• Σχόλιο του χρήστη 'NK' | 17 Δεκεμβρίου 2010, 23:04

    Α)Αξιολόγηση Όσον αφορά το σύστημα αξιολόγησης θα ήθελα να σας υπενθυμίσω οτι για να λειτουργεί αποτελεσματικά (να επιτυγχάνει δηλαδή τους προσδοκώμενους στόχους) πρέπει να υπάρχει συνοχή και συσχέτιση μεταξύ στόχων, κινήτρων και συστήματος μέτρησης. Η Αγγλία (όπου εργάζομαι) δεν είναι και το καλύτερο παράδειγμα τέτοιου συστήματος, στην Αμερική δεν νομίζω πως υπάρχει κάτι αντίστοιχο σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης (μπορεί να κάνω λάθος).Η αξιολόγησή μας εδώ γίνεται με βάση την κρίση των συναδέλφων μας (peer review) για την ποιότητα των δημοσιεύσεων, όχι για την ποσότητα τους. Το σύστημα αξιολόγησης αυτό χρησιμοποιείται από τις κυβερνητικές υπηρεσίες για να καθορίσουν τα ποσά χρηματοδότησης που ανταποκρίνονται στην ερευνητική ποιότητα. Η διδασκαλία χρηματοδοτείται ξεχωριστά (τώρα πλεόν σχεδόν αποκλειστικά από δίδακτρα) και κατά κεφαλή με βάση ποσοτικούς στόχους. Η ποιότητα διδασκαλίας είναι αντικείμενο εσωτερικής αξιολόγησης σε επίπεδο τμήματος και πανεπιστημίου με περιοδικούς ελέγχους από την κυβέρνηση. Αν θέλετε να εισάγετε σύστημα αξιολόγησης καλό θα ήταν να υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ έρευνας και διδασκαλίας και να είναι σαφές εξ'αρχής ποιούς στόχους επιδιώκει το σύστημα, τι κίνητρα παρέχει, πώς μετρώνται αυτοί οι στόχοι και πώς χρησιμοποιούνται (θα έχετε κάποια φόρμουλα που να τους συνδυάζει? συντελεστές βαρύτητας? κλπ κλπ) Τα σχόλια μου ανά στόχο (ενδεικτικά για κάποιους στόχους πρός χάριν παραδείγματος) είναι α)αριθμητική σχέση αποφοίτων προς εισερχόμενους φοιτητές= θα ωθήσει είτε στην αριθμητική μείωση εισερχομένων φοιτητών, είτε σε αύξηση της επιλεκτικότητας εκ μέρους των ιδρυμάτων είτε σε πιέσεις εντός των ιδρυμάτων για απονομή πτυχίων πάσει θυσία. Τι από αυτά είναι στόχος της πολιτικής σας? β)αριθμός των φοιτητών, ανάλογα με τα επί μέρους επιστημονικά πεδία (ιατρική, θετικές ή ανθρωπιστικές επιστήμες, οικονομικά, κλπ.)= ένα πανεπιστήμιο με πολλούς φοιτητές ιατρικής είναι καλύτερο η χειρότερο από ένα πανεπιστήμιο με πολλούς φοιτητές νομικής? γ)αριθμός φοιτητών που προσελκύονται στο ίδρυμα μέσω των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών προγραμμάτων (Έρασμος κ.ά.)= θα επίτρέψετε Αγγλόφωνα προγράμματα, κι αν ναί τότε μετρήστε όσους έρχονται και πληρώνουν δίδακτρα, το 'Ερασμος έχει ελαφρώς τουριστικό χαρακτήρα. -προσφερόμενες υποτροφίες και βραβεία, ιδίως με προσέλκυση εξωτερικών πόρων και χορηγιών= σας ενδιαφέρει να γεμίσουν τα πανεπιστήμια βραβεία των 100Ε έκαστο? δ)αριθμός φοιτητών/αποφοίτων με αναπηρίες= απόλυτα η σε σχέση με την αναλογία τους στον πληθυσμό που εισάγεται στα πανεπιστήμια? είναι αυτό δείκτης ακαδημαϊκής ποιότητας? ε)πορεία επαγγελματικής ένταξης των αποφοίτων= τι εννοείτε 'πορεία'? μιλάτε για το πόσοι απόφοιτοι βρίσκουν απασχόληση μετά από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα? η ετεροαπασχόληση είναι 'καλή' η 'κακή' (οι χρηματοπιστωτικός τομέας εδώ είναι γεμάτος αποφοίτους Ιστορίας η Φιλολογίας), έχει σημασία η απασχόληση στον κλάδο εν γένει? στ)αριθμός συμφωνιών συνεργασίας με άλλα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της Ελλάδας ή του εξωτερικού= για τι συνεργασίες μιλάμε? σας ενδιαφέρουν τα αποτελέσματα των συνεργασιών η ο αριθμός τους? Η ιδέα της αξιολόγησης είναι καλή αλλά χρειάζεται ένα κατάλληλο και λογικά συνεπές σύστημα. Β) Μέλη ΔΕΠ Προτείνετε τη θεσμοθέτηση 'ρετιρέ' και 'υποτάξεων'? Δεν αντιλαμβάνομαι ποιόν από τους διακηρυγμένους στόχους του ΚΔ θέλετε να πετύχετε με αυτό. Η ύπαρξη Λεκτόρων με διδακτικά καθήκοντα τί εξυπηρετεί? Είναι η όχι πρόβλημα του Ελληνικού Πανεπιστημίου οτι υπάρχει αναντιστοιχία διδακτικών αναγκών και διαθέσιμου προσωπικού που καλύπτεται με διδάσκοντες 407? Σε ένα ποιοτικό πανεπιστήμιο δεν θα έπρεπε να υπάρχει αντιστοιχία curriculum και ΔΕΠ και τα μέλη ΔΕΠ να διορίζονται έγκαιρα και να χρησιμοποιούνται πλήρως ως διδάσκοντες? Αυτή την παθογένεια του συστήματος που λύνεται τώρα με μεσοβέζικες λύσεις τύπου 407 γιατί την θεσμοθετείτε? Στις ΗΠΑ, τις οποίες φαίνεται έχετε σαν πρότυπο, τέτοιας μορφής απασχόληση στοχεύει στην κάλυψη αναγκών διδασκαλίας που προκύπτουν από τις πιέσεις για δημοσιέυσεις που δημιουργεί το tenure track. Έχουμε και εδώ (στην Αγγλία) κάποιους λίγους 'teaching fellows' αλλά είναι εξελίξιμοι και ισότιμοι μας. Όσον αφορά τα μέλη ΔΕΠ, το 'tenure track' δημιουργεί ακαδημαϊκούς 2 ταχυτήτων, έχει σοβαρές επιπτώσεις στη προσωπική ζωή (υψηλότεροι δεικτες διαζυγίων σε σχέση με το σύνολο το πληθυσμού, πράξεις βίας μεταξύ συναδέλφων κλπ) και δημιουργεί άγριο ανταγωνισμό και επιστημονικό κομφορμισμό πρίν τη μονιμότητα και λιγότερο ανταγωνισμό (άρα και σχετική στασιμότητα) κατόπιν. Δηλαδή τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα για να σταματήσουν οι κυβερνήσεις να θεσμοθετούν εργασιακά 'ρετιρέ' και συντεχνίες ρεντιέριδων? Το tenure δημιουργήθηκε στις ΗΠΑ για να διασφαλίσει την ακαδημαϊκή ελευθερία και έχει σαν αποτέλεσμα την δημιουργία μιας 'υποτάξης' ακαδημαϊκών (tenure track χωρίς ακόμα μονιμότητα +όσων καλύπτουν διδασκαλία) και την καταπίεση της ακαδημαϊκής σκέψης (όσοι είναι σε tenure δε ρισκάρουν με ριζοσπαστικές ιδέες). Όσον αφορά λοιπόν την πρωτοκαθεδρία των Αμερικάνικων πανεπιστημίων (κάποιων από αυτά) δεν εξηγείται από το tenure αλλά απο παράγοντες όπως χρηματοδότηση, χρήση της Αγγλικής ως πρώτης γλώσσας, οικονομική διαρθρωση και ισχύς των ΗΠΑ, παράδοση, brain drain του υπόλοιπου πλανήτη, λειτουργική αυτοτελεια κλπ. Όσον αφορά τα εργασιακά θέματα, σοσιαλιστική κυβέρνηση είστε, απορώ πως προτείνετε κάτι που παραγνωρίζει την αξία της κοινωνικής συνοχής και της ισοτιμίας της εργασίας?