• Σχόλιο του χρήστη 'Κωστόπουλος Νικόλαος' | 29 Ιανουαρίου 2011, 16:43

    Μετά από τέσσερα χρόνια απασχόλησης στο Συντονιστικό Γραφείο της Στουττγάρδης και στο Ελληνικό Λύκειο του Ludwigsburg, (κρατίδιο Βάδης-Βυρτεμβέργης, Γερμανία), θα ήθελα να κάνω πρώτα μερικές επισημάνσεις και στη συνέχεια μερικές προτάσεις σχετικά με την εκπαίδευση των Ελλήνων του εξωτερικού και τις σχέσεις μας μαζί τους. - Τις προηγούμενες δεκαετίες οι στόχοι όσον αφορά την εκπαίδευση στο εξωτερικό ήταν ασαφείς, με αποτέλεσμα να διαφεύγουν ευκαιρίες για την επίλυση σημαντικών ζητημάτων όπως το στεγαστικό. Το 1993, για παράδειγμα, με την αποχώρηση των Αμερικανών από τη ΒΒ υπήρχε τεράστια προσφορά κτιρίων τόσο για την στέγαση σχολείων όσο και για τη στέγαση των ελληνικών κοινοτήτων. Δυστυχώς, ελάχιστοι τις εκμεταλλεύτηκαν. - Οι ελληνικές υπηρεσίες στο εξωτερικό δεν ήταν σωστά στελεχωμένες με αποτέλεσμα να μην παρέχουν επαρκείς πληροφορίες για θέματα που αφορούσαν άμεσα τους απόδημους. Έτσι, την δεκαετία του 1990 λίγοι γνώριζαν την ύπαρξη του ΟΕΕΚ και ότι είναι ο αρμόδιος Οργανισμός για την αναγνώριση της αντιστοιχίας ενός πτυχίου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κατά συνέπεια και οι πληροφορίες που δίνονταν για τις δυνατότητες που θα έδινε το εν λόγω πτυχίο στην Ελλάδα ήταν, επίσης, ελλιπείς με αποτέλεσμα να υπάρχει ταλαιπωρία και απογοήτευση. Όπως απογοητευτικό ήταν και το γεγονός ότι ο απόφοιτος ενός τεχνικού και επαγγελματικού λυκείου του εξωτερικού δεν μπορούσε να πάρει μέρος στις εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΤΕΙ. Με αυτόν όμως τον τρόπο δεν μπορούν να αναπτυχθούν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας. -Υπήρξαν ατυχείς πρωτοβουλίες σε εκπαιδευτικά θέματα, όπως η κατάργηση των εβδομαδιαίων διακοπών του Φεβρουαρίου μόνο για τα ελληνικά λύκεια της Γερμανίας. Το γεγονός αυτό μετέφερε ''ελληνικές συνήθειες'' όπως οι καταλήψεις σχολείων και στη Γερμανία. Θεωρώ, επίσης, ότι πρέπει να τονίσουμε ορισμένες ακόμα πλευρές της λειτουργίας των ελληνικών σχολείων στη Γερμανία, ώστε να μην αδικούμε αυτούς που πραγματικά εργάζονται για την προώθηση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό: 1. Τα ελληνικά λύκεια στη Γερμανία καλύπτουν πραγματικές ανάγκες για το λόγο ότι ένα μικρό ποσοστό των ομογενών μαθητών συνεχίζει στο γερμανικό γυμνάσιο. Υπάρχει, λοιπόν, μεγάλος κίνδυνος ένα ΄΄Ελληνάκι΄΄ να μείνει με μόνο εφόδιο το απολυτήριο του Ηauptschule ή του Realschule, εκτός αν επιστρέψει στην Ελλάδα για να παρακολουθήσει τις δύο ή τρεις τάξεις του λυκείου. 2. Όσον αφορά στο κόστος των αποσπασμένων εκπ/κών θα ήθελα να σημειώσω ότι πολλοί εκπ/κοί μετακινούνται σε δύο ή και τρία σχολεία κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδος και αυτό θα πρέπει να αποτυπώνεται και στον επιμερισμό των δαπανών ανά σχολείο. 3. Δεν θα πρέπει να παραβλέπεται η συμβολή των αποσπασμένων εκπαιδευτικών τόσο στην διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων σε συνεργασία με τους τοπικούς συλλόγους όσο και στην πληροφόρηση των ομογενών σε θέματα γενικού ενδιαφέροντος. 4. Ευθύνη για την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας έχουν και οι ομογενείς. Η παρακολούθηση των απογευματινών σχολείων δίνει σε έναν μαθητή τη δυνατότητα να παρακολουθήσει μαθήματα ελληνικής γλώσσας για εννέα χρόνια επί έξι ώρες την εβδομάδα, χρόνο υπεραρκετό για κάποιον που αντιμετωπίζει σοβαρά το θέμα. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - Χάραξη εθνικής πολιτικής και διαρκή συνεργασία όλων των φορέων (Ελληνικής Πολιτείας, Εκκλησίας, Κοινοτήτων ομογενών ). - Σωστή στελέχωση των Συντονιστικών Γραφείων. Δεν είναι δεδομένο ότι ένα διδακτορικό και τριάντα χρόνια υπηρεσίας κάνουν έναν ικανό συντονιστή. Θεωρώ, επίσης, απαραίτητη και την απόσπαση καθηγητών με εμπειρία σε θέματα τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης ή επιμορφωμένους σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού. - Απόσπαση εκπαιδευτικών με αυξημένα προσόντα και διάθεση για προσφορά. Το προσόν της ξένης γλώσσας είναι απαραίτητο για τα δίγλωσσα ή τα ενταγμένα σχολεία, αλλά δεν είναι αρκετό. Η Παγγερμανική καθηγητών είχε προτείνει εξάμηνη προετοιμασία των εκπαιδευτικών πριν την μετάβασή τους στο εξωτερικό. Εδώ θα μπορούσαν να ενταχθούν και τα μαθήματα της ξένης γλώσσας, ώστε να βοηθηθούν όσοι δεν την κατέχουν σε ικανοποιητικό επίπεδο. - Καθορισμό ποσόστωσης όσον αφορά στον αριθμό των ομογενών καθηγητών για να μην δίνονται αφορμές για άσκοπες αντιπαραθέσεις. - Η αλλαγή του χρόνου παραμονής στο εξωτερικό μπορεί να συζητηθεί εφόσον εξασφαλιστούν αξιοκρατικές διαδικασίες. Κάποιοι εκπαιδευτικοί το αξίζουν. - Γρήγορη επίλυση του θέματος της αντιστοιχίας των τίτλων της δευτεροβάθμιας τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Υπάρχουν αδικίες που, δυστυχώς, τις αντιμετώπισαν όσοι χρειάστηκε να μετακινηθούν από μία χώρα σε άλλη. - Διερεύνηση της δυνατότητας λειτουργίας και άλλου τύπου λυκείου. Έχω την άποψη ότι ειδικότητες όπως η πληροφορική, ο υπάλληλος γραφείου, το στέλεχος μιας ξενοδοχειακής επιχείρησης κλπ ταιριάζουν περισσότερο σε μαθητές που γνωρίζουν λιγότερα ελληνικά, ενώ παρέχουν και τη δυνατότητα πρακτικής άσκησης σε ελληνικές επιχειρήσεις στη Γερμανία. - Προσπάθεια της Ελληνικής Πολιτείας για την διάδοση της ελληνικής γλώσσας μέσω της διδασκαλίας της ως ξένης γλώσσας σε ξένα σχολεία. Θα μπορούσε, δηλαδή, να γίνει σε περιοχές που υπάρχει πολύ ελληνικό στοιχείο ότι γίνεται και με τα charter schools στις ΗΠΑ ή σε κάποια σχολεία της Αφρικής, όπου ο αριθμός των ομογενών που παρακολουθούν μαθήματα ελληνικής γλώσσας αποτελεί μειοψηφία στο σύνολο του τμήματος. Είναι πλεονέκτημα για τους Γερμανούς να γνωρίζουν νεοελληνικά, ιταλικά ή ισπανικά τη στιγμή που οι επαφές τους με την Μεσόγειο αυξάνονται διαρκώς. - Έμφαση στην ενημέρωση του Έλληνα αποδήμου. Είναι σημαντικό να αισθάνεται ότι η Ελλάδα είναι κοντά του και ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες του. ''Κάντε το παιδί μου Έλληνα'', μας είχε παρακαλέσει στη συνέλευση της ΕΛΜΕ ΒΒ, ένας Έλληνας απόδημος. Κωστόπουλος Νικόλαος, Διευθυντής Ελληνικού Λυκείου Ludwigsburg 2006-2008, μέλος ΔΣ ΕΛΜΕ Βάδης-Βυρτεμβέργης 2004-2007.