• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ' | 5 Μαΐου 2020, 21:22

    Επι αρκετά χρόνια και έχουμε ζήσει όλες σχεδόν τις προσπάθειες των μεταρρυθμίσεων που έχουν επιχειρηθεί με κάθε αλλαγή κυβέρνησης εντούτοις όμως όλοι ένθεν και ένθεν οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τις προσπάθειες των τελευταίων χρόνων που ενίσχυσαν σε ένα βαθμό (όχι απαραίτητα τον επιθυμητό) τη δημόσια Β/θμια -Επαγγελματική Εκπαίδευση, και κατάρτιση, μέσω θεσμικών αλλαγών, αναδιαμόρφωση Π.Σ. και εισαγωγή του Θεσμού της Μαθητείας στα ΕΠΑΛ, επιτυγχάνοντας την πολυπόθητη σύνδεση με την αγορά εργασίας. Ένα θεσμός που πρόσφατα βραβεύτηκε ως καλή ευρωπαϊκή πρακτική. Συνέπεια τούτων η αύξηση του μαθητικού δυναμικού και της ποιοτικής αναβάθμισης των Επαγγελματικών Λυκείων. Με το σχέδιο νομού που κατατέθηκε προς διαβούλευση και συγκεκριμένα με τα δυο άρθρα 51 και 52 επιχειρώντας την ‘αναβάθμιση’ της δημόσιας τεχνικής εκπαίδευσης οδηγούμαστε στην αποδυνάμωση των ΕΠΑΛ θέτοντας σε κίνδυνο τόσο τα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά του σχολείου όσο και τα εργασιακά θέματα του εκπαιδευτικού προσωπικού το οποίο προσφάτως δέχθηκε τα εύσημα από την ηγεσία του υπουργείου για την άμεση ανταπόκρισή του στις δύσκολες συνθήκες που προέκυψαν από την πρόσφατη υγειονομική κρίση. Το νέο νομοσχέδιο με τα άρθρα 51&52, μεταξύ των άλλων : Θέτει ηλικιακό όριο εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑΛ (το 17 έτος) Στερεί τη δυνατότητα εγγραφής αποφοίτων ΓΕΛ σε ΕΠΑΛ. Στερεί τη δυνατότητα επανεγγραφής αποφοίτων ΕΠΑΛ, σε ειδικότητα ή άλλο τομέα. Στερεί τη δυνατότητα εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ. αποφοίτων Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας και γενικά ενηλίκων που επιθυμούν ένα απολυτήριο λυκείου ή και ένα πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας, ως μια δεύτερη ευκαιρία στην ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας ή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Στερεί τη δυνατότητα από τους μετανάστες τη δυνατότητα να λάβουν λυκειακή εκπαίδευση και ταυτόχρονα μια επαγγελματική ειδικότητα ώστε να ενταχθούν στην ομαλά στην Ελληνική κοινωνία και αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα στο άρθρο 51 προβλέπει «Μέγιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα δεκαεπτά (17) έτη.» δηλ. μη εγγραφή στα ημερήσια ΕΠΑΛ μαθητών άνω των 17 ετών με αιτιολογικό επιχείρημα της της μείωσης της ενδοσχολικής βίας με την απομάκρυνση τους από τα ημερήσια ΕΠΑΛ καθώς και την ορθότερη διαχείριση των εργαστηριακών χώρων μεταξύ ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑ.Λ. . Αιτιολογίες που στερούνται κάθε επιστημονικής τεκμηρίωσης και εμπειρίας από τον τρόπο λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ. Η εμπειρία που καταγράφεται από τους εν ενεργεία εκπαιδευτικούς αποδεικνύει πως οι ενήλικες μαθητές στην πλειοψηφία είναι : 1) απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου (ΓΕΛ) οι οποίοι, για λόγους, κοινωνικούς, προσωπικούς ή οικονομικούς, δεν κατάφεραν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση από τα ΓΕΛ και ξαναγράφονταν στα ημερήσια ΕΠΑΛ με στόχο να αποκτήσουν πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας με δεδομένη την μη ύπαρξη εσπερινών ΕΠΑΛ ή Δημοσίων Ι.Ε.Κ. σε όλες τις περιοχές της επικράτειας. 2) Απόφοιτοι του ΓΕΛ, που λόγω της κοινωνικής κουλτούρας που έχει διαμορφωθεί στο παρελθόν χώρα, οδηγήθηκαν από τις οικογένειές τους και τον κοινωνικό τους περίγυρο να ακολουθήσουν το ΓΕΛ, οι οικονομικές συνθήκες τους οδήγησαν σε επαναδιατύπωση των στόχων τους και επανέρχονται να παρακολουθήσουν τομέα και ειδικότητα του ΕΠΑΛ για να αποκτήσουν επαγγελματικό πτυχίο.. 3)Απόφοιτοι ΕΠΑΛ που είτε στη διαδρομή της φοίτησής τους είτε αναζητώντας εργασία διαπίστωσαν ότι επιθυμούν να ασχοληθούν με άλλο αντικείμενο και εγγράφονταν σε ειδικότητα αλλού τομέα ή άλλη ειδικότητα του ίδιου τομέα Αυτοί,ως ωριμότεροι και κατασταλαγμένοι ενδυναμώνουν την συνοχή της τάξης , δρουν προληπτικά στην ανάπτυξη της όποιας ενδοσχολικής βίας ,συμμετέχουν περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία με αποτέλεσμα και αποτελούν κατά κανόνα πρότυπα μαθητή για τους ανήλικους συμμαθητές τους . Τούτο καταδεικνύεται από το ποσοστό συμμέτοχης στις πανελλήνιες εξετάσεις και την πρόσβασή τους στη τριτοβάθμια εκπαίδευση συγκριτικά με τους ανήλικους μαθητές Αυτοί είναι που στοχοποιούνται ως άτομα πως δήθεν επιδρούν αρνητικά στο κλίμα του σχολείου και συμβάλλουν στη δημιουργία ενός κλίματος βίας και εκφοβισμού την παρακίνηση και των υπολοίπων μαθητών. Επομένως μόνο ως πρόφαση μπορεί να χαρακτηριστεί το παραπάνω επιχείρημα περί ενδοσχολικής βίας Β. Παράλληλα τα άρθρα 1 και 4 που αναφέρονται στο Γυμνάσιο, δημιουργούν ένα ομιχλώδες τοπίο για το μάθημα της Γενικής Τεχνολογίας, με την εισαγωγή του νέου μαθήματος ‘εργαστηρίου δεξιοτήτων’ για το οποίο δεν διευκρινίζεται ποιοι κλάδοι και πού θα το διδάσκουν , τι σχέση με αυτό το μάθημα θα έχουν οι συνάδελφοι που διδάσκουν Γενική Τεχνολογία. Γ. Στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο (αρθρο13) παρατηρείται ότι ενώ γίνεται λόγος για ίδρυση πειραματικών Γυμνασίων και ΓΕΛ, για τα ΕΠΑΛ δεν αναφέρεται τίποτα .Μπορεί να σημαίνει κάτι αυτό ; Συμπερασματικά η αυτούσια εφαρμογή του σχεδίου νόμου συνεπάγεται αυτόματα μείωση του μαθητικού δυναμικού των ΕΠΑΛ, περίπου 20% , αυτή η συρρίκνωση θα επιφέρει αρνητική μεταβολή του εργασιακού καθεστώτος του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΕΠΑΛ (αδυναμία κάλυψης ωραρίου, μετακινήσεις) κ.ά αβεβαιότητα για το μέλλον των συναδέλφων που διδάσκουν το μάθημα της τεχνολογίας στα Γυμνάσια Η μόνη πρόταση σε αυτή τη κρίσιμη περίοδο είναι η απόσυρση των άρθρων του σχεδίου νόμου που θίγουν την επαγγελματική εκπαίδευση και η επανακατάθεσή τους βελτιωμένα μετά την ομαλοποίηση ενταγμένα στο σχέδιο νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, αφού προηγηθεί διεξοδική συζήτηση με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς . Αυτό που προέχει σήμερα είναι η ενίσχυση των μαθητών --εκπαιδευτικών και ο σεβασμός στους εκπαιδευτικούς που αυτές τις μέρες εργάζονται σε ‘άγνωστα νερά’, ξεπερνώντας τον εαυτό τους προκειμένου για να στηρίξουν τους μαθητές τους. Θεοδωρόπουλος Σωτήρης Εκπαιδευτικός ΠΕ83