• Σχόλιο του χρήστη 'Δ. Α' | 17 Ιανουαρίου 2011, 20:54

    Ως πρότυπο σχολείο λογίζεται ο τύπος του σχολείου που θα αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Δηλαδή θα είναι το σχολείο στο οποίο οι εκπαιδευτικοί θα είναι ενημερωμένοι και κατάλληλα καταρτισμένοι στο αντικείμενό τους, θα χαρακτηρίζονται από παιδαγωγική επάρκεια και θα ενημερώνονται διαρκώς για ότι νέο σχετικά με τη διδακτική και παιδαγωγική έρευνα εγχώρια αλλά και παγκόσμια. Στο πρότυπο σχολείο οι εκπαιδευτικοί θα είναι στη θέση τους την 1η του Σεπτέμβρη και θα γνωρίζουν από το τέλος Ιουνίου τα αντικείμενα με τα οποία θα ασχοληθούν, τις τάξεις και τους μαθητές που θα έχουν. Επίσης θα είναι αφοσιωμένοι στα εκπαιδευτικά και γενικότερα παιδαγωγικά καθήκοντά τους, χωρίς να τους απασχολούν πάρεργες εργασίες (αλληλογραφία, απουσίες και γενικώς η σχολική γραφειοκρατία). Στο πρότυπο σχολείο τα βιβλία και τα παντός είδους βοηθήματα θα διανέμονται δωρεάν την πρώτη ημέρα του σχολικού έτους. Η διδακτέα ύλη θα είναι συνέχεια των προηγούμενων τάξεων και γνωστή από νωρίς και οπωσδήποτε πριν την έναρξη των μαθημάτων. Τα σχολεία αυτά θα είναι εξοπλισμένα με τα απαραίτητα εργαστήρια και υλικά, οργανωμένα στους κατάλληλους χώρους και εφοδιασμένα με τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Μέχρι εδώ, θέλω να ρωτήσω, «υπάρχει σκεπτόμενος άνθρωπος που να πιστεύει ότι όλα αυτά δεν πρέπει να εφαρμόζονται σε όλα τα δημόσια σχολεία ανεξαιρέτως;» Στις ευνομούμενες πολιτείες όλα αυτά δεν είναι απλώς νομοθετικά κατοχυρωμένα, αλλά αποτελούν πραγματικότητα. Στο πρότυπο σχολείο οι μαθητές θα επιλέγονται μεταξύ των «άριστων»!!! Πώς; Μα «απλά» με κάποιες γραπτές εξετάσεις. Δηλαδή οι μαθητές με κάποιου είδους μαθησιακή ιδιαιτερότητα (π.χ. δυσλεξία), ή οι μαθητές με ιδιαίτερες κλήσεις θα αποκλείονται. Αλλά ακόμα και οι εξετάσεις που γίνονται μέχρι τώρα στην Ελλάδα δεν χαρακτηρίζονται, δα, και από την επιλογή των πραγματικά άριστων, αλλά κυρίως στην επιλογή των άριστων «αποστηθιστών». Από την άλλη, αν δεχθούμε ότι πετύχαμε πράγματι να «μαζέψουμε» σε ένα σχολείο τους καλύτερους, τότε μήπως επιθυμούμε να υιοθετήσουμε τις εφιαλτικές θεωρίες του ευγονισμού; Οι τελευταίες παιδαγωγικές απόψεις σχετικά με τη σχολική τάξη υποστηρίζουν την ιδέα της «ένταξης» (all inclusive), δηλαδή όλοι οι μαθητές, ανεξάρτητα από τις μαθησιακές ιδιαιτερότητες ή τα μαθησιακά τους προβλήματα εισέρχονται στην ίδια τάξη και η πρόκληση για τον εκπαιδευτικό και τη σχολική κοινότητα είναι βρει τρόπο όλοι οι μαθητές να αποκτήσουν πρώτιστα παιδεία και στη συνέχεια τη γνώση που ο καθένας μπορεί σύμφωνα με τις δυνάμεις και τα ενδιαφέροντά του. Επίσης, τα πρότυπα σχολεία θα είναι συνδεδεμένα με τις παιδαγωγικές και καθηγητικές σχολές του Πανεπιστημίου, ως πειραματικά σχολεία. Αλήθεια τι είναι πειραματικό σχολείο; Ως θιασώτης της θετικής επιστήμης και σκέψης, θεωρώ ως εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό πείραμα οπότε και συνακόλουθα πειραματικό σχολείο, όχι αυτό που πραγματοποιείται κάτω από ευνοϊκές συνθήκες, δηλαδή σε «άριστους» μαθητές. Όπως αναδεικνύει η διεθνής παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα, πειραματικό σχολείο είναι εκείνο όπου συνυπάρχουν όλων των ειδών οι μαθητές και με αυτό τον τρόπο προτείνονται ή αναθεωρούνται τα διάφορα εκπαιδευτικά και μαθησιακά μοντέλα.