• Σχόλιο του χρήστη 'Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών της Ελληνικής Γεωλογικής Εταιρίας' | 24 Απριλίου 2020, 17:54

    Είναι σαφές πως η σύγχρονη κοινωνία κινείται στο πλαίσιο της συγκρότησης ενός σχολείου δημιουργικού και συνεργατικού, που θα κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών και των μαθητριών, θα προσφέρει υψηλής ποιότητας γνώση και θα καλλιεργεί πολλαπλές δεξιότητες - με έμφαση «στις δεξιότητες του 21ου αιώνα»- απαραίτητες στον σύγχρονο παγκόσμιο πολίτη. Ενός σχολείου που θα εξασφαλίζει υψηλά μαθησιακά αποτελέσματα και θα λογοδοτεί στην κοινωνία. Οι Γεωεπιστήμες αποτελούν ισχυρό πυλώνα γι’ αυτό το σχολείο καθώς για τη διδασκαλία τους απαιτούνται κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και δεξιότητες των μαθητών/μαθητριών, όπως:  εξοικείωση με τα ολιστικά συστήματα,  υψηλή χωρική και χρονική αντίληψη,  διεπιστημονική προσέγγιση,  κατανόηση του γήινου περιβάλλοντος και των διεργασιών που λαμβάνουν χώρα σε αυτό. Η απόκτηση των παραπάνω χαρακτηριστικών προϋποθέτει τη δόμησή τους από την αρχή των εκπαιδευτικών ετών και της σχολικής ζωής. Σε διαφορετική περίπτωση, οι μαθητές/μαθήτριες αντιμετωπίζουν τις Γεωεπιστήμες μηχανιστικά, χωρίς να είναι σε θέση να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν σε βάθος τα πολύπλοκα γεωλογικά φαινόμενα. Η δυσκολία αυτή μπορεί να αντιμετωπισθεί μόνο μέσω της ισοδύναμης και αυτόνομης ένταξης των Γεωπιστημών στις Φυσικές Επιστήμες από την αρχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δηλαδή την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Στην εκπαιδευτική διαδικασία, η σημαντικότητα ενός γνωστικού αντικειμένου προσδιορίζεται από την εμφάνιση και την ταξινόμηση του στα Προγράμματα Σπουδών. Η ισχυροποίηση των Γεωεπιστημών στην ελληνική εκπαίδευση μπορεί να επέλθει μέσα από τη συνεχή και διακριτή διδασκαλία του αντικειμένου, από το Δημοτικό έως και το Λύκειο, καθώς αποτελεί ένα γνωστικό πεδίο αναγκαίο στην καθημερινή ζωή και την κοινωνία. Παράλληλα, απαιτείται άμεσα η ισχυροποίηση του περιεχομένου Γεωεπιστημών και όχι η περαιτέρω υποβάθμιση, τόσο στα υπάρχοντα μαθήματα της Α΄, Β΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου, όσο και στα μαθήματα του Δημοτικού και ειδικότερα μέσα από τη συγγραφή των νέων σύγχρονων σχολικών εγχειρίδιων, με έμφαση στη διεπιστημονικότητα της γεωλογικής επιστήμης. Βασική θέση της ΕΔΓ αποτελεί η διεπιστημονική και η βαθύτερη προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσω της διδασκαλίας εκείνων των γνώσεων οι οποίες θα αναπτύξουν πολίτες, ικανούς και άξιους, να αντιλαμβάνονται να ερμηνεύουν και να προβλέπουν τις μεταβολές στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Οι Γεωεπιστήμες προσφέρουν τις απαραίτητες γνώσεις στους/στις μαθητές/μαθήτριες και αυριανούς πολίτες, για να διαχειριστούν ορθολογικά τους ενεργειακούς και περιβαλλοντικούς πόρους και να αναπτύξουν ορθή συμπεριφορά απέναντι στα γεωλογικά φαινόμενα, όπως η σύγχρονη κοινωνία απαιτεί. Η Επιτροπή Διδακτικής των Γεωεπιστημών, προτείνει και αιτείται: Ι. Να εξετάσει το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ, εκ νέου τη μείωση των ωρών διδασκαλίας που πραγματοποιήθηκε από τη σχολική χρονιά 2015-2016, στο μάθημα Γεωλογία-Γεωγραφία της Α΄ Γυμνασίου και την εφαρμογή της εισήγησης 4799/24.6.2016 του ΙΕΠ που αναφέρεται αφενός στην κατάργηση των μονόωρων μαθημάτων και αφετέρου την επαναφορά του μαθήματος "Γεωλογία-Γεωγραφία" ως δίωρο μάθημα. ΙΙ. Την καθιέρωση του μαθήματος "Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων" της A΄ Λυκείου ως υποχρεωτικό. ΙΙΙ. Την εισαγωγή του μαθήματος "Αρχές Φυσικών Επιστημών" στη Γ΄ Λυκείου, με ισότιμο περιεχόμενο των Γεωεπιστημών. IV. Τη διερεύνηση της εισαγωγής μαθήματος των Γεωεπιστημών στα Επαγγελματικά Λύκεια. Η Πρόεδρος, Δρ . Μακρή Κυριακή Ο Γραμματέας, Αλέξανδρος Χατζηπέτρος