• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΕΝΗ ΜΟΥΖΟΥΡΑ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ)' | 23 Ιανουαρίου 2011, 21:56

    Η ανάγκη για θεσμική αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Πειραματικών σχολείων επιβάλλεται για τους εξής λόγους: α) το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο αφορά τουλάχιστον τρεις διαφορετικές περιπτώσεις σχολείων, τα οποία αναφέρονται στη νομοθεσία ως πρότυπα (με ή χωρίς οικοτροφείο), πειραματικά και πειραματικά των πανεπιστημίων, γεγονός που προκαλεί σύγχυση και δυσχέρειες ερμηνείας του νόμου. β) Παρότι, στη νομοθεσία (Ν.1566/1985 ΦΕΚ 167 τ. Α΄, άρθρο 31, παρ. 1) αναφέρεται στο σκοπό «…πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων και μεθόδων διδασκαλίας, καθώς και πειραματική χρήση σχολικών βιβλίων, οπτικοακουστικών και άλλων μέσων εκπαιδευτικής τεχνολογίας.» φαίνεται πως δεν εφαρμόζονται, ενώ θα μπορούσαν να προσφέρουν στην εκπαιδευτική έρευνα και την παραγωγή εκπαιδευτικής εμπειρίας, η οποία αφού αξιολογηθεί θα μπορεί να γενικευτεί ή όχι σε όλα τα άλλα σχολεία. Γι αυτό χρειάζονται πειραματικά για όλους τους τύπους σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το νέο πειραματικό σχολείο είναι σημαντικό να συνδέεται με ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, όπου θα υπάγεται επιστημονικά, ενώ διοικητικά θα υπάγεται στην οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή ό,τι ήδη ισχύει για τα πειραματικά των πανεπιστημίων. Η σύνδεση τους με το πανεπιστήμιο θα πρέπει να επεκτείνεται πέρα από την πρακτική άσκηση φοιτητών, για εκπόνηση ερευνητικών προγραμμάτων που θα προάγουν την εφαρμοσμένη εκπαιδευτική έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας θα συμβάλλουν στην πορεία της παιδείας και της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ορισμός Πειραματικού Σχολείου: Α) Ένα σχολείο το οποίο θα χαρακτηρίζεται από τις έννοιες του ανοιχτού σχολείου, του πολυσυλλεκτικού σχολείου, του σχολείου συνεκπαίδευσης, του δημοκρατικού σχολείου. Σε ένα τέτοιο σχολείο με τις ανάλογες υποστηρικτικές δομές μπορούν να καλύπτονται οι ανάγκες και οι ιδιαιτερότητες όλων των μαθητών/ριών (μαθησιακές δυσκολίες, αναπηρίες, ειδικά ταλέντα, δίγλωσσα περιβάλλοντα, διαφορετική κοινωνικό οικονομική και πολιτισμική προέλευση). Β) Πειραματική εφαρμογή διδακτικών μεθόδων, αναλυτικών προγραμμάτων, σχολικών βιβλίων, οπτικοακουστικών και άλλων μέσων εκπαιδευτικής τεχνολογίας (ΤΠΕ), καινοτομιών. Δημόσιο σχολείο ίσων ευκαιριών εισαγωγής σε αυτό για όλα τα παιδιά, το οποίο θα δημιουργεί τις συνθήκες, έχοντας μαθητές /ριες τυχαία επιλεγμένες (τυχαίο δείγμα) για πειραματική εφαρμογή αναλυτικών προγραμμάτων, διδακτικών εγχειριδίων, μεθόδων διδασκαλίας, διδασκαλία με βάση τις ΤΠΕ και των καινοτόμων προγραμμάτων, τέτοιων ώστε να μπορούν να εξαχθούν (συνεργασία σχολείου, πανεπιστημίου και Υπουργείου Παιδείας) ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα ή όχι των πιο πάνω. Έτσι ώστε να γενικευτούν ή όχι σε όλα τα άλλα σχολεία και να δοκιμαστούν καινούριες συνθήκες, που να βασίζονται στα σύγχρονα δεδομένα της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας. Γ) Για τη συμβολή του στην εκπαιδευτική έρευνα είναι απαραίτητο να περιλαμβάνει όλες τις βαθμίδες Α/θμιας και Β/ θμιας εκπαίδευσης, με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες κάθε ηλικιακής ομάδας και όλων των παιδιών. Δ) Σύνδεση με πανεπιστήμια για επιστημονική και ερευνητική υποστήριξη (άσκηση φοιτητών, εκπόνηση εφαρμοσμένων ερευνών για την εκπαίδευση, επιμόρφωση του διδακτικού δυναμικού του, πιλοτική εφαρμογή σύγχρονων ερευνητικών δεδομένων της παιδαγωγικής και της ψυχολογίας). Ε) ελεγχόμενη διοικητικά και επιστημονικά αυτονομία για την εκπόνηση καινοτομιών. Στ) Αναβάθμιση με αξιολόγηση και κρίση ανά 4-5 χρόνια της διεύθυνσης και διδασκόντων, για εξασφάλιση ποιότητας. Ζ) Απαραίτητες οι υλικοτεχνικές υποδομές: Σχολικό κτίριο και εξοπλισμός που να υποστηρίζει τη λειτουργία του (θεματικές αίθουσες, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων που να υποστηρίζουν την καλλιέργεια του πολιτισμού, αίθουσες προβολών, εξοπλισμός με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία, εποπτικό υλικό, υποστηρικτικό υλικό, προσβασιμότητα και εξοπλισμός για ΑΜΕΑ). Η) Γραμματεία για γραφειακή υποστήριξη σχολείου. Θ) Δυνατότητες συνεργασίας με γονείς, τοπική κοινωνία, φορείς με παροχή μεγαλύτερης αυτονομίας. Συμπερασματικά, το πειραματικό σχολείο θα μπορούσε να αποτελέσει μοντέλο δημοκρατικού, πολυσυλλεκτικού σχολείου προαγωγής ισότιμων ευκαιριών για όλα τα παιδιά και τόπο παραγωγής επιστημονικών δεδομένων σχετικά με την αποτελεσματικότητα και των εκσυγχρονισμό διδακτικών μεθόδων, σχολικών βιβλίων, αναλυτικών προγραμμάτων, εφαρμογή καινοτομιών. Χώρο άσκησης των φοιτητών, επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και προαγωγή της έρευνας. Κυψέλη δημιουργικότητας, ενσυναίσθησης, καλλιέργειας αξιών όπως του αμοιβαίου σεβασμού, της αποδοχής του διαφορετικού και παροχής ευκαιριών για ολόπλευρη ανάπτυξη και βελτίωση των δεξιοτήτων όλων των παιδιών.