• Σχόλιο του χρήστη 'ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΤΣΙΦΑΚΗΣ' | 4 Μαΐου 2020, 13:28

    Εκτός από την επιβολή ηλικιακών, θεσμικών και κοινωνικών – ταξικών κριτηρίων αποκλεισμού των νέων από τις εγγραφές, με την ολική αντικατάσταση της παρ. 2 του αρ, 7 του ν.4186 και για το οποία έχω καταθέσει την άποψή μου αναλυτικά ότι δηλ. θα οδηγήσουν στη συρρίκνωση των ημερησίων ΕΠΑΛ, παρατηρείται μια σημαντική αλλαγή στην αρχής 2ης παραγράφου του άρθρου 7 και στην αντικατάστασή της όπως προβλέπεται από το άρθρο 52 στο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα καταργείται η υπάρχουσα αναφορά που λέει ότι: «στο Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών στα Ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις», και αντικαθίσταται από τη διατύπωση: «στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. λειτουργούν οι Α’, Β’ και Γ’ τάξεις». Αυτό οδηγεί στο εύλογο συμπέρασμα ότι τα ΕΠΑΛ πλέον δεν θα έχουν δύο κύκλους σπουδών, άρα ο δεύτερος κύκλος που λειτουργεί σήμερα δηλ. «το «Μεταλυκειακό έτος - τάξη μαθητείας», που αποτελεί «Μεταδευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών» και ανήκει στο μη τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα» όπως λέει ο ισχύον νόμος, απλά δεν θα ανήκει θεσμικά στα ΕΠΑΛ. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα πάψει να υφίσταται αυτό το έτος και η μαθητεία θα ξεκοπεί από τα Επαγγελματικά Λύκεια. Ίσως για αυτό το λόγο ήδη η μαθητεία έχει αποσπαστεί από τη φυσική της θέση στη Διεύθυνση Σπουδών και έχει ενταχθεί στη Γενική Γραμματεία ΕΕΚ και Δια βίου Μάθησης στο Υπουργείο Παιδείας. Άλλωστε η σημερινή κυβέρνηση θέλει να αναπτύξει τις σχολές επαγγελματικής κατάρτισης (ΣΕΚ) μετά το γυμνάσιο που θα προσφέρουν πρόωρη και φτηνή κατάρτιση αλλά και μαθητεία ανηλίκων. Οι ΣΕΚ θα μπορούν να ιδρύονται από οποιοδήποτε υπουργείο αλλά και ιδιωτικό φορέα, επιμελητήρια, εργοδοτικούς φορείς (ΣΕΒ, ΣΕΤΤΕ κ.ά.), ιδιωτικά ΙΕΚ, ΚΒΔΜ κ.λπ. Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι υπάρχει σχέδιο, από διάφορους εργοδοτικούς φορείς αλλά και το Ελληνο-Γερμανικό επιμελητήριο, που έχει υιοθετηθεί από τη σημερινή κυβέρνηση, να αναλάβουν οι ιδιώτες όλη τη διαχείριση του θεσμού της μαθητείας, ακόμα και τις εξετάσεις πιστοποίησης. Ακόμα και το μάθημα που σήμερα γίνεται στο σχολείο να το αναλάβουν τα δικά τους ΚΕΚ. Σε αυτό το σχέδιο αντιστάθηκε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Αλλά είναι πολλά τα λεφτά από το ΕΣΠΑ, για να τα αφήσουν να πηγαίνουν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και όχι στις τσέπες τους. Το μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας των ΕΠΑΛ πέτυχε γιατί το αγκάλιασαν και το στήριξαν οι εκπαιδευτικοί που βάζουν πλάτη από το 2017 μέχρι σήμερα, μαζί με όλες τις δομές του ΥΠΑΙΘ (τμήμα μαθητείας της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Επιτελική δομή ΕΣΠΑ, υπεύθυνους μαθητείας στις ΠΔΕ και τις ΔΔΕ και βέβαια την προηγούμενη πολιτική ηγεσία που χάραξε αυτή την πολιτική). Το στήριξαν με ενθουσιασμό οι απόφοιτοι γιατί βλέπουν σε αυτό τη βελτίωση των προσόντων τους και της εργασιακής τους προοπτικής. Ο θεσμός αυτός πέτυχε γιατί συνέδεσε το σχολείο με την τοπική κοινωνία και την οικονομία. Πέτυχε γιατί έδωσε πλήρη εργασιακά δικαιώματα στους μαθητευόμενους. Πέτυχε γιατί έδωσε τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς και συνολικά στο σύστημα της επαγγελματικής εκπαίδευσης να αποκτήσει μια σταθερή σχέση με τις εξελίξεις στο χώρο της τεχνολογίας και της εργασίας. Πέτυχε γιατί έδωσε την ευκαιρία στα ΕΠΑΛ να αναγνωριστούν ευρύτερα από τον κόσμο της εργασίας για το έργο τους. Πέτυχε γιατί συμβάλει στο να αλλάξει θετικά η αντίληψη της κοινωνίας για τα «παιδιά των ΕΠΑΛ» και αυτό κάνει εμάς τους εκπαιδευτικούς περήφανους. Όλα αυτά όμως αλλάζουν και καταστρέφονται αν η μαθητεία ξεκοπεί θεσμικά από τα ΕΠΑ.Λ. Αν έχω άδικο γι΄ αυτή την προοπτική, ας με διαψεύσουν στην πράξη οι αρμόδιοι. Ας αποσύρουν το σχετικό άρθρο που προβλέπει αυτή τη «μικρή και ανεπαίσθητη» αλλαγή που το προμηνύει και το προετοιμάζει νομοθετικά. Βέβαια, και για αυτό το λόγο, η συνολική και οριστική απόσυρση αυτού του νομοσχέδιου που είναι γεμάτο από αντιεκπαιδευτικές διατάξεις για όλες τις βαθμίδες είναι η μόνη λύση.