• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Γιορδαμλής' | 12 Μαρτίου 2011, 22:18

    Σχετικά με τα κείμενα που τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση ακολουθούν σχόλια και προτάσεις Ο οδηγός εφαρμογής που δόθηκε στην δημόσια διαβούλευση είναι προς την σωστή κατεύθυνση σε γενικές γραμμές. Σε ειδικές όμως υπάρχουν πολλά θέματα που θα πρέπει να συζητηθούν πριν τις τελικές εκδόσεις. Επιθυμώντας την συνεισφορά στην διαδικασία αυτή παραθέτουμε τις απόψεις μας για την επετυχημένη αξιοποίηση της δράσης αυτής από τις ελληνικές επιχειρήσεις και τα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Ποιά η έννοια της πειραματικής έρευνας? Μόνο για την συμόρφωση με πρότυπα, αποτέλεσμα της πειραματικής έρευνας χρειάζονται μήνες. Μήπως ο διαχωρισμός να είναι μόνο βασική και εφηρμοσμένη έρευνα. Απλά, καθαρά, κατανοητά. Ενώ προσδιορίζονται ορθά οι τομείς εφαρμογής είναι μη δόκιμη η εξειδίκευση των τομέων με ειδικά αντικείμενα και θα πρέπει να αφαιρεθεί. Είναι θέμα της ερευνητικής ομάδας να προσδιορίσει τον τομέα και το αντικείμενο στο οποίο θεωρεί να έχει ουσιαστική επιτυχία η προσπάθεια του και όχι η συμμόρφωση με θεματικά αντικείμενα ώστε να τύχει χρηματοδότησης. Είναι σκόπιμο να προστεθεί και ένας τομέας λοιπά ώστε κάθε πρόταση να είναι αποδεκτή ακόμη και αν δεν εμπίπτει στους προκαθορισμένους τομείς. Αν η ΓΓΕΤ διαθέτει ειδική έρευνα για κάθε αντικείμενο τομέα και θεωρεί ότι πρέπει να στρέψει τις επιχειρήσεις και τα ερευνητικά ιδρύματα προς την κατεύθυνση αυτή, μπορεί να το επιτύχει μέσω της επικοινωνίας με τους φορείς αυτούς. Ο όρος «Τα έργα αυτά θα πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα επίδειξης σε πιλοτική κλίμακα ή πιλοτικής εφαρμογής και να έχουν ως στόχο να επιδείξουν την τεχνική ή και οικονομική βιωσιμότητα νέων τεχνολογιών με την εφαρμογή τους σε επαρκώς μεγάλη κλίμακα για πρώτη φορά.» είναι ιδιαίτερα επετυχημένος αρκεί να συνδυαστεί με βούληση του Δημόσιου τομέα να υποστηρίξει ανάλογα έργα. Αποτελεί άλλωστε κανόνα σε πολλές αναπτυγμένες χώρες η πιλοτική εφαρμογή να αξιοποιείται και για την πιστοποίηση μιας λύσης αλλά και για την εμπορική ανάπτυξη αυτής. Η ΓΓΕΤ θα πρέπει να δώσει ιδαίτερη βαρύτητα στην συνεργασία με άλλα Υπουργεία για την επίτευξη ουσιαστικών αποτελεσμάτων. Επιπρόσθετα η ΓΓΕΤ σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης θα πρέπει να εξειδικεύσουν τις σημερινές ικανότητες και να μην χρηματοδοτούν προτάσεις σε απαξιωμένες τεχνολογίες ή να χρηματοδοτούν προτάσεις που δημιουργούν συνθήκες είτε αθέμιτου ανταγωνισμού, είτε αντιγραφής υφιστάμενων τεχνολογικών ελληνικών προϊόντων. Επιπρόσθετα θα πρέπει να ενθαρύννει έμπρακτα την συνεργασία συμπληρωματικών έργων που οδηγούν σε ποιό ολοκληρωμένα συστήματα με μεγαλύτερη προστιθεμένη αξία. Χωρίς εξειδίκευση στο σημείο αυτό πολλές προσπάθειες οδηγούνται σε αποτυχία. 6.1.1 Ενισχύσεις για σχέδια έρευνας και ανάπτυξης προς επιχειρήσεις Η χρησιμοποιούμενη περιγραφή για τους τύπους έρευνας είναι αδόκιμη και θα δημιουργήσει μόνο τριβές μεταξύ ΓΓΕΤ και φορέων. Θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί. Η ανάπτυξη ενός αλγόριθμου ή ενός λογισμικού που βελτιώνει μία λειτουργία τι είδους έρευνα είναι? 7.1 Ενισχύσεις για σχέδια έρευνας και ανάπτυξης α) Δαπάνες προσωπικού Σε Ανώνυμες εταιρείες είναι συνηθισμένο οι βασικοί ερευνητές να κατέχουν θέση στο Διοικητικό Συμβούλιο ώστε να διασφαλίζεται η διάχυση της πληροφορίας εντός του οργανισμού και ιδιαίτερα στις μικρές επιχειρήσεις. Θα πρέπει είτε στην ενότητα αυτή είτε στην ενότητα ε’ να είναι επιλέξιμη η αμοιβή διευθυντικών στελεχών για το μέρος που αφορά την εμπλοκή τους στο ερευνητικό έργο. Περιοριστικοί όροι δημιουργούν θέματα ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης μεταξύ των μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων. Επίσης η ερευνητική προσπάθεια μιας επιχείρησης δεν μπορεί να συνδεθεί με νέες και παλιές θέσεις απασχόλησης. Η επιχείρηση πρέπει να ελέγχεται για το αποτέλεσμα και όχι για την τήρηση λογιστικών κανόνων Όμοια, ο τρόπος υπολογισμού του μισθολογικού κόστους και οι περιορισμοί εκεί δημιουργούν τρομακτικό διαχειριστικό κόστος. Τι σημαίνει άμεση εργασία και ποιός το καθορίζει? Γιατί στερείται η επιχείρηση του δικαιώματος να επιβραβεύσει τον εργαζόμενο, και φυσικά να χρηματοδοτηθεί, εφόσον επιτύχει τους στόχους του στο τέλος του έτους? . Απλοί και εφαρμόσιμοι κανόνες με εστίαση στο αποτέλεσμα. β) Δαπάνες για όργανα και εξοπλισμό Η αξία αγοράς ειδικού εξοπλισμού στον τομέα που η επιχείρηση μου δραστηριοποείται μπορεί να ανέλθει σε πολλές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ και να χρησιμοποιηθεί... για μερικές μόνο ημέρες ή εβδομάδες! Η ενοίκιαση ειδικού εξοπλισμού θα πρέπει να είναι επιλέξιμη δαπάνη, αλλιώς οι ερευνητές στερούνται της δυνατότητας να ελέγξουν το παραγόμενο αποτέλεσμα. ε) Δαπάνες για έρευνα επί συμβάσει (από φυσικά και νομικά πρόσωπα) Η απαίτηση για την ονομαστικοποίηση των προμηθευτών υπεργολάβων δημιουργεί πολλές φορές αγκυλώσεις στην ουσιαστική επίτευξη του αποτελέσματος. Ειδικά οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν την ευχέρεια να επιλέξουν την ερευνητική ομάδα με κριτήριο το αποτέλεσμα και όχι την τήρηση κανόνων που θέτει ένα ερευνητικό έργο. Γιατί να μην υιοθετηθούν οι κανόνες του FP7 και πρέπει να υπάρχουν ειδικοί κανόνες ανά πρόγραμμα? στ) Συμπληρωματικές δαπάνες Χρήση Δημοσίων μεταφορικών μέσων αρκετές φορές συνεπάγεται απώλεια πολύτιμου χρόνου εργασίας και χαμένες ανθρωποημέρες. Ειδικά για την Περιφέρεια η εμμονή στα Δημόσια μέσα μεταφοράς δημιουργεί σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Θα μπορούσε άνετα να μπει ανώτατο όριο εξόδων, ή εφόσον αιτιολογηθεί να είναι υποχρεωτικά δεκτό. ζ) Δαπάνες αναλωσίμων Τι σημαίνει το άμεσο αποτέλεσμα στις δαπάνες. Γιατί ο φορέας θα πρέπει να αιτιολογεί αστεία κόστη μόνο και μόνο για μην απορριφθούν. Ας μπει ένα όριο ανάλογα με το ύψος του έργου και να προσκομίζονται σχετικά τιμολόγια! 7.4 Μη επιλέξιμες δαπάνες Εφόσον δεν τηρηθούν ελάχιστοι κανόνες χρηματοδότησης, οι τόκοι θα πρέπει να είναι επιλέξιμη δαπάνη. Τι σημαίνει ο όρος «δαπάνες που δεν προκύπτουν ως άμεση ανάγκη του συγκεκριμένου ενισχυόμενου σχεδίου» και ποιός καθορίζει την άμεση ανάγκη? Ποιός καθορίζει αν η συμμετοχή σε ένα συνέδριο ή μία έκθεση είναι άμεση, ή έμμεση, και σε ποιό ποσοστό, δαπάνη? Γιατί θα πρέπει να δημιουργούνται μόνιμα τριβές μεταξύ των ελεγκτών και ελεγχόμενων? 8.1 Περιεχόμενο προτάσεων Γιατί είναι σημαντικό και για ποιόν να αναφέρεται ενδεικτικός κατάλογος συναντήσεων – συμμετέχοντων, τόπου, φύση της συνάντησης κλπ. Είναι πληροφορίες που θα πρέπει να προσδιορίζονται στην φάση υλοποίησης του έργου. Και τι γίνεται για τις επιχειρήσεις που έχουν έδρα την περιφέρεια? Τι σημαίνει η σαφήνεια του τελικού παραδοτέου σε ένα ερευνητικό έργο? Πως διασφαλίζεται η ένωση για την εχεμύθεια των ελεγκτών? Τι κάνει για τον σκοπό αυτό η ΓΓΕΤ? Τι σημαίνει μεθοδολογία εκτέλεσης και βαθμός πρωτοτυπίας στην αξιολόγηση ενός ερευνητικού έργου? Τι είναι αποδεκτό ή μη αποδεκτό? Και ποιός καθορίζει αν ένα αποτέλεσμα είναι βιομηχανική ή πειραματική έρευνα? 9.2.1 Διαδικασία ανά στάδιο αξιολόγησης Σημαντικές παράμετροι αποτελούν: Εκ των υστέρων οι αξιολογητές και όσοι έχουν λάβει γνώση της πρότασης να υποχρεούνται να υπογράψουν με την ερευνητική ομάδα συμφωνητικό εμπιστευτικότητας και μη ανταγωνισμού Ο χρόνος αξιολόγησης να μην ξεπερνά τους δύο μήνες από την υποβολή της πρότασης 10.2 Σύνταξη Τεχνικού Δελτίου Έργου (ΤΔΕ) και έγκριση - ανάθεση έργων Γιατί υπάρχει η εμμονή στην μη ύπαρξη αλλαγών. Ειδικά σε μία ρευστή οικονομική κατάσταση και σε ένα περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλαται. Οι αλλαγές να αιτιολογούνται και να κρίνονται οριστικά σε ελάχιστο σχετικό χρόνο από επιτροπή ή τους αξιολογητές! Ή το ζητούμενο είναι ένα επιτυχημένο ερευνητικό έργο, ή ένας μη αξιοποιήσιμος αλλά επετυχημένος αρχικός σχεδιασμός! Άλλο πράγμα ο προϋπολογισμός ενός έργου και άλλο η πρόβλεψη του τρόπου επιτυχούς υλοποίησης! Για ποιό λόγο θα πρέπει να προσκομίζονται φορολογικά και ασφαλιστικά στοιχεία. Δεν υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης στους ανάλογους φορείς! Έχει εκτιμήσει ποτέ κανείς το κόστος της διαδικασίας αυτής είτε για την πολιτεία είτε για τους συμετέχοντες φορείς. Ζητείστε σε ένα πίνακα τα στοιχεία που θέλετε και ελέγξτε δειγματοληπτικά ότι κρίνεται σκόπιμο! Ποιά η έννοια της προσκόμισης σύμβασης αγοράς τεχνογνωσίας σε ένα ερευνητικό έργο που θα εγκριθεί 6 μήνες αργότερα και η τεχνολογία αυτή θα πρέπει να αξιοποιηθεί έξη μήνες μετά. Γιατί να μην υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία? 11.2 Λογιστική παρακολούθηση Να προσδιοριστεί ότι επιτρέπεται η παρακολούθηση του έργου σε λογαριασμούς της αναλυτικής λογιστικής. Να υπάρξει συνεργασία με την ΔΟΥ και των κώδικα βιβλίων και στοιχείων και να επιτρέπεται η μεταφορά των ποσών στους σχετικούς λογαριασμών με την ολοκλήρωση των πιστοποιήσεων ή στο τέλος του έτους! Πως είναι δυνατόν να ζητείται σχετική 10 ετή εμπειρεία στην ανάπτυξη νέων προϊόντων που δεν υπάρχουν στην αγορά σήμερα! Ποιά η σχέση των ακαδημαϊκών τίτλων με την ικανότητα ανάπτυξης ερευνητικού έργου? Τι σημασία έχει η ειδίκευση και οι ακαδημαϊκές σπουδές πριν από 20 χρόνια στην επιτυχή εκτέλεση ενός ερευνητικού έργου. Μήπως θα πρέπει να φύγουν αρκετοί περιττοί όροι? Γιατί οι συμβάσεις θα πρέπει να έχουν θεωρηθεί από την ΔΟΥ όταν πολλές ΔΟΥ δεν δέχονται να θεωρήσουν συμβάσεις, αλλά μόνο καταστάσεις. Αν ναι μπορεί να βγει και σχετική οδηγία προς τις ΔΟΥ από το Υπουργείο Οικονομικών? Γιατί απαιτείται η απόδειξη προμηθευτή όταν πολλοί προμηθευτές δεν εκδίδουν αποδείξεις πληρωμής? Γενικά για ποιό λόγο πρέπει να ακολουθούμε ειδικούς μη εφαρμόσιμους κανόνες που αυξάνουν υπέρμετρα το διαχειριστικό κόστος αντί να εξασφαλίζουμε και την διαφάνει α και την ουσία μιάς πρότασης. Η δική μας εμπειρεία άλλωστε έχει δείξει ότι το κόστος έρευνας είναι ένα μικρό μέρος των εξόδων που απαιτούνται για την επιτυχή είσοδο αυτού στην διεθνή και ελληνική αγορά! Έχει συλλογισθεί πότε κανείς το κόστος διατήρησης μιας ερευνητικής ομάδας όταν δεν υπάρχουν προγράμματα ή το κόστος διαρκούς βελτίωσης ενός προϊόντος σε βάθος χρόνου? Θέλουμε λοιπόν ερευνητικά έργα με προϊόντα που καταλήγουν στην αγορά και δημιουργούν έσοδα ή επετυχημένα έργα που δεν παράγουν έσοδα. Στην διάθεση σας για περαιτέρω εξειδίκευση. Με εκτίμηση Χρήστος Γιορδαμλής