• Σχόλιο του χρήστη 'Χιονία' | 25 Μαρτίου 2018, 23:30

    1) Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός (ΕΠ) πρέπει να έχει καθορισμένο και σαφές πλαίσιο αρμοδιοτήτων και καθηκόντων. Το σχολείο οφείλει να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες να σπουδάσουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν και μπορούν και όχι εκεί που τους σπρώχνει το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Απαιτούνται για το σκοπό αυτό οργανωμένες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, οι οποίες θα καθορίζονται από ένα σαφές πλαίσιο αρμοδιοτήτων και καθηκόντων, το οποίο πρέπει να διασφαλιστεί στη νέα δομή Κ.Ε.Σ.Υ. Προκύπτουν ως αναγκαιότητα οι παρεμβάσεις επαγγελματικού προσανατολισμού από Γ΄ Γυμνασίου έως και Γ΄ Λυκείου για την υποστήριξη μέσω ατομικής ή ομαδικής συμβουλευτικής υποστήριξης, πληροφόρησης, βοήθειας, μέσω project, δημιουργία ατομικού Φακέλου Δεξιοτήτων με τον ορισμό συγκεκριμένων παραδοτέων σε συνεργασία του σχολείου με το ΚΕ.ΣΥΠ. Το ΚΕΣΥ υποστηρίζει τις σχολικές μονάδες A/βάθμιας και B/βάθμιας εκπαίδευσης. Επομένως το θέμα της μετάβασης είναι σημαντικό να υποστηριχθεί και άπτεται των αρμοδιοτήτων του Ε.Π. 2) Τα ΚΕ.ΣΥ.Π. απευθύνονται σε όλους τους μαθητές/τριες Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου, σε Γονείς, εκπαιδευτικούς και σε κοινό νέων έως 25 ετών και μπορούν να τα επισκεφτούν όσες φορές επιθυμούν. Θεωρείται απαραίτητο να υπάρχουν χωροταξικά κατανεμημένα τα ΚΕ.ΣΥ.Π. με τέτοια γεωγραφική διασπορά, ώστε ισότιμα όλοι οι μαθητές/τριες και λοιποί ενδιαφερόμενοι να μπορούν να έχουν πρόσβαση. Η υφιστάμενη χωροταξική κατανομή των ΚΕ.ΣΥ.Π είναι απαραίτητο όχι μόνο να διατηρηθεί αλλά και να ενισχυθεί σε βάθος χρόνου. Ας μην ξεχνάμε την ιδιαιτερότητα της χώρας μας σε ορεινές και νησιωτικές περιοχές. Αυτό θεωρούμε ότι είναι αυτονόητο, εφόσον στόχος της αλλαγής αυτής είναι η ισότιμη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό έργο. 3) Οι χώροι που θα στεγαστούν οι αρμοδιότητες του ΚΕΣΥ με τους διαφορετικούς διακριτούς ρόλους να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές, για να εξασφαλίζεται η συμβουλευτική διαδικασία με σεβασμό στο άτομο που συμμετέχει. Πρέπει να είναι προσβάσιμες σε όλους τους ενδιαφερόμενους της περιοχής που εξυπηρετεί η νέα δομή. Για αποτελεσματικές και αξιοπρεπείς υπηρεσίες Ε.Π. πρέπει να διατηρηθούν οι χώροι των ΚΕΣΥΠ. 4) Στόχος του ΚΕΣΥ μεταξύ των άλλων οφείλει να είναι η εξασφάλιση ενός δημόσιου και δωρεάν συστήματος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, το οποίο θα είναι αξιόπιστο, αποτελεσματικό και σύμφωνο με τα Ευρωπαϊκά δεδομένα. Έτσι θα μπορούν όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση, να απολαμβάνουν ισότιμα, σε όποια περιοχή της χώρας κι αν βρίσκονται, αυτές τις δωρεάν υπηρεσίες, οι οποίες υποστηρίζουν τη σχολική κοινότητα και το εκπαιδευτικό έργο, διότι ο θεσμός της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού συνδέεται άμεσα με τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και συμβάλλει σημαντικά στην προετοιμασία των νέων, ώστε να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στην κοινωνική και επαγγελματική τους ζωή. Εάν εκλείψουν οι δομές και τα επιμορφωμένα στελέχη τους, τότε θα αναγκαστούν οι μαθητές/τριες να προσφύγουν στον ιδιωτικό τομέα με ό,τι αυτό, συνεπάγεται για τα οικονομικά της οικογένειας που δεν μπορεί να καλύψει κι αυτό το δυσβάσταχτο έξοδο. Η ισότιμη πρόσβαση δε θα υπάρχει και τα παιδιά θα προσφεύγουν, – αν φυσικά μπορούν, – σε ιδιώτες (180 με 200 ευρώ τουλάχιστον ένα π.χ. τεστ στον ιδιωτικό τομέα ή η συμπλήρωση του μηχανογραφικού). 5) Ο ΣΕΠ λειτουργεί διαμεσολαβητικά μεταξύ του ατόμου και της κοινωνίας και των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών ευκαιριών που αυτή παρέχει, μεταξύ των ατομικών φιλοδοξιών και της πραγματικότητας. Είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις περιρρέουσες οικονομικές, κοινωνικές, πολιτιστικές και πολιτικές συνθήκες τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο της κοινωνικοοικονομικής κρίσης, καθώς έχει αποδειχτεί από διεθνείς έρευνες, είναι σημαντικό και ανταποδοτικό το όφελος που προκύπτει για την Πολιτεία και την κοινωνία από την ύπαρξη και λειτουργία υπηρεσιών συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού στην εκπαίδευση. 6) Υλικοτεχνική υποδομή και υποστηρικτικό υλικό, αλλά και η δημιουργία ενός κεντρικού φορέα υποστήριξης των υπηρεσιών Ε.Π. στο Υπουργείο Παιδείας θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του ρόλου και στην καλύτερη δυνατή παροχή υπηρεσιών Ε.Π. Οι δομές των ΚΕΣΥ στον τομέα του ΕΠ θα υποστηρίζονταν πιο συστηματικά από ένα κεντρικό όργανο που θα στηρίζει τον τρόπο επικοινωνίας των δομών μεταξύ τους, τη δημιουργία μιας ειδικής πλατφόρμας πληροφόρησης και ενημέρωσης σε θέματα που άπτονται του ΕΠ. 7) Στο θέμα της μαθητικής διαρροής οι κατάλληλα οργανωμένες υπηρεσίες Ε.Π. θα προσφέρουν σημαντική υποστήριξη και βοήθεια. Η ανισότητα στις δυνατότητες μετάβασης ορισμένων ομάδων, όπως οι νέοι/ες από στερημένο πολιτιστικά και οικονομικά περιβάλλον ή τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων, οι Ρομά, μαθητές/τριες σε σχολεία φυλακών, οι νέοι εκτός εκπαίδευσης, κατάρτισης και απασχόλησης (NEETS) κ.λ.π. απαιτεί να μπορούν να βοηθηθούν αυτές οι ομάδες ουσιαστικά με την ενδυνάμωσή τους σε προσωπικές και επαγγελματικές δεξιότητες. Ο ρόλος των συμβούλων Σ.Ε.Π. αποδεικνύεται σημαντικός και αναγκαίος. 8) Η στήριξη και ενίσχυση του Ε.Π. θα πραγματοποιηθεί με τη λειτουργία Γραφείων Επαγγελματικού Προσανατολισμού στα ΛΥΚΕΙΑ, ώστε να διευκολύνει μαθητές/τριες και αποφοίτους/τες για την κατάλληλη ένταξη και μετάβασή τους στις σπουδές, την αγορά εργασίας και να στηρίξουν παρεμβάσεις με αντικείμενο την ανάπτυξη του επιχειρηματικού πνεύματος και την προώθηση επιχειρηματικών ιδεών των νέων σε τοπικό και γενικότερο επίπεδο εντός του εκπαιδευτικού συστήματος.