• Σχόλιο του χρήστη 'Ανδρέας Καλαντζής' | 18 Μαρτίου 2011, 14:46

    Στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης για τη Δράση «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 2010», παραθέτουμε τα ακόλουθα σχόλια: 1. Γλώσσα υποβολής των προτάσεων Το γεγονός ότι ο Οδηγός Εφαρμογής της Δράσης έχει συνταχθεί στην ελληνική ενώ οι προτάσεις θα υποβληθούν στην αγγλική γλώσσα δημιουργεί το εύλογο ερώτημα για το ποιά είναι η επίσημη γλώσσα της Δράσης και των Έργων που θα εγκριθούν στο πλαίσιο αυτής (π.χ. σε ποια γλώσσα θα συντάσσονται οι εκθέσεις προόδου και τα παραδοτέα;). Εικάζουμε πως ο λόγος για τον οποίο επελέγη η αγγλική ως γλώσσα υποβολής των προτάσεων είναι προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα αξιολόγησής τους και από ξένους αξιολογητές. Σε αυτήν την περίπτωση και με δεδομένο ότι αφ’ ενός η αξιολόγηση γίνεται με βάση την προκήρυξη και τον Οδηγό Εφαρμογής, ο οποίος είναι στην ελληνική, αφ’ ετέρου τα Παραδοτέα υποβάλλονται και αυτά στην ελληνική γλώσσα, θα πρέπει να δηλωθεί ότι η επίσημη γλώσσα του Προγράμματος είναι η ελληνική, με πρόβλεψη για μετάφραση ορισμένων σημείων της πρότασης η οποία θα υποβληθεί και στα αγγλικά. Σε κάθε περίπτωση ο ΟΔΗΓΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ, οι ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ που θα υποβληθούν, τα ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ των Έργων που θα εγκριθούν καθώς και οι εκθέσεις ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ των παραδοτέων, θα πρέπει να είναι στην ίδια γλώσσα, ελληνική ή αγγλική. Κατά την άποψή μας όσο σημαντική είναι η αξιολόγηση των προτάσεων που θα υποβληθούν προς έγκριση για χρηματοδότηση, το ίδιο σημαντική είναι και η αξιολόγηση των παραδοτέων και των αποτελεσμάτων των έργων. 2. Αριθμός προτάσεων στις οποίες δικαιούται να συμμετέχει κάθε φορέας Όπως αναφέρεται στη σελ. 14 του Οδηγού Εφαρμογής «Δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των προτάσεων που θα συμμετέχει ο κάθε φορέας στην υποβολή των προτάσεων…. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατή η χρηματοδότηση περισσότερων των δύο προτάσεων ανά φορέα (είτε ως συντονιστής είτε ως συμπράττων φορέας). Σε περίπτωση έγκρισης περισσότερων των δύο (2) έργων με τον ίδιο φορέα, αυτός θα κληθεί να επιλέξει ποια έργα τελικά θα υλοποιηθούν». Ο όρος αυτός είναι βέβαιο πως θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα τόσο κατά τη φάση διαμόρφωσης των συμπράξεων και των προτάσεων, όσο και κατά τη φάση έκδοσης των αποφάσεων χρηματοδότησης. Αφενός είναι άδικο οι προσπάθειες που καταβάλλει μία σύμπραξη π.χ. 4 ή και 8 φορέων να κρίνονται τελικά όχι από το επίπεδο της πρότασης που διαμόρφωσαν και την αξία των αποτελεσμάτων του Έργου, αλλά από την απόφαση ενός μόνον φορέα για το ποια πρόταση θα επιλέξει να υλοποιηθεί. Αυτή η απόφαση του ενός μόνον φορέα είναι αυτονόητο ότι θα βασίζεται στα στενά συμφέροντα του φορέα αυτού και δεν θα λαμβάνει υπόψιν ούτε καν το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον, το οποίο θα πρέπει με κάποιο τρόπο να διασφαλίζεται σε όλα τα στάδια μέχρι και την έκδοση των αποφάσεων χρηματοδότησης. Επιπλέον τίθενται ζητήματα που αφορούν στη δημοσιοποίηση της καινοτόμου ιδέας και της τεχνογνωσίας των συμμετεχόντων φορέων κατά τη διαμόρφωση προτάσεων οι οποίες ενδέχεται να απορριφθούν παρότι πληρούν όλα τα κριτήρια έγκρισης. Τέλος, ο συγκεκριμένος όρος δεν προάγει την αξιοκρατία. Θεωρούμε άδικο ένας φορέας που διαθέτει επαρκή τεχνογνωσία ώστε να συμμετέχει στη διαμόρφωση περισσότερων των δύο «καλών» προτάσεων να μην έχει τη δυνατότητα να την αξιοποιήσει και να την επεκτείνει προχωρώντας στην υλοποίηση των αντίστοιχων έργων. Σε κάθε περίπτωση και εφόσον πρέπει να ισχύσει κάποιος περιορισμός στον αριθμό των έργων στα οποία μπορεί να συμμετέχει ένας φορέας, προτείνουμε αυτός να αφορά στον αριθμό των προτάσεων που θα υποβάλλει. Ένας τέτοιος περιορισμός θα μπορούσε να είναι π.χ. συμμετοχή το πολύ σε δύο προτάσεις ως συντονιστής και σε τρεις συνολικά (ως συντονιστής ή συμπράττων φορέας). 3. Διάκριση ποσοστού χρηματοδότησης μεταξύ νέου και ήδη απασχολούμενου προσωπικού Όπως αναφέρεται στη σελ. 20 του Οδηγού Εφαρμογής σχετικά με την ενίσχυση των δαπανών προσωπικού «Για αμοιβές νέου προσωπικού που θα προσληφθεί από τον φορέα αποκλειστικά για τις ανάγκες του Έργου με σύμβαση εργασίας το ποσοστό της ενίσχυσης ανέρχεται μέχρι το 70 % της σχετικής δαπάνης ενώ για αμοιβές ήδη απασχολούμενου προσωπικού, το ποσοστό της ενίσχυσης μπορεί να φθάσει έως το 30 % της σχετικής δαπάνης». Ο όρος αυτός με δεδομένες τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν στην αγορά είναι βέβαιο πως θα αποτρέψει τη συμμετοχή πολλών επιχειρήσεων στη Δράση. Σήμερα που η ανεργία καλπάζει και η διατήρηση των θέσεων εργασίας ανάγεται σε ύψιστο στόχο και άθλο όχι μόνον για τον ιδιωτικό αλλά και για τον δημόσιο τομέα, η διάκριση του ποσοστού χρηματοδότησης μεταξύ νέου και ήδη απασχολούμενου προσωπικού είναι κατά την άποψή μας εκτός τόπου και χρόνου. Προτείνουμε να διατηρηθεί το καθεστώς χρηματοδότησης το οποίο ίσχυσε κατά την πρώτη προκήρυξη της Δράσης «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ», η οποία θα πρέπει να σημειωθεί ότι έγινε στην προ μνημονίου εποχή. 4. Επιλογή αξιολογητών Στη σελ. 16 του εντύπου υποβολής στο πεδίο «Reviewers Tab» αναφέρεται πως οι φορείς της σύμπραξης κατά την υποβολή της πρότασης θα υποδείξουν τα ονόματα των αξιολογητών που θα βαθμολογήσουν την πρότασή τους (…the applicants provide the names of up to six reviewers that can evaluate their proposals…). Αυτή η αναφορά εκπλήσσει και μπορεί να κατανοηθεί ως «εκ παραδρομής». Εάν τελικά υιοθετηθεί θα αποτελέσει παγκόσμια πρωτοτυπία στην κατάργηση κάθε έννοιας αντικειμενικότητας. Το συγκεκριμένο πεδίο θα πρέπει να παραληφθεί, καθώς η δίκαιη αξιολόγηση των προτάσεων προϋποθέτει την τυχαία επιλογή των αξιολογητών, βεβαίως μέσα από βάση (λίστα) η οποία έχει δημιουργηθεί μετά από αξιολόγησή τους και επιλογή των αρίστων. Οι αξιολογητές όχι μόνον δεν θα πρέπει να επιλέγονται από τη σύμπραξη αλλά να εξασφαλίζεται ότι δεν έχουν και σχέση κοινών συμφερόντων με κάποιον από τους συμπράττοντες φορείς. Προτείνουμε απλώς να παραληφθεί. Ανδρέας Καλαντζής Χημικός Μηχανικός, MBA Γενικός Διευθυντής Εταιρεία Τεχνολογικής Ανάπτυξης Κλωστοϋφαντουργίας Ένδυσης και Ινών ΑΕ (ΕΤΑΚΕΙ) Ελ. Βενιζέλου 4, 17676 Καλλιθέα, Αθήνα τηλ 210 92 34 932, φαξ 210 92 35 603, email: gmanager@etakei.gr www.etakei.gr