• Σχόλιο του χρήστη 'Γρηγόριοσ Κυριακόπουλος' | 6 Δεκεμβρίου 2010, 21:26

    H εργαστηριακή και διδασκαλική μου εμπειρία σε διάφορες Σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η μαθησιακή απόδοση των περισσότερων φοιτητών μπορεί να χαρακτηριστεί ως απόδοση «δύο ταχυτήτων». Ειδικότερα, ενώ οι φοιτητές έχουν επιτυχώς αφομοιώσει το απαραίτητο γνωστικό δυναμικό του εκπαιδευτικού πονήματός τους (επίτευξη υψηλής μαθησιακής απόδοσης), υστερούν στην (λειτουργικά ευκολότερη) απαιτούμενη συγκρότηση και αποτύπωση –προφορική ή γραπτή- των υπαρχουσών γνώσεών τους στο παραδοτέο έργο τους (δηλαδή υστέρηση στη χαμηλής απαίτησης δομική απόδοση). Κατά συνέπεια, οι φοιτητές δεν υστερούν στον τομέα της κατοχής γνώσης, όσο στον τομέα της απόδοσης της γνώσης αυτής μέσα από συγκεκριμένες επιστημονικές δομές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επομένως, θεωρώ ότι ο θεσμός του Μέντορα νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού είναι απολύτως απαραίτητος τόσο στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όσο και στην απόδοση των εφήβων ως φοιτητές της (επερχόμενης για τους περισσότερους από αυτούς) τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πράγματι, ο θεσμός αυτός θα υποστηρίξει τη σωστή κατάρτιση του ίδιου του εκπαιδευτικού, υποστηρίζοντας το ρόλο του τελευταίου στα πλαίσια της συνεργατικής μάθησης και της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας. Προσωπικά, προτεινόμενη έμφαση της διετούς προγράμματος του θεσμού οφείλει να είναι στην εμπέδωση της συνεργατικής μάθησης scaffolding («γνωσιακό σκαλοπάτι») και της μεταγνωστικής μάθησης («μαθαίνω πώς να μαθαίνω»). Παράλληλα, ο ενσωματωμένος θεσμός του e-mentoring θα προβεί πολλαπλά επιτυχής τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, όσο και για τους μαθητές τους, καθώς θα καλύψει το υπάρχων γνωσιακό κενό συγκρότησης και απόδοσης της γνώσης, μέσα από την απαραίτητη συναναστροφή του σημερινού μαθητή με τις απλές αλλά και θεμελιώδεις δομές της Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Επομένως, ένα μέρος της δομής του e-mentoring καλό θα ήταν να είναι κοινό προς το σύνολο των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα ενσωματωθούν στο θεσμό του Μέντορα. Απώτερος στόχος της ανωτέρω προτεινόμενης δόμησης του θεσμού αυτού δεν θα είναι μόνο η αναπαραγωγή υπάρχουσας γνώσης (ευρέως διαδεδομένης σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος), αλλά η παραγωγή νέας γνώσης, ως θεμελιώδους απαιτούμενης ικανότητας μετάβασης του σημερινού φοιτητή ή απόφοιτο Λυκείου σε επιτυχημένο αυριανό επαγγελματία/εργαζόμενο. Γρηγόριος Κυριακόπουλος Υπάλληλος Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Ε.Μ.Π.