• Σχόλιο του χρήστη 'Ι. Παρασκευόπουλος' | 27 Φεβρουαρίου 2011, 16:02

    Α. Προεργασία για εξακρίβωση πραγματικών αναγκών 1. Δημιουργία ολιγομελών επιτροπών/ομάδων εργασίας από τη ΔΙΠΟΔΕ/ΥΠΕΠΘ&ΔΒΜ. Θα αποτελούνται από έμπειρους εκπαιδευτικούς/στελέχη της εκπαίδευσης με αυξημένα προσόντα και οι οποίοι θα γνωρίζουν άριστα την ισχύουσα κατάσταση της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επιλογή τους να είναι αντικειμενική και κυρίως όχι κομματική αν θέλουμε να έχουμε αποτελέσματα. 2. Έργο των επιτροπών αυτών θα είναι η (ανά χώρα ή ήπειρο) καταγραφή των υπαρχόντων σχολείων ή τμημάτων μητρικής γλώσσας όπου αποσπώνται δημόσιοι εκπαιδευτικοί. Αυτό προϋποθέτει α. μετάβαση στις χώρες αυτές, β. επικοινωνία με τις επιτροπές ή τους προέδρους των μονάδων αυτών, και γ. σύντομες επισκέψεις. Σκοπός αυτής της έρευνας θα είναι να εξακριβωθεί σε ποιους από τους φορείς ελληνικής γλώσσας/παιδείας είναι πραγματικά απαραίτητο να υπηρετούν έλληνες εκπαιδευτικοί. Υπάρχουν πχ φορείς οι οποίοι μπορούν και πρέπει να εξυπηρετηθούν από ομογενείς εκπαιδευτικούς οι οποίοι ζουν στη χώρα υποδοχής. Αυτοί θα πρέπει να αξιοποιηθούν κάτω από προϋποθέσεις (πρώτο πτυχίο, επάρκεια της ελληνικής γλώσσας κλπ). Τα κριτήρια για το πια σχολεία θα πληρούν τις προδιαγραφές θα τα θέσει το ΥΠΕΠΘ. Πχ πραγματικός αριθμός μαθητών, επαρκείς κτιριακές εγκαταστάσεις, ώρες λειτουργίας, τύπος σχολείου, φορέας ευθύνης κλπ. Δεν μπορεί πχ να αποσπάται εκπαιδευτικός σε «σχολείο» Σαββατιανό που λειτουργεί σε κάποια γωνιά κάποιας εκκλησίας χωρίς τις στοιχειώδεις υποδομές. Αφού και η λέξη ακόμα Σαββατιανό δηλώνει ότι ο εκπαιδευτικός θα διδάσκει κυρίως το Σάββατο και ίσως κάποιες ώρες στη διάρκεια της εβδομάδας. Όσο για τα απογευματινά τμήματα θα πρέπει να εξασφαλίζουν το πλήρες ωράριο του εκπαιδευτικού. Το παραπάνω έργο μπορεί να ανατεθεί και στους νέους συντονιστές εκπαίδευσης (υπό προϋποθέσεις) 3. Αφού καταγραφούν οι πραγματικές θέσεις που αν καταγραφούν σωστά δεν θα είναι παραπάνω από τις μισές των σημερινών θα πρέπει να οριστούν σαν οργανικές όπως οι οργανικές εντός Ελλάδας και θα κατανεμηθούν στις αναδιοργανωμένες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης Εξωτερικού (ή Συντονιστικά Γραφεία). Θα κατανεμηθούν επίσης σε ειδικότητες (δάσκαλοι, καθηγητές κλπ) ανάλογα με την ηλικίες των μαθητών. Β. Εκπαιδευτικό προσωπικό Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι ενδιαφέρονται να εργαστούν στα συγκεκριμένα σχολεία/τμήματα: 1η Πρόταση : α. θα μετατίθενται (χωρίς επιμίσθιο) στις παραπάνω διευθύνσεις/συντονιστικά γραφεία με αιτήσεις μετάθεσης (χρησιμοποιώντας το ήδη υπάρχον αντικειμενικό πλαίσιο μεταθέσεων από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ) αφού πρώτα γίνει η εξακρίβωση της γλωσσομάθειας τους. Επιπροσθέτως στη μοριοδότηση τους μπορεί να λαμβάνονται υπόψη και άλλα τυπικά προσόντα όπως μεταπτυχιακά, διδακτορικά κλπ. Αφού θα θεωρείται μετάθεση, όποιος πραγματικά ενδιαφέρεται να εργαστεί στα σχολεία του εξωτερικού θα το κάνει μόνο με τις αποδοχές του/της στην Ελλάδα οι οποίες όμως θα πρέπει να καταβάλλονται στη χώρα εργασίας. Βεβαίως για τις χώρες με πολύ μεγάλο κόστος ζωής μπορεί να υπάρχει μια προσαύξηση στις μηνιαίες αποδοχές του υπαλλήλου με τη μορφή επιδόματος ενοικίου ή οποία μπορεί να καταβάλλεται είτε από την υπηρεσία είτε από τα ίδια τα σχολεία στα οποία εργάζεται ο εκπαιδευτικός. β. Αφού μετατεθούν στα συντονιστικά γραφεία θα τοποθετούνται κατόπιν δηλώσεων τους με αντικειμενικά κριτήρια όπως ισχύει για τις εντός ΠΥΣΠΕ τοποθετήσεις. γ. θα μένουν στην θέση τους για όσο καιρό δικαιολογείται η «οργανική» τους θέση και έχουν την διάθεση να προσφέρουν διδακτικό όπως άλλωστε συμβαίνει και στην Ελλάδα (είναι γνωστό ότι ένας εκπαιδευτικός μέχρι να εγκλιματιστεί στις νέες συνθήκες εργασίας πχ γλώσσα, κουλτούρα κλπ, χρειάζεται μια τριετία και μόλις αρχίζει να μαθαίνει και να προσφέρει πραγματικά… φεύγει, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει οργανωμένη συνέχεια του εκπαιδευτικού έργου). Άλλωστε είναι πάγιο αίτημα των κοινοτήτων να μην αλλάζουν συνεχώς οι εκπαιδευτικοί. Η συνάρτηση επιμίσθιο-θητεία παραπέμπει σε εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων όπως άλλωστε και όλες οι επιλογές των στελεχών της εκπαίδευσης. Είμαστε η μοναδική χώρα (από όσο ξέρω) όπου π.χ οι εκπαιδευτικοί της στα 25-30 χρόνια της υπηρεσίας τους μπορούν να γίνουν προϊστάμενοι-διευθυντές διευθύνσεων και σχολείων επί μιας κυβέρνησης και με την αλλαγή της κυβέρνησης και τις νέες κρίσεις (που μπορεί να γίνουν και πριν τη λήξη της θητείας τους) να επιστρέφουν στην τάξη μέχρι την συνταξιοδότηση τους, αν και επιτυχημένοι. ‘Η επίσης να επικαλείται μια κυβέρνηση πελατειακές αποσπάσεις μιας άλλης κυβέρνησης και να ανακαλεί επιλεκτικά εκπαιδευτικούς πριν τη λήξη της θητείας τους. Η λογική της θητείας είναι στενά συνδεμένη με την εξυπηρέτηση των πελατειακών σχέσεων των κομμάτων-κυβερνήσεων. Η αξιολόγηση θα πρέπει να είναι αυτή που θα πρέπει να διακόπτει τις θητείες (αν υπάρχει λόγος βέβαια) και όχι η εξυπηρέτηση των πελατειακών σχέσεων των κομμάτων. Στόχος λοιπόν θα πρέπει να είναι η εξυπηρέτηση των σχολείων. Έτσι θα τελειώσει και το ζήτημα των πινάκων απόσπασης, των ειδικών κατηγοριών παράτασης, των ανακλήσεων της απόσπασης κατά τη διάρκεια της χρονιάς κλπ. Άλλωστε πάντα θα υπάρχουν συνταξιοδοτήσεις και μεταθέσεις και πάντα θα δημιουργούνται κενά στα σχολεία του εξωτερικού για άλλους που τυχόν θα θέλουν να μετατεθούν-αποσπασθούν. 2η Πρόταση: Εάν η πολιτεία κρίνει ότι στην παρούσα κατάσταση και με τα νέα δεδομένα δεν είναι χρήσιμη και αποτελεσματική η απόσπαση ή μετάθεση εκπαιδευτικών σε μονάδες ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό τότε μπορεί να αξιολογήσει την παρακάτω εναλλακτική πρόταση. Αφού γίνει η απαραίτητη καταγραφή των (σχολικών ή άλλων) μονάδων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό όπως αναφέρεται στην αρχή του μηνύματος, όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται να εργαστούν σε αυτές θα το κάνουν με δική τους ευθύνη. Η ελληνική πολιτεία αντί να μεταθέτει και να πληρώνει δικούς της εκπαιδευτικούς θα χρηματοδοτεί με ένα ποσό (πάντως μικρότερο από αυτό που πληρώνει για επιμίσθια) τις παραπάνω μονάδες. Αυτές θα προκηρύσσουν τις θέσεις με ανοιχτές και αντικειμενικές διαδικασίες όπου θα συμμετέχουν όσοι εκπαιδευτικοί ενδιαφέρονται. Όσοι προσλαμβάνονται με συμβόλαια εργασίας θα παίρνουν συντάξιμη άδεια άνευ αποδοχών και θα μεταβαίνουν στις χώρες αυτές. Η μισθοδοσία τους και η διάρκεια των συμβολαίων θα είναι αντικείμενο συμφωνίας μεταξύ σχολείων και ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών. Εννοείται ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παραμένουν για όσο χρονικό διάστημα διαρκούν τα συμβόλαια τους και οι ανανεώσεις των συμβολαίων αυτών. Σε περίπτωση μη ανανέωσης συμβολαίου οι εκπαιδευτικοί θα επιστρέφουν στην Ελλάδα στην περιοχή από την οποία αποχώρησαν. Η πρόταση αυτή βεβαίως δεν αποκλείει τους ομογενείς εκπαιδευτικούς. Το μειονέκτημα αυτή της πρότασης είναι ότι υπάρχει ο φόβος διακοπής της διασύνδεσης ελληνισμού διασποράς και ελληνισμού Ελλάδας που με το ισχύον σύστημα εξυπηρετείται από τους εξ Ελλάδος αποσπασμένους. Αυτό λύνεται αν υπάρξει δέσμευση από τις κοινότητες ότι θα υπάρχει ποσόστωση στις προσλήψεις.