• Σχόλιο του χρήστη 'E.H.E. Ένωση Ηλεκτρολόγων Εκπαιδευτικώ' | 5 Ιανουαρίου 2024, 15:30

    Στα μαθήματα της Α τάξης πρέπει να μείνει το μάθημα της Τεχνολογίας.Είναι σημαντικό οι μαθητές να μάθουν την μεθοδολογία της έρευνας.Μπορει να συνεχίσει να διδάσκεται με τον παρόν τρόπο μαζί με το μάθημα της πληροφορικής.Επίσης στα μαθήματα της Β και Γ τάξης μετά την συγχώνευση του τομέα ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής δεν επαρκούν οι ώρες μαθημάτων για να καλυφθεί όλο το εύρος της ύλης . Πρέπει ο αυτόνομος τομέας της ηλεκτρολογίας να πλαισιωθεί με περισσότερες ειδικότητες για να μπορεί να συμβαδίζει με τις ανάγκες της αγοράς και την κατοχύρωση περισσότερων επαγγελματικών δικαιωμάτων από την πλευρά των μαθητών. Τα σύγχρονα επαγγελματικά περιβάλλοντα απαιτούν συγκεκριμένες ικανότητες και δεξιότητες,ειδικά αυτές όπως ορίζονται με νόμους που πηγάζουν από κανονισμούς ασφαλείας διεθνώς αναγνωρισμένους και που ζητούν επιτακτικά οι ενώσεις επαγγελματικών φορέων Ηλεκτρολόγων (έτσι ώστε να υπάρχει συνάφεια με τις εξελίξεις στον κάθε επαγγελματικό τομέα) . Θα πρέπει να καθοριστούν οι απαραίτητες ελάχιστες ικανότητες – γνώσεις που θα διαθέτει ο απόφοιτος οι οποίες θα διδάσκονται μεσω των αναλυτικών προγραμμάτων, οπως για παραδειγμα το νεο προτυπο ασφαλειας του ΕΛΟΤ που έχει ήδη μπει σε εφαρμογή . Επίσης τα προγράμματα σπουδών θα πρέπει να γίνουν πιο σαφή και κατανοητά μαζί με την εξειδικευση που απαιτείται για τον σύγχρονο ηλεκτρολόγο για κάθε τομέα εξειδίκευσης ώστε ο μαθητής να αισθάνεται μια σχετική επαγγελματική ευχέρεια και άνεση στην εκτελεση των πρακτικών εργασιών με την αποφοίτησή του . Ο τελειόφοιτος ηλεκτρολόγος θα πρέπει να επιδεικνύει πρακτική ευχέρεια στην χρήση υψηλών τάσεων & ρευμάτων συμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας που θα έχει διδαχθεί και ακολουθεί. Για να επιτευχθούν τα παραπάνω θα πρέπει ο μαθητής να έχει α) συγκεκριμένη κατεύθυνση από την αρχή των σπουδών του . Για παράδειγμα τον μαθητή που έχει ξεκάθαρο επαγγελματικό στόχο να γίνει ηλεκτρονικός εμείς για τον μισό χρόνο σπουδών του τον εκπαιδεύουμε σαν ηλεκτρολόγο , ενώ τον μαθητή που θέλει να ασχοληθεί με φωτοβολταϊκά τον εκπαιδεύουμε σαν ηλεκτρονικό. Με αποτέλεσμα την κάθετη μείωση του ενδιαφέροντος από τους μαθητές για την εκπαιδευτική διαδικασία & το περιεχόμενο της εφ όσον δεν ικανοποιούνται οι επιλογές τους . Αυτός είναι ακόμα ένας λόγος που προτείνουμε την αύξηση των ωρών διδασκαλίας αμιγώς ηλεκτρολογικών μαθημάτων β) Συγκεκριμένες ψηφιακές δεξιότητες- προγράμματα που να χρησιμοποιούνται στο συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο και όχι μόνο γενικές αρχές πληροφορικής ή προγράμματα προσομοίωσης που δεν ευνοούν την αντίληψη του μαθητή ( στην πράξη έχει φανεί ότι η μετάβαση από την προσομοιούμενη γνώση στην πραγματική είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία όταν αυτό αφορά επαγγελματικές δεξιότητες) γ) Μέσα από τα προγράμματα σπουδών να προκρίνονται εκπαιδευτικές μεθοδολογίες που να αποφεύγουν τις βιβλιοκεντρικές / δασκαλοκεντρικές μεθόδους ετσι ώστε να να αντιμετωπιστεί η φυσική αποστροφή των συγκεκριμένων μαθητών προς αυτές. Για παράδειγμα θα πρέπει να ευνοείται το φυσικό εργαστήριο. Η εμπειρία δείχνει ότι το φυσικό εργαστήριο εμπλέκει και ευνοεί την δημιουργικότητα των μαθητών πολύ περισσότερο από άλλες πρακτικές ( παρουσιάσεις , προσομοιώσεις κλπ). Τα προγράμματα σπουδών πρέπει να αναπροσαρμοστούν σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εποχής. με σύγχρονα σωστά γραμμένα συγγράμματα - βιβλία που να χρησιμοποιούνται σαν βασικό εργαλείο- οδηγός & που απαραιτητα θα περιλαμβάνουν τις νεες νομοθεσίες και κανόνες ασφάλειας (((( και κανονισμών όπως για παράδειγμα στην ειδικότητα των ηλεκτρολόγων που δεν περιλαμβάνονται στο σχολικό βιβλίο οι διατάξεις του νέου κανονισμού ΕΛΟΤ για τις εσωτερικές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις.))) Επιπροσθέτως χρειάζεται να ανασχεδιαστούν οι τομείς ώστε να καλύπτονται οι νέες ειδικότητες του ηλεκτρολογικού τομέα. προτείνονται οι ειδικότητες εκτός των ήδη υπαρχόντων όπως ενδεικτικά 1) Τεχνικός ηλεκτρολογικών συστημάτων εγκαταστάσεων δικτύων & ηλεκτροκίνησης. 2)Τεχνικός ηλεκτρολόγων πλοίων . Η μεγάλη ζήτηση που υπάρχει στη αγορά εργασίας φαινεται και απο τη μαθητεία που οι ηλεκτρολόγοι αποτελούν την τρίτη πολυπληθέστερη ειδικότητα. Σύμφωνα με τις ισχύουσες αναθέσεις μπορεί καθηγητής ηλεκτρονικής να διδάξει το εργαστηριακό μάθημα των Εσωτερικών ηλεκτρικών εγκαταστάσεων σε ισχυρά ρεύματα με τασεις 230/400Volt χωρίς να έχει καν την άδεια και τα επαγγελματικά δικαιώματα να το κάνει...Πως οι μαθητές για ακόμη μια φορά θα έχουν την αυτοπεποίθηση να εφαρμοστούν στη πράξη κάτι για το οποίο ο καθηγητής τους δεν έχει την άδεια να το κάνει; Αρκεί άραγε μια ανάθεση μαθήματος να καλύψει επαγγελματικά δικαιώματα και άδειες; Μην ξεχνάμε ότι το επάγγελμα του ηλεκτρολόγου είναι από τα λίγα που απαιτείται πιστοποίηση για την λειτουργία της εγκατάστασης. Το μάθημα της ρομποτικής θα έπρεπε να ήταν κάτι πολύ περισσότερο από να χρησιμοποιούνται εξαρτήματα που καμία σχέση δεν έχουν με την σημερινή πραγματικότητα και σίγουρα να μην αποτελεί μονοπώλιο των ηλεκτρονικών. Σε βιομηχανικού τύπου αυτοματισμούς στην ρομποτική δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ευπαθείς σε ηλεκτρομαγνητικά κύματα και ακραίων συνθηκών ηλεκτρονικές πλακέτες των 10€ τύπου Arduino. Απαιτούνται μονάδες PLC που έχουν τις απαιτούμενες προδιαγραφές και διδάσκονται οι μαθητές της ειδικότητας τεχνικού ηλεκτρολογικών συστημάτων εγκαταστάσεων και δικτύων. Απαιτούνται όμως επιπλέον γνώσεις πάνω στα ηλεκτροπνευματικά συστήματα, την συνεργασία μεταξύ ρομποτικών συστημάτων με μηχανές κατασκευής ( interface) ,την γνώση χρήσης κατάλληλων αισθητηρίων , τη γνώση κατασκευής ηλεκτρολογικού πίνακα αυτοματισμών. Αυτά είναι ενδεικτικά παραδείγματα που φανερώνουν την ανάγκη δημιουργίας αυτόνομου τομέα ηλεκτρολογίας στα πλαίσια του τομέα μηχανολογίας που κάτω από την ομπρέλα έχουν μπει επιμέρους ειδικότητες.