• Σχόλιο του χρήστη 'Θεμιστοκλής Σμπαρούνης' | 26 Μαρτίου 2018, 14:32

    Σχετικά με τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και τη μετατροπή τους σε ΚΕΑ. Έχοντας υπηρετήσει δύο θητείες σε Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε διαφορετικές θέσεις θέλω να καταθέσω τον προβληματισμό μου και τις προτάσεις μου σχετικά με τη νέα δομή που προτείνεται στο παρόν νομοσχέδιο. Α) Ονομασία (Γενικά σε όλα τα σχετικά Άρθρα) Το Κ.Ε.Α. είναι καινοφανής όρος σε διεθνές επίπεδο και ιδιαίτερα στην πατρίδα μας όπου η έννοια της Αειφορίας πολύ πρόσφατα έχει αρχίσει να μπαίνει στο λεξιλόγιο των πολιτών υπάρχει ο κίνδυνος παρανοήσεων και παρερμηνειών. Α1. Προτείνεται η υιοθέτηση της ονομασίας: Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ.Π.Ε.Α.) ή Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Έτσι γίνεται πιο σαφής ο χαρακτήρας αλλά και η ιστορικότητα και η συνέχεια της πρωτοπόρου (για τα ελληνικά δεδομένα) και πολύ σημαντικής (ακόμα και σήμερα) υποστηρικτικής δομής. Β) Αποστολή και αρμοδιότητες (Άρθρο 12) Η έννοια της Αειφορίας γεννήθηκε και εξελίχθηκε από την αειφορική χρήση των φυσικών πόρων και στη συνέχεια επεκτάθηκε και σε άλλα πεδία. Η αειφόρος ανάπτυξη ή αειφορία περιλαμβάνει εκτός από το περιβάλλον και τους πυλώνες της κοινωνίας (άρα και του πολιτισμού) και της οικονομίας. Όμως οι πυλώνες αυτοί δεν λειτουργούν ανεξάρτητα αλλά στηρίζουν το εποικοδόμημα της Αειφορίας. Η κοινωνική διάσταση, η πολιτιστική διάσταση και η οικονομική διάσταση ουσιαστικά συνιστούν παραμέτρους και οπτικές γωνίες υπό τις οποίες οφείλουμε να αντιμετωπίζουμε ολιστικά τα περιβαλλοντικά προβλήματα. Υπό αυτή τη λογική και δεδομένου ότι ήδη στα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των ΚΠΕ εδώ και αρκετά χρόνια, αν όχι από την αρχή, έχουν ενσωματωθεί οι παραπάνω διαστάσεις , δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνει συγχώνευση με τα Προγράμματα Αγωγής Υγείας και τα Πολιτιστικά Προγράμματα, ούτε βέβαια και των υποστηρικτικών τους δομών. Σε αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί ότι η Αειφορία δεν αποτελεί ένα χωνευτήρι, αλλά μια πολύπλευρη και σύνθετη θεώρηση. Η προτεινόμενη κατάργηση των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, αλλά και των άλλων Σχολικών Δραστηριοτήτων, της Αγωγής Υγείας και των Πολιτιστικών θεμάτων πιστεύω ότι είναι προς τη λάθος κατεύθυνση και δεν εξυπηρετεί καθόλου την υποστήριξη των Σχολείων και σε κανένα επίπεδο. Αντίθετα πρόκειται να προκαλέσει σύγχυση, αδυναμία συμβουλευτικής στήριξης των Σχολείων, αδυναμία καθοδήγησης των πολλών δεκάδων ή και εκατοντάδων εκπαιδευτικών σε κάθε Δ/νση Εκπ/σης που ασχολούνται με αυτά τα πολύμηνα Προγράμματα και τα έχουν εντάξει στην διδακτική πράξη. Εν τέλει θα καταλήξει να σπαταλήσει πόρους ανθρώπινους και οικονομικούς αφού η όποια υποστήριξη θα είναι ελλειπής, αποσπασματική και μεγάλο μέρος της εξειδικευμένης (στους παραπάνω τομείς) τεχνογνωσίας θα χαθεί. Πρόταση Β1: Να διατηρηθεί ο θεσμός των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών και Σχολικών Δραστηριοτήτων και να συνεχίσουν να λειτουργούν στα πλαίσια της κάθε τοπικής Δ/νσης Εκπ/σης, όπου θα έχουν τη δυνατότητα της άμεσης και αποτελεσματικότερης στήριξης των συναδέλφων των Σχολείων. Σε Διευθύνσεις Εκπ/σης στις οποίες τυχαίνει να υπάρχει ΚΠΕ και μάλιστα μέσα στην έδρα της Περιφερειακής Ενότητας (πρώην Νομού), δηλαδή στην ίδια πόλη, θα μπορούσε, εφόσον υπάρχουν οι διαθέσιμοι χώροι και υποδομές να στεγαστεί ο Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο ΚΠΕ ώστε να υπάρχει άμεση συνεργασία και επικοινωνία με την Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ. Πρόταση Β2: Σύμφωνα με το παραπάνω σκεπτικό προτείνεται να απαλειφθούν από το άρθρο 12 παρ. 1α (στο τέλος της παραγράφου) οι αυτοτελείς αναφορές στην υγεία και τον πολιτισμό και στην παρ. 2β (στο τέλος) η τελευταία πρόταση να καταλήγει «… και είναι προσανατολισμένες στην ολιστική θεώρηση των περιβαλλοντικών θεμάτων και της αειφόρου ανάπτυξης» Πρόταση Β3: Σύμφωνα με τα ανωτέρω προτείνεται να απαλειφθεί η παράγραφος 2ε μια και αυτά αποτελούν αρμοδιότητες των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης οι οποίοι κατά τη γνώμη μου μπορούν καλύτερα και αποτελεσματικότερα να επιτελούν το έργο αυτό. Επίσης στην παραγραφο 2ι) να προστεθούν στα Δίκτυα άλλων φορέων (ΚΠΕ, σχολικών μονάδων) και οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Πρόταση Β4: Δεδομένης της μεγάλης προστιθέμενης αξίας των υπηρεσιών των ΚΠΕ λόγω των εγκαταστάσεων, του εξοπλισμού τους αλλά και της γειτνίασης με σημαντικά οικολογικά πεδία προτείνεται η υλοποίηση προγραμμάτων της παραγράφου 2α να γίνεται ΚΑΤ΄ ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΣΕ σχολικές μονάδες (να διορθωθεί ανάλογα η διατύπωση στο τέλος της παραγράφου). Γ. Οργάνωση και στελέχωση των ΚΕΑ -ή Κ.Π.Ε.Α. σύμφωνα με την πρόταση μου (Άρθρο 13) Το πρόβλημα του ελάχιστου αριθμού των εκπαιδευτικών που στελεχώνουν την Παιδαγωγική Ομάδα των ΚΠΕ/ΚΕΑ έχει τεθεί και τεκμηριωθεί από τους περισσότερους συμμετέχοντες στη διαβούλευση. Προτείνεται ότι εφόσον η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία θεωρείται ότι είναι σημαντική στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης, να υπάρχει μεν κλιμάκωση στη στελέχωση, αλλά συνολικά να μη μειωθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών που υποστηρίζουν τη δομή αυτή. Επίσης είναι σημαντικό να κατοχυρώνεται η διδακτική υπηρεσία όλων των εκππαιδευτικών που υπηρετούν ή θα υπηρετήσουν στα ΚΠΕ /ΚΠΕΑ γιατί μόνο έτσι θα διασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο των υπηρεσιών και το πολύπλευρο έργο τους, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά. Πρόταση Γ1: Κατ΄ αρχήν θα πρέπει να αναφέρεται ρητά (να προστεθεί σχετικό εδάφιο στην αρχή) ότι Η ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΠΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ, ανεξάρτητα αν πρόκειται για τον Υπεύθυνο, τον Αναπληρωτή Υπεύθυνο ή απλό μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας (χωρίς διοικητικά καθήκοντα). Πρόταση Γ2: Με την προϋπόθεση των ανωτέρω προτάσεων (στο Άρθρο 12) για τη διατήρηση του θεσμού των Υπευθύνων Π.Ε., Αγ.Υγ., Πολ.Θεμ. και Σχ.Δρ. προτείνεται η εξής κλιμάκωση (παρ. 1α και 1β): α) Για τα ΚΠΕ που βρίσκονται σε Δ/νσεις με μικρό αριθμό σχολικών μονάδων και μαθητών τουλάχιστον 4μελής Παιδαγωγική Ομάδα (2 εκπ/κοί Β/θμιας και 2 εκπ/κοι Α/θμιας) εκ των οποίων ο ένας θα ορίζεται ως Διευθυντής του ΚΠΕΑ ) και ένας ως Αναπληρωτής του. β) Για τα ΚΠΕ που βρίσκονται σε Δ/νσεις Εκπαίδευσης των Πολεοδομικών Συγκροτημάτων Αθηνών, Θεσαλονίκης, Πατρών ή σε άλλες Περιφερειακές Ενότητες με μεγάλο αριθμό σχολικών μονάδων και μαθητών, τουλάχιστον 6μελής Παιδαγωγική Ομάδα (3 εκπ/κοί Β/θμιας και 3 εκπ/κοι Α/θμιας) εκ των οποίων ένας θα ορίζεται ως Δ/ντής (προϊστάμενος) και ένας ως Αναπληρωτής του. γ) Για τα ΚΠΕ που βρίσκονται σε Περιφερειακές Ενότητες με μέσο αριθμό Σχολικών Μονάδων και Μαθητών τουλάχιστον 5μελής Παιδαγωγική Ομάδα (2 ή 3 εκπ/κοί Β/θμιας και 2 ή 3 εκπ/κοι Α/θμιας) εκ των οποίων ένας θα ορίζεται ως Δ/ντής (προϊστάμενος) και ένας ως Αναπληρωτής του. Πρόταση Γ3: Σύμφωνα με τα παραπάνω σχόλια στην παράγραφο 2 προτείνω να τροποποιηθεί η διατύπωση (στην αρχή της παραγράφου) ως εξής: «Ο Προϊστάμενος κάθε Κ.Π.Ε.Α. καθώς και ο Αναπληρωτής του επιλέγονται μεταξύ των μελών της Παιδαγωγικής Ομάδας … Επίσης σε όσα σημεία αναφέρονται οι διακριτές αρμοδιότητες των Προϊσταμένων των ΚΕΑ (νυν Υπευθύνων των ΚΠΕ) να γίνεται αναφορά και στις αρμοδιότητες των Αναπληρωτών των Προϊσταμένων (νυν Αναπληρωτών Υπευθύνων ΚΠΕ). Γενική Σημείωση Ολες οι παραπάνω προτάσεις επί της αλλαγής της ονομασίας, επί της αναγνώρισης της διδακτικής υπηρεσίας και των σχετικών αποτιμήσεων και κριτηρίων επιλογής, επί των διακριτών θέσεων και αρμοδιοτήτων (Προϊστάμενος ΚΠΕΑ, Αναπληρωτής Προϊστάμενος ΚΠΕΑ, Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κλπ θα πρέπει να είναι ενιαίες και να ισχύσουν σε όλες τις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου.