κεντρικά προγράμματα επιμόρφωσης. Η μία είναι η ενδοσχολική επιμόρφωση με σχεδιασμό από το διευθυντή του σχολείου σε συνεργασία με το σύλλογο διδασκόντων και η άλλη η επιμορφωτική δραστηριότητα του σχολικού συμβούλου στους εκπαιδευτικούς ευθύνης του. Η πρώτη δομή αξιοποιείται ελάχιστα από τα σχολεία και η δεύτερη γίνεται στο βαθμό και στο επίπεδο που μπορούν να ανταποκριθούν οι σχολικοί σύμβουλοι. Το πλεονέκτημα και των δύο δομών είναι, ότι μπορούν να προσαρμόζονται στις ανάγκες των εκπαιδευτικών και έχουν χαρακτήρα διαρκούς επιμόρφωσης. Το μειονέκτημα τους, ότι δεν έχουν οικονομική υποστήριξη για να προσκαλούν ειδικούς εξωτερικούς επιμορφωτές. Κυρία Υπουργέ, γνωρίζετε ότι η επένδυση στην εκπαίδευση θέλει χρόνο και διαρκεί προσπάθεια για να δείξει αποτελέσματα και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών δεν μπορεί να βασίζεται μόνο σε ένα πρόγραμμα, που θα γίνει με πίεση χρόνου και θα τελειώσει. Αξιοποιήστε τις δύο δομές στο μείζον πρόγραμμα της επιμόρφωσης, με προοπτική οι δομές αυτές να συνεχίσουν να λειτουργούν και μετά τη λήξη του προγράμματος. Η αξιοποίηση των δομών αυτών σημαίνει, ότι η σχολική μονάδα και ο σχολικός σύμβουλος σχεδιάζουν ανεξάρτητα προγράμματα επιμόρφωσης, στις θεματικές ενότητες του προγράμματος ή σε άλλες που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί. Τα προγράμματα θα υποβάλλονται για έγκριση στην κεντρική επιτροπή, ως προς α) το περιεχόμενο της επιμόρφωσης και β) το ύψος της δαπάνης (μετακινήσεις και αμοιβές επιμορφωτών, λειτουργικά έξοδα). Η επιμόρφωση αυτή να αναγνωρίζεται, όπως και η συντονισμένη στα επιμορφωτικά κέντρα, περιλαμβάνοντας και πιστοποίηση. Για την ενεργοποίηση των αποκεντρωμένων αυτών δομών απευθύνετε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, καθορίζοντας το πλαίσιο. Οι εκπαιδευτικοί, οι διευθυντές των σχολείων και οι σχολικοί σύμβουλοι μπορούν να οργανώσουν και να αυτοδιαχειριστούν σε μεγάλο βαθμό την επιμόρφωσή τους.