• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Βασιλάκης' | 7 Ιουλίου 2010, 21:10

    Το πρώτο βήμα της αξιολόγησης θα πρέπει να περιλαμβάνεται την επιλογή του Θεωρητικού Πλαισίου της Στοχοζυγισμένης κάρτας βαθμολογίας ως το καταλληλότερο πλαίσιο, τόσο για την προσαρμογή ενός πλαισίου μέτρησης απόδοσης στους Ελληνικούς δημόσιους οργανισμούς δια βίου εκπαίδευσης, όσο για τον εμπειρικό έλεγχο. Το επιλεγμένο πλαίσιο ως περιεκτικό αν όχι εξαντλητικό υπόδειγμα μέτρησης απόδοσης, είναι θεωρητικά θεμελιωμένο στη σχετική βιβλιογραφία (Kaplan and Norton 1992, 1996, 2000, 2004, 2006) και εμπειρικά ελεγμένο από πληθώρα εμπειρικών ερευνών (Bailey A., 1999; Lee, S., 2000; Karathanos, D., & Karathanos, P., 2005). Η πρόταση βασίζεται στην ευκολία προσαρμογής και μετασχηματισμού του πλαισίου για τους δημόσιους οργανισμούς δια βίου εκπαίδευσης, ώστε να εμπεριέχονται και οι επιδράσεις στην επίδοση των καταρτιζόμενων δημοσίων υπαλλήλων (Vasilakis 2004, 2005). Επίσης, περιλαμβάνεται ο μετασχηματισμός των διαστάσεων του θεωρητικού πλαισίου της Στοχο-ζυγισμένης κάρτας Βαθμολογίας για τους Ελληνικούς δημόσιους οργανισμούς δια βίου εκπαίδευσης που προήλθε με την βοήθεια μίας μελέτης περιπτώσεως (Vasilakis, 2008, 2009). Στη συνέχεια, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί η ενσωμάτωση των κοινών δεικτών στις διαστάσεις του μετασχηματισμένου θεωρητικού πλαισίου για τους δημόσιους οργανισμούς δια βίου εκπαίδευσης, με σκοπό να ελέγχεται η μέτρηση απόδοσης των δημοσίων υπηρεσιών που συμμετέχουν στη δια βίου εκπαίδευση (Vasilakis, 2005, 2008, 2009). Το μετασχηματισμένο πλαίσιο με τους επιλεγμένους κοινούς δείκτες απόδοσης θα έχει συγκεράσει τα κοινά σημεία των διαφορετικών πλαισίων που έχουν συλλεχθεί από τις δημόσιες υπηρεσίες και τους δημόσιους εκπαιδευτικούς οργανισμούς με σκοπό να μπορούν να προσαρμοστούν στην Ελληνική Πραγματικότητα. Η συγκεκριμένη επιλογή καλύπτει το κενό της σύνδεσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με την αύξηση απόδοσης των δημοσίων υπηρεσιών (Shields & Young, 1989; Rashad, 2003). Στο δεύτερο βήμα θα πρέπει περιλαμβάνεται μία μελέτη περίπτωσης (π.χ. το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης). Η μελέτη περιπτώσεως θεωρήθηκε αναγκαία, κατά πρώτον για την υποστήριξη της επιλογής ενός Πλαισίου (π.χ. της Στοχοζυγισμένης κάρτας βαθμολογίας), και κατά δεύτερον, για την τεκμηρίωση του μετασχηματισμού του ίδιου πλαισίου. Ο Yin (2003) ορίζει ότι, η μελέτη περίπτωσης δεν μπορεί να ελέγξει τη θεωρία εάν τα αποτελέσματα δε βασίζονται σε ένα πλαίσιο. Η προτεινόμενη μελέτη περιπτώσεως είναι απαραίτητη για την: • άντληση της εσωτερικής γνώσης του οργανισμού μελέτης περιπτώσεως (π.χ. Ινστιτούτου Επιμόρφωσης) ως επιλεγμένου δημοσίου οργανισμού δια βίου εκπαίδευσης με τους όρους του θεωρητικού πλαισίου της Στοχοζυγισμένης κάρτας βαθμολογίας. Σχεδόν το σύνολο των κοινών δεικτών είναι εφικτό να υπολογίζονται από τα στοιχεία εγγράφων και αρχείων από την επεξεργασία των ερωτηματολογίων άμεσης και αναδρομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και από τη διακίνηση ερωτηματολογίου στους προϊσταμένους Υπηρεσιών (Kaplan & Norton 2000). • ανάπτυξη δύο ερευνών πεδίου σε καταρτιζόμενους δημοσίους υπαλλήλους και άμεσα προϊσταμένους βασισμένη σ’ αυτή την εσωτερική γνώση, ώστε να υπάρξει εμπειρικός έλεγχος του μετασχηματισμένου πλαισίου. Η διενέργεια εμπειρικού ελέγχου του μετασχηματισμένου θεωρητικού πλαισίου της Στοχο-ζυγισμένης κάρτας Βαθμολογίας για τους Ελληνικούς δημόσιους οργανισμούς δια βίου εκπαίδευσης, θα επιτευχθεί με τη διενέργεια δύο ερευνών πεδίου σε καταρτιζόμενους δημοσίους υπαλλήλους και προϊσταμένους που συμμετείχαν σε εκπαιδευτικά σεμινάρια του οργανισμού μελέτης περιπτώσεως (π.χ. Ινστιτούτου Επιμόρφωσης του ΕΚΔΔΑ το 2010). Οι έρευνες πεδίου θα ολοκληρωθούν με την αποστολή και συλλογή δύο διαφορετικών ερωτηματολογίων που να περιλαμβάνουν σε μορφή ερώτησης τους περισσότερους κοινούς δείκτες για τους οποίους δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία που να έχουν αντληθεί από τη μελέτη περίπτωσης του τρίτου σταδίου. Ο κάθε κοινός δείκτης ποσοτικοποιείται με διαστρωματική ανάλυση σε πέντε επίπεδα (Likert Scale) και περιγράφει με την ίδια βαρύτητα με τους υπόλοιπους δείκτες την απόδοση κάθε διάστασης του μετασχηματισμένου πλαισίου. Τα πορίσματα αυτά θα συγκεντρωθούν μέσω: • των ερωτηματολογίων Α, που θα απαντηθούν από αντιπροσωπευτικό δείγμα καταρτισθέντων υπαλλήλων των Υπηρεσιών του δημόσιου τομέα και στόχος της αξιολόγησης, που θα διενεργείται είναι να διαπιστωθεί η αύξηση της επίδοσης των υπαλλήλων και των υπηρεσιών του δημοσίου καθώς και η βελτίωση των υπηρεσιών • των ερωτηματολογίων Β, που θα απαντηθούν από αντιπροσωπευτικό δείγμα άμεσα προϊσταμένων των προαναφερθέντων υπαλλήλων των Υπηρεσιών του δημόσιου τομέα. Η έρευνα πεδίου των άμεσα προϊσταμένων στοχεύει στη γνώμη των προϊσταμένων για τη θετική επίδραση της κατάρτισης σε κάθε παράγοντα απόδοσης μιας διοικητικής μονάδας. Στο τρίτο βήμα της προτεινόμενης αξιολόγησης περιλαμβάνει την επεξεργασία των εμπειρικών ευρημάτων των δύο ερευνών πεδίου, με τα κατάλληλα στατιστικά εργαλεία όπως SPSS που είναι απαραίτητη για τη συγγραφή συμπερασμάτων. Σε αυτή την περίπτωση οι κοινοί δείκτες-κλειδιά μέτρησης απόδοσης θεωρούνται σημαντικά χαρακτηριστικά του μετασχηματισμένου πλαισίου για τα εμπειρικά ευρήματα. Η επίδραση των παραγόντων της μέτρησης απόδοσης φαίνεται να είναι σημαντική για την επιτυχία ελέγχου των δραστηριοτήτων του πλαισίου στον υπό έρευνα οργανισμού. Η ανάλυση της μεθοδολογίας απαιτεί κάθε μέτρηση να αντιπροσωπεύει πόσο καλά ο υπό έρευνα οργανισμός αποδίδει την ποσοτικοποίηση των μετρήσιμων τεχνικών (Powell T. Et al, 2006). Στο τέλος τα συμπεράσματα της αξιολόγησης θα περιλαμβάνεται η συζήτηση και προτάσεις για μελλοντική έρευνα. Αθανάσιος Βασιλάκης, Εφοριακός (Εκπαιδευτής Ενηλίκων, Αξιολογητής, Εμπειρογνώμονας)