• Σχόλιο του χρήστη 'Α. Γεωργακίλας, Καθ. Φυσικής Παν. Κρήτης' | 18 Φεβρουαρίου 2024, 18:32

    Δεδομένου ότι καμία νομική πλευρά δεν θεωρεί παραβίαση του συντάγματος την ίδρυση στην Ελλάδα παραρτημάτων αναγνωρισμένων πανεπιστημίων της αλλοδαπής για παροχή πτυχίων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με επαγγελματική αναγνώριση ισότιμη των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων, εκτιμώ ότι δεν αποτελεί ουσιαστική διαφορά ως προς τη συνταγματικότητα, η πρόσθετη ακαδημαϊκή αναγνώριση στα πτυχία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων που προβλέπει το νομοσχέδιο. Ως εκ τούτου, συμμετέχω στο σχολιασμό των διατάξεων του μέρους Δ’ του νομοσχεδίου. 1) Γενική παρατήρηση είναι ότι το κείμενο έχει ανάγκη προσεκτικής και εκτενούς επεξεργασίας για απάλειψη ασαφειών, αντιφάσεων και τυπογραφικών λαθών. 2) Δεν εξασφαλίζεται ότι το ΝΠΠΕ θα εκκινά την προσφορά ενός προγράμματος σπουδών και την εγγραφή φοιτητών σε αυτό, εφόσον έχει προηγηθεί η πιστοποίησή του από την ΕΘΑΑΕ. Άρθρο 129 παρ. ζ), Άρθρο 138 παρ. β), Άρθρο 139 παρ. 2αδ), Άρθρο 143 παρ. 1, Άρθρο 144 παρ. 1 Σε όποιο σημείο, για τα προγράμματα σπουδών, αναφέρεται «που έχει πιστοποιηθεί από το μητρικό ίδρυμα», «πιστοποίηση από το μητρικό ίδρυμα», «πιστοποιημένα από το μητρικό ίδρυμα», πρέπει να αλλάξει με «πιστοποίηση/πιστοποιημένα στο μητρικό ίδρυμα» (αλλαγή της λέξης «από» με τη λέξη «στο») ή «σύμφωνα με τα ακαδημαϊκά πρότυπα του μητρικού ιδρύματος». Άρθρο 143, παρ. 1. – αλλαγή σε 1. Το Ν.Π.Π.Ε. προσφέρει προγράμματα σπουδών, που έχουν πιστοποιηθεί στο μητρικό ίδρυμα και από την ΕΘ.Α.Α.Ε. Άρθρο 144, παρ. 1. – αλλαγή σε 1. Κάθε Ν.Π.Π.Ε., το οποίο παρέχει πρόγραμμα σπουδών πιστοποιημένο στο μητρικό ίδρυμα και από την ΕΘ.Α.Α.Ε. σύμφωνα με τους όρους του παρόντος, χορηγεί στους αποφοίτους του τίτλο σπουδών του μητρικού ιδρύματος. (αντί εγκεκριμένο από την ΕΘΑΑΕ να απαιτείται πιστοποίηση από την ΕΘΑΑΕ) 3) Στα Άρθρα 127 και 128 γίνεται αναφορά σε Ν.Π.Π.Ε. ή «σύνδεση» με ιδρύματα του εξωτερικού χωρίς να αναφέρεται η ιδιότητά τους ως «μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» που αποτελεί αντικείμενο του νομοσχεδίου. Άρθρο 127 – αλλαγή σε Σκοπός του παρόντος είναι α) η ρύθμιση της εγκατάστασης, οργάνωσης και λειτουργίας στην Ελλάδα Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.). Τα Ν.Π.Π.Ε. απονέμουν τίτλους σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αποτελούν παραρτήματα ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, τα οποία είναι αναγνωρισμένα σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) ή σε τρίτες χώρες, μετά από …. (αλλαγή του «συνδέονται με ανώτατα …» σε «αποτελούν παραρτήματα ανώτατων …») Άρθρο 128 – αλλαγή σε Αντικείμενο του παρόντος είναι α) ο καθορισμός ενός ενιαίου πλαισίου εγκατάστασης και λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων αναγνωρισμένων ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της αλλοδαπής υπό τη μορφή Ν.Π.Π.Ε., ύστερα από έλεγχο της ποιότητας …………. 4) Το Άρθρο 131 (Σκοπός) είναι σε ασυμφωνία με το Άρθρο 130 (Αποστολή) και το Άρθρο 145 (Ερευνητικό Έργο …) και αποκλείει από το σκοπό του Ν.Π.Π.Ε. την πραγματοποίηση έρευνας για παραγωγή νέας γνώσης. Άρθρο 131, παρ. 1 – αλλαγή σε 1. Ο σκοπός του Ν.Π.Π.Ε. αφορά αποκλειστικά στην παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης σύμφωνα με την αποστολή του, όπως περιγράφεται στο Άρθρο 130. 5) Πρέπει να απαιτείται από κοινού υποβολή αίτησης από το μητρικό ίδρυμα και το «νομικό πρόσωπο που έχει συνάψει συμφωνίες του άρθρου 129 με το μητρικό ίδρυμα.» Άρθρο 135, παρ. 1 – Αλλαγή σε 1. Η διαδικασία για την έκδοση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παρατήματος πανεπιστημίου, υπό τη μορφή Ν.Π.Π.Ε. εκκινεί με την υποβολή αίτησης από το μητρικό ίδρυμα ή από κοινού με φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή με ένωση προσώπων, νομίμως εξουσιοδοτημένων από το μητρικό ίδρυμα ή από κοινού με νομικό πρόσωπο που έχει συνάψει συμφωνίες του άρθρου 129 με το μητρικό ίδρυμα. 6) Το Άρθρο 151, παρ. 1 είναι σε αντίφαση με τη διάταξη της παρ. γ) του Άρθρου 129 και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για υποβάθμιση των απαιτήσεων του Δ.Ε.Π. και της ποιότητας λειτουργίας των Ν.Π.Π.Ε. συγκριτικά με τα δημόσια Πανεπιστήμια. Προτείνονται οι εξής αλλαγές: Άρθρο 151, παρ. 1 – Αλλαγή σε 1. Σε κάθε Ν.Π.Π.Ε. υπηρετεί διδακτικό ερευνητικό προσωπικό στον τομέα διδασκαλίας και έρευνας, που είναι κάτοχοι διδακτορικού σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους και διαθέτουν τα ουσιαστικά προσόντα, που απαιτούνται για την κατοχή θέσης διδακτικού ερευνητικού προσωπικού αντίστοιχης βαθμίδας, καθώς και ειδικό διδακτικό προσωπικό με προσόντα, τρόπους επιλογής και όρους υπηρεσίας, αντίστοιχους με εκείνους του μητρικού ιδρύματος. Κατ’ εξαίρεση, δεν είναι απαραίτητη η κατοχή διδακτορικού διπλώματος για μέλη διδακτικού ερευνητικού προσωπικού, αν η προς πλήρωση θέση αφορά σε γνωστικό αντικείμενο εξαιρετικής και αδιαμφισβήτητης ιδιαιτερότητας, για το οποίο δεν είναι δυνατή ή συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής κατά τους κανόνες της οικείας τέχνης ή επιστήμης, με τον περιορισμό ότι ο συνολικός αριθμός τους δεν υπερβαίνει το 20% του συνόλου των μελών διδακτικού ερευνητικού προσωπικού όλων των Σχολών του Ν.Π.Π.Ε. Άρθρο 140 (Ανάκληση …) – Άρθρο 141 (Κυρώσεις) - Αναδιάταξη Η διάταξη του Άρθρου 141, παρ. 2 «βγ) για την απασχόληση εκπαιδευτικού προσωπικού κατά παράβαση των υποχρεώσεων που προβλέπονται στα άρθρα 151 και 152, πρόστιμο ανά διδάσκοντα.» να μεταφερθεί στο Άρθρο 140 ως αιτία ανάκλησης της άδειας λειτουργίας (αντί επιβολής προστίμου που προβλέπει το Άρθρο 141). 7) Η διαφάνεια του τρόπου λειτουργίας, στην οποία στοχεύει το Άρθρο 154 (Ιστότοποι), είναι εξαιρετικά σημαντική. Προτείνονται οι εξής αλλαγές Άρθρο 140 (Ανάκληση Απόφασης), παρ. 1 – να προστεθεί «δ) αν δεν τηρεί τις υποχρεώσεις διαφάνειας σύμφωνα με το Άρθρο 154, παρ. 1.» ‘Αρθρο 154, παρ. 1 – στις πληροφορίες που αναρτώνται υποχρεωτικά να προστεθεί (η) Τα μόρια των πανελλαδικών εξετάσεων του πρώτου και τελευταίου φοιτητή που εισήχθησαν σε κάθε πρόγραμμα σπουδών. 8) Το Άρθρο 147 είναι ασαφές ως προς τη χορήγηση υποτροφιών και την ουσιαστική ύπαρξή τους (π.χ. αντί ισόποσης «έκπτωσης» στα δίδακτρα όλων των φοιτητών). Άρθρο 147 – Αλλαγή σε 2. Για τη χορήγηση υποτροφιών σε έκαστο πρόγραμμα σπουδών διατίθεται ποσοστό τουλάχιστον πέντε τοις εκατό (5%) του συνολικού ποσού των διδάκτρων και οι υποτροφίες χορηγούνται σε έως είκοσι τοις εκατό (20%) των εγγεγραμμένων φοιτητών, ανά ακαδημαϊκό έτος. 9) Το Άρθρο 145 αναφέρεται σε «Επιτροπή Έρευνας της παρ. 2 του άρθρου 148» ενώ το άρθρο 148 αναφέρεται γενικά για επιτροπές. Σημαντικώτερη είναι η ασάφεια στο Άρθρο 145, παρ. 5, ως προς την αξιολόγηση του ερευνητικού έργο που αναπτύσσει το Ν.Π.Π.Ε. Άρθρο 145, παρ. 4 – Αλλαγή σε 4. Η ΕΘ.Α.Α.Ε. αξιολογεί το παραγόμενο ερευνητικό έργο του Ν.Π.Π.Ε. και πιστοποιεί την σχετική έκθεση της Επιτροπής Έρευνας σε ετήσια βάση,, σύμφωνα με ειδικά διαμορφωμένα κριτήρια και δείκτες για τη διασφάλιση της ποιότητας του παραγόμενου έργου. 10) Τυπογραφικά λάθη και ορολογία για διόρθωση Άρθρο 136, γ) – Αλλαγή σε γ) παράβολο της περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 139, όταν η αίτηση αφορά νέα Σχολή, Αρθρο 140, παρ. 1 γ) – Αλλαγή σε γ) αν δεν τηρεί ή δεν συμμορφώνεται με τους εγκεκριμένους όρους πιστοποίησης των προγραμμάτων σπουδών, ιδίως αν το Ν.Π.Π.Ε. προσφέρει λιγότερα από τρία (3) πιστοποιημένα από την ΕΘ.Α.Α.Ε. προγράμματα πρώτου κύκλου σπουδών, με την επιφύλαξη της περ. α΄ του άρθρου 138. Άρθρο 146, παρ. 1 α) – Αλλαγή σε «α) οι Έλληνες ή αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι απολυτηρίου Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) με ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζομένων ανά επιστημονικό πεδίο Πανελλαδικών Εξετάσεων, πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή 0,8,» (λείπει η αναφορά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις) Άρθρο 150 – Χρειάζεται συνολική αναδιατύπωση Υφίστανται επαναλήψεις ίδιου περιεχομένου όπως τα (ια) και (ιδ), (γ) και (στ), (α) και (ιε). Το (ιβ) προβλέπει εσωτερικό – πειθαρχικό έλεγχο του εκπαιδευτικού προσωπικού. Απουσιάζει αντίστοιχη πρόβλεψη για τεχνικό και διοικητικό προσωπικό και φοιτητές. Άρθρο 148 – Αλλαγή (ορολογίας) σε 1. Σε κάθε Ν.Π.Π.Ε. λειτουργεί ακαδημαϊκό συμβούλιο, το οποίο απαρτίζεται από μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού του, που εκπροσωπούν τις Σχολές του και λειτουργεί ως συμβουλευτικό όργανο, προτείνοντας στρατηγικές που σχετίζονται με την ερευνητική και εκπαιδευτική αποστολή του. 2. Κάθε Ν.Π.Π.Ε. υποστηρίζεται για τη λειτουργία του από Επιτροπές που αποτελούνται από εκπαιδευτικό προσωπικό. (στην παρ. 1 αντί «όργανο» «συμβούλιο» και διαγραφή της λέξης «συμβούλιο» στην παρ.2 – και αντίστοιχες αλλαγές στο Άρθρο 150) Άρθρο 150 – Αλλαγή (ορολογίας) σε θ) τη σύνθεση, τη συγκρότηση, τις αρμοδιότητες, τους κανόνες λειτουργίας του ακαδημαϊκού συμβουλίου και των επιτροπών και μονάδων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 148, καθώς και της Επιτροπής Έρευνας του άρθρου 145,