• Λαμβάνοντας υπόψη, ελλείψει στοιχείων σε εθνικό επίπεδο, ότι σύμφωνα με την UNESCO (Βλ. «Violence and bullying in educational settings: The experience of children and young people with disabilities», UNESCO 2021: Σύνδεσμος: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378061):  οι μαθητές με αναπηρία, και δη οι μαθητές με νοητική αναπηρία, είναι περισσότερο πιθανό να πέσουν θύματα σχολικού εκφοβισμού από τους μη αναπήρους συνομήλικούς τους,  το να είσαι μαθητής με αναπηρία αποτελεί παράγοντα για σχολικό εκφοβισμό,  οι μαθητές με αναπηρία είναι περισσότερο ευάλωτοι στον ηλεκτρονικό/ψηφιακό εκφοβισμό,  οι μαθητές με αναπηρία βιώνουν όλες τις μορφές βίας και εκφοβισμού από τους συμμαθητές τους,  μερικά παιδιά με αναπηρία μπορεί να μην αναγνωρίζουν τον εκφοβισμό ως κακοποιητική συμπεριφορά,  τα κορίτσια με αναπηρία διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να πέσουν θύματα σεξουαλικής βίας από συνομήλικούς τους από ότι τα κορίτσια χωρίς αναπηρία κ.α. Προτείνουμε να συμπληρωθεί ως ακολούθως: «Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, αναπτύσσει δράσεις και προγράμματα με στόχο την πρόληψη, τον εντοπισμό και αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, καθώς και την ενίσχυση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι δράσεις και τα προγράμματα περιλαμβάνουν ιδίως: α) την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, γονέων ή κηδεμόνων και μαθητών, καθώς και τη συμβουλευτική καθοδήγηση εκπαιδευτικών για το φάσμα των αναγκαίων μεθόδων για την αναγνώριση περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, συμπεριλαμβανομένης της επαυξητικής και εναλλακτικής επικοινωνίας για περιπτώσεις μαθητών/τριών με αναπηρία, όταν κρίνεται αναγκαίος ο διαφορετικός τρόπος επικοινωνίας, β) την ανάπτυξη σχετικών δράσεων, προγραμμάτων και εκπαιδευτικού υλικού, πλήρως προσβάσιμων σε άτομα με αναπηρία, γ) την εκπόνηση επιστημονικών ερευνών, δ) τη σύναψη συνεργασιών αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με κάθε είδους φορείς και δομές». Αιτιολόγηση: Η συμπερίληψη στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, των γονέων ή κηδεμόνων και των μαθητών εκπαιδευτικής ενότητας για τον εντοπισμό/αναγνώριση των πολλαπλών μορφών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 61 του ν.4488/2017 «1. Κάθε φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ή δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από οποιαδήποτε ενέργεια ή πρακτική που ενδέχεται να θίγει την άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία Ιδίως υποχρεούται: α) να αφαιρεί υφιστάμενα εμπόδια κάθε είδους, β) να τηρεί τις αρχές καθολικού σχεδιασμού σε κάθε τομέα της αρμοδιότητάς του ή της δραστηριοποίησής του, προκειμένου να διασφαλίζει για τα άτομα με αναπηρία την προσβασιμότητα των υποδομών, των υπηρεσιών ή των αγαθών που προσφέρει, γ) να παρέχει, όπου απαιτείται σε συγκεκριμένη περίπτωση, εύλογες προσαρμογές υπό τη μορφή εξατομικευμένων και κατάλληλων τροποποιήσεων, ρυθμίσεων και ενδεδειγμένων μέτρων, χωρίς την επιβολή δυσανάλογου ή αδικαιολόγητου βάρους, […] ε) να προάγει με θετικά μέτρα την ισότιμη συμμετοχή και άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στον τομέα της αρμοδιότητας ή δραστηριότητάς του».