• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΠΑΣΕΔΙΠ)' | 18 Φεβρουαρίου 2024, 16:48

    Εκφράζουμε ρητά την πλήρη αντίθεση μας επί όλου του νομοσχεδίου διότι έχει ως κύριο σκοπό της μετατροπή του Δημόσιου Πανεπιστημίου σε ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ πτυχίων παράλληλα με την ίδρυση ιδιωτικών κατ’ ευφημισμό «Πανεπιστημίων» με βάση τις προτεινόμενες διατάξεις του μέρους Δ’ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (άρθρα 127-155), διότι δεν είναι σύμφωνο με το σύνταγμα (άρθρο 16). Επίσης όποια εφαρμογή αυτών των διατάξεων δεν θα λειτουργήσει προς όφελος των Ελλήνων πολιτών και της νεολαίας μας. Αντίθετα: ● Για την πρόσβαση στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια θα απαιτείται κάθε οικογένεια φοιτητή να ξοδέψει αρκετές χιλιάδες ευρώ για δίδακτρα, ακόμη και μέσω δανεισμού, που θα υποθηκεύει το μέλλον τόσο αυτών όσο και τον οικογενειών τους! Στις Η.Π.Α. και τη Μ. Βρετανία αυτή η πολιτική οδήγησε σε υπερχρέωση με τραγικά αδιέξοδα. ● Οι φοιτητές/τριες για να σπουδάζουν θα πρέπει να ανταποκρίνονται στον κανόνα για υψηλά δίδακτρα, απαγορευτικά για τον μέσο εργαζόμενο που αγωνίζεται να ανταπεξέλθει στους χαμηλούς μισθούς, τα δάνεια και την ακρίβεια! Πρέπει η αναγνωρισμένη λαϊκή ανάγκη για δωρεάν σπουδές να αποτελέσει ύψιστη προτεραιότητα, ας μην λησμονούνται οι φόροι που ήδη εισπράττονται. Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο μπορεί να υπηρετήσει καλύτερα το σκοπό αυτό, αρκεί να στηριχθεί η φοιτητική μέριμνα και να μην θεσπίζονται δίδακτρα. ● Νομοθετεί την ελπίδα ότι “φημισμένα” διεθνή πανεπιστήμια δήθεν θα ιδρύσουν ποιοτικά παραρτήματα στην μικρή ελληνική αγορά και στο μέλλον όλοι θα μένουμε Αθήνα ή έστω Θεσσαλονίκη, αδιαφορώντας για την ελληνική περιφέρεια και απαξιώνοντας περισσότερο τα περιφερειακά πανεπιστήμια! ● «Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα αναβαθμίσουν τα υπάρχοντα δημόσια πανεπιστήμια», Άλλωστε κάτι τέτοιο δεν έγινε ούτε στην περίπτωση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά ούτε και στην περίπτωση των ιδιωτικών νοσοκομείων. ● Ο αριθμός των νέων που φεύγουν εκτός Ελλάδας για σπουδές δεν θα μειωθεί, γιατί η πλειοψηφία των νέων φεύγει από τη χώρα μας κυρίως για μεταπτυχιακές σπουδές και με βασική αιτία την ελπίδα απασχόλησης στο εξωτερικό και τις καλύτερες αμοιβές! ● Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια αν και λειτουργούν σε παγκόσμιο επίπεδο είναι μειοψηφία σε σχέση με τα κρατικά, ενώ ευρωπαϊκές χώρες πρότυπα όπως η Φινλανδία και το Λουξεμβούργο έχουν τα δημόσια πανεπιστήμια σαν βάση της δημοκρατίας τους, προσφέροντας σταθερά την τριτοβάθμια εκπαίδευση δωρεάν. ● Δεν θα προσφέρουν στην αύξηση του ΑΕΠ της χώρας, καθώς έχουμε παραδείγματα στην Ευρώπη σε χώρες παρόμοιων συνθηκών με τη δική μας. Η αποτυχία ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Πορτογαλία και το ασήμαντο κομμάτι του κλάδου που αντιπροσωπεύουν σε Γαλλία, Γερμανία, ακόμη και Μεγάλη Βρετανία! ● Δεν θα αυξήσουν τον ανταγωνισμό και δεν θα αναβαθμίσουν τα πτυχία, καθώς η εμπειρία δείχνει ότι προάγοντας το κέρδος η ποιότητα υποβαθμίζεται, καταλήγοντας τελικά σε αμφιβόλου ποιότητας πτυχία και αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα! Ως πανεπιστημιακοί λειτουργοί, ως ακαδημαϊκοί και προπαντός ως δάσκαλοι των φοιτητών μας έχουμε υποχρέωση να δίνουμε το παράδειγμα, να στηρίζουμε και να διεκδικούμε ένα σύστημα λειτουργίας με βάση τις Συνταγματικές επιταγές για δωρεάν και δημόσια εκπαίδευση. Τα ολοένα και λιγότερα υποστηρικτικά μέσα των Πανεπιστημίων, τόσο σε υλικοτεχνική υποδομή όσο και σε έμψυχο υλικό, καταρρακώνουν και υποβαθμίζουν την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία των ιδρυμάτων και συστηματικά στρώνουν το δρόμο για την εμπορευματοποίηση του αγαθού της εκπαίδευσης. Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι το ελληνικό πανεπιστήμιο διαχρονικά μαστίζεται από ασφυκτική υποχρηματοδότηση και έντονη υποστελέχωση, που έχουν επιδεινωθεί σημαντικά την τελευταία δεκαπενταετία, όπως μαρτυρούν και τα επίσημα στοιχεία των πανεπιστημίων. Υποβαθμίζεται η αξία των πανεπιστημιακών πτυχίων και των εργασιακών δικαιωμάτων λόγω περίσσειας πτυχιούχων και κατακερματισμού πτυχίων, τη στιγμή που ήδη υπάρχει υψηλή ανεργία, ευρεία ετεροαπασχόληση και πολλές σχολές χωρίς αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Το νέο νομοσχέδιο που κινείται σε αυτή την κατεύθυνση, έρχεται να θέσει «κανόνες παιχνιδιού» στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης οικονομίας με άνοιγμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιωτικά συμφέροντα αλλά και περιέχοντας διατάξεις που μετά βεβαιότητας φέρνουν αλλαγές και στα δημόσια πανεπιστήμια προωθώντας την ιδιωτικοποίησή τους σε αντίθεση με το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το «Δικαίωμα εκπαίδευσης» (άρθρο 14, παράγραφος 3) προβλέπεται ρητά ότι «Η ελευθερία ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με σεβασμό των δημοκρατικών αρχών και γίνονται σεβαστά σύμφωνα με τις εθνικές νομοθεσίες που διέπουν την άσκησή τους», δηλαδή, στην ελληνική περίπτωση, σύμφωνα με τις ειδικές ρυθμίσεις του Άρθρου 16 του Συντάγματος. Τέλος καταδικάζουμε το στενό χρονικό διάστημα της διαβούλευσης το οποίο δεν επιτρέπει τον ανοικτό και παραγωγικό διάλογο, όπως αυτός επιβάλλεται από τις καλές πρακτικές νομοθέτησης αλλά και τις Ακαδημαϊκές και επιστημονικές αξίες. Επιπλέον ο σύντομος χρόνος δεν είναι σύμφωνος με την κείμενη νομοθεσία περί διαβουλεύσεων (με το άρθρο 61 του ν. 4622/2019, ΦΕΚ Α΄ 133), αλλά και των καλών πρακτικών της ανοικτής διακυβέρνησης.