• Σχόλιο του χρήστη 'Ζαμάνης Κωνσταντίνος' | 26 Απριλίου 2020, 10:29

    Το επιχείρημα περί εκφοβισμού από ενήλικες μαθητές δεν τεκμηριώνεται από καμία γνωστή έρευνα. Σοβαρά περιστατικά ενδοσχολικής βίας έχουν καταγραφεί σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια, όπου οι μαθητές έχουν κατά κανόνα την ίδια ηλικία. Αν θέλουμε να μειώσουμε την ενδοσχολική βία υπάρχουν επιστημονικά τεκμεριωμένοι τρόποι αντιμετώπισης και σε κανέναν από αυτούς δεν αναφέρεται η οριοθέτηση της ηλικίας Πως είναι δυνατόν ένας νέος 17 ετών που βρίσκεται στο σχολικό περιβάλλον να μην αποτελεί «απειλή βίας» για ένα νέο 15 ετών, αλλά ένας νέος 18 ή 19 ετών να αποτελεί και να πρέπει να απομακρυνθεί; Η ενδοσχολική βία είναι σύνθετο πρόβλημα και η αιτιολογία της είναι πολυπαραγοντική γιαυτό και η αντιμετώπιση της θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδη Οι ενήλικοι που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ στη πλειοψηφία τους είναι ώριμοι, πιο συνειδητοποιημένοι για την επιλογή τους και με σαφείς στόχους. Συχνά αποτελούν πρότυπα για τους ανήλικους συμμαθητές τους και αποπνέουν σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους. Έχουμε πολλές φορές διαπιστώσει ότι οι ενήλικες μαθητές λειτουργούν ως καταλύτες σε φαινόμενα βίας. Αν ισχύσει το ηλικιακό όριο των 17 ετών για την εγγραφή μαθητών στα ΕΠΑΛ, τότε: • Αποκλείονται από την λήψη απολυτηρίου και πτυχίου ειδικότητας ΕΠΑΛ, όλοι όσοι εργάζονται σε απογευματινές βάρδιες ή είναι άνεργοι, επιτρέποντάς τους να γραφτούν μόνο στα ΓΕΛ. Όμως έτσι δημιουργείται μεγάλη ανισότητα, που είναι αντισυνταγματική. • Αποκλείονται οι απόφοιτοι ΓΕΛ από την απόκτηση πτυχίου ημερήσιου ΕΠΑΛ (2 έτη), γεγονός που τους οδηγεί στα εσπερινά Λύκεια (3 έτη με λιγότερες όμως ώρες και αριθμό μαθημάτων), που θα έπρεπε να υποδέχονται κυρίως εργαζόμενους μαθητές, που είναι άλλωστε και το νόημα ύπαρξής τους. Εξάλλου τα Εσπερινά Λύκεια έχουν ήδη πολύ μεγάλη πληρότητα και είναι αριθμητικά πολύ λίγα στη χώρα μας (ειδικά στην επαρχία και σε μικρές πόλεις απουσιάζουν) και δεν διαθέτουν όλες τις ειδικότητες. • Αποκλείονται οι μαθητές των ΕΠΑΛ που επιθυμούν να παρακολουθήσουν και δεύτερη ειδικότητα ή/και να προβούν σε αλλαγή τομέα, στο ίδιο σχολείο που αποφοίτησαν, δηλ. σε οικείο περιβάλλον, με τη δυνατότητα να βγουν στην αγορά εργασίας με επιπρόσθετα επαγγελματικά προσόντα ή να κάνουν μια νέα επιλογή. Τα τελευταία χρόνια, μαθητές που για προσωπικούς ή οικονομικούς λόγους (λόγω κρίσης) δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν στην ανώτατη εκπαίδευση από τα ΓΕΛ, έχουν την επιλογή να επανεγγραφούν στα ΕΠΑΛ (πλέον ως απόφοιτοι) για απόκτηση ειδικότητας. Πάρα πολλοί από αυτούς είχαν σημαντικές επιτυχίες στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ανεβάζοντας το επίπεδο της τάξης, αφού η επιλογή τους ήταν συνειδητή. Σε αυτούς προστίθενται και άτομα που έχουν ήδη δημιουργήσει την οικογένειά τους, που προσπαθούν να έχουν μία δεύτερη ευκαιρία μέσα από τα ΕΠΑΛ. Σε περίπτωση που ισχύσει το ηλικιακό όριο των 17 ετών για την εγγραφή μαθητών στα ΕΠΑΛ, είναι βέβαιο ότι τα σχολεία αυτά θα συρρικνωθούν σημαντικά. Οι αποκλειόμενοι μαθητές θα αναγκαστούν να στραφούν στα Ιδιωτικά ΙΕΚ (τα Δημόσια ΙΕΚ λειτουργούν μόνο απογευματινές ώρες). Αν βέβαια διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα, αλλιώς δεν θα εκπληρώσουν δυστυχώς την επιθυμία τους. Αν τα συγκεκριμένα άρθρα (51 & 52) του προτεινόμενου νομοσχεδίου δεν αποσυρθούν, η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση θα υποστεί βαρύτατο πλήγμα, ενώ τα τελευταία χρόνια είχε ανοδική πορεία. Ελπίζω να επανεξετάσετε το ζήτημα. Ζαμάνης Κωνσταντίνος Εκπαιδευτικός ΕΠΑΛ