• Σχόλιο του χρήστη 'Κοντοσάκος Ευάγγελος' | 19 Ιανουαρίου 2011, 23:35

    Ο ρόλος των προτύπων είναι τελείως διαφορετικός από τον ρόλο των πειραματικών. Ενώ τα πειραματικά σχολεία οφείλουν να είναι θεσμός με στόχο την βελτίωση των μεθόδων εκπαίδευσης, τα πρότυπα θα είναι θεσμός για το συμφέρον της ελληνικής κοινωνίας και του Έθνους γενικότερα. Στα πειραματικά η επιλογή καλό είναι να γίνεται με κλήρωση ώστε οι μαθητές που θα επιλέγονται να αποτελούν μικρογραφία της κοινωνίας και να εκπροσωπούνται - κατά το δυνατόν - όλες οι κοινωνικές και οικονομικές τάξεις, διάφορες κουλτούρες, διαφορετικά επίπεδα μόρφωσης των γονέων κλπ. κλπ. Οι απόφοιτοι των προτύπων θα αποτελέσουν τις μελλοντικές «δεξαμενές σκέψης» του έθνους, άρα 1) πρέπει να είναι διαπιστωμένες οι δυνατότητες των μαθητών που θα φοιτήσουν σε αυτά. 2) Πρέπει η διαπαιδαγώγησή τους να γίνεται κατά τρόπο ώστε: α) Να αντιλαμβάνονται τον κοινωνικό και εθνικό ρόλο που καλούνται να επιτελέσουν στο μέλλον. β) Να πεισθούν ότι ο καθένας πρέπει να προσφέρει ανάλογα με τις δυνατότητές του – άρα δικαίως η κοινωνία έχει από τους μαθητές αυτούς αυξημένες προσδοκίες και απαιτήσεις, για τούτο άλλωστε τους παρέχει και αυξημένα εφόδια. Δηλαδή, στα πρότυπα σχολεία δεν θα αναπτύσσονται μόνον οι διανοητικές ικανότητες των μαθητών αλλά και η κοινωνική ευαισθησία και η αίσθηση του χρέους προς την κοινωνία. Τούτο πρέπει να αποτελεί προαπαιτούμενο και αδιαπραγμάτευτο όρο για την ύπαρξη και λειτουργία των προτύπων. Οι μαθητές των προτύπων οφείλουν να αντιληφθούν ότι «η σφραγίδα της δωρεάς» με την οποία ευνοήθηκαν, δεν είναι μόνον προσωπικό χάρισμα, αλλά παράλληλα τους δημιουργεί και την υποχρέωση να θέσουν τα αυξημένα προσόντα τους στην υπηρεσία της ελληνικής κοινωνίας. Αλλιώς από τα πρότυπα σχολεία δεν θα αποφοιτούν προικισμένοι και ευαισθητοποιημένοι υποψήφιοι ταγοί της ελληνικής κοινωνίας αλλά «ευφυείς δυνάστες» (και για τούτο πιο επικίνδυνοι από τους ήδη υπάρχοντες). Αν αδιαφορήσουμε ως προς αυτό το σκέλος της αποστολής των προτύπων σχολείων, τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια. Συνεπώς η επιλογή των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες πρέπει να γίνεται με εξετάσεις και ως προς τις πνευματικές τους ικανότητες αλλά και ως προς την ποιότητα των ηθικών αξιών από τις οποίες εμφορούνται. Τι είδους θα είναι αυτές οι εξετάσεις, μπορεί να συζητηθεί από ειδικούς. Άλλωστε, ίσως να υπάρχει εμπειρία από τέτοιες εξετάσεις γιατί υπήρχαν στο παρελθόν πρότυπα δημοτικά σχολεία στα οποία η επιλογή γίνονταν με εξετάσεις. Β) Σχετικά με την χρηματοδότηση των προτύπων (Άρθρο 38), καλό θα ήταν να αναφέρεται ρητά ότι η χρηματοδότηση μπορεί να γίνεται και από κληροδοτήματα εφόσον τούτο δεν είναι αντίθετο με την βούληση του διαθέτη.