• Σχόλιο του χρήστη 'Δημητρης' | 14 Δεκεμβρίου 2010, 23:26

    Συμφωνα με τον Ομηρο, ο "μεντορας ειναι σοφος και εμπιστος συμβουλος".Σκοπος του μεντορα ειναι η ενσωματωση του καθοδηγουμενου στη σχολικη ζωη.Απο τη στιγμη που γινεται λογος ομως για καθοδηγηση και συμβουλευτικη υποστηριξη, ειναι δυνατον η καθοδηγηση αυτη να μπορει να επιβληθει;Και αν επιβαλλεται θα εχει τελικα αποτελεσμα; Κατα την ταπεινη μου γνωμη,ως εκπαιδευτικος της Δ.Ε, δεν μπορει να επιβληθει! Η σχεση "μεντορα"-καθοδηγουμενου υπαρχει ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΑ και σκοπος ειναι να βελτιωνει την εκπαιδευση των καθοδηγουμενων, την αποκτηση νεων εμπειριων. Για να συμβαινει τουτο, ο "μεντορας" θα πρεπει παραλληλα να αποτελει και ΠΡΟΤΥΠΟ για τον καθοδηγουμενο.Τι προτυπο μπορει να αποτελει ομως οταν σε πολλες περιπτωσεις πλεον και πολυ περισσοτερο εφεξης οι νεοδιοριζομενοι κατεχουν πολλα περισσοτερα προσοντα οσον αφορα τους τιτλους σπουδων συγκριτικα με τον εκαστοτε "μεντορα" τους;Τι προτυπο να αποτελεσει ο "μεντορας" οταν κατεχει απλως και μονο ενα πτυχιο ΑΕΙ/ΤΕΙ, χωρις να εχει υποβληθει σε διαδικασιες αξιολογησης (πχ ΑΣΕΠ),δεν κατεχει πιστοποιητικα εξειδικευσης ή ξενων γλωσσων και Η/Υ ενω το μονο στοιχειο στο οποιο υπερτερει του νεοδιοριζομενου ειναι αποκλειστικα η προϋπηρεσια; Η ομαλη ενταξη καθε νεοδιοριζομενου επιτυγχανεται απο το συνολο των εκπαιδευτικων που υπηρετουν στη σχολικη μοναδα. Οποιαδηποτε υποστηριξη και συμβουλη προσφερεται αφιλοκερδως, χωρις ανταλλαγματα οικονομικης φυσης ή μείωσης ωραριου ή οτιδηποτε αλλο.Σε αυτη την περιπτωση, όντως προκειται για μια εποικοδομητικη σχεση που δεν επιβαλλεται απο κανεναν και τελικα εχει θετικα αποτελεσματα στην προσαρμογη του καθοδηγουμενου. Η διαρκης παιδαγωγικη/διδακτικη καθοδηγηση επιτυγχανεται και παλι με την ΕΠΙΛΟΓΗ ενος ή δυο εκπαιδευτικων με τους οποιους αναπτυσσονται πιο στενες σχεσεις μεσα στο εργασιακο περιβαλλον.Κανενας νεοδιοριζομενος εκπαιδευτικος δεν θα απευθυνθει σε καποιον "παλαιοτερο" που διαθετει διδακτικη εμπειρια μεν, αλλα δεν εχει διαθεση πρωτα απο ολα να παρεχει συμβουλευτικη υποστηριξη.Διδακτικες πρακτικες υιοθετουνται ουτως η αλλως σημερα απο συναδελφους εκπαιδευτικους οι οποιοι θελουν οντως να συνεισφερουν την προσπαθεια του νεοεισερχομενου στο χωρο και δεν αναμενουν καποιο συγκεκριμενο οφελος. Ανακεφαλαιωνοντας, ο θεσμος του "μεντορα" στις περισσοτερες περιπτωσεις των νεων εκπαιδευτικων δεν εχει ουσια παρα μονο για τουτους οι οποιοι θελουν ή σχεδιαζουν να επωφεληθουν μερικων πραγματων,όπως αυξηση μισθου στους χαλεπους καιρους που ζουμε, μειωση πραγματικου ωραριου κλπ. Παρολα αυτα σε αλλες περιπτωσεις, οπως εκπαιδευτικοι οι οποιοι δεν εχουν ποτε, πριν το διορισμο τους, βρεθει εντος ταξης προκειμενου να διδαξουν και δεν τους αρκει η συναισθηματικη ή ψυχολογικη ή συμβουλευτικη υποστηριξη που τους παρεχεται ουτως ή αλλως μεσα απο το εργασιακο τους περιβαλλον και απο συναδελφους που το κανουν με διαθεση και δεν αναμενουν οφελη, δεν αποκλειεται να εχει επιπλεον θετικο αποτελεσμα. Συμπερασματικα, σε οποιαδηποτε περιπτωση η καθοδηγηση ή το mentoring δεν μπορει να επιβληθει. Η σχεση "μεντορα"-καθοδηγουμενου ειναι ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ, επομενως καλα θα ειναι να ειναι ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΟ για το νεο εκπαιδευτικο να απευθυνεται στο λεγομενο "μεντορα" του. Εκτος αυτου, αξιζει να τονιστει πως ειναι ακρως σημαντικο καθε καθοδηγουμενος,εφοσον πιστευει πως εχει την αναγκη να απευθυνεται σε "μεντορα",καλα θα ειναι ΝΑ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ο ιδιος το δικο του "μεντορα". Κανενας δεν μπορει να οριστει ως "μεντορας" καποιου εκπαιδευτικου,εαν προηγουμενως ο ιδιος ο καθοδηγουμενος δεν εχει αναπτυξει καλη σχεση μαζι του και δεν εχει ο ιδιος συναινεσει. Τελος, αυτονοητο ειναι πως νεοδιοριζομενοι εκπαιδευτικοι οι οποιοι εχουν διδακτικη εμπειρια απο προηγουμενα ετη,ως αναπληρωτες ή ωρομισθιοι, και μαλιστα περισσοτερων του ενος ετους δεν χριζουν σε καμια περιπτωση αναγκης συναισθηματικης,ψυχολογικης,συμβουλευτικης υποστηριξης και οσοι οντως αισθανονται πως εχουν μια τετοια αναγκη σιγουρα ειναι υπεραρκετη η υποσηριξη που τους παρεχεται απλοχερα απο τους συναδελφους "παλαιοτερους" εκπαιδευτικους της σχολικης μοναδας. Σας ευχαριστω για το βημα που δωσατε να εκφρασω ιδεες και σκεψεις μου δημοσια, προκειμενου να συνεισφερω κι εγω στη γονιμη και παραγωγικη αυτη συζητηση, ασχετως αν υιοθετηθουν ή οχι θεσεις και αποψεις μου επι του συγκεκριμενου θεματος.