• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΑΡΙΑ ΣΑΡΑΚΙΝΟΥ, ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΕΠ ΚΕΣΥΠ ΛΕΥΚΟΥ ΠΥΡΓΟΥ' | 25 Μαρτίου 2018, 23:57

    Σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές - και όχι μόνο - χώρες, το ζήτημα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού φαίνεται ότι δεν είναι αρκούντως σημαντικό για να στηριχθεί από την πολιτεία στη χώρα μας. Αντ΄αυτού τα τελευταία χρόνια συρρικνώνεται συνεχώς η παροχή υπηρεσιών Συμβουλευτικής και Πληροφόρησης Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Από την αναστολή λειτουργίας των ΓΡΑΣΕΠ και των ΓΡΑΣΥ, την κατάργηση του μαθήματος του ΣΕΠ αρχικά στην Α΄ ΓΕΛ και στη συνέχεια στην Γ΄ Γυμνασίου, οι μόνες δομές που απέμειναν για να στηρίξουν το θεσμό ήταν τα ΚΕΣΥΠ. Με το σχέδιο νόμου για την "Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις" ολοκληρώνεται η συρρίκνωση αυτή με την απορρόφηση των ΚΕΣΥΠ στη νέα δομή ΚΕΣΥ. Κάτι σαν ένα Χρονικό Προαναγγελθέντος Θανάτου. Πρόκειται για μία συγχώνευση στην οποία καλούνται να συνυπάρξουν δομές/υπηρεσίες που απευθύνονται σε διαφορετικές ομάδες. Τα ΚΕΔΔΥ και οι ΣΣΝ απευθύνονται σε συγκεκριμένους μαθητές/τριες με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Η ομάδα στην οποία απευθύνονται τα ΚΕΣΥΠ είναι όλοι οι μαθητές/τριες αλλά και ενήλικες. Αυτή η οπτική διαφορετικών αναγκών μέσα από το ίδιο πρίσμα έχει σαν συνέπεια να προτείνεται ένας σχεδιασμός ο οποίος δεν θα είναι καθόλου λειτουργικός και αποτελεσματικός για το καλό των μαθητών/τριών και γενικότερα των πολιτών, αφού για αυτούς μιλάμε και σε αυτούς απευθυνόμαστε. Η συνένωση σε μία δομή αποδυναμώνει την ισότιμη παροχή αυτών των υπηρεσιών διότι τα ΚΕΣΥΠ πρέπει να χαρακτηρίζονται από γεωγραφική διασπορά για να είναι επισκέψιμα από όλους τους μαθητές/τριες και γενικά το κοινό όλων των περιοχών. Με το νέο σχεδιασμό που προτείνεται ο αριθμός των δομών που θα μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού μειώνεται κατά συνέπεια μειώνεται και η δυνατότητα να τις επισκεφθούν όσοι ενδιαφέρονται από όλες τα σημεία μιας περιοχής. Για παράδειγμα στην περιοχή του Δ.Δ.Ε Ανατολικής Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρία ΚΕΣΥΠ, ένα στο κέντρο στο δήμο Θεσσαλονίκης και δύο σε περιφερειακούς δήμους. Με τη νέα πρόταση οι δομές γίνονται δύο, 1ο Θέρμης και 2ο Θέρμης δηλαδή μειώνονται οι δομές σε δύο και η παύει η γεωγραφική διασπορά τους σε σημεία προσιτά στους πολίτες. Αντίστοιχες παρατηρήσεις μπορούν να γίνουν και για την Αττική όπου η μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη. Όλος ο σχεδιασμός σημαίνει επίσης και μείωση στο αντίστοιχο προσωπικό όπως έχει ήδη τονιστεί και από τις παρεμβάσεις συναδέλφων. Επιπλέον και σύμφωνα πάντα με το σχέδιο νόμου, η έδρα των ΚΕΣΥ θα είναι η έδρα των ΚΕΔΔΥ πράγμα που σημαίνει ότι σε πολλές περιπτώσεις οι δομές αυτές θα βρίσκονται εκτός πόλης. Δεν διασφαλίζεται λοιπόν «η ισότιμη πρόσβαση όλων ανεξαιρέτως των μαθητών στην εκπαίδευση και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου» που αναφέρεται στο άρθρο 6 του σχεδίου νόμου. Η έλλειψη ισότιμης πρόσβασης λειτουργεί πάντα εις βάρος των οικονομικά αδυνάτων διότι ή θα να αναγκαστούν να προσφύγουν σε ιδιωτικούς φορείς εις βάρος του οικογενειακού προϋπολογισμού ή δεν θα μπορέσουν να το κάνουν. Τα ΚΕΣΥΠ έχουν επιδείξει έργο σημαντικό τις δύο δεκαετίες που λειτουργούν, έχουν γίνει γνωστά στους μαθητές/τριες και τους γονείς τους, έχουν στηρίξει τα σχολεία σε ότι αφορά το πεδίο δράσης τους, έχουν επιμορφώσει εκπαιδευτικούς και έχουν οργανώσει και υλοποιήσει συνεργασίες με πολλούς φορείς προς όφελος των μαθητών/τριών. Συνεργάστηκαν αρμονικά με όλες τις άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Με ένα κείμενο όμως καταργείται το έργο τόσων χρόνων και απαξιώνονται όσοι έχουν προσφέρει σε αυτό. Είναι απαραίτητο όχι μόνο να παραμείνουν οι δομές ως έχουν αλλά να υποστηριχθούν και να αναβαθμιστούν. Να αξιοποιηθεί το υπάρχον δίκτυο ΚΕΣΥΠ τα οποία στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν επιβαρύνουν με επιπλέον δαπάνες τον κρατικό προϋπολογισμό. Να διασφαλιστεί η σωστή παροχή υπηρεσιών Συμβουλευτικής και Πληροφόρησης Επαγγελματικού Προσανατολισμού μέσα από ένα σαφές και διακριτό πλαίσιο με αντίστοιχα διακριτές δομές, με την κατάλληλη γεωγραφική κατανομή και το ανάλογο προσωπικό για να καλύπτονται οι ανάγκες όλων των μαθητών/τριών και των ενηλίκων.