• Προσόντα/προϋποθέσεις Ο μέντορας πρέπει να είναι εκπαιδευτικός στην ίδια σχολική μονάδα και της ίδιας ειδικότητας με το νεοδιοριζόμενο. Σε αντίθετη περίπτωση ο θεσμός του μέντορα θα αποδυναμωθεί σημαντικά, αφού θα χαθεί το στοιχείο της αμεσότητας της επικοινωνίας. Ο μέντορας δεν μπορεί να έχει υπό την εποπτεία του περισσότερους από 2 νεοδιορισμένους εκπαιδευτικούς (ιδεατά ένα νεοδιορισμένο), προκειμένου η σχέση του μαζί τους να είναι ουσιαστική και η επαφή τους να είναι εφικτή, οποτεδήποτε οι νεοδιοριζόμενοι τη χρειάζονται, ακόμη και σε ημερήσια βάση. Ο μέντορας πρέπει να είναι εκπαιδευτικός με τουλάχιστον 10ετή προϋπηρεσία, από την οποία τα 2 τελευταία χρόνια να είναι στο ίδιο σχολείο με αυτό του πρωτοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού, ώστε να είναι απόλυτα εξοικειωμένος με το περιβάλλον του σχολείου, έμψυχο δυναμικό και υπάρχουσα υποδομή. Η επιλογή του εκπαιδευτικού για τη θέση του μέντορα πρέπει να ανήκει στο διευθυντή του σχολείου. Ο μέντορας θα πρέπει να έχει: o εμπειρία όλων των διαδικασιών σε ένα σχολείο (εκπαιδευτικών και μη) o γνώσεις στις ΤΠΕ Καθήκοντα Ο κύριος ρόλος του μέντορα είναι η ποικιλότροπη υποστήριξη και καθοδήγηση του νέου συναδέλφου για την αποτελεσματική ένταξή του στη σχολική κοινότητα. Ο μέντορας οφείλει να προσδιορίσει τη σχέση του με το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό όχι «αφ’ υψηλού» αλλά ως αμοιβαία, από την οποία και οι δύο έχουν πολλά να κερδίσουν. Σκοπός του είναι η συνεχής ενθάρρυνση του νεοδιορισμένου εκπαιδευτικού και η παροχή κατευθύνσεων, προκειμένου αυτός να ασκήσει με επιτυχία το σύνολο των διδακτικών και άλλων καθηκόντων του στη σχολική μονάδα. Ο μέντορας θα πρέπει μαζί με το διευθυντή του σχολείου να οργανώνει το γενικό πλάνο με τις συγκεκριμένες δραστηριότητες στις οποίες θα εμπλέξει το νεοδιοριζόμενο εκπαιδευτικό. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει: o Να παρακολουθεί ο νεοδιορισμένος μαζί με το μέντορα δειγματικές διδασκαλίες εκπαιδευτικών (επιλογής του μέντορα ανεξαρτήτως ειδικότητας) στο οικείο σχολείο (όχι όμως σε τμήματα στα οποία διδάσκει ο νεοδιοριζόμενος) ή σε γειτονικά σχολεία. Κατόπιν, ο μέντορας με το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό θα συζητούν διεξοδικά και κατ’ ιδίαν τις διδασκαλίες αυτές. Αυτονόητο είναι ότι πρέπει να δοθεί η δυνατότητα για τέτοιες αμοιβαίες επισκέψεις που διευκολύνουν στην πράξη την αλληλεπίδραση μεταξύ συναδέλφων παρέχοντας θετικά και αρνητικά παραδείγματα. o Να οργανώνουν μαζί σχέδια μαθήματος με βάση τα πραγματικά δεδομένα της τάξης του νέου εκπαιδευτικού. o Να παρακολουθεί ο μέντορας διδασκαλίες του νεοδιορισμένου εκπαιδευτικού (τις οποίες από κοινού έχουν προσχεδιάσει). Κατόπιν, ο μέντορας με το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό θα συζητούν διεξοδικά και κατ’ ιδίαν τις διδασκαλίες αυτές. o Να συμμετέχει ενεργά ο νεοδιορισμένος σε όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του σχολείου πέρα από τη διδασκαλία (π.χ. οργάνωση και συνοδεία εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκδρομών, υλοποίηση σχολικών εορτών, συμμετοχή σε καινοτόμα ή μη εκπαιδευτικά προγράμματα, πραγματοποίηση εφημεριών κατά τη διάρκεια του διαλείμματος και επιτηρήσεων κατά τις εξετάσεις κ.ά.) αλλά και διοικητικές (π.χ. ανάληψη καθηκόντων υπεύθυνου τμήματος κ.ά.) Ο μέντορας θα πρέπει επίσης να κατευθύνει το νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό σε ό,τι αφορά: o την εκπόνηση σχεδίου μαθήματος o τη συγγραφή συμπληρωματικών σημειώσεων για το μάθημα o τη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ o τη διαχείριση της τάξης o την επικοινωνία με τους μαθητές εκτός τάξης o την επικοινωνία με τους γονείς και κηδεμόνες