• Σχόλιο του χρήστη 'VT' | 25 Ιανουαρίου 2011, 05:13

    Κυρία Υπουργέ, Είναι σημαντικό υπάρχουσες δομές που μέσα από την λειτουργία τους έχουν γίνει αποδεκτές ως θεσμοί στην κοινωνία να μην καταργούνται αλλά να βελτιώνονται. Σημαντικό μέρος των σημερινών δυσεπίλυτων προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία οφείλεται στην κατάργηση θεσμών στην προσπάθεια βελτίωσης ή αναδιάρθρωσής τους. Ο λόγος γι αυτές τις αποτυχίες – αστοχίες είναι όχι απαραίτητα οι ιδέες ή οι λύσεις που προτείνονται αλλά η κυρίαρχη αντίληψη ότι η μεταβολή της δομής, της διάταξης των επιμέρους μερών της όποιας δομής ή ο επαναπροσδιορισμός του περιεχομένου της θα επιλύσει τα υπάρχοντα προβλήματα. Μ’ αυτό τον τρόπο κύρια αποφεύγεται να εξετασθεί το σημαντικότερο. Το περιεχόμενο του όποιου θεσμού που αποτελούν οι άνθρωποι που τον απαρτίζουν και η ποιότητά τους, αλλά και το σύνολο των αποφάσεών τους. Οι αποφάσεις αυτές αποτελούν κοινωνικά το ιστορικό σώμα του θεσμού και οι αντανακλάσεις τους στην κοινωνία το άυλο σώμα του και τελικά την καταξίωσή του σ’ αυτήν ή στο τμήμα της που αυτός σχετίζεται. Από την άλλη πλευρά η δημιουργία νέων δομών, ιδιαίτερα κάτω από το πρίσμα της μεγιστοποίησης στη σημασία της δομής και της μορφής τους σε βάρος του περιεχομένου, επιτρέπει την δημιουργία και την πραγμάτωση σειράς ατομικών ή μερικά συλλογικών –συντεχνιακών- επιδιώξεων. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχει σημαντική προσφορά στην εκπαίδευση και ιδιαίτερα, όπως νομίζω, στη συγγραφή νέων βιβλίων, την ειδική αγωγή και την συμβουλευτική. Σίγουρα είναι επιθυμητό η προσφορά του να ήταν ακόμη μεγαλύτερη. Όμως στα πλαίσια του κλίματος της προώθησης ατομικών ή ομαδικών συμφερόντων που έχει επικρατήσει στη χώρα μας τις τελευταίες τρεις δεκαετίες είναι σημαντικό που το Π.Ι. έχει καθιερωθεί ως θεσμός στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης είναι καίριας σημασίας η συνεισφορά του στην άμεση επίλυση σειράς πρακτικών προβλημάτων που ανακύπτουν σ’ αυτήν και το κύρος που έχει για το σκοπό αυτό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Όταν για την επίλυση σειράς ζητημάτων ποιότητας ζωής και δικαιωμάτων του Πολίτη δημιουργούνται νέες ανεξάρτητες αρχές είναι τουλάχιστον σχήμα οξύμωρο να αποδυναμώνεται και τελικά, ουσιωδώς, να καταργείται η μόνη ανεξάρτητη αρχή για την παιδεία, τον πλέον νευραλγικό τομέα για το αύριο της πατρίδας. Η ουσιαστική εξαφάνισή του Π.Ι. στα πλαίσια της νέας δομής θα επιφέρει σειρά πρακτικών προβλημάτων και θα δημιουργήσει έντονες δυσκολίες και αρρυθμίες στη λειτουργία των σχολείων σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Σίγουρα οι νέες κοινωνικές συνθήκες αλλά και οι ανάγκες της εκπαίδευσης επιβάλλουν αναβάθμιση, εκσυγχρονισμό και ενδυνάμωσή της προσφοράς του Π.Ι. ως θεσμού. Αυτό όμως μπορεί και επιβάλλεται να γίνει μέσα από την αξιολόγηση και τον έλεγχο ποιότητος του παραχθέντος και παραγόμενου έργου του και του προσωπικού του. Δεν γίνεται μέσω της αναδόμησης και του συγκερασμού του με άλλες δομές που ουσιαστικά θα καταστρέψει την ύπαρξή του ως θεσμού. Η απόρριψη κατακτημένων διαδικασιών και θεσμών όπως το Π.Ι. για τους οποίους έχει απαιτηθεί τόση ανθρώπινη εργασία και έχουν επενδυθεί μεγάλοι πόροι κεφαλαίων, μπορεί τελικά να αποδειχθεί καίρια και επώδυνη σπατάλη.