• Σχόλιο του χρήστη 'Δ.Π.' | 30 Νοεμβρίου 2010, 17:15

    Το μεγαλύτερο πρόβλημα των Ελληνικών Πανεπιστημίων είναι η υποχρηματοδότηση τους από την Πολιτεία. Αντιλαμβάνομαι ότι η κατάσταση της οικονομίας δεν επιτρέπει την αύξηση της χρηματοδότησης αλλά μάλλον επιβάλει την μείωση της, τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια. Είναι σαφές ότι αυτό θα προκαλέσει την υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών αλλά και τον περιορισμό του ερευνητικού έργου των Μελών Δ.Ε.Π. Η μόνη λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η δραστική μείωση των εισακτέων στο 30-50% του σημερινού αριθμού τους. Με τον τρόπο αυτό η μείωση της χρηματοδότησης είναι δυνατόν να μην επιφέρει την υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών αλλά και τον περιορισμό του ερευνητικού έργου των Μελών Δ.Ε.Π. Παράλληλα η μείωση αυτή θα επιτρέψει την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι. και Α.Τ.Ε.Ι. φοιτητών και σπουδαστών αντίστοιχα υψηλότερου επιπέδου και συνεπώς η αριθμητική σχέση αποφοίτων προς εισερχόμενους φοιτητές θα βελτιωθεί. Η παραγωγικότητα των μελών Δ.Ε.Π. των Ελληνικών Πανεπιστημίων είναι υψηλή, όμως λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή εμπειρία (π.χ. τα καλύτερα Πανεπιστήμια των Η.Π.Α.) υπάρχει τρόπος νομοθετικά να διευκολυνθεί το έργο τους και να αυξηθεί η παραγωγικότητα τους με μηδενικό κόστος. Ανασταλτικός παράγοντας της παραγωγικότητας των μελών Δ.Ε.Π. των Ελληνικών Πανεπιστημίων είναι η γραφειοκρατία. Με δεδομένο ότι η πρόσληψη προσωπικού που θα αναλάβει την γραμματειακή υποστήριξη δεν είναι στις οικονομικές δυνατότητες του Υπουργείου Παιδείας αλλά και τον περιορισμένο αριθμό τεχνικού προσωπικού η μόνη εφικτή λύση είναι ο περιορισμός της γραφειοκρατίας στο ελάχιστο δυνατό. Θα ήθελα να επισημάνω ότι δεν αναφέρομαι μόνο στη γραφειοκρατία που αφορά τη λειτουργία των Τμημάτων άμεσα αλλά και έμμεσα (π.χ. για την κατάθεση προτάσεων για ερευνητικά προγράμματα όπως το Θαλής η γραφειοκρατία είναι αναίτια τεράστια). Λαμβάνοντας πάντα υπόψη την κατάσταση της οικονομίας θα ήθελα να προτείνω ένα τρόπο εισροής χρημάτων στα Πανεπιστήμια και ειδικότερα σε Τμήματα «δημοφιλή». Θα μπορούσαν να δεχθούν φοιτητές από άλλες χώρες επιβάλλοντας μόνο σε αυτούς δίδακτρα, το ύψος των οποίων μπορεί να καθοριστεί από τα ίδια τα Ιδρύματα. Η διδασκαλία θα μπορούσε σε αυτά τα Τμήματα να γίνεται στα Αγγλικά αν ο αριθμός των φοιτητών από άλλες χώρες είναι σημαντικός. Πιστεύω ότι σε «δημοφιλή» Τμήματα η πρόταση μου αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσει αποφέροντας σημαντικούς πόρους στα Πανεπιστήμια και έσοδα στην Χώρα.