• Σχόλιο του χρήστη 'Παπαδάκης Ιωάννης' | 27 Ιουνίου 2010, 22:38

    Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου !!! Τέσσερις τομείς μου έρχονται στο μυαλό: 1. Υλικό. (μαθητές) 2. Εργαλεία. (βιβλία) 3. Στόχοι. (πρόγραμμα σπουδών) 4. Βαθμός επίτευξης των στόχων. (αξιολόγηση) Έχουμε και λέμε: Ως προς το υλικό, δηλαδή τους μαθητές που καλείται ο εκπαιδευτικός να διδάξει και να εκπαιδεύσει. Ο μαθητής σήμερα έρχεται στο λύκειο έχοντας σαν μοναδικό ίσως σκοπό την επιτυχία του στις πανελλήνιες εξετάσεις. Στον σκοπό αυτό εντάσσει σταδιακά κάθε του προσπάθεια. Την απαξίωση των μη πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων, την σταδιακή απαξίωση της εργαστηριακής διδασκαλίας, την έγκαιρη προσφυγή στην φροντιστηριακή προετοιμασία, ην απαξίωση των σχολικών εγχειριδίων και το διάβασμα πλήθους βοηθημάτων. Η αυτοαξιολόγηση και οποιαδήποτε ίσως αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου τι θα αξιολογήσει; Την παραπάνω αληθινή πραγματικότητα; Ως προς τα εργαλεία, δηλαδή τα βιβλία και τα εργαστήρια, που έχει στα χέρια του ο εκπαιδευτικός για να κάνει την δουλειά του. Τα σχολικά εγχειρίδια γράφονται με διαγωνισμό. Επιλέγονται από επιτροπές και δίνονται στους εκπαιδευτικούς. Αξιολογήθηκαν ποτέ; Θα αξιολογηθούν ποτέ; Από τους χρήστες εννοώ. Στην χώρα μας ένα εγχειρίδιο γράφεται και ξεχνιέται ο εκσυγχρονισμός του, και ο εξορθολογισμός του. Και όταν αυτός γίνει γίνεται πάλι απουσία των εκπαιδευτικών, ούτε η γνώμη τους δεν είναι απαραίτητη. Τα ισχύοντα σχολικά εγχειρίδια έχουν κλείσει πάνω από 10ετία στο ελληνικό σχολείο. Κραυγαλέα αντίθεση οι φετινές περικοπές της ύλης. Τα εργαστήρια προμηθεύτηκαν εξοπλισμούς που είναι εκτός ύλης. Πολλά σχολεία προμηθεύτηκαν με ίδιους πόρους υπολογιστές, βιντεοπροβολείς, μερικά και διαδραστικούς πίνακες. Μετρήθηκε η προσφορά τους στο εκπαιδευτικό έργο; Για παράδειγμα. Είναι γνωστό ότι είναι απαγορευτική η χρήση κιμωλίας σε χώρο με υπολογιστές. Πόσα σχολεία εισήγαγαν νέες τεχνολογίες με ταυτόχρονη αλλαγή πινάκων; Ως προς τους στόχους, δηλαδή τα περιεχόμενα των προγραμμάτων σπουδών. Οι στόχοι, οι γενικοί αλλά και οι επιμέρους σε κάθε βαθμίδα αλλά και σε κάθε μάθημα καθορίζονται πλήρως και αποκλειστικά από φωτισμένες επιτροπές και έρχονται ως εγκύκλιοι υπουργών και ινστιτούτων στα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς. Μέχρι εδώ ίσως να είναι και σωστό για ένα κράτος που λειτουργεί συγκεντρωτικά. Όμως η ανατροφοδότηση των στόχων αυτών δεν πρέπει να ακολουθεί την αντίστροφη πορεία; Η γνώμη του εκπαιδευτικού; Ανατροφοδότηση σήμερα υπάρχει, αλλά με ποιο τρόπο; Ως προς τις φυσικές επιστήμες είναι αρκετός ο διαγωνισμός με το πρόγραμμα PISSA ενώ ως προς την γλώσσα και την ιστορία, η δημοσιογραφική κριτική. Έτσι είναι εύκολο να ερμηνευτούν οι αποφάσεις μετά από αυτήν την ανατροφοδότηση. Διαχρονικό φαινόμενο. Φταίνε οι λίγες ώρες των φιλολογικών μαθημάτων, η ύλη των μαθηματικών και των φυσικών είναι αλληλεπικαλυπτόμενη και πολύ, τα αγγλικά να διδάσκονται από την 1η δημοτικού. Θα μπορούσε να ήταν μόνο ο 4ος μοναδικός τομέας αξιολόγησης; Να αξιολογήσουμε δηλαδή τον βαθμό επίτευξης των εκπαιδευτικών στόχων και μάλιστα περιοριζόμενοι σε επίπεδο σχολικής μονάδας; Ναι θα μπορούσε. Και σίγουρα θα είχαμε και κάποια πενιχρά αποτελέσματα, σε σχέση με το εγχείρημα . Στην εποχή του Αδαμάντιου Κοραή, ίσως τα αποτελέσματα να ήταν άξια λόγου. Επειδή η πολιτεία δεν το έκανε τότε που ίσως να ήταν και αναγκαίο, είναι λόγος που πρέπει να γίνει σήμερα;. Τον 21ο αιώνα νομίζω ότι ή αξιολογείς σοβαρά όλους τους τομείς ή αλλιώς κάνεις μια τρύπα στο νερό. Και το κυριότερο: για να είναι οποιαδήποτε προσπάθεια αξιολόγησης αποδεκτή, μετά από τις αλλεπάλληλες παλινωδίες όλων ανεξαιρέτως των ηγεσιών του υπουργείου, πρώτιστα πρέπει να αξιολογούνται οι τόσες αποφάσεις όχι μόνο ως προς την υλοποίηση τους, αλλά κυρίως ως προς την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων για τις οποίες πάρθηκαν. Για αυτό το τελευταίο έχω βάσιμες ενδείξεις ότι πολλές από αυτές όχι μόνο δεν αξιολογούνται, αλλά ούτε εκπαιδευτικούς στόχους έχουν.