• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Σ.Ε.Π ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ' | 25 Μαρτίου 2018, 20:30

    Στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για το νέο φορέα Κ.Ε.Σ.Υ. που θα υποστηρίξει την εκπαιδευτική κοινότητα και τις ανάγκες του εκπαιδευτικού έργου επίκειται η κατάργηση των ΚΕ.ΣΥ.Π. Επισημαίνουμε ότι: 1. Τα ΚΕ.ΣΥ.Π. είναι οι μοναδικές εναπομείνασες δομές δωρεάν υπηρεσιών Συμβουλευτικής - ΕΠ 2. Οι δομές ΣΕΠ, ΚΕ.ΣΥ.Π., ΓΡΑ.ΣΕΠ, ΓΡΑ.ΣΥ. ιδρύθηκαν με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους. Εκπονήθηκαν μελέτες, χρηματοδοτήθηκαν υλοποιούμενες δράσεις τους, ο εξοπλισμός τους , η δημιουργία Βιβλιοθήκης, η παραγωγή υλικού, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν τις δομές και επωφελήθηκαν, εξυπηρετήθηκαν τις δυο δεκαετίες ύπαρξής τους χιλιάδες μαθητέ/τριες. Για όλα αυτά υπάρχουν δεδομένα και παραδοτέα, τα οποία το Υπουργείο προφανώς έχει στη διάθεσή του. 3. Τα ΚΕ.ΣΥ.Π. απευθύνονται σε όλους τους μαθητές/τριες Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου, σε Γονείς, εκπαιδευτικούς και σε κοινό νέων έως 25 ετών και μπορούν να τα επισκεφτούν όσες φορές επιθυμούν. 4. Στα ΚΕ.ΣΥ.Π. υπηρετούν εκπαιδευτικοί/σύμβουλοι με μεταπτυχιακές σπουδές και εξειδικευμένες/στοχευμένες επιμορφώσεις στα αντικείμενα της Συμβουλευτικής και του Ε.Π. σε ειδικά μακροχρόνιας διάρκειας προγράμματα σπουδών στα Πανεπιστήμια και με την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας. 5. Τα στελέχη έχουν εμπειρία στην εφαρμογή του θεσμού. Αυτό αποτελεί μια προστιθέμενη αξία, η οποία πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, διότι αποτελεί σημαντική υποστήριξη και βοήθεια σε αυτήν την κομβική, για τους μαθητές/τριες, χρονική περίοδο. 6. Τα στελέχη των ΚΕ.ΣΥ.Π. είναι εκπαιδευτικοί με διδακτική εμπειρία, εκπαιδευτικοί της τάξης και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Γνωρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και αυτό τους καθιστά τους πλέον κατάλληλους να προσφέρουν υπηρεσίες Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Η υπηρεσία των στελεχών στα ΚΕ.ΣΥ.Π. βρίσκεται σε πλήρη συνάφεια και σε ευθεία εξάρτηση με το παρεχόμενο διδακτικό έργο στις σχολικές μονάδες. 7. Οι δωρεάν προσφερόμενες υπηρεσίες Ε.Π. αναγνωρίζονται και εκτιμώνται από τους γονείς και κάθε ενδιαφερόμενο. 8. Τα ΚΕ.ΣΥ.Π. λειτουργούν με πρωινό και απογευματινό ωράριο, για να καλύπτουν τις ανάγκες των μαθητών/τριών και του κοινού που τα επισκέπτεται. 9. Υποστηρίζουν την προετοιμασία των μαθητών/τριών σε όλα τα στάδια μετάβασή τους από τη μια βαθμίδα στην άλλη (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) και τη μετάβαση στην ενήλικη ζωή: στις σπουδές και την αγορά εργασίας. 10. Με ευθύνη των στελεχών του ΚΕ.ΣΥ.Π. οργανώνονται εκδηλώσεις και βιωματικές επισκέψεις. 11. Διοργανώνονται επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς, παράγεται πλούσιο έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό. 12. Τα ΚΕΣΥΠ συνεργάζονται μεταξύ τους για κάθε θέμα που αφορά το αντικείμενό τους, αλλά και με δίκτυα σχολείων και με προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας. Συνεργάζονται με φορείς, θεσμούς, οργανώσεις, Α.Ε.Ι., επαγγελματίες, επιμελητήρια, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και συμμετέχουν σε επιμορφωτικές δράσεις, προγράμματα, σεμινάρια, συνέδρια και εκδηλώσεις που υποστηρίζουν την επαγγελματική ανάπτυξη των στελεχών τους. 13. Οι υπεύθυνοι Σ.Ε.Π. των ΚΕ.ΣΥ.Π. μπορούν να παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες σε μαθητευόμενους έως 25 ετών πριν, κατά τη διάρκεια και στο τέλος του προγράμματος Μαθητείας ΕΠΑΛ ( παρ. 5, άρθρο 7, ΦΕΚ 491/20-02-2017/τ.Β’ «Πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας»). Έχουν την ευθύνη διοργάνωσης ενημερώσεων και επισκέψεων μαθητών/-τριών Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ ΓΕ.Λ. σε Σχολικές Μονάδες ΕΠΑ.Λ. και Εργαστηριακά Κέντρα. 14. Ο ρόλος των συμβούλων Σ.Ε.Π. αποδεικνύεται σημαντικός και αναγκαίος στο θέμα της μαθητικής διαρροής. Η ανισότητα στις δυνατότητες μετάβασης ορισμένων ομάδων, όπως οι νέοι/ες από στερημένο πολιτιστικά και οικονομικά περιβάλλον ή τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων, οι Ρομά, μαθητές/τριες σε σχολεία φυλακών, οι νέοι εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης (NEETS) κ.λ.π. απαιτεί να μπορούν να βοηθηθούν αυτές οι ομάδες ουσιαστικά με την ενδυνάμωσή τους σε προσωπικές και επαγγελματικές δεξιότητες, γι΄αυτό απαιτούνται κατάλληλα οργανωμένες υπηρεσίες Ε.Π. που θα προσφέρουν σημαντική υποστήριξη και βοήθεια. Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στην αναγκαιότητα και σπουδαιότητα του θεσμού, αλλά και στην ύπαρξη δομών και στελεχών, για να επιτελέσουν όλο αυτό το πολυδιάστατο και πολύπλοκο έργο και υπηρεσίες. Εάν εκλείψουν οι δομές και τα επιμορφωμένα στελέχη τους, τότε θα αναγκαστούν οι μαθητές/τριες να προσφύγουν στον ιδιωτικό τομέα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα οικονομικά της οικογένειας που δεν μπορεί να καλύψει κι αυτό το δυσβάσταχτο έξοδο. Η ισότιμη πρόσβαση δε θα υπάρχει και τα παιδιά θα προσφεύγουν, – αν φυσικά μπορούν, – σε ιδιώτες (180 με 200 ευρώ τουλάχιστον ένα π.χ. τεστ στον ιδιωτικό τομέα). Η Πολιτεία οφείλει να στηρίξει το θεσμό Συμβουλευτική-Επαγγελματικός Προσανατολισμός στο σχολείο. Εάν επιθυμεί να παρέχει αποτελεσματικές και αξιοπρεπείς υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Ε.Π. θα λάβει σοβαρά υπόψη τις εξής παραμέτρους: 1. Τα ΚΕ.ΣΥ.Π. λειτουργούν με σαφή και διακριτό ρόλο, ο οποίος δεν πρέπει να συρρικνωθεί και να επικαλυφθεί μέσα σε ένα ενιαίο κέντρο χωρίς σαφή προσδιορισμό, κάτι που θα οδηγήσει στην υπολειτουργία των δομών ως προς την υποστήριξη μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολείων. Πρέπει να διασφαλιστεί η αυτενέργεια των δομών με καθορισμένο και σαφές πλαίσιο αρμοδιοτήτων και καθηκόντων, όπως ορίζεται ήδη από τις Υ.Α. 2. Πρέπει να είναι εμφανής και αναβαθμισμένος ο διακριτός ρόλος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού και των δομών ΚΕ.ΣΥ.Π. που προσφέρουν υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού στους μαθητές/τριες, σε γονείς και κάθε ενδιαφερόμενο που απευθύνεται σε αυτές. ΄Ετσι υποστηρίζεται δυναμικά η σχολική μονάδα και το εκπαιδευτικό έργο σε υπηρεσίες Επαγγελματικού Προσανατολισμού, οι οποίες αποτελούν επιτακτική ανάγκη για την προετοιμασία των μαθητών/τριών σε ένα τόσο κρίσιμο για το μέλλον τους μεταβατικό στάδιο. Οι αρμοδιότητες και το έργο των ΚΕ.ΣΥ.Π. πρέπει να ορίζονται με σαφήνεια και στοχευμένα στις ανάγκες που καλούνται να εξυπηρετήσουν. 3. Πρέπει να διασφαλίζει την ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση και προετοιμασία για τη ζωή σε όλους τους μαθητές/τριες. Προκύπτουν ως αναγκαιότητα οι παρεμβάσεις επαγγελματικού προσανατολισμού στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, διότι ο Ε.Π. στην ολοκληρωμένη του μορφή είναι μια εξελικτική, διαχρονική διαδικασία, μια συνεχής προσπάθεια που αρχίζει νωρίς στη ζωή του ατόμου και διέπει όλα τα στάδια ανάπτυξής του με σκοπό την ολική του ανάπτυξη. Πρόκειται για μια παιδαγωγική λειτουργία και αναπόσπαστη διαδικασία στην αποστολή του σχολείου σε όλο το φάσμα της επίσημης παιδείας. 4. Θεωρείται απαραίτητο να υπάρχουν χωροταξικά κατανεμημένα τα ΚΕΣΥ.Π. με τέτοια γεωγραφική διασπορά, ώστε ισότιμα όλοι οι μαθητές/τριες και λοιποί ενδιαφερόμενοι να μπορούν να έχουν πρόσβαση. Η υφιστάμενη χωροταξική κατανομή των ΚΕ.ΣΥ.Π είναι απαραίτητο όχι μόνο να διατηρηθεί αλλά και να ενισχυθεί σε βάθος χρόνου. Ας μην ξεχνάμε την ιδιαιτερότητα της χώρας μας σε ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Αυτό θεωρούμε ότι είναι αυτονόητο, εφόσον στόχος της αλλαγής αυτής είναι η ισότιμη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό έργο. 5. Οι χώροι που θα στεγαστούν οι αρμοδιότητες του ΚΕΣΥ με τους διαφορετικούς διακριτούς ρόλους πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, για να εξασφαλίζεται η παροχή υπηρεσιών και η συμβουλευτική διαδικασία με σεβασμό στο άτομο που συμμετέχει. Χώροι προσβάσιμοι σε όλους τους ενδιαφερόμενους της περιοχής που εξυπηρετεί η νέα δομή. Για αποτελεσματικές και αξιοπρεπείς υπηρεσίες Συμβουλευτικής-Ε.Π. πρέπει να διατηρηθούν οι χώροι των ΚΕΣΥΠ. Με αυτό τον τρόπο θα αξιοποιηθούν χώροι που τηρούν τις παραπάνω προδιαγραφές και η υποδομή που διαθέτουν. Ετσι σε ένα Κ.Ε.Σ.Υ. μπορούν να ανήκουν περισσότερα από ένα ΚΕ.ΣΥ.Π. 6. Στελέχωση του νέου φορέα με εκπαιδευτικούς με εξειδίκευση στη Συμβουλευτική – Ε.Π. αναλογικά με τον αριθμό των σχολείων και των μαθητών/τριών. Η συρρίκνωση των δομών και η μείωση των στελεχών δεν επιτρέπουν την ισότιμη πρόσβαση σε όλους τους μαθητές/τριες. Οι θέσεις που ορίζονται στο νέο φορέα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου δεν προκύπτουν μετά από έρευνα και μελέτη για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών σε υπηρεσίες Ε.Π. Γι’ αυτό θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν. 7. Στο πλαίσιο της κοινωνικοοικονομικής κρίσης, καθώς έχει αποδειχτεί από διεθνείς έρευνες, είναι σημαντικό και ανταποδοτικό το όφελος που προκύπτει για την Πολιτεία και την κοινωνία από την ύπαρξη και λειτουργία σε πρώιμο στάδιο στην εκπαίδευση υπηρεσιών συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού. 8. Υλικοτεχνική υποδομή και υποστηρικτικό υλικό, αλλά και η δημιουργία ενός κεντρικού φορέα υποστήριξης των υπηρεσιών Ε.Π. στο Υπουργείο Παιδείας θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του ρόλου και στην καλύτερη δυνατή παροχή υπηρεσιών Ε.Π. 9. Η στήριξη και ενίσχυση του Ε.Π. θα πραγματοποιηθεί με τη λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικού Προσανατολισμού στα ΛΥΚΕΙΑ, ώστε να διευκολύνει μαθητές/τριες και αποφοίτους/τες για την κατάλληλη ένταξη και μετάβασή τους στις σπουδές, την αγορά εργασίας και να στηρίξουν παρεμβάσεις με αντικείμενο την ανάπτυξη του επιχειρηματικού πνεύματος και την προώθηση επιχειρηματικών ιδεών των νέων σε τοπικό και γενικότερο επίπεδο εντός του εκπαιδευτικού συστήματος. Η δημιουργία του Κ.Ε.Σ.Υ. ως κεντρικού φορέα που θα εξασφαλίζει τη συνεργασία μεταξύ των δομών, την επικοινωνία, την από κοινού συνεδρίαση και το συντονισμό, ώστε να υφίσταται ένα σχέδιο δράσης για την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου, την επιστημονική εποπτεία του έργου των συμβούλων Ε.Π., τη διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη, θα λειτουργήσει διευκολυντικά, συμβάλλοντας στην εφαρμογή των δράσεων σε όλα τα σχολεία, εξασφαλίζοντας τις ίσες ευκαιρίες προς όλους/ες τους μαθητές/τριες. Η συγκέντρωση των υποστηρικτικών δομών σε ενιαίο φορέα, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αναπαράγει τη γραφειοκρατία, τη διοικητική ιεραρχία, την παθογένεια και τελικά την υπολειτουργία τους ως προς την υποστήριξη μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών και σχολείων. Απαραίτητος όρος για τη σωστή και αποτελεσματική λειτουργία αυτών των δομών είναι προφανώς η πλήρης στελέχωσή τους, η μη συρρίκνωσή τους, ο καθορισμός του ρόλου και των αρμοδιοτήτων των επιμέρους δομών-τμημάτων (χωρίς επικαλύψεις) και η δυνατότητα αυτενέργειάς τους. Μπροστά στην αγωνία των αλλαγών στο χώρο της εκπαίδευσης, της εργασίας, των νέων τάσεων, της κοινωνικοοικονομικής κρίσης ο θεσμός της Συμβουλευτικής –Επαγγελματικού Προσανατολισμού πρέπει να στηριχθεί με θεσμικό πλαίσιο, οργανωμένο σχέδιο εφαρμογής σε όλες της βαθμίδες http://www.opengov.gr/ypepth/?p=3866εκπαίδευσης, να επιστημονικοποιηθεί, και να αξιοποιηθούν τα επιμορφωμένα στελέχη του. Οι αρμοδιότητες και ο ρόλος των συμβούλων Ε.Π. πρέπει να είναι σαφής και διακριτός και να μην επικαλυφθεί μέσα σε ένα ενιαίο κέντρο χωρίς σαφή προσδιορισμό. Να διασφαλιστεί η αυτενέργεια των δομών με καθορισμένο και σαφές πλαίσιο αρμοδιοτήτων και καθηκόντων, όπως ορίζεται ήδη από τις Υ.Α. και να διατηρηθεί η χωροταξική τους κατανομή ανάλογα με τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των περιοχών των σχολείων, τις ανάγκες των οποίων πρέπει να καλύψουν με αριθμό στελεχών αναλογικά των μαθητών/τριών, εάν στόχος των επικείμενων αλλαγών και του νέου φορέα είναι η ισότιμη πρόσβαση και υποστήριξη των σχολείων. Οι δομές Συμβουλευτικής -Ε .Π. υπάρχουν ως μηχανισμοί υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου και των σχολείων. Αυτό που χρειάζεται είναι η συστηματική υποστήριξή τους, η αναβάθμισή τους, η στελέχωση και η οργάνωση των υπηρεσιών τους σε όλο το φάσμα του εκπαιδευτικού έργου.